Gå til innhold

" Mor og Far"


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Tenkte meg det. Tror aldri jeg har hørt noen derfra si mamma og pappa når jeg tenker meg om, nei.

Jeg er vestlending jeg også, og har ALDRI hørt noen si "mor og far" istedenfor mamma og pappa! Jeg synes mor og far høres merkelig ut. Det blir rett og slett overfladisk i mine øyner! Mens mamma og pappa ligger mer "kjærlighet" i, og jeg er såpass nærme foreldrene mine at jeg kan kalle de mamma og pappa :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg synes at det er litt underligt at du ikke bare har brukt det som har passet best der og da - altså mamma og pappa ute og mor og far hjemme. Barn innretter seg fort etter omgivelsene, så jeg synes at du høres litt sutrete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Forsvarer du med dette denne ertingen?

Der jeg vokste opp var det vanlig at innflytterne fra storbyen sa mamma og pappa mens lokalt oppvokste sa mor og far. Ingen mobbet andre av den grunn.

Jeg har alltid sagt mamma og pappa og gjør det fremdeles.

Det er bare helt utrolig hvordan du klarer å vri på alle mine innlegg.

Har jeg forsvart erting?

Jeg sa at her på vestlandet hvor jeg bor så blir man heller ertet for å si mamma og pappa. Det betyr at det er mest vanlig å si mor og far ... og at det er heller uvanlig at store barn og voksne sier mamma og pappa. Jeg kan tenke meg at større barn som sier mamma og pappa kan bli ertet, ja ...

Mine unger har sagt mamma og pappa når de skal være morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dhanu

Jeg kjenner til de som sier mamma og pappa, mor og far, de som bruker foreldrenes fornavn, og de som sier mor og far til ett av besteforeldreparene. Kjenner ikke til at noe av dette har medført mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninne av meg, med røtter i nærheten av Stavanger sier også Mor&Far.

Å le av at andre kaller foreldre for det var da teit vil jeg si!

Mitt barn får kalle meg hva hun vil. Men synes navnet mitt er litt trist, hehe! Hun sa det et par ganger som lite barn, da sa jeg at jeg er "mamma", mye koseligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på vestlandet og har alltid sagt mamma og pappa (Bergen). Men min samboer sier mor og far, og han er også bergenser. Tror dette er ganske individuelt, og det spille vel ingen rolle om man sier mor eller mamma eller far eller pappa? Det som er synd er om overdenen erter for dette, det er jo patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Prøvekandidat

Jeg sier mamma og pappa, mens andre sier mor og far. Skjønner ikke helt hvorfor noen skal bli ertet for at de sier enten det ene eller det andre, man sier vel det som føles mest naturlig for en selv og som kanskje er vanlig der de bor. Min datter kalte meg ved navnet mitt i en periode, noe jeg har inntrykk av at kan være vanlig i en periode, en periode var hun i en overhøflig fase og kalte meg Fru ... "Kan jeg få gå ut og leke Fru Prøvekandidat?", et par dager med det var mer enn nok. :ler: Men hun gikk over til mamma igjen etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er nordfra har vokst opp med å si mor og far. Tror jeg var en eneste i hele byen som kalte foreldrene mine det, og opp gjennom oppveksten har jeg fått en del kommentarer. Antar de valgte å bruke mor og far fordi min far vokste opp med det (han er forresten fra trøndelag). Min mor sier mamma/pappa til sine foreldre.

"Hvorfor kaller du foreldrene dine mor og far? Heee, hee, hee! Så teit." Dette fikk jeg høre utallige ganger.

Jeg syns det var forferdelig flaut, men samtidig kunne jeg jo ikke bare begynne å kalle mor og far for mamma og pappa, det ble jo helt feil. Jeg sverget for meg selv at den dagen jeg selv fikk barn skulle de få si mamma/pappa, og det gjør de.

Nei, det er ikke lett å være liten og skille seg ut. Har faktisk fått kommentarer på dette helt til jeg ble voksen, da riktignok ikke i form av erting, men mer som spørsmål om jeg virkelig kaller foreldrene mine for mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier faktisk mange mor og far om bestemor og bestefar. Har ikke hørt noen kalle mamma og pappa for mor og far...det virker litt snobbete her... Er fra Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier faktisk mange mor og far om bestemor og bestefar. Har ikke hørt noen kalle mamma og pappa for mor og far...det virker litt snobbete her... Er fra Troms.

Samme her, men jeg er fra Finnmark.

Til ts: Du sier du ALDRI vil la dine barn kalle deg mor. Har du tenkt over at du da gjør det samme som foreldrene dine? Nemlig bestemme hva barna får lov til å kalle deg. For deg vil det jo føles naturlig å kalle deg selv mamma overfor barnet, og det skal du selvsagt gjøre siden det passer deg best. Men om barnet ønsker å kalle deg mor så bør du ikke nekte det. La barna få bestemme selv så lenge det ikke er noe ufint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvilken dialekt har dere som sier det er mest naturlig å si mor og far? Vestlanddialekt?

Langt fra vestlending jeg. Er hedmarking og her sier vi da mor og far. En del sier mamma og pappa også uten at det blir noe stort nummer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Synes mor og far er skikkelig upersonlig. De eneste jeg kjenner som sier dette har ikke et spesielt nært forhold til foreldrene sine.

Ja det synes jeg også. Høres ut som man forsøker å ta avstand fra de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi sier mamma og pappa, men på helt eget initiativ, hadde min sønn en periode da han var fire, hvor han kalte meg og faren for mor og far. Det var et herlig språkeksperiment. Han gikk også på bestefaren sin og sa, "bestefar, du er morfar" og begynte å kalle mormor for bestemor etc. Det var litt kult, og han skulle gjerne få fortsatt.

Vi hadde en kampanje da broren min fikk barn, om at jeg skulle være faster, men det nyttet ikke gitt.

Jeg synes det er særegent og kult å kalle familien med litt gamle, glemte benevnelser.

(bare spar meg for mommo og besse og faffa og sånt babyspråk jeg til min forskrekkelse ser komme ut av voksne munner av og til - digresjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja det synes jeg også. Høres ut som man forsøker å ta avstand fra de

Ja, det synes du sikkert. Men er det dermed helt greit at man skal kommentere hva andre kaller sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stachtari83

Jeg har det for meg at å si mor og far er vanlig i rogaland? Hører mange si det. Personlig syns jeg det høres rart ut. Liksom sånn "jeg er for voksen til å si mamma og pappa så derfor sier jeg mor og far". Men er jo ikke derfor. Hører selv små unger si mor og far

Jeg er fra Rogaland, og alle jeg kjenner fra min generasjon, inkludert meg selv, sier mamma og pappa baade naar vi snakker til foreldrene vaare og om dem. Men snakker vi om dem med fremmede, bruker vi mor og far. Min mors (der ser dere!) generasjon derimot, bruker mor og far baade i tiltale og omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(bare spar meg for mommo og besse og faffa og sånt babyspråk jeg til min forskrekkelse ser komme ut av voksne munner av og til - digresjon)

Jeg er vanligvis motstander av "babyspråk" hos alle andre enn babyer. Men i akkurat dette tilfellet så synes jeg det handler mer om et kjært kallenavn som godt kan vare livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fra Nord-Norge og der er det vanlig å si mor og far om besteforeldre. Jeg synes også mor og far om foreldrene sine høres veldig upersonlig ut, mamma og pappa føles mer kjærlig. Mannen min, som er fra vestlandet, sier også mamma og pappa. Tror ikke jeg kjenner noen som sier mor og far om foreldrene sine, hverken i Nord-Norge, på vestlandet eller her på østlandet.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det. Tror aldri jeg har hørt noen derfra si mamma og pappa når jeg tenker meg om, nei.

Her hvor jeg bort (Østlandet) er det skikkelig snålt å si mor og far. Det oppfattes liksom som snobbete.

Men det var vanligere her i "gamle dager". Faren min (over 80) sa mor og far, og det gjorde bestemoren min også.

Vestlending, og sier mamma og pappa. har bare hørt en si mor og far, og det er min egen far som er oppvokst på sørlandet.

Enkelte barn er grusomme, og selv voksne kan være det. Jeg forstår ikke hvorfor noen skal reagere i det hele tatt, for det er jo opp til hver og en familie. Men nå syns jeg det er litt rart at en mor og en far nekter barnet sitt å kalle de mamma og pappa, omd et er det barnet ønsker. Og spesielt når man har hatt en så slitsom barndoms som det ts har hatt, for da ville jeg som foreldre gått inn for at slike ting ikke skulle skje, spesielt om ts ønsket å kalle de mamma og pappa. Om foreldre visste om det da, for de kan jo ikke gjøre noe med noe de ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier mamma og pappa, men på helt eget initiativ, hadde min sønn en periode da han var fire, hvor han kalte meg og faren for mor og far. Det var et herlig språkeksperiment. Han gikk også på bestefaren sin og sa, "bestefar, du er morfar" og begynte å kalle mormor for bestemor etc. Det var litt kult, og han skulle gjerne få fortsatt.

Vi hadde en kampanje da broren min fikk barn, om at jeg skulle være faster, men det nyttet ikke gitt.

Jeg synes det er særegent og kult å kalle familien med litt gamle, glemte benevnelser.

(bare spar meg for mommo og besse og faffa og sånt babyspråk jeg til min forskrekkelse ser komme ut av voksne munner av og til - digresjon)

Er det virkelig babyspråk, når et barn velger å kalle sin egen bestefar besse og gjør det hele livet? Skal da mor eller far gå inn og irettesette barnet, go si at nei du får ikke lov å snakke babyspråk, kall han bestefar, morfar eller farfar eller noe annet jeg mener er riktig?

Jeg kjenner to som kaller sine besteforeldre for besse, og de er i dag over 40 år, og de er fortsatt besse. Hva er så gale i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Jeg er fra Rogaland, og alle jeg kjenner fra min generasjon, inkludert meg selv, sier mamma og pappa baade naar vi snakker til foreldrene vaare og om dem. Men snakker vi om dem med fremmede, bruker vi mor og far. Min mors (der ser dere!) generasjon derimot, bruker mor og far baade i tiltale og omtale.

typen min og hans søsken sier mor og far både når de snakker om de og til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...