Gå til innhold

Carl I Hagens ekssvigerdatter er skremt!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hagen har i alle fall skapt blest om saken. Hva er årsaken til det mon tro? Hvem var klar over at Hagen var ekssvigerfar til Lise Lindalen? Nå vet alle det. Kan tenke meg at barnebarna setter pris på det.

Dette burde blitt holdt utenfor offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det som gjør saken så sær er at svigersønnen er mye vakrere enn datteren. Har svigersønnen/datteren penis eller vagina nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagen har gått sterkt ut av en grunn og en grunn ålene: ryktespredning.

Dette må ikke forstås som at han har barnebarnas eller sin datters interesse i tankene, men han tenker selvfølgelig på ryktespredning blant egne meningsfeller i FrP, og hvordan det vil påvirke han.

Alle vet at ingen avis, intet medium, hadde sagt noe om denne saken i forhold til Hagen og hans familie. De hadde ikke blitt knyttet til hans familie, og han selv, utenom av enkelte med altfor mye tid på hendene som graver og sladrer om alt mellom himmel og jord, men det hadde vært rykte som få hadde tatt for god fisk og de fleste aldri hadde hørt om. Selv Se og Hør og Her og Nå og lignende hadde for lengst publisert saken i forhold til at det var rettssak om omsorg, opprivende skilsmisse med flytting osv som nok har gjort at de har hatt dette på radaren i mange år alt.

Hagen selv følte nok at han måtte raskest mulig ta kontroll over situasjonen, noe han sikkert har gjort siden dette ble kjent for hans datter for flere år siden, og kontrollere informasjonen og handlingsmønstrene og sørge for å oppføre seg på en slik måte at FrP-meningheten ikke kan komme i dag og si at Hagen selv har akseptert de "unormale".

Kan egentlig noen tenke seg hva de politiske konsekvensene ville vært for FrP for 10 år, kanskje litt mer, tilbake når FrP var Hagen, og Hagen var FrP og homser, alenemødre og alt som brøt med Hagens "normalen" skulle hakkes og taes og dette her hadde kommet ut i egne rekker og på ryktebørsen?

Familien kommer nok i andre rekke, dette er jo også en datter som Hagen selv lot i stikken for å være med sin elskerinne Eli, hvor er kronikken fra hans tidligere svigerfar i offentligheten som stempler han som drittsekk for hans svik? Den finnes ikke, fordi Hagen har vært velsignet med bedre mennesker rundt seg enn hva han selv er.

Forøvrig syntes jeg ikke akkurat at denne tidligere svigersønn/datteren virker noe særlig sympatisk selv. Det virker som om han er mer opptatt av seg selv enn av sin familie, og med tanke på konfliktnivået i sin familie så burde han holdt sin familie, og sin oppfatning av "idyll" og "diskriminering fra nærmeste" kanskje utenfor hva han snakket om i det offentlige.

Dog tror jeg at svigersønnen/datteren sitt handlingsmønster kan tilskrives litt tankeløshet, litt egoisme, og litt "keeping up apperances", mens Hagens handlingsmønster slår meg som kalkulerende, manipulativt og kontrollerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Hagen:

Det er ingenting å skamme seg over - jeg tror også, som ham, at det i hovedsak er medfødt. Hvorfor kan ikke transene bare vise verden at de er transer og oppføre seg som transer, når de er transer, og de vet at de er transer?

Ved å skjule en så stor del av sin identitet er å lure omgivelsene, spesielt om man holder det skjult for sin kone.

Jeg har heller aldri hørt om transer som blir mobbet - men forstår at det er tøft å være "de første" som bryter med det tradisjonelle og må bane vei for andre.

Men her forutsetter du jo at transkjønnede har et fullstendig avklart forhold til dette vanskelige de kanskje gradvis oppdager ved seg selv. Er det ikke mulig at dette er noe som utvikler seg over tid, selv om man i ettertid kan se at man egentlig visste noe om det fra barnsben av?

Jeg tror at om en transkjønnet er fullstendig klar over hvordan ting ligger an og har et helt avklart forhold til det, er det lite sannsynlig at vedkommende bevisst vil føre partnere bevisst bak lyset.

Og har du virkelig aldri hørt om transkjønnede som blir mobbet eller sett skjevt på? Eller er det helt umulig å tenke seg at mange transkjønnede føler seg utstøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det fine med alt det vi har fått servert er at det klart kommer fram at transkjønnede også kan være drittsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et problem med kronikken til Hagen. Han sier blant annet at:

1) Transkjønnethet er medfødt, og burde ikke være noe å skamme seg over.

2) Transkjønnede har plikt til å være åpen om sin legning.

3) Eks-svigersønnen burde la være å kle seg som sitt kvinnelige uttrykk når han er med barna.

...høres ikke dette litt selvmotsigende ut?

Jo når du vinkler det slik høres det selvmotsigende ut. Men hvis du siterer korrekt, skriver han at Lise kler seg som mann på jobb for å ta hensyn til arbeidskollegene, men at hin konsekvent kler seg som kvinne sammen med barna, til tross for at barna ønsker at hin skal opptre som mann sammen med dem. Ser du ikke forskjellen?? Hagen skriver at han reagerer på at Lise tar mer hensyn til kolleger enn til egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til vanlig ingen Carl I Hagen tilhenger, bare så det er sagt, men det betyr ikke at alt mannen sier og skriver er vås og uten mening. Jeg syns han har mange veldig gode poenger i denne kronikken. Jeg tror mange leser den med fargede brilleglass fordi de fra før av ikke har sans for C.I.H. Og for de som sier at "jeg visste ikke at ex-svigersønnen var transe før C.I.H. selv fortalte det gjennom avisene" så tenker jeg at for disse barna så er det jo et fett om "Olga fra Fredrikstad" vet at Carl I Hagens ex svigersønn er transe. Poenget for dem er nærmiljøet, folk på nærbutikken, barna og foreldrene i parallellklasssen, osv. Og disse menneskene fikk vite om pappan på en utrolig kjip og ryktegenererende måte. Og jeg er enig i det som står; hin selv burde ha brukt energien sin på å være med på å ordne dette for barna på en god måte. Jeg skjønner og respekterer at noen er transer, men jeg respekterer ikke folk som lever ut seg selv på barnas bekostning uten å ønske å bidra til at åpenhet rundt dette skal skje på en minst mulig belastende måte for barna.

Og jeg syns det er tragisk dårlig gjort å "glemme" å fortelle en slik detalj når man stifter familie med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! :jepp:

Er litt kult, når man står foran alteret, å vite om det den andre mener er at han vil elske deg og holde sammen med deg i gode og onde dager, inntil døden skiller dere. Eller om han bare vil være med deg i noen år, til han får skåret bort tissemannen, og begynner å legge seg etter mannfolk istedenfor deg, mens du blir skilt og barna dine blir farløse.

:duskedame::danse: La la la egoisme la la la! :danse::duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jo når du vinkler det slik høres det selvmotsigende ut. Men hvis du siterer korrekt, skriver han at Lise kler seg som mann på jobb for å ta hensyn til arbeidskollegene, men at hin konsekvent kler seg som kvinne sammen med barna, til tross for at barna ønsker at hin skal opptre som mann sammen med dem. Ser du ikke forskjellen?? Hagen skriver at han reagerer på at Lise tar mer hensyn til kolleger enn til egne barn.

Tror ikke nødvendigvis Lise kler seg som mann på jobb, for å ta hensyn til kolleger, men mer fordi hun ikke har kommet såpass langt i prosessen. Det er nærliggende å tro at hun til syvende og sist vil være i kvinneuttryk også på jobb. Er det da greit å vise seg i kvinneuttrykk sammen med barna? Når kan hun regne med at det er greit?

At hun føler det er lettere å være seg selv sammen med barna, og til og med ønsker at barna skal få bli kjent med den siden av henne, er da ganske naturlig. Men den prosessen det er å lære barna aksept for den hun er, vanskeliggjøres nok helt sikkert av holdningen til mor og morfar.

Jeg tror nok at Lise gjør så godt hun kan, og skal man dømme ut fra kronikken til hennes tidligere svigerfar, gjør hun åpenbart sitt beste på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jupp! :jepp:

Er litt kult, når man står foran alteret, å vite om det den andre mener er at han vil elske deg og holde sammen med deg i gode og onde dager, inntil døden skiller dere. Eller om han bare vil være med deg i noen år, til han får skåret bort tissemannen, og begynner å legge seg etter mannfolk istedenfor deg, mens du blir skilt og barna dine blir farløse.

:duskedame::danse: La la la egoisme la la la! :danse::duskedame:

Om en heterofil mann skifter kjønn, blir han en lesbisk kvinne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske kjipt å få vite at din mann eller kone er noe helt annet enn det du har trodd de siste ti åra. Kanskje hun ville valgt å ekte en annen mann, dersom hun hadde visst at denne fyrens livsambisjon var å bli kvinne?

Joda, er enig i at det er kjipt. Men dette er en privatsak som ikke har noe i den offentlige debatten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt barnas far Hagen snakker så negativt om i full offentlighet, har det en positiv effekt for barna?

Nei, det vil jeg ikke tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dog tror jeg at svigersønnen/datteren sitt handlingsmønster kan tilskrives litt tankeløshet, litt egoisme, og litt "keeping up apperances", mens Hagens handlingsmønster slår meg som kalkulerende, manipulativt og kontrollerende.

Jeg er veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget for dem er nærmiljøet, folk på nærbutikken, barna og foreldrene i parallellklasssen, osv. Og disse menneskene fikk vite om pappan på en utrolig kjip og ryktegenererende måte. Og jeg er enig i det som står; hin selv burde ha brukt energien sin på å være med på å ordne dette for barna på en god måte. Jeg skjønner og respekterer at noen er transer, men jeg respekterer ikke folk som lever ut seg selv på barnas bekostning uten å ønske å bidra til at åpenhet rundt dette skal skje på en minst mulig belastende måte for barna.

For det første: vi har lest at x-kona fikk vite dette i 1999, barna i 2005 (hvis jeg husker riktig). Alle involverte voksne har hatt 11 år på seg å venne barna og nærmiljøet til tanken på fars legning. Det skulle da være mer enn god nok tid?!

Belastning for barna i sånne tilfeller som dette kan like godt måles i den andre forelderens (den "forsmådde") og familien forøvrig sin holdning til situasjonen. Vi voksne klarer veldig lett å farge våre barns synspunkter hvis det er det vi vil. For meg virker det som det er dette som har skjedd i denne familien. En positiv innstilling og mindre problemorientering ville nok gjøre det adskillig lettere for barna.

Når det er sagt, så synes jeg fremdeles at dette er en sak som hører hjemme på privaten og ikke ute som en full, offentlig skittentøysvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror nok at Lise gjør så godt hun kan, og skal man dømme ut fra kronikken til hennes tidligere svigerfar, gjør hun åpenbart sitt beste på egenhånd.

Det er jeg sikker på, men ansvarsfraskrivelse er aldri noe sympatisk trekk.

Hin har gjentatte ganger lagt alt ansvar over på sin tidligere svigerfar, men nekter å innse at hin selv har et selvstendig ansvar i denne saken.

Lise sto først fram med fullt navn, og informerte om at hin har barn, og at hin lå i samværstvist med barnas mor. (Det kom fram i løpet av tv-serien)

Alle som så serien, som visste Lises etternavn, og som visste at de hadde barn i sin nærhet med det samme etternavnet, ville da legge to og to sammen, og forstå at barna hadde en familiær tilknytning til Lise.

Det var altså Lise selv som "identifiserte" barna sine.

Likevel legger hin alt ansvar for identifisering over på sin tidligere svigerfar...

(Ja, han indentifiserte barna som sine barnebarn, men det var etter at Lise selv identifiserte barna som sine, ved å stå fram med etternavn)

Lise sier selv at dette var et bevisst valg, og at hin ikke ønsket å lyve. Greit nok, det kan jeg respektere, men jeg respekterer ikke at hin da ikke tar konsekvensen av sitt valg, men i stedet legger ansvaret for identifisering over på 3.person.

En annen ting Lise heller ikke tar selvkritikk på, er hvordan hin har tilpasset seg denne prosessen.

Lise ønsket å "være seg selv" i hjemmet (det vil si være i kvinneuttrykk), men var ennå ikke klar til å stå fram i nærmiljøet. Det er også greit nok, men som mor har jeg lært at barna skal ikke holde på foreldrenes hemmeligheter.

Vil du ikke at naboen skal vite hva du gjør innenfor husets fire vegger, så må heller ikke barna vite hva du gjør innenfor husets fire vegger.

Barna kunne ikke ta med venner hjem, fordi Lise insisterte på å være i kvinneuttrykk hjemme, men ønsket ikke at andre skulle vite det.

Barna skal ikke beskytte foreldrene, foreldrene skal beskytte barna!

Det gjelder alkoholisme, det gjelder vold, det gjelder seksuelle fetisher, og det gjelder transseksualitet (blant mange andre ting).

Carl I Hagen får ta ansvaret og konsekvensene av sin kronikk, men Lise må også ta ansvaret og konsekvensene av sine handlinger, noe jeg, gjennom media, opplever at hin ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest heimannen

Jeg gjentar: Lise har utlevert andre, i tillegg til seg selv.

Det vil si at hin har fortalt ting angående, blant annet, sine barn som barna ikke ønsket skulle bli kjent.

Er du en av barna siden du vet dette? Eller kjenner du barna? Hvis alle rundt barna ikke har problemer med transer, tror du barna vil ha det? Hvor tror du barna får holdningene sine fra? Vet vi faktisk hva barna mener, eller vet vi bare hva Carl I vil de skal mene?

Hvis barn ikke liker at far er homo, skal da far holde seg i skapet? I så fall, hvor lenge? Til barna er myndige? Hva med en skilsmisse? Mange barn liker ikke dette, og vil ikke at omverdenen skal vite om det. Betyr dette at foreldre skal holde sammen til barna er myndige? Eller skal man jobbe med barna slik at de forstår?

Du trenger nødvendigvis ikke svare på alle disse spørsmålene, men noe sier meg at du ikke akkurat har reflektert på disse.

Her er for øvrig tilsvar fra Linda: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3659430.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er du en av barna siden du vet dette? Eller kjenner du barna? Hvis alle rundt barna ikke har problemer med transer, tror du barna vil ha det? Hvor tror du barna får holdningene sine fra? Vet vi faktisk hva barna mener, eller vet vi bare hva Carl I vil de skal mene?

Hvis barn ikke liker at far er homo, skal da far holde seg i skapet? I så fall, hvor lenge? Til barna er myndige? Hva med en skilsmisse? Mange barn liker ikke dette, og vil ikke at omverdenen skal vite om det. Betyr dette at foreldre skal holde sammen til barna er myndige? Eller skal man jobbe med barna slik at de forstår?

Du trenger nødvendigvis ikke svare på alle disse spørsmålene, men noe sier meg at du ikke akkurat har reflektert på disse.

Her er for øvrig tilsvar fra Linda: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3659430.ece

Jo, jeg har reflektert over alt dette, men det ser ut til at du ikke forstår at det ikke alltid er at "pappa er homo" som er problemet, det er hvordan det blir presentert for barna, hvordan det blir presentert for omverdenen, og at barnas følelser blir tatt hensyn til i prosessen.

Ett eksempel på det, er som det ble sagt i et tidligere innlegg, er det hensynsfullt overfor barna at en av foreldrene står fram på tv og forteller at det foreligger en samværstvist mellom foreldrene?

Er det nødvendig at alle barnas venner vet at pappa kjøpte nattkjole til kona og seg selv?

At Lise står fram som transseksuell er ikke et problem for meg, og hvis det hadde vært gjort på riktig måte, hadde det mest sannsynlig ikke vært noe problem for barna heller.

Men måten det blir gjort på, synes jeg barna burde vært skånet for.

Og det gjelder fra fars side, og fra bestefars side, selv om jeg har større forståelse for bestefars handlinger, siden jeg oppfatter det som et svar på hva som tidligere har kommet fram fra fars side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua

1. Er du en av barna siden du vet dette? Eller kjenner du barna? Hvis alle rundt barna ikke har problemer med transer, tror du barna vil ha det? Hvor tror du barna får holdningene sine fra?

2. Vet vi faktisk hva barna mener, eller vet vi bare hva Carl I vil de skal mene?

3. Hvis barn ikke liker at far er homo, skal da far holde seg i skapet? I så fall, hvor lenge? Til barna er myndige? Hva med en skilsmisse? Mange barn liker ikke dette, og vil ikke at omverdenen skal vite om det. Betyr dette at foreldre skal holde sammen til barna er myndige? Eller skal man jobbe med barna slik at de forstår?

Du trenger nødvendigvis ikke svare på alle disse spørsmålene, men noe sier meg at du ikke akkurat har reflektert på disse.

Her er for øvrig tilsvar fra Linda: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3659430.ece

Jeg må si at jeg synes det er flott at noen står frem og tar grep i en slik sak som dette........jeg mener selv at dette er ett overgrep på barna at faren står frem slik i media. Dette har tydeligvis vært vanskelig for barna lenge, mens faren har satt seg selv og sin identitet foran de utfordringer han skyver over på barna.

1.

I vårt samfunn i dag er det vanskelig å være transe. Det sier Lise selv og alle andre som kan noe om transer. For barn som kommer i situasjoner i samfunnet med en slik bagasje de har fått pålagt av sin far.......de skal liksom takle dette veldig greit, de skal stå for normaliseringen av samfunnet......disse få årene de har i noe som skulle vært en bekymringsfri barndom. Det kan ikke være rett og sette barn i en slik situasjon. Er det så j... vanskelig for transene å stå frem og normalisere samfunnet i denne problematikken.....så skån i det minste barna for det. Man gjør bare ikke sånn med barn. Som voksen og med ansvar for barn - så får man takle slike ting selv og gjøre det som gjøres må for at barna ikke skal bli satt i vanskelige situasjoner. Jeg blir eitrende sinna over Lises argumentasjon for å rettferdiggjøre hva hun trer nedover ørene på sine barn av bekymringer for at hun skal føle seg vel. Her har man som voksen ett voksenansvar og legger forhold til rette - og det hadde Lise alle muligheter til - men har valgt å skyve problemstilling på barna. Det er så smått.

2. Jeg driter i at Carl I Hagen er Carl I Hagen. Men jeg synes denne saken bør belyses og ikke bare skyves under ett teppe. For Lise skyver ikke under teppe - hvorfor i all verden skal belastningene til ungene skyves under teppe???? jeg er ikke interessert i hva Carl i. Hagen og hans familie foretar seg. Men her har hatt tatt en sak og satt på "spotten" og en virkelighet som ikke har vært belyst og som vi heller ikke har forholdt oss til. Men som absolutt vi burde se - for her er det mye som skjer på bekostning av andre enn Lise. Helt greit at dette blir lagt frem som sak.

3. Homo/skillsmisser.......jeg tror det kan være vanskelig noen ganger for barn at foreldre er homo/lesbiske fordi de få i samfunnet. Men det synes ikke. De kan gli inn uten at halve verden snur seg å glaner og nettopp den friheten til å være "en av samfunnet" er jo det barn ønsker. Vi er ikke der med transer - ser du en mann i kjole, parykk og sminka....så glaner alle - de skiller seg ut. Er det så rart at barn er redd for det???? Det er rart, vi er ikke vant til det........barn vil bare være en av mange, passe inn.

Jeg leste også den linken du la ved. Jeg ble bare enda mer provosert her er ett par klipp

Lise sier:

Jeg mener at jeg setter barna høyest, men for at barna skal ha det bra må de også ha en far som har det bra. Foreldre som har det godt med seg selv står bedre rustet til å være gode foreldre.

Jeg sier:

Pisspreik. Bare en j.... dårlig unnskylding for at hun selv skal realisere seg. Hun kunne fint bøyd av litt på sine behov for at barna kunne hatt det problemfritt. Begrenset seg litt i sin uttrykksform med tanke på de utfordringer hun gir barna. DET skulle gjort Lise til å føle seg som en bra og god far - ikke egoismen, men ansvaret hun hadde tatt for barna.

Lise sier:

Er det et overgrep mot barna at jeg står frem som den jeg er? Alle barn er flaue over å ha foreldre som skiller seg ut. Selvfølgelig vil de ha en pappa som er som alle andre, men det har de ikke. Og det er det heller ingen ting de kan gjøre noe med. Jeg har nå innsett hvem jeg er, og hverken kan eller vil skjule det, det tror jeg hverken gjør meg til et godt forbilde eller en bedre far for barna.

Jeg sier:

Når en omsorgs/ansvar/voksen person sitter og sier selv at dette er ett overgrep/barna blir flaue og at de ikke vil skille seg.

Fy f.... Jo, Lise.........det er du som har muligheter til å skape ett enklere liv for barna dine. Det er ditt ansvar. Barna skal ikke skape ett lettere liv for deg. DU er voksenperson - du vet hvordan samfunnet er. For deg selv velger du å fremstå som mann på jobb, fordi det er enklere....nei, om jeg er frustrert.....jepp og dritforbanna over manglende voksentanker og ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Jeg kan godt forstå Carl Ivar Hagen - han skriver blant annet:

-Jeg vil påstå at transpersonens egen oppførsel og egne valg kanskje medfører langt større problemer både for dem selv og deres nærmeste enn eventuell diskriminering. Det er nemlig transpersonene selv som i de fleste tilfeller velger å tie om egen medfødte legning. En legning de ikke selv kan eller skal ta noe ansvar for, da dette er medfødt og ingenting å skamme seg over.

Hagens kronikk er en respons på TV-programmet "Jentene på Toten", om transer i distrikts-Norge. Det er klart Hagen følger med på den TV-serien, når hans eks-svigersønn er med!

Kronikken i Aftenposten kan derfor leses som en respons på TV-programmet. Jeg synes det er helt legitimt at han reagerer og sier i fra offentlig, når han har en mening han vil ut med. Han er et politisk menneske, og da ønsker man både å informere andre om sine meninger og å influere.

Jeg er enig med Hagen:

Det er ingenting å skamme seg over - jeg tror også, som ham, at det i hovedsak er medfødt. Hvorfor kan ikke transene bare vise verden at de er transer og oppføre seg som transer, når de er transer, og de vet at de er transer?

Ved å skjule en så stor del av sin identitet er å lure omgivelsene, spesielt om man holder det skjult for sin kone.

Jeg har heller aldri hørt om transer som blir mobbet - men forstår at det er tøft å være "de første" som bryter med det tradisjonelle og må bane vei for andre.

Jeg synes det er flott at Hagen kan ta det opp offentlig, og at barnebarna og alle andre også får høre om hans meninger.

:klappe: Helt enig

Samtidig har jeg også hørt at han skal ha utlevert sin ex-kone og barna på tv-programmet. Fremstilt sin ex-kone for å være kald, og at hun har nektet han hele veien å treffe barna.

Dette kan jeg forstå at enn hver person blir provosert av.

Carl I Hagen har valgt å gå til motangrep. Noe jeg syns er strålende. Jeg har aldri likt Carl I Hagen, men han viser en stor kjærlighet for sin datter så han har nettopp scoret et poeng hos meg :)

Endret av Krizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...