Jump to content
Guest AnonymBruker

" Mor og Far"

Recommended Posts

Guest Invicta

Vestlandet er stort og talemåten vidt forskjellig fra sted til sted. I tillegg spiller alderen selvsagt inn.

Jeg har da aldri påstått noe annet.

Alder trenger ikke ha noe å si - jeg sier fortsatt mamma og pappa og jeg er voksen.

Edited by Invicta

Fortsetter under...

Guest Constanze

Jeg har da aldri påstått noe annet.

Alder trenger ikke ha noe å si - jeg sier fortsatt mamma og pappa og jeg er voksen.

Alder har noe å si fordi de unge idag tar bare mer og mer etter hvordan de snakker på østlandet. Det er flere blant dagens unge på vestlandet som sier mamma og pappa - i barndommen og ungdommen min var kan jeg ikke huske en eneste person som sa mamma og pappa, alle sa mor og far.

Jeg tror det har med å gjøre at ungdommen idag er langt mer eksponert for påvirkning fra andre unge enn vi var i vår ungdom.

Guest AnonymBruker

Blir litt rart å si at det ikke har med alder å gjøre fordi en selv er voksen. Jeg er voksen, jeg er 25 og sier mamma og pappa (mannen min også, han er 30). Svigermor er jo også voksen, hun er noen og 60 og sier mor og far..

Selvsagt har det med alder å gjøre når man ser på hva flertallet gjør.

Guest gamla

Alder har noe å si fordi de unge idag tar bare mer og mer etter hvordan de snakker på østlandet. Det er flere blant dagens unge på vestlandet som sier mamma og pappa - i barndommen og ungdommen min var kan jeg ikke huske en eneste person som sa mamma og pappa, alle sa mor og far.

Jeg tror det har med å gjøre at ungdommen idag er langt mer eksponert for påvirkning fra andre unge enn vi var i vår ungdom.

Jeg har vestlandsk familie, jeg er nå nærmere 50, hørte ingen av mine slektninger si annet enn mamma og pappa. Så jeg tror nok det er en del individuelle og distriktsmessige forskjeller også innen våre fylker.

Piper

Vestlandet er stort og talemåten vidt forskjellig fra sted til sted. I tillegg spiller alderen selvsagt inn.

Talemåten er forskjellig fra sted til sted, men jeg forstår ikke det med alderen. For min mor, som er over 60, sa mamma til sin mor, og det har alle hennes søsken også gjort. De er fra en liten bygd på vestlandet. Min mormor sa også mamma og pappa til sine foreldre. Min far sier mor og far, men hans søsken som er 6 og 12 år yngre har alltid sagt mamma og pappa. Kanskje jeg skal spørre han hvorfor han alltid har sagt mor :ler:

Mine søsken sier også mamma og pappa, og det samme gjør min mann og hans familie. Og vi er fra en litt større by på vestlandet. Nå bor vi i en liten bygd på vestlandet, og selv her hører jeg bare mamma og pappa. Derfor tror ikke jeg at flesteparten på vestlandet sier mor og far, for som sagt tidligere har jeg bare hørt min egen far kalle sin mor det. Ellers sier ingen andre jeg kjenner mor og far.

Og da kjenner jeg folk fra ulike kommuner i hordaland: Bergen, Fusa, fjell, sund, fitjar, Jondal, Lindås, Meland, Odda, Os, Radøy, Tysnes, Voss, Øygarden ( er de jeg kommer på i farten, og ingen av de sier mor og far, men mamma og pappa. Alderen er fra 1-80 år.

Men det er sikkert steder på vestlandet som sier mor og far, men ikke flesteparten.

Guest Constanze

Talemåten er forskjellig fra sted til sted, men jeg forstår ikke det med alderen. For min mor, som er over 60, sa mamma til sin mor, og det har alle hennes søsken også gjort. De er fra en liten bygd på vestlandet. Min mormor sa også mamma og pappa til sine foreldre. Min far sier mor og far, men hans søsken som er 6 og 12 år yngre har alltid sagt mamma og pappa. Kanskje jeg skal spørre han hvorfor han alltid har sagt mor :ler:

Mine søsken sier også mamma og pappa, og det samme gjør min mann og hans familie. Og vi er fra en litt større by på vestlandet. Nå bor vi i en liten bygd på vestlandet, og selv her hører jeg bare mamma og pappa. Derfor tror ikke jeg at flesteparten på vestlandet sier mor og far, for som sagt tidligere har jeg bare hørt min egen far kalle sin mor det. Ellers sier ingen andre jeg kjenner mor og far.

Og da kjenner jeg folk fra ulike kommuner i hordaland: Bergen, Fusa, fjell, sund, fitjar, Jondal, Lindås, Meland, Odda, Os, Radøy, Tysnes, Voss, Øygarden ( er de jeg kommer på i farten, og ingen av de sier mor og far, men mamma og pappa. Alderen er fra 1-80 år.

Men det er sikkert steder på vestlandet som sier mor og far, men ikke flesteparten.

Jeg kjenner ikke til de stedene du nevner her - jeg bor et annet sted på vestlandet. Kan egentlig bare snakke for meg, mine venner, min familie, min manns familie, klassen min på barne- og ungdomsskolen .. og det var ingen av disse som brukte mamma og pappa annet enn når barna deres var babyer. Jeg sa mamma og pappa til barna mine de første årene - fordi jeg følte det var enklere å si - men etterhvert så begynte både de og jeg automatisk å si far og mor.

Nå sier jeg mamma når jeg snakker til hunden min, det høres bedre ut når jeg sier "Kom til mamma" :ler: jaja, vi får bare enes om at det er forskjell fra sted til sted, også på vestlandet.

Annonse

Guest imli

Kan ikkje folk få kalle foreldra sine kva dei vil då? :klø:

Eg kalla foreldra mine mamma og pappa i oppveksten, men no som eg er vaksen kallar eg dei ofte mor og far og.

lille katt

Jeg har vokst opp på et tettsted i Rogaland hvor det var vanligst å si mor og far. Jeg hadde en venninne som sa mamma og pappa, og jeg husker at det hørtes utroooolig barnslig ut. Det var svært sjelden jeg møtte andre barn som sa mamma og pappa.

Min mann, som er østlending, har opplevd det motsatte. Han husker at det var kjemperart å møte noen som kalte foreldrene for mor og far.

Jeg jobbet en periode med barn på Østlandet, og det tok litt tid før jeg ble fortrolig med å si "mammaen og pappaen din" til barna. De ordene fantes jo ikke i mitt vokabular!

Nå er jeg blitt mamma selv, og synes det er den naturligste ting i verden! Hadde vært rart om barna mine kalte meg for mor :). Det henger vel sammen med dialekten deres også - det er uvant å høre "mor og far" på Oslo-dialekt. På samme måte som det er rart å høre "mamma og pappa" på min egen dialekt.

Guest Bianca26

Kan ikkje folk få kalle foreldra sine kva dei vil då? :klø:

Eg kalla foreldra mine mamma og pappa i oppveksten, men no som eg er vaksen kallar eg dei ofte mor og far og.

Jeg skjønner ikke helt den "nå som jeg er voksen" kaller du dem mor og far. Er du også en av de som mener det er så barnslig å si mamma og pappa?

Guest imli

Jeg skjønner ikke helt den "nå som jeg er voksen" kaller du dem mor og far. Er du også en av de som mener det er så barnslig å si mamma og pappa?

Ikkje akkurat barnslig, syns berre det føles meir naturleg å kalle dei mor og far no sm eg er vaksen. Byttar litt på, i grunn.... Ungane mine kallar dei mor og far og, så då blir det liksom til at me kallar dei det, alle saman, både barn og barnebarn :)

Guest Bianca26

Ikkje akkurat barnslig, syns berre det føles meir naturleg å kalle dei mor og far no sm eg er vaksen. Byttar litt på, i grunn.... Ungane mine kallar dei mor og far og, så då blir det liksom til at me kallar dei det, alle saman, både barn og barnebarn :)

Hvorfor det? De er like fullt foreldrene dine. Om jeg hadde hatt unger og de ble voksne hadde jeg blitt sååå lei meg om ungene mine sluttet og kalle meg mamma fordi at nå var de voksne ogmåtte si mor. Jeg hadde trodd de var mindre glad i meg faktisk. Du tenker ikke over det da at foreldrene dine kanskje liker å bli kalt mamma og pappa. For dem er du jo fortsatt den lille jenta deres uansett hvor gammel du blir.

Edited by Bianca26

Guest Constanze

Hvorfor det? De er like fullt foreldrene dine. Om jeg hadde hatt unger og de ble voksne hadde jeg blitt sååå lei meg om ungene mine sluttet og kalle meg mamma fordi at nå var de voksne ogmåtte si mor. Jeg hadde trodd de var mindre glad i meg faktisk. Du tenker ikke over det da at foreldrene dine kanskje liker å bli kalt mamma og pappa. For dem er du jo fortsatt den lille jenta deres uansett hvor gammel du blir.

Hvis du er så hårsår så vil du få store problemer den dagen du får unger. Mener du virkelig at du hadde bedt ungene kalle deg mamma hvis de selv insisterte på å kalle deg noe annet?

Skal de stakkars ungene ikke få ha egne meninger?

Det verste jeg vet er foreldre som lar ungene få skyldfølelse fordi de velger å gjøre ting på sin måte. Unger tar etter ungene i gaten og bryr seg fint lite om hva foreldrene måtte mene. Mine unger tok etter de andre og begynte å bruke fornavn på foreldrene sine ... hva gjør vel det? Jeg vet at de er like glad i meg for det ... blir helt sjokkert av å lese sånne innlegg.

Neala

Tror dette går mye på hva foreldrene er vant til, da det som regel er de som setter "navn" på seg. De sier gjerne når barna er små "Hvor er pappa?" eller lignende.

Jeg er fra Møre og Romsdal, og har ikke hørt noen som har foreldre, eller selv er født og oppvokst her som sier mor og far. Likevel har jeg flere bekjente som er f.eks fra Rogaland som sier det :)

Annonse

Guest Bianca26

Hvis du er så hårsår så vil du få store problemer den dagen du får unger. Mener du virkelig at du hadde bedt ungene kalle deg mamma hvis de selv insisterte på å kalle deg noe annet?

Skal de stakkars ungene ikke få ha egne meninger?

Det verste jeg vet er foreldre som lar ungene få skyldfølelse fordi de velger å gjøre ting på sin måte. Unger tar etter ungene i gaten og bryr seg fint lite om hva foreldrene måtte mene. Mine unger tok etter de andre og begynte å bruke fornavn på foreldrene sine ... hva gjør vel det? Jeg vet at de er like glad i meg for det ... blir helt sjokkert av å lese sånne innlegg.

Jeg hadde ikke krevd at de fortsatte å kalle meg mamma hvis de plutselig fant ut de ville kalle meg noe annet, men jeg hadde undret meg på hvorfor og kommet til å synes det var rart og blitt litt lei meg ja. Enda verre hadde vært om de plutselig skulle insistere på å kalle meg med fornavn. DA hadde jeg blitt kjempeskuffa. Da hadde jeg tenkt at de virkelig prøvde å tra avstand fra meg. Det syns jeg foreldre har lov å reagere på.

Hva er galt med å si mamma og pappa selv om man er voksen? Jeg syns nesten det er litt barnslig at man skal slutte å kalle dem det bare for å bevise hvor voksen man er. Blir for dumt.

Og jeg snakker ikke om unger som tar etter hva andre unger kaller foreldra sine, jeg snakker om folk som hele livet sitt har sagt mamma og pappa, men så snart de blir voksne så finner de ut at nei nå er vi voksne og må begynne å si mor og far.

Edited by Bianca26

estrella

Jeg sier mamma og pappa :) Alle jeg kjenner sier også mamma og pappa, med noen få unntak.

Vi er fra Sandnes/Stavanger (Rogaland, vestlandet)

Guest AnonymBruker

Jeg sier mamma og pappa :) Alle jeg kjenner sier også mamma og pappa, med noen få unntak.

Vi er fra Sandnes/Stavanger (Rogaland, vestlandet)

Men det er som noen skrev over her. Det kommer an på alderen. Du er antagelig ganske ung (ser at du teller dagene du har vært sammen med kjæresten din :ler: ) I den alderen så påvirkes man mye fra østlandet hvor de snakker på en helt annen måte enn vestover. Da jeg var ung på 60- og 70-tallet var det et eneste menneske jeg kjente som sa mamma og pappa. Alle andre sa mor og far.

Guest AnonymBruker

Da jeg ble voksen gikk jeg over til å kalle dem ved fornavn. De er jo fremdeles mitt opphav, men "mamma & pappa" hører for min del til der jeg var et barn. Fungerer bra her det. :)

Arkana

Men det er som noen skrev over her. Det kommer an på alderen. Du er antagelig ganske ung (ser at du teller dagene du har vært sammen med kjæresten din :ler: ) I den alderen så påvirkes man mye fra østlandet hvor de snakker på en helt annen måte enn vestover. Da jeg var ung på 60- og 70-tallet var det et eneste menneske jeg kjente som sa mamma og pappa. Alle andre sa mor og far.

Men mannen min er ikke spesielt ung (40) og oppvokst i Stavanger og han og alle han kjenner sa og sier fremdeles mamma og pappa.

leana

Her på Jæren sier "alle" mor og far til sine foreldre, og jeg som har foreldre fra østlandet ble "ertet" fordi jeg var omtrent den eneste som kaller foreldrene mine for mamma og pappa. Rart å høre at mange ikke er vant med mor og far! hehehe.. Men jeg kunne aldri sagt mor og far selv. For meg HETER moren min Mamma og faren min Pappa. Med stor forbokstav. ;)

Guest Lalalala

Jeg er 45 og her på nordvestlandet hvor jeg bor sier flesteparten mamma og pappa.Både de på min alder, barna mine og deres venner som (er tenåringer og beg av 20 årene) og barna i barnehagen der jeg jobber.