Gå til innhold

Ballansekunst


Bettie

Anbefalte innlegg

Søndag 23.mai

Hyggelig at du løper innom, mysan

Å jo da, Sauen. Halvdelen får nok være med på parsellen med hageredskaper og lukerygg, ellers vil plantene bare dø.

Det er jeg som har hovedansvaret for hagen, Cata, for jeg er sterkere enn Halvdelen. Nakkeskaden gjør at det er mye han ikke kan gjøre - som å løfte f.eks.

Takk for hilsen, Enigma

Så langt har det vært en god helg, og enda er det en fridag igjen.

Fredag formiddag fikk jeg tatt huset og fikk unna klesvasken. Fint tørkevær var det også.

Midt på dagen kom barnebarna, og ut på ettermiddagen hentet jeg helgebarnet. Jeg må snart slutte å kalle henne barn, for hun er i høy grad på vei til å bli ungdom. Jeg får finne et nytt navn til henne.

I samlet flokk kjørte vi ut til parsellområdet, en gård et stykke unna oss. Der møtte vi 5 andre som også skulle starte som "småbønder". De som leier ut jorda var kjempehyggelige, og hadde ordnet med kaffe, saft og kaker. Vi skulle ikke gjøre annet enn å se på feltene, og planlegge litt sammen.

Det var flere barn der i ulik alder, og de svinset rundt omkring - som "mine". LillePoden var i 7.himmel, for det var litt småskau der vi satt - et spennende område å utforske - noen ganger på svært kloss hold. Jentene forsket også, men på litt lenger avstand, før de travet av gårde for å se på hestene. Ikke HelgeFrøkna da, for hun synes visst hester er skumle dyr. Har ikke erfaring med dyr, så det er ikke så rart.

Det ble en sein kveld for LillePoden, så han sovnet ganske så fort. Frøknene får jo alltid være oppe litt seint når det er helg og skolefri.

I går var vi på båtfestival, for LillePoden ville så gjerne se redningsbåten Elias. Jentene fikk litt penger og virret rundt på markedsområdet mens LillePoden og jeg så på båter. Elias var morsom, men noen tur med Elias - nei det ville ha ikke ha. Det holdt med å se. Og så fikk han øye på noen riktig så lekre fort-fort båter. Spennende saker. Mens vi gikk langs brygga pekte han ut flere karakterer fra filmene og Elias. Zodiaker(?) ble til Kjapp, båter med flybridge ble til Kruse osv.

Etter en stund dro vi hjem, via butikken for å sanke inn lørdagsgodt. Og når været var så bra som det var i går, ble det forbud mot å oppholde seg inne før det ble mat. Stekte pannekaker til "lunsj" slik at LillePoden fikk middag litt tidligere. Om han hadde vært møkkete den første dagen, var det ingentidn imot i går, så kveldsstellet foregikk i badekaret. Det hadde han ikke noe i mot. Og etter badet og et eventyr, hørte jeg ikke en lyd fra ham.

Jentene får lov til å bruke PC når de er hos meg. Ikke hele dagen, men på kvelden. De synes det er gøy å spille spill og sende meldinger til andre. De fant forresten ikke noe de ville ha på markedet - eller jo - de fant noen solbriller, men de kostet godt over den summen de hadde fått av meg.

Må jo flire litt av dem, da, for da vi var i butikken fant de et stativ med solbriller, og det kan man jo ikke gå forbi når man er i passende fnisealder. Etter en stund kom de bort til meg og tilbød meg å plukke alle løvetannhodene på plenen hvis de kunne få litt mer penger slik at de kunne kjøpe seg hver sine solbriller. Jeg ga dem heller en annen oppgaver - å se etter LillePoden mens jeg lagde mat, og de var strålende fornøyd med avtalen og solbrillene.

I går kveld samlet jeg de frøposene vi hadde anskaffet, og lista på de vi/jeg ville ha i tillegg og brukte hagebøkene mine til å finne ut hva som burde samplantes med hva, plantenes ulike høyder etc, og satt dette opp i en plan over parsellen.

I dag var vi førstemann ute på feltet, så jeg fikk velge den delen jeg ville ha. Der målte, skrittet jentene opp hver sin parsell, og LillePoden fikk også en. Etter å ha forberedt sengene, fikk jentene gå over med rive og plukke ut småstein og anne som ikke skulle være der. Halvdelen hjalp LillePoden.

Jeg hadde klippet av hjørnene på noen konvolutter, og oppi dem fordelte jeg frø og anviste hvordan og hvor de skulle sås. Jentene gikk med stort alvor inn for jobben. Noen frø skulle et halvt lillefingerledd ned i jorda, noen skulle med en tommels- eller hånds avstand osv: Jeg valgte slike måleenheter, og da kunne de fikse det meste selv.

Jeg har valgt en blanding av urter, blomster og grønnsaker, for jeg har begynt å planlegge julegaver. Tenkte vi kunne lage ringblomstsalve, lavendelbadesalt, urtekrydder, urteeddik, duftlys osv. Hvis jeg føler jeg har ork, skal vi også håndlage papir til kort etc, hvor vi kan legge inn urteblomster, og vi kan kandisere blomster og ha på glass. Jeg får se hva jeg velger til slutt.

LillePoden var med på både å rake jorda med riva si (passsende størreøse), putte før i jorda og rake over jord. Vi ga ham dessuten en flekk hvor han kunne spa og rake uten at det kom i konflikt med såinga.

Etter såing, gjødselt vi med hestemøkk i vann. Denne "suppa" befant seg i et stort kar, og måtte øses opp og spres over feltene. Jentene holdt på å dø til å begynne med da de fikk hver sin plastkopp til møkkaspredning. LillePoden ville også være med på dette, og etter en liten stund vaar det ikke så ille, så de spredde møkk som om de aldri hadde gjort det før.

Jeg lærte de to eldste også hvordan de skulle tappe vann av en stor vannbeholder slik at de fikk vannet parsellene sine. Lillepoden fikk ei bøtte med vann og en kopp, så han kunne vanne sine blomster. Han var rimelig våt innen vi skulle hjem, men det er ikke så farlig.

Så hjemme kommanderte jeg alle på badet til skikkelig håndvask.

I går kveld laget jentene gele. De målte opp og blandet mens jeg svinset på kjøkkenet for å gripe inn dersom noe skulle skjære seg. Så etter middagen i dag, da Poden kom for å hente ungene, hadde vi kaffe og dessertbord med to typer gele og vaniljesaus. Det var ingen rester å spare på, for å si det sånn.

En hyggelig helg med andre ord.

I moprgen skal vi hente billetter til den siste semifinalen i Melodi Grand Prix. Jeg har fått seks billetter, så Halvdelen og jeg tar med oss 4 møfrø og drar av gårde. Det er jo ikke så ofte det sirkuset er her i landet, så når jeg fikk billetter ville jeg gjerne at jentene skulle få oppleve noe av det, og så får de ta med en venninne til. Moro blir det uansett, og jentene gleder seg.

Og ellers skal jeg få med meg Halvdelen på å så de plantene som skal få en kikkstart i vinduet. Vi skal jo vinne konkurransen og det største gresskaret og den høyeste solsikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en koselig helg! Synes du er så flink til å dra med barnebarna og helgefrøkna på aktiviteter de kan delta i på ordentlig. De er utrolig heldige som har deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over din barnevennlighet, Bettie, og gremmes over at jeg selv aldri kommer til å bli en sånn bestemor. Det holder liksom ikke å ønske det. Man må ha det i seg, og det har ikke jeg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye herlig dere finner på!

Klart dere vinner konkurransen om det største gresskaret og den høyeste solsikken! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26.mai

Hadde en koselig helg, Enigma. Og jeg vil jo si at jeg er heldig som har så mye kontakt med barna.

Jepp, Sauen og loffen Her skal solsikkene får all mulig omsorg og stell, og gresskarene skal få kos og klapp. Jeg vet også å true planter som ikke vil gjøre som jeg sier. Jeg bare nevner søplekassa eller komposthaugen til dem, så tar de seg oftest sammen.

Vi er jo alle forskjellige, mysan. På en eller annen måte har jeg holdt på med barn så lenge jeg kan huske - fra jeg var trillepike og til nå. Og du skal ikke se bort fra at ting endrer seg når det kommer et barnebarn inn i din verden.

Mandag kombinerte vi billetthenting med en tur til foreldrene mine. De er jo godt oppi årene nå, og det merkes i stadig større grad. Ikke at det er noe galt med hodet, men kroppen er merket av mange års slit.

Mor falt og brakk lårhalsen like før jul. Det gikk bra, og hun var ganske raskt på beina igjen. Og nå aksepterte hun at hun måtte ha rullator. Vi har jo vært redde for at hun skulle falle lenge, vi.

Og faren min går til jevnlig kreftbehandling. Det er en type kreft det er mer sannsynlig at han vil dø med enn dø av, for de holder den foreløpig godt i sjakk. Behandlingen har likevel svekket ryggen hans slik at hans to gamle brudd er smertefulle.

Siden moren min kom seg på beina ganske raskt fikk vi gjennomført sydenturen vi hadde planlagt sammen. Etter en del om og men med bytte av hotell (dørene var for smale til at mor kom seg inn på badet med rulatoren), hadde både de og vi en fin tid der. Vi kunne hjelpe dem med handling og bæring pluss at Halvdelen laget mat til alle de dagene vi ikke gikk ut for å spise. Vi sørget også for at de kom seg på stranda, og vi leide bil slik at vi kunne komme rundt. De hadde veldig stor glede av turen, og de kviknet til begge to. Det var litt slitsomt for oss, men det er ikke så mange ganger til at de vil klare en slik tur, så jeg er glad vi gjennomførte den.

I morgen skal Halvdelen og jeg hente tre forhåningsfulle frøkner med telenor arena som mål. Det skal bli spennende å være med på Melodi Grand Prix sirkuset. Ser ut til at vi har fått bra billetter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig av dere å ta med foreldrene dine på sydentur! :smilbla:

Kos dere på Grand Prix! Jeg kjørte forbi der i dag og så de ballongene på utsiden. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig en omsorgsperson, Bettie.

Jeg er like imponert som vanlig.

Kos dere på MGP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også å true planter som ikke vil gjøre som jeg sier. Jeg bare nevner søplekassa eller komposthaugen til dem, så tar de seg oftest sammen.

:ler: Den metoden funker bra her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26.mai

Jepp, Sauen og loffen Her skal solsikkene får all mulig omsorg og stell, og gresskarene skal få kos og klapp. Jeg vet også å true planter som ikke vil gjøre som jeg sier. Jeg bare nevner søplekassa eller komposthaugen til dem, så tar de seg oftest sammen.

Aha, så det er det jeg gjør feil, jeg må begynne å true plantene når de ikke gjør som jeg sier. :ler: Skal prøve det neste gang, om moren min noen gang tør å gi meg planter igjen. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28.mai

Heisn loffen. Ballontene utenfor Telenor arena - de lurte jentene på om det var mulig å få tak i - særlig de av gull.

Vi hadde en kos kveld i går, Bustetroll

Tror blomstertruemetoden har noe for seg, ja. Tror du noen har tatt patent på dette enda, Cata.

Du kan jo prøve truemetoden neste gang du får en blomst, Enigma

Så var det streik, da.Og jeg er en av de heldige i streikelotteriet. Jeg er helt enig i grunnlaget for å streike, bare for å ha sagt det. Men det blir for mye for systemet mitt å skulle stå streikevakt eller stå på en stand. Takler ikke det nå. Dessuten er jeg sykemeldt, så jeg får ikke gjort så mye fra eller til. Har sagt fra at dersom det blir en langvarig streik og en streikekafe skal etableres, er jeg drivende flink til å trykke på kaffetrakterknappen, så der kan jeg gjøre en innsats. Må sjekke med NAV om hvordan jeg skal gjøre det når jeg er tatt ut i streik, men er sykemeldt. Arbeidsgiver betaler jo ikke ut lønn så lenge jeg er i strek, men jeg skal ha sykepenger for den tiden jeg er sykemeldt. Det finnes sikkert et system for det også.

I går sov jeg lenge, sto opp og sov videre i stolen til det var på tide å dusje og gjøre meg klar til MGP. Vi hentet jentene til avtalt tid, og det var noen oppspilte jenter vi hadde i baksetet. De fniste og tullet så Halvdelen ble nesten ør. Måtte dempe dem litt underveis, for de tok nesten av i baksetet.

Siden det ville bli en lang ettermiddag/kveld, spiste vi middag underveis. Dessuten hadde jeg noen kjekspakker med meg.

Vi var tidlig framme, så det gikk greit å få parkert, selv om det var sperringer alle veier. Og for et politioppbud. Det sto en eller på nesten på hvert hjørne.

Det var også greit at vi var tidlig ute for jentenes del. Så fikk de mer tid til å få ut energi og spenning. Selv om de nesten er tenåringer, er de ikke større enn at det var moro å blåse i løvetanntrompeter.

Plassene vi fikk var også gode. Vi satt litt på siden av scenen, men nære nok til at vi ikke behøvde å se på storskjermene. Og før sendingen begynte hadde vi mye moro av å se på folk som strømmet inn. Det var utrolig hva de hadde på seg.

Hva sies om en godt voksen mann - i størrelse mange ganger xl kledd i ettersittende rosa skinndress? - eller damer i godt og vel sin beste alder i korte, ettersittende glitterkjoler? - en mann i gulldress - heller ikke han av de minste? Det var mange syn som kanskje ikke var av det gode. Og selvfølgelig svense med vikinghornhjelm og flagg, romenere med flagg i ansiktet, flagg på stang og flagg som kappe, orange nederlendere. Tiden gikk fort bare med å se på folk.

Mens vi ventet på at alt skulle starte, gikk det mange beskjeder og informasjoner over storskjermene - noen seriøse, og noen mindre seriøse - og en mengde unyttige faktaopplysninger om hele showet. Jeg vet f.eks at det var 4500 lamper i sing denne kvelden.

Dessuten fikk vi to show. 45 minutter før sending hadde ansatte fra Wallmars Salong et oppvarmingsshow for publikum. Fikk lyst til å bestille bord der en gang.

For jentene var det også moro å se hvordan teknikkere etc for fram og tilbake og klatret til topps i riggen.

I tillegg til musikken, var det også spennende å se hvordan de ulike effektene kom fram. Slik vi satt så vi jo hvordan scenen virkelig så ut under framføringene, og på storskjermene kunne vi se hvordan dette ble på tv. Utrolig hvor lite som skal til for å få til store virkninger.

Så både innpakningen, selve showet og stemningen var akkurat som et slikt show skulle være. Og jentene var helt med. Det var jo en del glitter og stas på scenen også, og mye mer dans enn det som kom fram på tv.

Jeg har et ankepunkt - setene vi satt på var uhyre vonde. Mot slutten visste jeg ikke hvordan jeg skulle sitte uten at det gjorde vondt, og jeg er rimelig godt polstret. Er faktisk støl i rompa i dag.

Da siste sang var sunget, var jentene (og vi) godt fornøyde, så da de siste stemmene ble gitt, forsvant vi stille ut. Vel ikke helt stille, da. Vi satt langt inne på raden og måtte klatre over folk for å komme ut. Det gikk nesten bra, men jeg snublet i ei jakke og holdt på å ramle i hodet til de som satt på raden nedenfor. Fikk tatt meg for før jeg laget den helt store skandalen.

Det var tre trøtte jenter vi hadde med oss hjem. De var veldig fornøyde med kvelden i hvert fall, men det var ikke mye fnising i bilen hjem. De sovnet nesten der de satt. Så hadde vi jo vært i farta i nesten ni timer fra vi dro hjemmefra til vi var tilbake igjen. Halvdelen hadde kjøpt en pins til dem med logo og årstall - et lite minne.

I dag har jeg vært husmor. Her har det blitt vasket og ryddet i alle rom. Det var jo bra, for vi fikk overnattingsbesøk på ettermiddagen. Bare kos, det.

Men nå er jeg så trøtt at jeg bare får avslutte og krype til køys. Natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en opplevelse for både store og små, Bettie.

God helg til dere alle!

Godt du ikke gikk fullstendig på hodet av den jakken.. kunne endt opp med lårbensbrudd du også, og det trenger du vel strengt tatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at jeg kunne ha brukket et bein eller noe da jeg snublet i jakken, mysan, men jeg kunne også ha forårsaket brudd på andre.

Nå er huset stille igjen.

Det har vært en livlig her. Livlig - og koselig. Vi fikk jo overnattingsbesøk fredag, så lørdag tuslet vi litt rundt på noen loppemarkeder. Det så jo ut til å bli en ganske ok dag, sånn værmessig, så etter å ha tuslet rundt på et loppemarkes, fant vi ut at vi ville ta en kopp kaffe ute. Det ble en ganske kald fornøyelse, for sola forsvant og ble erstattet med sur vind.

På det andre loppemarkedet fant jeg noen søre ildfaste skåler. Klarte å prute dem ned litt i pris, selv jeg langt fra er flink til det. Godtar som regel prisen, jeg.

På ettermiddagen i går kom både Frøkna og Venninne + Poden med familie på besøk. Frøkna har ikke bodd hjemme på noen dager nå. Moren til Venninne døde nettopp, så Frøkna har bodd hos henne som en støtte.

I dag var vi en liten Harry-tur - og fant jammen et loppemarked også der. Halvdelen falt for en lastebil med biltransporthenger og småbiler. For å si det sånn - så fikk LillePoden den. Jeg fant meg 5 dvd-er - litt til meg og litt til ungdommen.

Og i dag ble det nesten sommer. Det ble i hvert fall så mye sommer at vi koste oss ute og grillet. LilleFrøkna, Bestevenninnen og LillePoden gikk til lekeparken. Der datt LillePoden av dumphuska og kom tilbake med skikkelig verandaleppe. En liten melkesjokolade ble godtatt som trøst.

Jeg vil tro at det er både slitne jenter og en sliten gutt som fant hodeputa i kveld. De var i aktivitet i mange timer. i lekeparken og på trampolina i hagen. LillePoden var herlig og møkkete etter sand, grillet pølse, saft og greas.

Halvdelen klippet deler av plenen i dag - der vi skulle sitte når vi spiste, så jeg raket sammen det klipta gresset og puttet det i trillebåra. LillePoden skulle hjelpe til, så han raket også, og hjalp meg med å putte gresset på plass. Han var ikke ferdig han da vi tok en kaffepause, og han var temmelig bestemt når han forlangte at jeg skulle hente trillebåra for å ta opp hans gresshaug også. Han lot seg overtale til en kaffepause da jeg hentet saft og kjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en innholdsrik helg du har hatt!

Det må ha vært moro å få oppleve MGP- sirkuset. Men vonde stoler dårlig! Det er så fælt å sitte og vri på seg for å prøve å få det litt bedre!

Håper du får en fin uke, og at det ikke blir noe tull med sykepengene dine oppi streiken.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål....

Om det hjelper med trusler mot planter som ikke er greie, når de virkelig ikke oppfører seg, hjelper det da og plassere et balltre i nærheten?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på den norske finalen i Spektrum en gang. Og minnes mange rare kostymer blant publikum ja. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et lite spørsmål....

Om det hjelper med trusler mot planter som ikke er greie, når de virkelig ikke oppfører seg, hjelper det da og plassere et balltre i nærheten?

:fnise:

Nei, men ugressdreper innen synsvidde..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.juni

Har sjekket dette med sykepenger, loffen, så i teorien skulle det være greit.

Catas ugressmiddeltrussel mot uartige planer er nok hakket vassere enn søppeltrusselen, Marianne.Har ikke forsøkt å ha balltre innen plantesynsvidde.

Det har vært noen deilige sommerdager nå. og jeg har vært muldvarp nesten hele tiden.

Mandag tok jeg med ungeflokken til jordet vårt for å vanne og putte flere frø i jorda. Skolen og barnehagen er stengt, så dagene kan bli lange. Et lite gårdsbesøk var et avbrekk i hverdagen i hvert fall.

Jeg bearbeidet jorda og laget passende senger, og ungene puttet frøene i jorda. Det var litt spennende for dem å se om det var kommet opp noe av det de hadde sådd, og det var det jammen. På salatfeltet var det grønne spirer.

Den tyngste jobben var å vanne, for det er ikke slange der. Vannet må bæres i kanner. LillePoden ville også vanne, så jeg må kjøpe en passe stor vannkanne til ham. Han slo seg til ro med vann i bøtte og kopp å søle med.

Vi tok oss jo pauser i jobbinga, og boller og saft var visst akkurat det som skulle til for å få energi igjen. Må berømme jentene, for de gjorde virkelig en stor innsats både med rive og vannkanner.

Under en slik pause ser jeg at det er litt lite luft i bakhjulet, så jeg fant en bensinstasjon på veien og fyllte i mer. Mistenkte vel en punktering, og jammen hadde jeg rett, for dagen etter var hjulet helt flatt.

Halvdelen mente jeg kunne pumpe opp hjulet og kjøre til verksted for å få fikset det, men jeg så ikke for meg å komme halvveis for så å bli stående et eller annet sted langs veien med flatt hjul, så jeg bestemte meg for å bytte til reservehjulet. Egentlig er jeg glad for at jeg valgte det, for når jeg skulle skifte dekk fant jeg ut at jeg manglet vesentlige redskaper som jekk og kryss.

Frøkna skulle innom i dag og hun har jekk, så hun fikset saken for mor, som gikk på jakt og fant de manglende redskapene og la dem i bilen. Halvdelen skal ta med det punkterte hjulet og få det fikset så jeg har et reservehjul med meg. Man kan jo aldri vite.

I hagen er nå alle bed luket og rusket opp i, og jeg ser at det er en del planter som må flyttes. Noen har blitt for store, andre trives ikke, og noen passer ikke inn som jeg trodde.

Har sådd litt i urtespiralen også og laget et lite "drivhus" til tomatplantene. To dager har jeg hatt formiddagsbesøk av Poden. LilleFrøkna og LillePoden. Litt som avveksling når det er streik, og litt som avlastning for Poden.

Både han og Frøkna har fått hver sin streptokokkinfeksjon. Poden som en kraftig halsbetennelse, Frøkna som en brennkoppvariant i og rundt nesa. Så nå knasker de antibiotika begge to. Lurer på hvorfor begge har fått dette nå. De har vært lite sammen den siste tiden. og så håper jeg at ingen andre blir smittet.

I morgen ettermiddag kommer alle tre ungene igjen og skal være her over helgen. Det ser ut til å bli fortsatt fint vær, så da blir det nok en strandtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at LillePoden trenger en egen liten vannkanne. Å få søle med vann er jo veldig moro for de små. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...