Gå til innhold

Carl I Hagens ekssvigerdatter er skremt!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Carl I har alltid vist holdninger som jeg stort sett tar avatand fra. Han sier at han er mer tolerant enn han egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Næsti

Jeg har et problem med kronikken til Hagen. Han sier blant annet at:

1) Transkjønnethet er medfødt, og burde ikke være noe å skamme seg over.

2) Transkjønnede har plikt til å være åpen om sin legning.

3) Eks-svigersønnen burde la være å kle seg som sitt kvinnelige uttrykk når han er med barna.

...høres ikke dette litt selvmotsigende ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med kronikken til Hagen. Han sier blant annet at:

1) Transkjønnethet er medfødt, og burde ikke være noe å skamme seg over.

2) Transkjønnede har plikt til å være åpen om sin legning.

3) Eks-svigersønnen burde la være å kle seg som sitt kvinnelige uttrykk når han er med barna.

...høres ikke dette litt selvmotsigende ut?

Jeg syns ikke det.

Han kritiserer transen for å ha holdt legningen sin skjult for sin kone gjennom et samliv som har resultert i 4 barn og en skilsmisse. Han mener at transen burde ha vært mer åpen om dette til sin kone, og sin øvrige familie, så de slapp å bli konfrontert med det etter mange år. Det er ganske kjipt å få vite at din mann eller kone er noe helt annet enn det du har trodd de siste ti åra. Kanskje hun ville valgt å ekte en annen mann, dersom hun hadde visst at denne fyrens livsambisjon var å bli kvinne?

Og endelig burde han respektere barnas ønske om at han kler seg og ter seg som faren deres når han er sammen med dem. Man han sier at "Da ville ikke samværet fungert." For ham. Mannen er egoist, og bryr seg nok mer om sitt eget velvære enn barnas. Men han respekterer at han ville få problemer om han kom som kvinne på jobb. Så der er han fortsatt mann. For noe annet ville koste. Ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen så jeg en fyr på tv som hadde en svart kjæreste. Ungene hans ble mobbet fordi han var sammen med en svarting. Jævlig egoist av en far å vise seg fram på teven med en neger! Nå vil ungene bli enda mer mobbet. Huff, enda verre er det med disse nordmennene som konverterer til islam, og så står fram i media!!! Tenker de ikke på familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ville valgt å ekte en annen mann, dersom hun hadde visst at denne fyrens livsambisjon var å bli kvinne?

Ja, det må jo være hyggelig for barnebarna å vite at bestefar kunne ønsket at dattera fant seg en annen mann (om hun bare hadde visst at deres far var transe, før han fikk mulighet til å gjøre henne gravid), og dermed hadde endt opp med helt andre barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er tross alt barnas far Hagen snakker så negativt om i full offentlighet, har det en positiv effekt for barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det må jo være hyggelig for barnebarna å vite at bestefar kunne ønsket at dattera fant seg en annen mann (om hun bare hadde visst at deres far var transe, før han fikk mulighet til å gjøre henne gravid), og dermed hadde endt opp med helt andre barn..

Nå er jo det toget gått. Og ikke har hun sagt noe slikt, heller. Men er det vanskelig for deg å se at man gjerne vil vite slikt om den personen som man skal stifte familie med? Og at det iallfall bør komme for dagen tidlig, og ikke etter ti år eller mer? Han har jo etter eget utsagn visst at han var transe siden barneskolen. Det er en ganske stor ting å holde skjult. Og overfor barn som er vokst opp med en far som har vært mann, så syns jeg at det er ganske kjipt å skulle forlange av dem at det skal være greit at han kler seg som kvinne når han skal være sammen med dem, enda de uttrykkelig ber om at han skal være pappa når han er sammen med dem. Kjip fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Micka

Det med at vedkommende er transe er bare 'galt' pga at samfunnet 'sier' det. Transen har ikke gjort noe for å skade andre mennesker, ikke mobbet, ikke utøvet vold, ikke stjålet noe.

Men det viktiste er selvsagt barna. Jeg tror imidlertid ikke det vil få særlig negative konsekvenser på sikt. Folk flest begynner etterhvert å få mer fleksible holdninger: transe er transe, so what, noen som kler seg ut.

Jeg skjønner også Hagens bekymring. Han er far og bestefar, og opptatt av å beskytte barna. Men han er også av den gamle skolen, og etter min mening har Hagen alltid vært nokså sneversynt og lite liberal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimannen

Nå er jo det toget gått. Og ikke har hun sagt noe slikt, heller. Men er det vanskelig for deg å se at man gjerne vil vite slikt om den personen som man skal stifte familie med? Og at det iallfall bør komme for dagen tidlig, og ikke etter ti år eller mer? Han har jo etter eget utsagn visst at han var transe siden barneskolen. Det er en ganske stor ting å holde skjult. Og overfor barn som er vokst opp med en far som har vært mann, så syns jeg at det er ganske kjipt å skulle forlange av dem at det skal være greit at han kler seg som kvinne når han skal være sammen med dem, enda de uttrykkelig ber om at han skal være pappa når han er sammen med dem. Kjip fyr.

"Jeg har (egentlig) visst det siden barneskolen". Det er mang en homse/transe som har sagt dette, men likevel har de ikke i en alder av åtte kommet ut. Hvrofor? Kanskje ikke så rart, all den tid jeg selv og de fleste andre ikke kom ut av skapet som åtteåring som hetero (vi var for opptatt med å leke på den tiden). Ellers så regner jeg med at mange som har avvikende legninger holder det lenge i skapet og forsøker å undertrykke det, og håper det går over. De vil være "normale", og folk rundt dem vil at de skal være normale. Det er ikke alle som har en like sterk psyke som mann42, som sikkert hadde kommet ut av skapet som åtteåring og kaste den første stein, og aldri ville trengt å gå gjennom en forvirrende prosess for til slutt finne ut hva du egentlig er. Om vi alle bare var som deg. Blottet for empati, men "sterke" i sjela. Jeg tror jaggu jeg skal stikke og kutte av meg snabelen. Bare for å være kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt barnas far Hagen snakker så negativt om i full offentlighet, har det en positiv effekt for barna?

Det er ikke det viktigste for den store bamsen. Det viktige for ham er å beskytte familiens ære. Skapsnikmuslim som han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekssvigersønnen virker som en komplett EGOIST.

Først lyver han for den han gifter seg med, så overkjører han sine barn.

Nei, dette mennesket har jeg ikke sansen for og jeg forstår Hagens reaksjon veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg blir stadig vekk imponert over hvor tolerante og diplomatiske de fleste av brukerne inne på Kvinneguiden er!

Jeg vet i alle fall at om min mann hadde utlevert meg og våre barn til diverse medier, mot vår vilje, hadde jeg også tatt til motmæle. Og hvis ikke private henvendelser blir respektert, ville jeg også gått til media for å fortelle min side.

Her er det en person som har tatt et valg om å utlevere, ikke bare seg selv, men også eks-kona og deres felles barn, og som har ignorert barnas ønsker om ikke å bli involvert i denne siden av hins liv, og da har jeg full forståelse for at motparten ønsker å fortelle at dette ikke er så uproblematisk og enkelt som hin har oppfattet at det er.

Hin krevde at familien ikke utleverte hin, de skulle holde hins hemmelighet innen husets fire vegger.

Hin krevde respekt, men viser ikke samme respekt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hin krevde respekt, men viser ikke samme respekt tilbake.

Det er det som er problemet med mange, de forlanger å få respekt, men viser ikke noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en person som har tatt et valg om å utlevere, ikke bare seg selv, men også eks-kona og deres felles barn, og som har ignorert barnas ønsker om ikke å bli involvert i denne siden av hins liv, og da har jeg full forståelse for at motparten ønsker å fortelle at dette ikke er så uproblematisk og enkelt som hin har oppfattet at det er.

For meg var det Carl Ivar som utleverte familien. Jeg var ikke klar over at Linda var Hagens ekssvigersønn.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For meg var det Carl Ivar som utleverte familien. Jeg var ikke klar over at Linda var Hagens ekssvigersønn. Du, har du forresten samme tanker om homser som "utleverer" seg? Hva med Sturla Berg-H? Tenk på nevøene hans som nå blir mobbet fordi onkelen er homo? Hadde det ikke vært bedre om han holdt seg i skapet?

Hvorfor henger du deg opp i at det er Hagens eks-svigersønn det er snakk om?

At det er Hagens eks-svigersønn er irrelevant, at hin er barnas far, og deler etternavn med dem, er det som er viktig her.

Han utleverte sine barn, og sin eks-kone, ved å stå fram med etternavn, som faktisk er et uvalig etternavn.

Barna og eks-kona ba om at han ikke sto fram med etternavn, det ble ikke respektert fra hans side.

Hin har også stilt opp i flere intervjuer der barna og eks-kona har blitt ulevert, mot sin vilje.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Emera

Det denne saken ihvertfall viser, er at det er mer enn én side her. Et idyllisk tilfluktssted for transpersoner der "alt" er fantastisk og herlig er kun den ene siden. Det står en rekke av sårede og sjokkerte mennesker bak. Her vil det aldri finnes enkle løsninger.

Hvorfor henger du deg opp i at det er Hagens eks-svigersønn det er snakk om?

Det tror jeg er fordi det er nettopp Carl I. Hagen. Han skal hates, og man må ikke finne på å uttrykke enighet med ham i noe som helst. For da er man med en gang frp-er og dermed dum.

Nå synes jeg ikke dette er noe man går ut i media med i det hele tatt, men på en måte forstår jeg det også. Vanskelig, dette.

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg gjentar: Lise har utlevert andre, i tillegg til seg selv.

Det vil si at hin har fortalt ting angående, blant annet, sine barn som barna ikke ønsket skulle bli kjent.

Hvis du ikke ser forskjellen, så er det mest sannsynlig fordi du ikke ønsker å se at det er stor forskjell på å utlevere seg selv, og å utlevere andre...

Og jeg trodde aldri i verden at det skulle skje at jeg var enig med Carl I Hagen om noe som helst.

Men det har denne saken lært meg... man skal aldri si aldri...

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

det jeg mener lindalen har gjort feil her er og stå fram og ike jøre noe for og informere nermiljøet sel og overlate det til moren og sta fram med egent navn mot barnas ønske

På den andre siden kan ikke barna forlange at han skal fremsta som man for dem over lang tid nar han skifter kjøns så er han vel kvine hele tiden det ma di akseptere og moren burde jelpe dem her og ike bare forsvare dem, noen ganger kan vi ike som foreldre ta bort alt det vone for barna men ma bare hjelpe dem gjenom det slik er det

det virker som hagen er pr kat her og han har jo ike den storste troverdigheten sel han hengte jo ut alenemodre da barna hans bode slik og slik at di ble mobet vorfor står ike moren til dateren fram vis dete er sa vanskelig

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg kan godt forstå Carl Ivar Hagen - han skriver blant annet:

-Jeg vil påstå at transpersonens egen oppførsel og egne valg kanskje medfører langt større problemer både for dem selv og deres nærmeste enn eventuell diskriminering. Det er nemlig transpersonene selv som i de fleste tilfeller velger å tie om egen medfødte legning. En legning de ikke selv kan eller skal ta noe ansvar for, da dette er medfødt og ingenting å skamme seg over.

Hagens kronikk er en respons på TV-programmet "Jentene på Toten", om transer i distrikts-Norge. Det er klart Hagen følger med på den TV-serien, når hans eks-svigersønn er med!

Kronikken i Aftenposten kan derfor leses som en respons på TV-programmet. Jeg synes det er helt legitimt at han reagerer og sier i fra offentlig, når han har en mening han vil ut med. Han er et politisk menneske, og da ønsker man både å informere andre om sine meninger og å influere.

Jeg er enig med Hagen:

Det er ingenting å skamme seg over - jeg tror også, som ham, at det i hovedsak er medfødt. Hvorfor kan ikke transene bare vise verden at de er transer og oppføre seg som transer, når de er transer, og de vet at de er transer?

Ved å skjule en så stor del av sin identitet er å lure omgivelsene, spesielt om man holder det skjult for sin kone.

Jeg har heller aldri hørt om transer som blir mobbet - men forstår at det er tøft å være "de første" som bryter med det tradisjonelle og må bane vei for andre.

Jeg synes det er flott at Hagen kan ta det opp offentlig, og at barnebarna og alle andre også får høre om hans meninger.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...