Gå til innhold

" Mor og Far"


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Stachtari83

typen min og hans søsken sier mor og far både når de snakker om de og til de.

Kommer vel kanskje an paa hvor i Rogaland de er fra...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du er litt overfølsom på dette. Jeg vokste også opp med mor og far, mens alle utenfor vår familie sa mamma og pappa. Jeg var også mobbeoffer som liten, og de prøvde jo også å mobbe meg for dette, men det var en av de tingene som prellet av, siden jeg kommer fra en språkbevisst familie.

Som voksen er det ingen som reagerer negativt, bare noen som kommenterer at det er uvanlig, og det har de jo rett i, så det er greit nok. Dersom du opplever det som at voksne folk ler av deg pga dette kjenner du enten jævlig umodne mennesker, eller så sitter det inntrykket inne i hodet ditt, som en ettervirkning av mobbingen du ble utsatt for som liten.

Mor og far er en eldre form, og selv synes jeg mamma og pappa høres ut som litt fjollete babyspråk, men vet jo at det er det mest vanlige. Grunnen til at mine foreldre brukte det er vel at det er det man sier på farsiden min, og de er opptatt av å bevare eldre og utdøende former i språk/dialekt, for å holde språket så rikt som mulig. Språklig utvikling baserer seg jo på forenklig, så jeg ser argumentene for det.

Får jeg barn selv kommer jeg til å bruke mor og far selv også, fordi det er det tittelen heter inni mitt hode. Jeg hadde aldri greid å ta meg selv seriøst hvis jeg skulle kalle meg mamma, og det er jo litt viktig at man er komfortabel med hva man blir kalt resten av livet.

Enig.

Jeg sa mamma og pappa til jeg var sånn 7-8 så begynte jeg (av meg selv) å si mor og far. har aldri blitt mobbet for det, eller fått høre noe negativt. Har heller aldri opplevd at noen ler av det. Enten så har du hatt litt merkelige folk rundt deg, eller så er du litt overfølsom på dtete punktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt mor og far. Jeg fikk en del kommentarer på det på barneskolen, av typen 'hvorfor sier du det? Så rart, det gjorde de i gamle dager!', men det har jeg aldri brydd meg om. Nå har ikke vi blitt tvunget til å si mor og far, det har kommet naturlig av at foreldrene mine omtalte hverandre som mor og far, i tillegg til at både de og onkler og tanter på begge sider alle sa mor og far. Hva jeg gjør når jeg får barn selv, aner jeg ikke. Jeg syns det er søtt med små barn som sier mamma og pappa, men når barna blir større og voksne syns jeg det høres barnslig ut... Så vi får se.

Barn kan være grusomme, og hva som helst kan være en unnskyldning for å mobbe! Så at du ble mobbet for det, var nok fordi det var enkelt å 'ta deg' på det. Det kunne like gjerne ha vært hårfarge, fregner, stor nese, rart navn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Kommer vel kanskje an paa hvor i Rogaland de er fra...?

Ja det kan godt være, men jeg har hørt flere. Og dette er første plassen jeg har bodd der folk på min egen alder har omtalt foreldrene sine som mor og far dermed trodde jeg det var en typisk rogaland ting. Mulig jeg tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det virkelig babyspråk, når et barn velger å kalle sin egen bestefar besse og gjør det hele livet? Skal da mor eller far gå inn og irettesette barnet, go si at nei du får ikke lov å snakke babyspråk, kall han bestefar, morfar eller farfar eller noe annet jeg mener er riktig?

Jeg kjenner to som kaller sine besteforeldre for besse, og de er i dag over 40 år, og de er fortsatt besse. Hva er så gale i det?

Jeg synes det, jeg sier ikke at de ER det. Og ja, akkurat som barn ikke kan uttale alle ord når de lærer å snakke, så kommer det etterhvert. Ja, min sønn kalte også farfar for faffa. Da han var to. Så etterhvert lærte han seg å si både farfar, brunost (ikke bjuno) og svømming (ikke ømme).

Alle lærer seg å snakke rent ved at foreldre og andre mennesker rundt dem snakker rent og riktig. Så hvis foreldre ikke følger opp og også kaller besteforeldrene til barna for dette (sine egne foreldre... grøss) så trenger ingen korrigere noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan godt være, men jeg har hørt flere. Og dette er første plassen jeg har bodd der folk på min egen alder har omtalt foreldrene sine som mor og far dermed trodde jeg det var en typisk rogaland ting. Mulig jeg tar feil

Mannen min er fra Stavanger, og jeg har aldri hørt hverken han eller andre derfra si mor eller far. De kan godt si mor når de refererer til sin eller andres mødre (f.eks. "mor mi/di er lærer"), men de kaller ikke sine egne foreldre som mor eller far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg er fra Nord-Norge og der er det vanlig å si mor og far om besteforeldre. Jeg synes også mor og far om foreldrene sine høres veldig upersonlig ut, mamma og pappa føles mer kjærlig. Mannen min, som er fra vestlandet, sier også mamma og pappa. Tror ikke jeg kjenner noen som sier mor og far om foreldrene sine, hverken i Nord-Norge, på vestlandet eller her på østlandet.

Det kommer nok helt an på hvor på vestlandet du mener og hvor gammel du er. Selv er jeg født og oppvokst i Stavanger og alle mine venninner og alle i familien sa mor og far. Mamma og pappa er noe man forbinder med babyer. Mine barn som er i 20-årsalderen har heller aldri sagt mamma og pappe - men jeg har inntrykk av at det kanskje er litt mer vanlig blant deres venner. Tror mange unge her i vest tar etter ungdom på østlandet og "adopterer" dere talemåte.

Og så må jeg få presisere .. noen av dere synes tydeligvis at det er så mye mer kjærlig å kalle foreldrene for mamma og pappa. Jeg vil bare si at jeg har verdens beste forhold til mine elskede foreldre - men mor og far vil de være for meg for alltid. Og det har ingenting med følelser å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta

Det er bare helt utrolig hvordan du klarer å vri på alle mine innlegg.

Har jeg forsvart erting?

Jeg sa at her på vestlandet hvor jeg bor så blir man heller ertet for å si mamma og pappa. Det betyr at det er mest vanlig å si mor og far ... og at det er heller uvanlig at store barn og voksne sier mamma og pappa. Jeg kan tenke meg at større barn som sier mamma og pappa kan bli ertet, ja ...

Mine unger har sagt mamma og pappa når de skal være morsomme.

Jeg er også fra vestlandet, og sier mamma og pappa. Kjente ingen da jeg var liten som sa mor og far.

Endret av Invicta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i trøndelag sier vel de fleste "mamma og pappa", men jeg vet av ei som sier "mor og far", og hun ble mobbet for det. Jeg synes det høres litt rart ut når trøndere sier det, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Jeg er også fra vestlandet, og sier mamma og pappa. Kjente ingen da jeg var liten som sa mor og far.

Vestlandet er stort og talemåten vidt forskjellig fra sted til sted. I tillegg spiller alderen selvsagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig debatt..

Hvis man fra liten av er vant med å si mor og far, betyr det jo at det er som er personlig for dem, og folk prøver vel ikke å distansere seg fra foreldrene sine??

Jeg sier mamma og pappa og eneste gangen jeg har reagert på foreldrekalling er en jeg kjente sa "Muttern og fattern.." Resten av dialekta var nordnorsk, så hvor muttern og fattern kom fra skjønner jeg ikke. Men jeg sa aldri noe direkte tilf fyren, hvis han var vant til å kalle moren sin for muttern så skal ikke jeg si noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Mannen min er fra Stavanger, og jeg har aldri hørt hverken han eller andre derfra si mor eller far. De kan godt si mor når de refererer til sin eller andres mødre (f.eks. "mor mi/di er lærer"), men de kaller ikke sine egne foreldre som mor eller far.

Eksmannen min er også fra Stavanger, og han sier mor og far. Ifølge ham er det ganske vanlig der. Han har såvidt passert 40. Så da er det sikkert forskjellig der også. :)

For en merkelig debatt..

Hehe, på KG kan hva som helst utvikle seg til en detaljert krang... eh... debatt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig debatt..

Hvis man fra liten av er vant med å si mor og far, betyr det jo at det er som er personlig for dem, og folk prøver vel ikke å distansere seg fra foreldrene sine??

Jeg sier mamma og pappa og eneste gangen jeg har reagert på foreldrekalling er en jeg kjente sa "Muttern og fattern.." Resten av dialekta var nordnorsk, så hvor muttern og fattern kom fra skjønner jeg ikke. Men jeg sa aldri noe direkte tilf fyren, hvis han var vant til å kalle moren sin for muttern så skal ikke jeg si noe på det.

Pappa er fra Finnmark, og han og brødrene hans sier muttern og fattern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest

Født og oppvoks i Stavanger. Har alltid sagt mor og far.

Men mine egne barn kaller oss mamma og pappa. Synes egentlig det er mer passende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Fordi at her hvor jeg bor er det bare babyer som sier mamma og pappa ... Større barn og voksne sier i all hovedsak mor og far eller bruker fornavnet til foreldrene.

Her blir barn heller ertet hvis de sier mamma og pappa ...

Heldigvis har ikke alle det synet ditt ihvertfall - absolutt mest absurde tingen jeg har hørt i hvertfall.

Mamma og pappa er akkurat samme betydning som mor og far - for noen unger er mor og far bestemor og bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksmannen min er også fra Stavanger, og han sier mor og far. Ifølge ham er det ganske vanlig der. Han har såvidt passert 40. Så da er det sikkert forskjellig der også. :)

Mannen min er 40, så da er det i allefall ikke tidens forandring som gjør at de sier ulikt, men jeg kan ikke komme på noen i hverken mannens familie eller omgangskrets som sier mor/far til sine egne foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min er også fra Stavanger, han sier mamma og pappa. Av alle vennene hans, er det én som sier mor og far. De er like gamle og vokst opp rett i nærheten av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Heldigvis har ikke alle det synet ditt ihvertfall - absolutt mest absurde tingen jeg har hørt i hvertfall.

Mamma og pappa er akkurat samme betydning som mor og far - for noen unger er mor og far bestemor og bestefar.

Hvilket syn er det jeg har?

Jeg sa at her blir man HELLER ertet for å si mamma og pappa enn mor og far ... Hvis det er så vanskelig å forstå for deg så kan jeg jo forklare at det er en snakkemåte og betyr at det er vanligere å si mor og far enn mamma og pappa.

Det betyr I K K E at jeg erter folk som sier mamma og pappa :ler: Hjelpe meg - er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Mannen min er 40, så da er det i allefall ikke tidens forandring som gjør at de sier ulikt, men jeg kan ikke komme på noen i hverken mannens familie eller omgangskrets som sier mor/far til sine egne foreldre.

Nå er jeg litt eldre enn mannen din, men jeg har søsken på hans alder og ingen av dem har noensinne sagt mamma og pappa annet enn i spøk. Husker at det var en voksen kvinne som sa mamma og pappa da vi var små og det syntes vi var uhyre rart og morsomt. Vi var kommet langt over mamma-alderen så brukte hun den benevnelsen på moren sin ... Vi stusset ofte på det ... SÅ sjeldent var det å høre i Stavanger i min oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine brødrene ble lært opp til å kalle foreldrene være mor og far, og vi bor på østlandet (innlandet). Ingen som mobbet oss for det, men de aller fleste andre sa mamma og pappa. Mine foreldre ville ikke kalles det, så da ble det mor og far ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...