Gå til innhold

Havsulens mirakelbok


havsulen

Anbefalte innlegg

Bare innom som snarest for å legge igjen et lite spor etter meg.. for hvordan skal du ellers vita at jeg fortsatt følger med deg..? :wink:

Håper de tette melkegangene er bedre og at du ikke pådrar deg noen brystbetennelse.. :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er skjønn, Havsulen! :hjerte:

Ordene dine er alltid så ubeskrivelig beskrivende :kyss:

Godt å høre at det går bra med deg nå. Jeg ønsker deg lykke til hos fysioterapeut idag :-)

Jeg fikk ikke sagt det på msn, for jeg har en mann som plutselig "må" ta over pc'en :roll::wink:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke brystbetennelse!

Etter en intensiv massasjedag, ble jeg mye bedre! Så jeg kan anbefale tiltakene jeg satte inn:

- massasje av det ømme feltet mot brystvorten

- varm dusj med massasje

- varmeflaske

- hyppig amming

Da jeg våknet kunne jeg nesten ikke løfte armen, og jeg ble kvalm når jeg masserte. Men nå hopper jeg rundt igjen, hurra!

Flott med alt som kan forebygges!

Var hos fysioterapeut for første behandling etter fødsel i dag. Lille vakre ville ikke sove, og det ble stress med amming innimellom... Fysioterapeuten fikk massert meg fem minutter før vi bare måtte gi opp. Så måtte jeg skyndte meg hjem for å rekke et venninne som kom på besøk. Er så i tvil om hvem jeg skal spørre om å være faddere! Vi har spurt et vennepar av mannen. Men så står det mellom mine to beste venninner... Hadde tenkt å spørre den ene. Men så er det den andre: forloveren min - hun engasjerer seg SÅ i dette - har sydd et lappeteppe til lille vakre, og får tårer i øynene hver gang hun er på besøk. Tenkte jeg ville spørre den andre venninna i og med at forloveren min allerede har vært forlover. Men er så i tvil!!!

Etter styret hos fysioterapeuten i dag sov min lille venn i to og en halv time inntil mammaen sin - kosejenta mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha så mange faddere til Anea du bare vil! Løsning på fadderproblematikken? :wink:

Ellers tror jeg Havsulen er litt i ammetåke for tiden. Tipper vi får enda et innlegg om hvordan hun altså ikke pådro seg brystbetennelse likevel. :wink: Som forøvrig selvfølgelig er kjempebra!

Hvordan var det på barseltreff, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammetåke, jeg??? :hoho:

Men Camelia, hvis du vil ha noen tips mot tilstoppede melkeganger, så skal jeg alltids kunne hoste opp noe... :tunge1:

Hvordan beskrive roen som senker seg i et hus når ei overtrøtt jente faller til ro ved puppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle noen ganger ønske at jeg hadde vokst opp i en generasjonsbolig, eller en landsby med masse interaksjon. Har jo aldri levd sammen med en baby før. Aldri holdt en i mer enn en halv time. Det er jo egentlig galskap at vi nå har ansvar for en fulltid!

Noen ganger er jeg usikker på hvor mye jeg kan bryte inn i rytmen hennes. Jeg liker for eksempel best at hun kan spise og sove når hun vil. Og jeg liker ikke å måtte bryte inn i søvnen hennes. Men noen ganger lurer jeg på hvor grensene går. For eksempel: jeg liker å gå på tur når jeg vet at hun er mett og tørr, ikke før. Jeg liker at hun får sove til hun våkner, uten å bli vekket. Dette lar seg jo ikke alltid gjennomføre i praksis. Av og til må vi flytte henne, dra et sted, gå ut etc.

Innerst inne vet jeg at hun har det bra. Likevel er jeg så usikker på hva jeg kan gjøre og ikke gjøre.

Er sikkert nå påvirket av at hun skrek da jeg var hos fysioerapeuten mandag. Og da vi var hos et vennepar søndag kveld. Begge ganger var hun trøtt, begge ganger fikk hun ikke sove. Fordi det ikke var som hun pleier ha det? Men jeg kan og vil jo ikke skjerme henne mot forandring. Og hun har ikke faste rytmer hjemme heller, hun sover og er våken til forskjellige tider omtrent hver dag.

Hm... funderinger omkring søvn og hvile etter en måned som mamma... Bunner sikkert i at jeg vil det beste for min datter, men ikke har noen fasit. Og jeg er vant til å vite hvordan ting skal gjøres... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, havsulen.. det tryggeste og beste stedet for Anea å være er jo nettopp hos deg, det er jo du som er eksperten på akkurat din baby..

Bare tenk, hvem i verden enn deg (og pappaen hennes såklart) er mer opptatt av hennes ve og vel, og hvem er mer fininnstilt på å oppfatte hva hun vil og trenger? :wink:

Alle babyer er forskjellige og det finnes (gudskjelov) ingen fasit, så vi er alle nødt til å prøve og feile litt.

Det som er bra er jo at det blir lettere og lettere å forstå henne etterhvert som hun vokser.. Sebastian har for eksempel et ganske vidt spekter av ulike gråter og sutringer nå og jeg tror jeg vet hva de fleste betyr..

Dessuten.. de er ikke så skjøre som de ser ut til, så sant du har fått med deg at hun trenger en skvett med melk av og til og utstyrer henne med en tørr bleie med forholdsvis jevne mellomrom er det ikke så fryktelig mye gæærn't du får gjort.. :wink: Satt litt på spissen da, hihi..

Kos deg med lille snuppa di du, tror hun har det helt utmerket med deg som mamma :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du er, Salamandra! Det var vel noe slikt jeg trengte å høre. Og innerst inne vet jeg at du har rett!

Det har sikkert med det å gjøre at jeg er vant til å få ros og positive tilbakemeldinger! Fra skole og jobb er det så målbart! Tilbakemeldingene jeg får nå er et tilfreds barn, og da er det lett å tenke: kunne hun vært enda mer tilfreds. Det går jo så bra med oss, men kunne det gått enda bedre?

Men - vi koser oss utrolig! I dag har vi vært på trilletur i skogen i sola med venninne H og hennes datter K. Koselig å komme hjem, amme, spise lunsj sammen og skravle om det vi er aller mest opptatt av: barna våre. Kunne skravlet i flere døgn, tror jeg. Slike formiddagstreff må vi absolutt ha flere av. Jeg trenger voksenkontakt også.

I dag tidlig lå jeg og kysset og koste og klemte leeeenge på lille vakre mens hun så rolig på meg med store øyne. Jeg fikk så lyst til å spise henne opp, men det kan jeg kanskje ikke!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du gjør det meget bra som mamma, Havsulen! Og så tror jeg du gjør veldig rett når du følger intuisjonen din om å la Anea styre søvn og mat mest mulig selv, i hvertfall de første 3-4 månedene. Klart at man av og til må "bryte inn", men det blir jo gjerne unntakene.

Veldig sant at det er stor forskjell på barn. Min første prøvde vi alltid å unngå å vekke, hun var en smule komplisert når det gjaldt soving/skriking. Hun var så vàr og våknet av det minste knepp. Og det krevde sin mann (vel, stort sett kvinne... :roll: ) å få henne til å sovne. Det ble ganske mye forsakelser av både det ene og det andre de første månedene, barnet måtte jo sove, må vite. Med henne har vi alltid måttet "respektere" sovetidene hennes.

Nummer to har vært langt enklere i så måte, hun har alltid slengt med i svingene og sovner når hun er trøtt.

Prøve og feile er nok tingen, men uansett vil nok ikke denne type "feil" gjøre noen skade på Anea! Det gjelder bare å tråkle seg vei, og så kose seg masse underveis. Altså underveis mot rutinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei , nei..!

Må ikke spise opp..(selv om jeg vet det er fristende..Sebastian har noen bittesmå tottelotter som jeg virkelig må stålsette meg for ikke å mofle i meg.. :ler: )

Men å nusse dem til de får træl på kinnene..Det er lov! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sagt det, Salamandra - så da skylder jeg på deg hvis helsesøster lurer på hvorfor jenta er en eneste stor kos...

Lurer på om jeg vil ha dåpsselskap hjemme hos oss, eller leie barnehagen 100 meter borte i gata.

Fordeler hjemme:

- alt tilgjengelig

- kan bruke vårt fine servise, kan sette rett i oppvaskmaskinen

- pianoet til sanger etc, (men det er elektrisk og kan flyttes)

Fordeler i barnehagen:

- stort

- alle kan sitte ved samme bord

- vi kan invitere så mange vi vil (og da kan jeg ha begge de beste venninnene til faddere, for da har vi plass til deres tallrike familier)

- kan pynte kvelden før

- kan bruke hjemmet vårt til måltider for gjester etc

- billig: 400 kroner for hele helgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dere kan frakte serviset 100 meter også? Har ikke noe forslag til hvordan, men... :wink:

Har dere servise til stor folkemengde? Sitte ved samme bord er veldig hyggelig for alle! :Nikke:

Det var virkelig billig leie! :klappe:

Håper du koser deg i helgen, Havsulen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå bader mannen lille vakre alene! Han ropte akkurat: "det er så vanskelig å tørke alle stedene (les: inni alle valkene, :ler: ) Ja! sa jeg. Stålsetter meg for å ikke ile til unnsetning. En del av prosjekt oppdra-mannen-til-å-klare-alt-unntatt-amming-selv!

Koser oss!

Kafé i byen i mange timer i dag. Trilletur med venninne M i skarp høstluft i går. Rosiner og vannflaske og bøtter av tid på trilleturen.

Har bestilt barnehagen til dåpen. Har fått telefon fra min mor som ber på sine knær om at min bror får være fadder, hehe. Han skal få bære henne til dåpen, det synes jeg er en ærefyllt oppgave. Og han er jo allerede onkel. Dessuten er det VI som bestemmer. Rart hva folk legger seg opp i, altså...

Forresten har hun begynt å smile :hjerter:

Forsøker å skrive her mindre, kan jo ikke bruke så mye tid på dette føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorden går det ann å bli så glad i et menneske jeg har kjent i seks uker?

- den glupske smattelyden

- øyelokkene som sakte faller igjen når hun er trøtt

... og like etterpå er forandret til vidåpne blåesteblå

- smilene :hjerter:

- hånden som holder fast i genseren min når hun ammer

- skrikene som forstummer når hun skjønner hun skal få mat

- varmen fra kroppen hennes

- de våkne blikkene

- kjærligheten hun her lokket fram i mannen

- trilleturene hun får meg med på

- den jevne pusten når hun sover

- måten hun roer seg på når hun får ligge tett inntil

Jenta vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for søt hilsen på msn her om dagen, Havsulen! :klem:

Sambo ble litt snurt da. Lurte på om vi var en gjeng med selvbefruktende, single jenter her inne. For det er da vitterlig vi som skal få klaff og ikke bare jeg? :ler: Prøvde å forklare at vi kjenner hverandre som individer her inne og ikke som par, selv om vi skriver litt om partnerne våre også, men jeg vet ikke om han skjønte meg.. Eller ville skjønne. Av og til er det digg å få furte litt, eller hva? :tunge1:

Herlig å lese om den lille vakre! :hjerte: Kos dere masse masse og ha en super uke!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...