Gå til innhold

Fanatiske dyreeiere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Er det flere enn meg som har lagt merke til at det finnes endel fanatisk sinte dyreeiere der ute?

Hvis man f.eks skriver noe på et hundeforum (...canis.no), så får man kritikk med en gang. Og det er alltid noen surpomper som skal kjefte. Det er alltid noen som finner noe gærent med det folk skriver, og vrir det om og kjefter og smeller.

Jeg lurer på hvorfor det er sånn, jeg. Er det noen som har noen teorier? Kanskje de blir sure fordi de blir slitne av dyrene? :fnise:

Jeg har sett at det er slik på mange dyreforum. Mange er så sinna!

Eller er det slik på absolutt alle forum?

Endret av MissMas
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det gjelder spesielt på kjæledyrforum. Folk som gyver løs på trådstarter fins på alle forum.

Skrevet

Tror ikke det gjelder spesielt på kjæledyrforum. Folk som gyver løs på trådstarter fins på alle forum.

Tenker ikke bare på at de gyver løs på trådstarter, men også alle andre.

Har vært på mange forum, og det virker som de er ekstra sinte på dyreforum. Og ekstra fanatiske.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også litt det samme inntrykket. Derfor skriver jeg sjelden på dyreforum. Hvis man ikke går timeslange turer med hunden hver dag er man dyremishandler. Hvis katten ikke får nytt vann før det er gått 12 timer får man spørsmål om man selv ville likt å drikke gammelt vann (nei, jeg ville ikke det, men så ville jeg heller ikke drukket vann av sølepytten borti gata).

Selvsagt skal man behandle dyrene sine bra og gi dem det de trenger av omsorg, mat og stell. Men iblant føler jeg det er vanskeligere å være god nok dyreeier enn å være god nok forelder. De fleste skjønner at man ikke klarer å være supermamma 24 timer i døgnet, iblant gjør og sier man ting man kanskje ikke burde gjort eller sagt. Og iblant er man ikke så aktiv med i barnets liv som man burde. Det er forståelig og greit for de fleste. Men er du ikke til enhver tid 110% klar til å oppvarte dyret som om det var snakk om prinser og prinsesser, da er du ikke verdig å eie dyr...

Ja, jeg setter det på spissen. Men ofte virker det litt sånn når man diskuterer dyr på nett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helt enig!!!

Har inntrykk at det er mange der ute som sitter inne med mye agresjon, og som lar det få utløp her på KG, og kanskje spesielt når det gjelder dyr. Dersom du ikke gjør ditt og datt med dyret ditt, er du kald og føleslesløs og skulle ikke hatt kjæledyr.... Jeg har selv blitt skjelt ut etter noter her inne etter å ha stilt et spørsmål. Tar meg absolutt ikke nær av det da jeg VET at jeg er skikket til å ha dyr, med synes det er synd at debatten sporer totalt av og blir usaklig etterhvert. Men, men, det sier vel kanskje litt om hvem som har størst problem??!!

Skrevet

Joda, fanatiske dyreeiere finnes overalt. Og fanatiske dyre"vernere". :)

Folk vil jo det beste for dyra, og når de hører om uvandte metoder eller ideer, så blir det gjerne litt temperament. Det er ikke alle folk som forstår at dyrehold kan være veldig forskjellig uten at det er noe galt i det.

Jeg velger å tro at så lenge man ikke menneskeliggjør dyra, men gir dem mulighet til å gjøre det som er naturlig for dem, så er det et godt dyrehold.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje endel dyreeiere for eksempel har en tendens til å bli nærmest "frelst" på en bestemt metode for oppdragelse og at alt annet er hårreisende feil. Det at en også gjerne lykkes med å oppdra en hund om man bruker en metode konsekvent, taes selvsagt kun til inntekt for metodens overlegenhet, ikke at det til en viss grad skyldes hundens psykologi/atferd/etologi. Man ønsker eller klarer ikke å se ting fra flere sider - jeg tror det er en egen type folk som er slik jeg, og at de kanskje er overrepresentert blant entusiastiske dyreeiere fordi det tross alt er noe "enklere" å få bekreftet for seg selv at man har rett i alt når man er dyreeier (dyr snakker ikke så mye og gjør ikke så mye motstand, dessuten er det jo fullt mulig at de er kjempeflinke med dyra), enn f eks som forelder eller i jobb hvor man gjerne får tilbakemeldinger på litt mer komplekse plan. Og noen dyreeiere har nok lettere for å forholde seg til dyra sine enn til mennesker generelt, flere av disse er nok også av de som er mest aktive og dominerende i endel interessefora. Jeg kjenner selv til flere entusiaster (ikke bare innenfor kjæledyr) med diagnostisert aspergers eller andre lidelser som forstyrrer normal sosial interaksjon.

Det skal jo også for rettferdighetens skyld sies at det også finnes mange uerfarne eller uvitende dyreeiere som etter min mening ikke har vondt av å bli opplyst, f eks folk som ikke kastrerer kattene sine, bruker samme metode som oldefar for å banke vett i bikkja osv. Men jeg er enig i at formen på diskusjonene og påstandene som blir slengt ut er dårlige. Ofte virker de sikkert mot sin hensikt også, folk slutter vel å spørre om hjelp om de bare får kjeft og trusler om å bli anmeldt til mattilsynet tilbake.

Skrevet (endret)

Jeg synes TS er litt vag. Hva er dette "noe" som skrives på dyreforum, som du får reaksjoner på? Er svarene du får bare surmagede personangrep som grenser til trolling, eller er det kritikk basert på hva som står i startinnlegget?

Endret av Tabris
Skrevet

Er veldig enig i det dere ovenfor skriver.

Det kan nok være mange forskjellige grunner til at folk er så sinna. Jeg vet om mange som har sluttet å være på div. dyreforum fordi de bare har fått kritikk, og når de har stilt et spørsmål, har de ikke fått saklige svar, men heller kjeft.

Så kommer moderator (som også har vært med på dette) i ettertid og sier at de ikke mente sånn og sånn. Selvfølgelig gjorde de det!

Det ser man jo helt tydelig når man leser hva de har skrevet.

Er vel et siste dårlig forsøk på å ikke miste enda et medlem..

Skrevet

Jeg synes TS er litt vag. Hva er dette "noe" som skrives på dyreforum, som du får reaksjoner på? Er svarene du får bare surmagede personangrep som grenser til trolling, eller er det kritikk basert på hva som står i startinnlegget?

Jeg var kanskje litt vag, kanskje litt med vilje.

Det er både og, men ofte en veldig god blanding. Folk virker så krasse i svarene sine, og det har ofte hendt at det har blitt trolling og personangrep. Og folk dømmer uten å ha bakgrunnsinformasjon om personer.

Og så tenkte jeg også på disse fanatiske "dyrevernerne" som vil forby å ha dyr i bur, synes alle som spiser kjøtt er onde og burde dø osv.

Jeg har irritert meg over dette lenge, og lurte da på om jeg var alene om dette..

Skrevet

Vel, personangrep og trolling bør jo aldri være ok noe sted, det er en uting. Krasse svar bør vel også være unødvendig, men jeg er nok selv en av disse fanatiske dyrevernerne som ønsker å forby hold av dyr i bur.

Skrevet

Vel, personangrep og trolling bør jo aldri være ok noe sted, det er en uting. Krasse svar bør vel også være unødvendig, men jeg er nok selv en av disse fanatiske dyrevernerne som ønsker å forby hold av dyr i bur.

Jeg er nysgjerrig på hva din begrunnelse for å forby hold av dyr i bur er? Hadde vært interessant å se en begrunnelse som faktisk holdt vann.

Hva med folk som har hamstere? De kan ikke gå løs overalt i leiligheten. Den kan veldig lett bli tråkket på eller skade seg.

Eller kanskje til og med snike seg ut gjennom et vindu!

Hva med folk som har kaniner ute? En inngjerding er et bur.

Den kan ikke gå løs, den trenger et sted å skjule seg, en hule.

Den trenger beskyttelse fra nabohunder og rever. For ikke å snakke om gauper.

Jeg er for at man skal ha et minstemål på bur, og et krav om at dyret skal være ute av buret så og så mange timer av gangen. Men å forby bur, det er et veldig merkelig forslag.

Skrevet

Kort sagt fordi de aller fleste bur er altfor små i forhold til hvordan dyret ville bevege seg om det fikk leve etter sin natur. Men å gå i detaljer omkring dette er kanskje off-topic?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var kanskje litt vag, kanskje litt med vilje.

Det er både og, men ofte en veldig god blanding. Folk virker så krasse i svarene sine, og det har ofte hendt at det har blitt trolling og personangrep. Og folk dømmer uten å ha bakgrunnsinformasjon om personer.

Og så tenkte jeg også på disse fanatiske "dyrevernerne" som vil forby å ha dyr i bur, synes alle som spiser kjøtt er onde og burde dø osv.

Jeg har irritert meg over dette lenge, og lurte da på om jeg var alene om dette..

Jeg orker ikke dyreforum...

Og jeg tror en av grunnene til at mange er så fanatiske er en blanding av et de ikke vet bedre og mener at måten de gjør ting på er den beste.

Jeg har en i nær familie som har en katt og som er helt på jordet når det gjelder våre dyr. Vi(mamma og jeg) har to hunder og tre katter. Mamma har hatt hund siden hun ble født(hun satt med hunden i lekegrinden :fnise: ) og det har jeg også. Jeg hadde ikke lekegrind da...

Litt bakgrunnsinformasjon:

Vi bor på gård og lar kattene styre seg selv. De har mat og vann inne og får være inne hvis de vil det. Hvis de ikke vil inn, eller vi har lagt oss før de kommer sover de på låven, i høyet eller et annet sted. Nå på sommeren gir vi dem litt mindre mat så de skal ta mer av musene og jordrottene. Skikkelig gårdskatter altså.

Hundene står i bånd på dagen når vi er på skole og jobb med vann og hvert sitt hundehus hvor de har saueskinn og halm(for de som ikke vet det er halm veldig varmt.)

Når vi kommer hjem tar vi inn hundene, gir dem mat, gir oss mat og surrer litt rundt. Så går enten jeg eller mamma på tur med hundene. Den er ikke flere timer lang, men lang nok til at de blir slitne. Så er de inne eller ute alt etter hvor varmt det er ute, hvor de vil være og hvor plagsomme de er :fnise: Så tar vi en lengre tur på kvelden.

De får også løpe fritt på turen(jada, båndtvang. Det er ingen på turen vi går og hundene kommer når vi roper og de er sauetrente)

Problemet er da at dette familiemedlemmet mener hundene ikke får nok mosjon og insisterer på å gå på tur med dem hver gang hun kommer på besøk. Jeg har prøvd å forklare og samtalen gikk litt som dette:

Jeg: De får nok mosjon! Du tror bare at de ikke får det fordi de står i bånd hver gang du kommer.

Hun: Ja, de står jo i bånd hele tiden. Jeg synes det er litt dårlig gjort jeg...

Jeg: De står i bånd fordi du er på besøk! Da er de ikke i veien!

Hun: Ja de står jo i bånd hele tiden! Det tar jo ikke lang tid å gå på hundetur...

Jeg: Vi går på hundetur!

Hun: Jeg føler meg nesten forpliktet til å gå på tur jeg, for de står jo alltid i bånd...

Jeg: Gaah! :frustrert:

Det gikk bare ikke inn!

Jeg legger til at denne katten hun har er bortskjemt over alle hauger og hun løper etter han så godt som hele tiden for å passe på at han ikke skader seg. Er det en annen katt i hagen går hun ut å sjuer bort den før katten hennes får lov til å gå ut. Katten har sin egen plass ved spisebordet...og en gang den hoppet opp på bordt var hun borte med en gang i tilfelle katten falt ned...

Skrevet

Kort sagt fordi de aller fleste bur er altfor små i forhold til hvordan dyret ville bevege seg om det fikk leve etter sin natur. Men å gå i detaljer omkring dette er kanskje off-topic?

Nei, ikke nødvendigvis. Siden vi diskuterer fanatiske dyreeiere, er fanatiske dyreeiere sine synspunkter en naturlig del av diskusjonen..?

Så du hadde ikke noe godt svar nei.

Jeg spurte egentlig om hvorfor du ville totalforby bur, ikke hvorfor du ville forby for små bur..

Det er ikke fanatisk å ville forby for små bur, det handler om dyrevelferd. Men det å ville totalforby alle bur, handler ikke om dyrevelferd. Da kjenner man ikke dyrene godt nok :)

Hvis du ikke vil svare bare fordi du synes det blir off topic, kan jeg godt lage en ny tråd. Jeg synes det er interessant å se hva folk mener om dette.

Skrevet

Litt bakgrunnsinformasjon:

Ja, jeg vet ikke jeg. Jeg har hatt mange hete diskusjoner med dyreeiere om både det ene og det andre.

Jeg synes det er litt fanatisk at hun går bort og passer på at katten ikke faller ned, hehe. De aller fleste katter klarer seg selv. De er jo lagt for å klatre og takle et fall osv :)

Noen besjeler til og med dyr, og tror nesten at dyr er like smarte som mennesker osv.

Skrevet (endret)

Jeg ønsker ikke å totalforby alle bur, hvis de er store nok. Hvis man f.eks gjerder inn eiendommen og kaller det bur, så blir jo det stort. ;) Men jeg synes alle vanlige bur vi ser i dyrebutikker beregnet på gnagere er for små. Og, jo, jeg synes vitterlig det er et godt nok svar når buret er så lite at det kraftig begrenser det området dyret ellers ville gått på.

Synd det ikke går an å legge inn egne titler her på KG, da skulle jeg hatt "fanatisk dyreverner" under mitt bilde. ;)

Endret av Tabris
Skrevet (endret)

Jeg ønsker ikke å totalforby alle bur, hvis de er store nok. Hvis man f.eks gjerder inn eiendommen og kaller det bur, så blir jo det stort. ;) Men jeg synes alle vanlige bur vi ser i dyrebutikker beregnet på gnagere er for små. Og, jo, jeg synes vitterlig det er et godt nok svar når buret er så lite at det kraftig begrenser det området dyret ellers ville gått på.

Synd det ikke går an å legge inn egne titler her på KG, da skulle jeg hatt "fanatisk dyreverner" under mitt bilde. ;)

Da burde du formulert deg bedre :) For det du skrev var:

"men jeg er nok selv en av disse fanatiske dyrevernerne som ønsker å forby hold av dyr i bur.", noe som i utgangspunktet betyr at du ville forby alle bur?

Ja, jeg er enig i at de aller fleste bur man får tak i i dyrebutikken er alt for små. Det beste kan kanskje være å lage bur helt selv.

Dyrebutikker er generelt veldig dårlige butikker med lite kunnskap om dyr. De er visst ikke opptatt av å informere riktig, selge riktig fôr eller store nok bur, men heller tjene penger.

Og det at de faktisk selger dyr der, det er det aller verste.

Hehe, det å være en fanatisk dyreverner er ikke noe å være stolt av. Men å være dyreelsker som kan mye om dyr, det er noe å være stolt av!

Endret av MissMas
Skrevet

Vel, min klage når det kommer til forum er at man har så altfor lett for å bli stemplet som fanatisk. Så jeg blir ikke lenger fornærmet av det, jeg anser det bare som morsomt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...