Gå til innhold

Kvinner og menn - kompiser?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Sammenlikner du altså det å gå tur på fjellet, med det å få et parforhold til å fungere?

Det blir helt meningsløst. Når man går på tur i fjellet, så har faktisk andres erfaringer en relativt stor betydning, ettersom det bare finnes et lite antall variabler. Da kan man ta hensyn til disse variablene ved hjelp av andres erfaringer.

I et parforhold blir dette fullstendig annerledes, ettersom det ikke finnes 2 like parforhold. Dermed kan man ikke lære av andres erfaringer. Man kan ikke engang lære av egne erfaringer, fordi ditt neste parforhold, ikke vil bli det samme som ditt foregående.

Jeg så nylig et meget interessant engelsk program på TV der man spurte ulike par som fortsatt var i lange ekteskap, hvordan de hadde fått det til og hva hemmeligheten deres var.

Og det som var interessant, var at INGEN av disse parene hadde den samme forklaringen!

Absolutt alle hadde sin egen forklaring og metode. Hva kan man da lære av dette?

Vanskelig å si, men jeg kan godt komme med noen forslag:

- At Steinar vet hva som fungerer for alle andre, men ingen andre kan si noe som har relevans for Steinar?

- At manglende erfaring er en forutsetning for å kunne uttale seg generelt og kategorisk om hvordan folk bør innrette seg?

- At fjellturer er mindre kompliserte enn parforhold?

- At grunnleggende argumentasjonsteknikk er mangelvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anjelika

Sammenlikner du altså det å gå tur på fjellet, med det å få et parforhold til å fungere?

Det blir helt meningsløst. Når man går på tur i fjellet, så har faktisk andres erfaringer en relativt stor betydning, ettersom det bare finnes et lite antall variabler. Da kan man ta hensyn til disse variablene ved hjelp av andres erfaringer.

I et parforhold blir dette fullstendig annerledes, ettersom det ikke finnes 2 like parforhold. Dermed kan man ikke lære av andres erfaringer. Man kan ikke engang lære av egne erfaringer, fordi ditt neste parforhold, ikke vil bli det samme som ditt foregående.

Jeg så nylig et meget interessant engelsk program på TV der man spurte ulike par som fortsatt var i lange ekteskap, hvordan de hadde fått det til og hva hemmeligheten deres var.

Og det som var interessant, var at INGEN av disse parene hadde den samme forklaringen!

Absolutt alle hadde sin egen forklaring og metode. Hva kan man da lære av dette?

Hmmm...

At du har null belegg for å si at våre vennskap med menn vil bli et problem for en fremtidig kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Og hva har vi lært da?

At kvinner og menn ikke kan være venner, for da blir det tull for Steinar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg tror ikke kvinner og menn kan være kompiser -som regel. Dette er hva jeg har opplevd selv. Jeg tror det går i noen tilfeller, men BARE når mannen ikke tenner på kvinnen/ikke finner henne attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått litt da i hvert fall :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

At du har null belegg for å si at våre vennskap med menn vil bli et problem for en fremtidig kjæreste?

Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke kvinner og menn kan være kompiser -som regel. Dette er hva jeg har opplevd selv. Jeg tror det går i noen tilfeller, men BARE når mannen ikke tenner på kvinnen/ikke finner henne attraktiv.

Et meget godt poeng. Og problemet er at dette er noe kvinner i sin enfoldighet aldri kan vite.

Menn er hovedsaklig motivert av seksuell attraksjon.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vanskelig å si, men jeg kan godt komme med noen forslag:

- At Steinar vet hva som fungerer for alle andre, men ingen andre kan si noe som har relevans for Steinar?

- At manglende erfaring er en forutsetning for å kunne uttale seg generelt og kategorisk om hvordan folk bør innrette seg?

- At grunnleggende argumentasjonsteknikk er mangelvare?

Du har forstått litt da i hvert fall :tommelopp:

Well done, Fønix! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Feil.

Selvfølgelig har du null belegg for å si at f.eks. mitt vennskap med Jan vil bli et problem for en fremtidig kjæreste. Det vil være et problem for deg, såpass har jeg fattet og det kan jeg akseptere, men hittil har ikke jeg opplevd noe problem på det området i forhold til å få seg en ny kjæreste. Og derfor kan jeg ikke akseptere at du mener at jeg bør ha det på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du null belegg for å si at f.eks. mitt vennskap med Jan vil bli et problem for en fremtidig kjæreste. Det vil være et problem for deg, såpass har jeg fattet og det kan jeg akseptere, men hittil har ikke jeg opplevd noe problem på det området i forhold til å få seg en ny kjæreste. Og derfor kan jeg ikke akseptere at du mener at jeg bør ha det på samme måten.

Ettersom jeg ikke er han Jan, så kan selvfølgelig ikke jeg vite hans motiver for at dere er venner. Eller dine for den sakens skyld.

Og det sier seg selv at du ikke har noe problem før du faktisk har fått problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Et meget godt poeng. Og problemet er at dette er noe kvinner i sin enfoldighet aldri kan vite.

Menn er hovedsaklig motivert av seksuell attraksjon.

Men er ikke det mannens problem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det mannens problem da?

Ikke hvis kvinnen innbiller seg at mannen er interessert i henne for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Prøvekandidat

Ikke hvis kvinnen innbiller seg at mannen er interessert i henne for noe annet.

Så lenge mannen ikke prøver seg så ser jeg ikke noe problem, det ender vel som oftest med at den mannen trekker seg unna etter en tid når han innser at det ikke er noen vits i å vente på at han skal få noen sjans utenom vennskap. og som regel merker man at den mannen vil noe mer og som kvinne holder jeg meg derfor mer på avstand, vi er jo ikke helt dumme heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Lett spørsmål! En går glipp av selve livet.

Hadde jeg vært fornuftig så hadde jeg spart årets feriepenger. Men jeg "kaster dem bort" på å oppleve den siste biten av Norge jeg ennå ikke har opplevd. Gleder meg som en unge! :nigo: Og det gjør mine unger også!

Det vil ikke jeg kalle for å "kaste bort" penger, det blir jo en opplevelse for deg og ungene og opplevelser skal man unne seg. God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det vil ikke jeg kalle for å "kaste bort" penger, det blir jo en opplevelse for deg og ungene og opplevelser skal man unne seg. God tur! :)

Det er jo å kaste bort når en umuliggjør boligkjøp for ende flere år fremover ;) Men jeg har gitt opp bolig, og satser på å dø med støvlene på :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Prøvekandidat

Det er jo å kaste bort når en umuliggjør boligkjøp for ende flere år fremover ;) Men jeg har gitt opp bolig, og satser på å dø med støvlene på :cool:

Boligen din får du uansett ikke med deg når du dør, men støvlene kan du nok få med deg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mannen ikke prøver seg så ser jeg ikke noe problem, det ender vel som oftest med at den mannen trekker seg unna etter en tid når han innser at det ikke er noen vits i å vente på at han skal få noen sjans utenom vennskap. og som regel merker man at den mannen vil noe mer og som kvinne holder jeg meg derfor mer på avstand, vi er jo ikke helt dumme heller. :)

Å? I så fall tror jeg nok det vil være aldersbetinget - i beste fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Og det er f.eks å avtale å være alene i sammen uten partner(e).

Og hva er problemet med det, syns du Steinar? Er vi tilbake på det samme som vi har snakket om før? Christian og jeg har vært venner siden 1981, vi har aldri pult. Men så snart jeg blir sammen med Rolf, da tar den seksuelle kjemien mellom meg og Christian av, og hver gang vi avtaler å være alene så puler vi som kaniner. Tror du virkelig det? Gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Det føles rett og slett bare ikke naturlig.

Det naturlige er at hun har omgang med venninner.

Naturlig for deg, ja. Du skjønner at du eliminerer utrolig mange kvinner fra livet ditt, dersom hun ikke får lov til å gå på kino eller cafe med mannlige venner hun alltid har hatt, det henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...