Gå til innhold

Barnevern


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

hei,nei ingeting var ment som et angrep på barnevernet,det var en fra barnevernet som begynte angripe meg for mine holdninger på en sak som Jeg er opptatt av og som jeg ville diskutere,om det ble her eller andre steder på nettet syns jeg er opptil meg å avgjøre:)jeg fant forumet ved å søke fosterhjem på google;)Deter en vedlig vanskelig sak så det kan vere greit å få luftet sine tanker om det.

så flott om du har positive erfaringer fra å være fosterbarn,det jeg mener at barn må få vokse opp hos sin far dersom mor ikke er egnet,så må en far som er en god omsorgsperson ta vare på barnet.for både foreldre ,barn og samfunnet sin skyld mener jeg dette er rett tankegang.om det ikke finnes noen i barnets slekt som kan ta vare på ungen,Så kan fosterhjem vere det riktige.Barns skal verl ikke opplved å bvli fosterbarn uten grunn??så bra er fosterhjem nok ikke at de kan bli bedre enn et vanlig hjem.

om jeg skulle noen gang vurdere å bli fostermor så ville jeg tenkt slik at jeg skulle vert 100% sikker på at ingen av foreldrene kunne tatt vare på barnet selv,kun i de tilfellene syns jeg det er riktig å plassere.jeg ville følt meg veldig ondskapsfull om jeg fikk en famile til barnet på samværsbesøk som ønsker å ha barnet selv og viser seg oppegående mer enn hva en selv er.på hvilekt grunnlag skal jeg da beholde barnet?jeg kan de heller blitt en venn.tenker at barnet selv uansett til trekke til disse mennneskene senere i livet når det oppleves postivt for dem,blod er tykkere enn vann.Om jeg skal ha fornærmet noen med å mene det så håper jeg ikke det,jeg har ingen erfaring med å vere fosterbarn selv,jeg har imidlertid venner som kan fortelle meg noe om hvordan det er å vokse opp uten far som bryr seg,og det har vert tungt sier de.selv om de har hatt en stefar som liksomfar.

kan hende jeg ikke kan nok om barnepsykiatri,jeg arbeider med voksne i psykiatrien,mange har bakgrunn fra barnevern,så derfor er jeg ekstra engasjert på ungens vegne for jeg har sett så mange triste skjebner.jeg skjønner ikke hva som er galt i å bry seg,å "gi faen" som mange fedre nok ville gjort i dette tilfellet syns jeg er veldig stygt.men det er nå meg da,jeg er ikke direkte part i dette,jeg bare mener det jeg mener og ville dele det med de som leser det,også hun som ville bli fostermor.så til hun som ville vurdere å bli fostermor:da må du og familen din tenke nøye over hva dere kan tilføre barnet,om dere gjør det av de rette grunnene.det har desverre vist seg at mange fosterhjem ikke klarer å følger opp over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Det jeg mener er at denne tråden ikke skal handle om deg og dine problemer med barnevernet. Du kan eventuelt starte en ny tråd som omhandler dine problemer med barnevernet. Å lufte tankene dine i en tråd som handler om hvordan det er å være fosterforeldre synes jeg ikke er så aktuelt. Og jeg har også dårlige erfaringer med barnevernet, men velger ikke å legge ut om detaljene i saken, da det ikke er dette tråden handler om. Tråden handler nok mer om hva man kan forberede seg på når man skal få fosterbarn og erfaringer med å ha fosterbarn. Dersom dette hadde vært en tråd om erfaringer med barnevernet, så hadde du hatt din fulle rett til å skrive om alt du skulle ønske å skrive om, men det er ikke det denne tråden handler om.

Jeg er veldig enig i det du skriver, men det at du må trekke inn såpass mye personlig som du faktisk har gjort, synes jeg er ganske unødvendig. Selvfølgelig skal barnet helst bo hos foreldrene sine, men det er det faktisk opp til barnevernet å dømme når alt kommer til alt. Dersom man som fosterforelder tror at barnet kan ha det fint hos en av sine biologiske foreldre, så kan man selvsagt si i fra om dette også. Jeg tror at de aller fleste tilfellene der barnet blir tatt ut av hjemmet sitt, så er det grunn til det. Om det er tilfelle i din sak kan jeg ikke si, men det er heller ikke vesentlig i denne diskusjonen.

Jeg synes derimot at det er flott at trådstarter ønsker å få et fosterbarn, da det er stor mangel på fosterhjem. Jeg regner med at hun/han har nok kapasitet til å ta i mot et barn, og gi det den omsorgen det trenger. Det vil selvfølgelig bli utfordringer på veien, men forhåpentligvis vil det også bli mange fine opplevelser med fosterbarnet! :) Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

...Folk må skrive det vil i et anonymt forum som dette uten at noen bedre vitere kommer å sier her kan du ikke skrive ditt og datt.hva som er så flott med det du skriver da,konsentrer deg om det du vil skrive du og la andre skrive det de vil.du trenger vel ikk elese så nøye det som ikke interesserer de av svar,og heller ikke kommentere.

sikkert eget forum for de som vil snakke om sine fosterbarn erfaringer også,så hvorfor begynner du legge ut om det her?

Er faktisk egne folk som er ansatt på dette forumet som rydder i tråder så slappe av.

Skrive igjen folkens,vil ha erfaringer på godt og vondt jeg.

Hilsen ei som vurdere å bli fosterhjem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest North

...Folk må skrive det vil i et anonymt forum som dette uten at noen bedre vitere kommer å sier her kan du ikke skrive ditt og datt.hva som er så flott med det du skriver da,konsentrer deg om det du vil skrive du og la andre skrive det de vil.du trenger vel ikk elese så nøye det som ikke interesserer de av svar,og heller ikke kommentere.

sikkert eget forum for de som vil snakke om sine fosterbarn erfaringer også,så hvorfor begynner du legge ut om det her?

Er faktisk egne folk som er ansatt på dette forumet som rydder i tråder så slappe av.

Skrive igjen folkens,vil ha erfaringer på godt og vondt jeg.

Hilsen ei som vurdere å bli fosterhjem!!

Skrivestilen din er svært lett gjenkjennelig. Det er lett å se hvilke innlegg du har skrevet selv om du skriver som anonym. ;)

Det er selvsagt lov å lage tråder om det meste her på KG, også om sine dårlige erfaringer med barnevernet. Poenget her var vel at man skal diskutere det tråden handler om og ikke noe helt annet. Heldigvis har moderatorene delt tråden, så nå er det bare å diskutere i vei om erfaringer med barnevernet.

Selv har jeg både positive og negative erfaringer i forhold til barnevernet. Akkurat det tror jeg er veldig naturlig, for de som jobber i barnevernet er jo mennesker de også og gjør derfor både bra ting og dårlige ting. Alle kan gjøre feil iblant, og det er trist når det da går så sterkt utover de berørte parter. Men når enkelte mener at barnevernet består av ondskapsfulle mennesker som bare gnir seg i hendene over å få ta barn vekk fra sine biologiske familier, da blir det egentlig bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det kan være vanskelig for andre å vite hva som er sant og ikke sant av det som faktisk skjer.Kan hende det er kun tull det som står i denne tråden alt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig for andre å vite hva som er sant og ikke sant av det som faktisk skjer.Kan hende det er kun tull det som står i denne tråden alt sammen?

Ja, det er jo alltid en risiko for det når man diskuterer egne erfaringer. Det finnes ingen mulighet for å kontrollere om det noen av oss sier stemmer så lenge det ikke er direkte sitater fra lovverk o.l. Men det er vel en generell risiko på et diskusjonsforum, uansett tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krizzy

hei,nei ingeting var ment som et angrep på barnevernet,det var en fra barnevernet som begynte angripe meg for mine holdninger på en sak som Jeg er opptatt av og som jeg ville diskutere,om det ble her eller andre steder på nettet syns jeg er opptil meg å avgjøre:)

:skratte:

Jeg tror jeg aldri har ledd så godt på lenge.

Kjære TS, du fikk et saklig svar tilbake på en av dine kommentarer. Du kan faktisk ikke forvente at alle folk kommer til å klemme og kose deg når du tar opp ting på et forum over nettet.

Jeg er ekstremt glad for at vi har barnevernet i Norge :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

neida jeg er ikke feilinformert.jeg ble sammen med min nåværende ekstemann 14 dager etter at en "one night" som vi kaller det hadder ingt og sagt hun var gravid og ikke ville ta abort.

Så gikk tiden da,mor ville ikke oppgi far.Far erkjente likevel farskapet på nav,nav kontaktet tngretten for dna av den "lille familen" barnvern som vi antok var inne i bildet pga mor er alkoholiker på langtkomment vei,men ble avist der,de ville ikke notere seg at far tok kontakt både før og etter fødsel av barnet.De ville ha "bevis" på farskapet som de sa.Så gikk tiden i køen til dna prøve,mor til barnet,som da var fratatt barnet ville ikke ta dna prøve.Til slutt tatt med tvang.Så fikk far en bekreftelse på at at dna viste at han var far.Sendte dette til barnevern pluss skriv om ønske om et møte snarest.

3måneder gikk.Fikk så brev,etter puringer pg tlf,om at barnet var plassert i beredsakpshjem,midlertidig.

Så bad han om et møte igjen da,dette var veldig vanskelig for sakbehandler å få til de næremeste månderer.Gikk enda noen måneder og far fikk endelig komme på møte.Der fikk han vite at barnet nå var plassert i fosterhjem,langvarig plassert.Pga at det var viktig at barnet nå skulle knytte seg til fosterhjem så vil han ikke få samvær mer enn 4 timer pr.

Bergunnelsen er nettopp den:barnet skal ikke kjenne sin far,det er nok å vite om at en har en far.Det er nå fosterhjemme som skal være psykologiske foreldre,det kommer fremfor biologiske foreldre.Barnevernet har svart svært avvistende,og de har et klart budskap:biologisk far er ikke noe verd.

Nå er det slik at far er en flott ung mann som går på skole,er i begynnelse av 30 årende,vi ahr helt nytt hus,ny bil,oppegående famile fri for konflikter og rus og sosialhjelp.Vi har et barn sammen som vi bo med,pluss mine to barn som nå er langt oppe i tenårene.Så om jeg er feilinformert?neida det er jeg ikke.Barnevernet har gått rett forbi far vel vitende om konsekvenser for ungen.Bestemor til ungen har nå fått møte sitt barnebarn,fikk god kontakt med ungen,fikk beskjed om ikke kalle seg bestemor,siden fostermors mor på 80 år,som hjemmesykepleiene forøvrig besøker hver dag pga sin stadige flytting rundt og psykiske probl,nå skal ha denne rollen.

Ps jeg har forsten vokst opp i nabolaget til foster mor,så jeg vet at der har det vert mye alkohol gitt,og rotne tenner.så er det ikke så rart at ungen nå i en alder av snart 2 år fremdles går rundt med tåteflaske dagen lang med juice i.trodde dagens foreldre visste at dette ikek er bra.så øver de inn(fosterfar er ikke far til noen av de barna som bor der)han påstår han er far til hun som er stedattenen hans,dette er feilsiden farens hennes faktisk er nabo med hennes far.

Så er vi helt sikre på at barnet har det bedre med å vokse opp her hos oss,men kjenner en stor klump i magen for den skade barnevernet har påført han med disse flyttingene,feilinformeringen på hvem som er hans foreldre og om en flytting vil påføre han enda mer skade.Men aldri i livet om vi går med på å hente han på en slik møte som barnevernet ville gjort.Nei en omsorgsoverføring må skje gravdivis og over tid så han føler seg trygg.så du mener jeg ikke skjønner hva et fosterhjem er?jo jeg har forstått det,og har virkelig åpnet for hva som skjer i Norge i 2010,barnehandel.

slutt å være så naiv.Barnevernet bryr seg overhodet ikke om at far er fullt i stand til å ta vare på gutten sin selv.

Veldig på siden av tema, men jeg reagerer på hvordan du ordlegger deg, (du omtaler barnet som ungen, og for meg i denne sammenhengen ble det veldig negativt) dine grammatiske feil, mangel på avsnitt osv. Du fremstiller ikke deg selv veldig oppegående, og troverdigheten av opplysnigenene dine synker i takt med hvordan jeg leser innlegget. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Veldig på siden av tema, men jeg reagerer på hvordan du ordlegger deg, (du omtaler barnet som ungen, og for meg i denne sammenhengen ble det veldig negativt) dine grammatiske feil, mangel på avsnitt osv. Du fremstiller ikke deg selv veldig oppegående, og troverdigheten av opplysnigenene dine synker i takt med hvordan jeg leser innlegget. Dessverre.

Jeg signerer!.

Holdt på å skrive noe om det i min øvre kommentar, men tenkte jeg skulle la være :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

:skratte:

Jeg tror jeg aldri har ledd så godt på lenge.

Kjære TS, du fikk et saklig svar tilbake på en av dine kommentarer. Du kan faktisk ikke forvente at alle folk kommer til å klemme og kose deg når du tar opp ting på et forum over nettet.

Jeg er ekstremt glad for at vi har barnevernet i Norge :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Veldig på siden av tema, men jeg reagerer på hvordan du ordlegger deg, (du omtaler barnet som ungen, og for meg i denne sammenhengen ble det veldig negativt) dine grammatiske feil, mangel på avsnitt osv. Du fremstiller ikke deg selv veldig oppegående, og troverdigheten av opplysnigenene dine synker i takt med hvordan jeg leser innlegget. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om det er slike ting skal ha noe å si for min troverdighet så er det jo vanvittig trist da:)Jeg som alltid har vært så skoleflink og har bestått min bachelor å greier,og så har jeg ikke tenkt på at avsnitt på et diskusjonsforum har noe å si for troverdighet!

;)Nå er ikke dette ment som noen norsk stil,og når jeg skriver "ungen" så er det synonymt med "barnet",betyr akkurat det samme for meg.Jeg legger ikke ut navn her så da må jeg bruker "ungen" og "barnet".Maken til tull da.Jeg har ikke dysleksi,men jeg skriver veldig fort på pc så kan det av og til bli noen feil pga fingeren treffer feil bokstav.

Om det er noe ikke forstår så spør gjerne,jeg har prøve å forklarer ordene på en god måte til deg så du forstår teksten:)Så er det uansett ikke min troverdighet som omsorgsperson som diskuteres her,jeg la ut tråden for å se om det var slik folk mener at norsk barnevern skal tenke og oppføre seg ovenfor vanlige folk som har gode omsorgsevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barn nødvendigvis har det best hos sine biologiske foreldre. Dessverre (?) er det slik (etter min kunnskap) at mor automatisk har foreldreretten over et barn om foreldrene ikke er sammen. Det vil da i enkelte få tilfeller skje at et barn blir plassert i fosterhjem selv om far egentlig kunne ha tatt vare på barnet.

Helt objektivt synes jeg dette er fint, da barnet, som i dette tilfellet, har en mor som har store rusproblemer og dermed kan barnevernet fort få barnet inn i et stabilt fosterhjem. Jeg synes barnevernet i de aller fleste tilfeller er opptatt av barnets beste, selv om også barnevernet noen ganger kan gjøre feil.

Jeg betviler ikke at far i denne episoden kan være skikket til å være far og ha omsorg for barnet, men jeg tror det er svært uheldig for barnet å bli flyttet når det er 2 år gammel. Samtidig skjønner jeg fortvilelsen det må være for en forelder å ikke få være med på oppveksten til sitt barn om det er kapabel til å ha omsorgen for det.

Med tid og stunder vil jeg tro at barnet vil få mer tid sammen med sin biologiske far, og med årene vil han/hun også skjønne hvem som er de biologiske foreldrene. Samtidig har barnet behov for trygge rammer under oppveksten, og det er det fosterforeldrene som skal stå for. (Om de ikke er kapable til det, vel det er vanskelig for andre å si, dere som ønsker å få barnet hjem, er sjelden objektive i deres oppfatning om de er det eller ei.)

Ønsker dere lykke til!

Men jeg håper dere for barnets skyld ikke havner i en slik bitter strid og kamp med barnevern og fosterforeldre som vil skade mer enn det vil gagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

:skratte:

Jeg tror jeg aldri har ledd så godt på lenge.

Kjære TS, du fikk et saklig svar tilbake på en av dine kommentarer. Du kan faktisk ikke forvente at alle folk kommer til å klemme og kose deg når du tar opp ting på et forum over nettet.

Jeg er ekstremt glad for at vi har barnevernet i Norge :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg tror ikke barn nødvendigvis har det best hos sine biologiske foreldre. Dessverre (?) er det slik (etter min kunnskap) at mor automatisk har foreldreretten over et barn om foreldrene ikke er sammen. Det vil da i enkelte få tilfeller skje at et barn blir plassert i fosterhjem selv om far egentlig kunne ha tatt vare på barnet.

Helt objektivt synes jeg dette er fint, da barnet, som i dette tilfellet, har en mor som har store rusproblemer og dermed kan barnevernet fort få barnet inn i et stabilt fosterhjem. Jeg synes barnevernet i de aller fleste tilfeller er opptatt av barnets beste, selv om også barnevernet noen ganger kan gjøre feil.

Jeg betviler ikke at far i denne episoden kan være skikket til å være far og ha omsorg for barnet, men jeg tror det er svært uheldig for barnet å bli flyttet når det er 2 år gammel. Samtidig skjønner jeg fortvilelsen det må være for en forelder å ikke få være med på oppveksten til sitt barn om det er kapabel til å ha omsorgen for det.

Med tid og stunder vil jeg tro at barnet vil få mer tid sammen med sin biologiske far, og med årene vil han/hun også skjønne hvem som er de biologiske foreldrene. Samtidig har barnet behov for trygge rammer under oppveksten, og det er det fosterforeldrene som skal stå for. (Om de ikke er kapable til det, vel det er vanskelig for andre å si, dere som ønsker å få barnet hjem, er sjelden objektive i deres oppfatning om de er det eller ei.)

Ønsker dere lykke til!

Men jeg håper dere for barnets skyld ikke havner i en slik bitter strid og kamp med barnevern og fosterforeldre som vil skade mer enn det vil gagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Nei fra skulle ikke få mer samvør neste år heller ifølge bv.

Tanken er at ungen skal knyttes til fosterforeldre og ikke til han.

Saken skal opp om noen måneder,få far nei i fylkesnemd så er vi enige om at sa skal barnevernet få fred fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nei fra skulle ikke få mer samvør neste år heller ifølge bv.

Tanken er at ungen skal knyttes til fosterforeldre og ikke til han.

Saken skal opp om noen måneder,få far nei i fylkesnemd så er vi enige om at sa skal barnevernet få fred fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Som sagt så vil ikke mor få mer samvær med sin mor hvis han får vokse opp her hos faren sin.selvsagt ikke,vi satser på at ungen skal bli som oss,rusfri og leve noramlt.så det er ikke det så må ligge til grunn for fosterhjemsopprettholdelse.

Begge forserforeldre er skilt med barn fra før så vi tror ikke de er noe mer stabile enn andre folk.Det er krevende med små barn så vi bekymrer oss over alderen deres(50 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...