Gå til innhold

Homoeventyr i barnehager

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Regjeringen ber nå barnehagene ta i bruk eventyrbøker som gjenspeiler samfunnets seksuelle mangfold.

Hva synes dere om dette?

Selv synes jeg det er kjempebra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som med alt annet kommer det an på hvordan det blir gjennomført. Men eventyr har jo alltid blitt brukt som små historier som skal lære barna om samfunnet, moral og dets spilleregler, så prinisipelt sett synes jeg dette er en god ting.

Skrevet

Flott tiltak!

Skrevet (endret)

Jag tycker att det är bra att barnen får veta vad homosexualitet är i tidig ålder, och därmed lära sig att acceptera det. Jag visste inte vad homosexuell betydde förrän folk började skrika "bögjävel" på skolgården, och det är väl så de flesta barn lär sig begreppet. Alltså lär man sig redan från början att homosexuellt är något dåligt, vilket det verkligen inte är. Om man däremot visar att det är lika självklart som heterosexualitet så blir det inte lika laddat. Så go for it! :)

Endret av LetThemEatCake
Skrevet

Jo, herregud, jeg er jo enige med dere.

Skrevet

Kjempefine greier dette ! :danser:

Skrevet

synes ikke det er verre enn de gamle folkeeventyrene med avkapping av hoder, seksuelle forlystelser med troll og nakne damer?

Skrevet

synes ikke det er verre enn de gamle folkeeventyrene med avkapping av hoder, seksuelle forlystelser med troll og nakne damer?

Dine barnebøker høres mye morsommere ut en de jeg hadde da jeg var liten.. :sjenert:

Gjest Blubberella
Skrevet

Det høres kjempebra ut! Er enig med LTEC over her, at det er jo bedre at barna lærer hva homoseksualitet er på den måten, enn at de lærer å bruke det som skjellsord. Uvitenhet er også roten til fordommer, så jo tidligere de blir vant med at det finnes forskjellige mennesker med forskjellige legninger jo bedre synes jeg! :jepp:

Skrevet

På en måte synes jeg det er trist at myndigheten må sette igang slike tiltak, at foreldre ikke evner å utstyre barna med en tolerant, sunn og naturlig holdning til kjærlighet. Men når det endog er slik, så synes jeg det er flott at man setter igang et slik holdningsarbeid blandt dagens oppvoksende.

Selv var vi så heldig at pappan til "Mia" hadde en kjæreste som het Ola, han var ofte med å hentet i barnehagen (og på sosiale arrangement). Dermed var det like naturlig for barna at de var kjærester som at mamman til "Hanna" hadde en mannlig kjæreste (som også var med for å hente).

Gjest Serena
Skrevet

Det kommer egentlig veldig på gjennomføringen av tiltaket.

Husker jeg hadde en flau smak i munnen av alle tiltakene gjennom skolen. Anti mobbe prosjektene var helt blåst og totalt fjernt f. eks. Od-dagene var å betale 300 kr for en fridag.

Håper de klarer å gennomføre uten at det blir så innmari "blåøyd"

Skrevet

Dine barnebøker høres mye morsommere ut en de jeg hadde da jeg var liten.. :sjenert:

Haha, vi hadde noen store asbjørnsen og moe bøker, og det er det ganske mye vold og seksuelle hentydninger i de gamle folkeeventyrene kan man si.

Skrevet

Haha, vi hadde noen store asbjørnsen og moe bøker, og det er det ganske mye vold og seksuelle hentydninger i de gamle folkeeventyrene kan man si.

De hentydningene gikk meg isåfall hus forbi. :fnise:

Skrevet

Jeg synes dette er bra, men som andre sier, det kommer an på måten det gjennomføres på. Blir det omtalt som en naturlig ting, vil det også bli det for barna. Men har en følelse av at det fort kan bli feil og, ved å overfokusere på at det skal være normalt sånn at det går i helt motsatt retning.

Skrevet

Det er bra å jobbe med gode holdninger. Men savner en mye større fokusering på barns egen identitet og overgrep fra voksen. Fatter ikke at ingen tør sette fokuset på dette.

Gjest ananonym
Skrevet

Jeg er kristen og synes homofili er galt. Forstår at dette er noe man ikke kan velge selv, men velger å forholde meg til det som står i bibelen. Jeg synes derfor ikke noe om homoeventyr i barnehagen. jeg lærer mine barn at homofili ikke er bra, men at man selvfølgelig skal være snill med de homofile og kan være venner med dem likevell.

Jeg lærer dem også at det ikke går an å ha to mødre eller to fedre, for å lage et barn må det en kvinne og en mann til, om noen frarøver barnet sitt retten til en av delene betyr jo ikke det at de ikke har en pappa.(selv om de ikke kjenner vedkommende)

Regner med dere syntes jeg er trangsynt og at jeg får masse kjeft nå, men dette er min mening om homoeventyr...

Skrevet

Jeg synes det burde være mye fokus på det allerede i barnehage. Barn er ikke gamle før de vet at dette er et "skjellsord".

At det skal fokuseres på i eventyr synes ikke jeg, men det er viktig at barna ikke skal oppfatte dette som galt på noen måte, men at det skal oppfattes som helt naturlig :) :)

Skrevet

Altså, jeg synes det er et bra tiltak, for all del!

Men, jeg har aldri hørt om eventyrbøker som inneholder homofili.

Kan hende jeg har gått glipp av noe... :sjenert:

Skrevet

Jeg er kristen og synes homofili er galt. Forstår at dette er noe man ikke kan velge selv, men velger å forholde meg til det som står i bibelen. Jeg synes derfor ikke noe om homoeventyr i barnehagen. jeg lærer mine barn at homofili ikke er bra, men at man selvfølgelig skal være snill med de homofile og kan være venner med dem likevell.

Jeg lærer dem også at det ikke går an å ha to mødre eller to fedre, for å lage et barn må det en kvinne og en mann til, om noen frarøver barnet sitt retten til en av delene betyr jo ikke det at de ikke har en pappa.(selv om de ikke kjenner vedkommende)

Regner med dere syntes jeg er trangsynt og at jeg får masse kjeft nå, men dette er min mening om homoeventyr...

Homoeventyr i barnehagen vil gjøre temaet homofili mer kjent for barna. Og det er viktig for å gi barna en nøytral input om homofili. Da slipper de kanskje å få sitt første møte med homofili i skolegården når de hører "jævla homo" hver dag osv. Det er viktig å bryte ned fordommmene, og det uavhengig av hvilket livssyn man har. Du sier jo selv, at man skal være snill mot homofile. Men dersom man lærer barna sine at homofili ikke er bra, kan det gjør at de faller for fristelsen til å mobbe de som er homofile?

Jeg synes det er rart at du lærer dine barn at homofili ikke er bra. Hva er det som ikke er bra med det? Tenk om ett av dine barn finner ut at han/hun er homofil, og så tenker på mammaen sin som synes at det ikke er bra. Hva vil barnet da tro? Jo, at han/hun ikke er bra, at det er noe som skal skjules, det er en skam. Dersom barnet da, har lært at det finnes andre mennesker som er homofile, at homofili ikke er noe man må skjule, så kan det hende at barnet ditt slipper å måtte slite med seg selv, på grunn av nære relasjoners syn på homofili.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...