Gå til innhold

Ytterste høyre = Nazisme?


Gjest Egil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

***

Om forskjellige kommunistiske retninger.

Så hvis man i et liberalistisk samfunn kun kan eie seg selv/eiendommer man selv blander sitt arbeid med, og de eiendommene ingen benytter seg av, blir så å si felleseie, og fritt frem å ta i bruk for den som måtte ha behov for det, så skiller det mye imellom sluttproduktet av kommunisme/liberalisme(det skiller noe, men det skiller mindre enn til andre mer konstant sentralstyrte system)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Så hvis man i et liberalistisk samfunn kun kan eie seg selv/eiendommer man selv blander sitt arbeid med, og de eiendommene ingen benytter seg av, blir så å si felleseie, og fritt frem å ta i bruk for den som måtte ha behov for det, så skiller det mye imellom sluttproduktet av kommunisme/liberalisme(det skiller noe, men det skiller mindre enn til andre mer konstant sentralstyrte system)?

***

Det skiller som du sier mindre enn andre man kan sammenligne med, men det skiller noe.

Det opprinnelige innspillet mitt dreide seg forøvrig ikke om forskjellene på liberalisme og kommunisme, men om at kommunisme som begrep kan forstås forskjellig. Det mener jeg også å ha underbygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

***

Det skiller som du sier mindre enn andre man kan sammenligne med, men det skiller noe.

Det skiller relativt mye, da det, i kommunismens teoretiske sluttprodukt skal være "arbeid etter evne, få etter behov"som gjelder, mot markedsliberalisme(fri flyt av varer, tjenester osv.), jo. Når det er sagt, har absolutt alle politiske ideologier som mål å skape et "Perfekt samfunn, der alle skal ha det bra og leve i fred og fordragelighet sammen", for å si det litt overfladisk, så du kunne like gjerne sammenlignet to helt andre ideologier, og funnet like mange likheter(i det teoretiske sluttproduktet, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Det skiller relativt mye, da det, i kommunismens teoretiske sluttprodukt skal være "arbeid etter evne, få etter behov"som gjelder, mot markedsliberalisme(fri flyt av varer, tjenester osv.), jo. Når det er sagt, har absolutt alle politiske ideologier som mål å skape et "Perfekt samfunn, der alle skal ha det bra og leve i fred og fordragelighet sammen", for å si det litt overfladisk, så du kunne like gjerne sammenlignet to helt andre ideologier, og funnet like mange likheter(i det teoretiske sluttproduktet, altså).

***

Ikke bland meg oppi dette her, er du snill.

gbnj står for påstandene, jeg har null peiling på liberalisme og har forsøkt å ikke uttale meg om denne sammenligningen. Mitt innspill gjaldt forståelsen av begrepet kommunisme, som jeg har linket til og gjort meg ferdig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiller relativt mye, da det, i kommunismens teoretiske sluttprodukt skal være "arbeid etter evne, få etter behov"som gjelder, mot markedsliberalisme(fri flyt av varer, tjenester osv.), jo. Når det er sagt, har absolutt alle politiske ideologier som mål å skape et "Perfekt samfunn, der alle skal ha det bra og leve i fred og fordragelighet sammen", for å si det litt overfladisk, så du kunne like gjerne sammenlignet to helt andre ideologier, og funnet like mange likheter(i det teoretiske sluttproduktet, altså).

Nei, anarkisme/liberalisme/laissez-faire/minarki ol. har ikke som mål å servere folk noe velstand ol. bare fravær av en omfattende stat.

Men det er kun de nevnte ol. + kommunisme som knapt nok ønsker en stat, dvs nazister/fascister/sosialister/liberaldemokrater/sosialdemokrater ol. ønsker en ganske omfattende statlig virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...