Gå til innhold

En liten kaktus på vei...


Kaktus

Anbefalte innlegg

Takk for fornuftige råd Kipa - og innerst inne vet jeg jo at du har rett, det føles bare som et lite nederlag å måtte innrømme det... Alle ønsker jo å være blant de spreke gravide som går for fullt helt frem til fødselen... :wink:

Nå har jeg endelig fått endret tittelen på denne dagboken - det var kanskje på tide det.

Formen er litt bedre i dag, så nå tror jeg at jeg blir med kaktusmannen til svigers i helga - selv om jeg var litt i tvil i går. Men vet jo at de er fullt klar over at jeg ikke alltid er i form, så det er ikke noe problem å ligge på sofaen der heller... :lol: Vi får heller bare prioritere svigers og hoppe over alle de andre vi også skulle vært innom på den samme turen.

Gleder meg til å fortelle den gode nyheten - tenker at de blir glade selv om de har 3 barnebarn fra før!

I går fikk vi også den første babygaven - det kom en liten pysjamas i en pakke i posten... Søsteren min hadde ikke klart å dy seg selv om jeg har bedt dem om å ta det litt med ro til litt senere i svangerskapet. Men det var kjempekoselig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Er visst litt sløv med å besøke dagbøker, jeg :oops:

Ikke bra at du er i dårlig form. Håper at det hjelper å slappe av litt da. Det er jo en fryktelig viktig liten kaktus som spirer og gror.

God bedring :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe kjekt å lese om magetrøbbelet ditt... :trøste:

Ta livet med ro og ikke ha dårlig samvittighet for å være sykemeldt.

Men jeg vet utmerket hvordan du føler deg.

Har jo vært sykemeldt omtrent hele svangerskapet... :oops:

Prøvde 50 % og aktiv sykemelding.

Men ikke noe fungerte for meg... :-?

Men det er slitsomt å ikke jobbe også.

Høres feil ut - men jeg lover: dagene blir lange og en føler seg lite til nytte.

Ta vare på deg selv og kos deg med en voksende mage... :klem:

Klem fra Mayamor :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Uff, nå er det lenge siden jeg har vært gitt - har nesten ikke vært på KG de siste dagene/ukene. :flau: Vet at det er mange dagbøker jeg skulle vært innom også, men jeg har bare ikke hatt overskudd til noe som helst i det siste... Når jeg er her på jobb rekker jeg bare innom graviditetsforumet og ikke noe særlig mer.

Takk for hilsener fra Mayamor og meta!

Joda, det hjalp å slappe av litt, men nå er jeg tilbake på jobb i 80 % og det går så langt greit. Tar heller litt kortere dager, for plagene kommer ofte litt på ettermiddagen.

Men nå er jeg inne i min 12. uke! Det gir litt mer sinnsro, også begynner jeg skikkelig å merke at kroppen begynner å forandre seg.

I helga ble nyheten sluppet for svigers og svigerinnen min, og de ble kjempeglade. Ordentlig moro er det å se reaksjonene. Svigermor sa hun skjønte det når jeg sa nei takk til rakafisk og juleøl, men ville ikke spørre...

Jeg har også fortalt nyheten på jobb i forb. med at jeg ble 20 % sykemeldt, og alle her synes det er kjempekoselig. Bortsett fra en kollega (kvinnelig) som bare sa "Ja, det var vel ikke akkurat noen overraskelse" - og ikke noe mer. Det er da vel for pokker vanlig folkeskikk å gratulere når en kollega forteller at hun er gravid da... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt selv, om CT bare er for hodet, når jeg tenker meg om... :ler: Men MR er sånn røntgenmaskin med kontrastvæske i blodet og tarmen. Helt greit!

Jeg håper også du har en plage som blir bedre ut i svangerskapet, for du kan da ikke gå slik!? Det er så kjipt!

Gratulerer med 12 uker forresten! :P

Moro å høre om nyhet-spredning!

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt MR lillen - går helt i surr med disse betegnelsene jeg...

Søsteren min var på seminar i helga (jobber i helsesektoren) og der var det en foredragsholder som snakket om irritabel tarm. Og søsteren min sa at det var som om hun snakket om meg. Så hun snakket lenge med henne etterpå og stilte masse spørsmål, og hun foredragsholderen sa at jeg hørtes ut som et klassisk tilfelle. De hadde gjort masse forskning på kosthold osv., men har ikke kommet til noen konklusjoner dessverre. Bare at ca. 10 % av befolkningen lider av denne plagen og det eneste som hjelper er søvn, sunne matvaner, fysisk aktivitet osv. Som jeg vet fra før - men som noen ganger er lettere sagt enn gjort i det lange løp... :( Men en god nyhet var at hun mente at magen min ville stabilisere seg etter første trimester og forhåpentligvis bli bedre. Så nå venter jeg på at magevondt og kvalme skal forsvinne som dugg for solen! :briller:

Nå som nyheten har begynt å spre seg, føler jeg at vi må informere de siste av de nærmeste som gjenstår - før de hører det fra noen andre... Svogeren og svigerinnen min som vi ikke har sett på 2,5 måned står på lista for neste helg (passer ikke for dem før da) og en barndomsvenninne av meg som bor langt unna. Henne må jeg nok informere på telefonen dessverre, for hun var ikke hjemme den helgen vi kommer dit.

Ellers er det så utrolig deilig å kunne snakke fritt om det på jobb nå - og sjefen er så grei og lurer på hvordan det går og hvordan han kan legge ting til rette for meg. :ler:

I dag blir det vel fotballkamp tenker jeg - selv om hverken jeg eller kaktusmannen er noe særlig fotballinteresserte. Men landskamper er jo greit å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at hun mente det ville stabilisere seg! Ikke en gang en irritabel tarm kan vel være irritert på noe så vidunderlig som en graviditet!? :ler:

Har du ingenting å skrive om for tiden?

Ser deg i andre dagbøker, men... :wink:

Håper ihvertfall du har det bra!

Klem og kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, nå har jeg dårlig samvittighet for manglende oppdatering her inne lillen - tror jeg går i gravidtåke om dagen jeg, er helt uttafor...!

Skal vi se, hva har skjedd i det siste??

Jeg er nå i min 13. uke, og i går var vi på UL - det var en fantastisk opplevelse! Nurket viftet med armer og ben til oss, og vi kunne se at det lille hjertet slo der inne... Ble masse følelser når vi kom ut igjen, var bare så fantastisk deilig å se at det var liv og at alt så langt ser lovende ut! Men det føles fortsatt helt merkelig at alt dette skjer inni kroppen min...

Ellers er det deilig å jobbe litt kortere dager nå med 20 % mindre - merker at jeg slapper av mer og har mer overskudd på ettermiddagen.

I helga fikk jeg skikkelig ånden over meg og vasket alle tak og vegger i leiligheten, ryddet i klesskapene våre og fikk ryddet bort masse klær som ikke brukes lenger (og dermed plass til bittesmå babyklær...) og vasket alle frontene på kjøkkenet. Godt i gang med rengjøringen til jul! Er faktisk ganske stolt av meg selv...

Ellers er nesten alle julegavene i boks (to til i går), og jeg er godt i gang med å lage julekort (nybegynner i embossing-teknikk). Er ikke så veldig kreativ av natur, så resultatet blir ikke alltid så flott, men det er nesten terapeutisk å sitte og klippe og lime, fargelegge og kose seg. Blir ingen masseproduksjon, men noen utvalgte får noe annet enn kjøpekort i år.

Så også Finding Nemo på DVD på lørdag (fra USA) og den var bare kjempesøt og morsom! Genialt når fisken må under vann for å trekke pusten! :hoho:

I dag tidlig kom jeg meg endelig av gårde for å svømme igjen, etter en lang periode med dårlig form. Tror kvalmen er på retur, og magen er helt klart bedre - har ikke hatt en skikkelig dårlig dag siden forrige mandag. Yei! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ja ikke sant det var genialt med fiskepustingen? :blunke: Samt den blå som kunne snakke 'whale' og for ikke å snakke om hvor smart lillefisken var som spilte død! :ler: Jeg stoooorkosa meg på kino på søndag! :D

Godt å se at alt står bra til i magen :tommel: Men jøsseball så langt du har kommet med jula! :o Hadde i grunnen litt planer selv, men jeg er ferdig med ca en halv gave.. :roll: Jula kommer uansett den altså.

Klem! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at jula kommer uansett jolie - og hvis jeg virker ivrig, er det fordi at jeg må benytte sjansen de dagene jeg har overskudd av energi... Og hvis du fordeler det på alle de dagene jeg sløver på sofaen, så blir det egentlig skrale greier... :wink:

Jippi - det er fredag! Og i dag har jeg fullgått 13 uker. Formen er stigende, så jeg har det egentlig ganske bra om dagen. Kvalmen er fortsatt der, men begrenser seg stort sett til en kule om morgenen og evt. en om kvelden.

I går kveld var det avslutning på dansekurset vi går på, og det var skikkelig artig. Fikk danset masse og så var det kaffe og kaker. Hadde med gulerotkake som ble rost opp i skyene, så det var koselig. :D Var ikke igjen mange smulene da vi skulle hjem.

I helga skal vi hjem til mine foreldre, og mamma, søsteren min og jeg skal ha bakedag i morgen. Da kan vi lage litt større porsjoner og dele utbyttet. Også må vi besøke broren til Kaktusmannen og familien som vi ikke har sett på en evighet og fortelle dem den gode nyheten. Da er vel de viktigste informert - også regner jeg med at jungeltelegrafen gjør resten (mannen er ikke fra en liten bygd for ingenting... :roll: )

Og nå vil jeg snart ha 15 cm snø og -5 kuldegrader - det hadde vært så fint... Så lenge det blir hvit jul får jeg vel være fornøyd - så jeg bestiller herved masse snø over hele østlandet til jul, da skal vi være sikret på alle stedene vi skal være i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 uker... :tommel:

Det er så godt å være over den usikre perioden...

Nå er alt mye tryggere...

Kos deg med voksende mage.

Tusen takk for gratulasjoner i dagboken min. :kysse:

Andreas sover litt og våkner litt - så turen går litt mellom vuggen og datan... :wink:

Klem fra Mayamor :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så koselig Mayamor - gleder meg til jeg skal pendle den ruta der!

Helga har vært sånn OK - har hatt småblødninger hele helga, så det gjør meg litt nervøs... Men det er små mengder, så jeg tror egentlig ikke at det er noe galt. Har jo lest at det kan være blødninger fra livmorhalsen, så jeg satser på at det er det det er. Skal uansett til legen på torsdag, så hvis det ikke øker i mengde, tror jeg ikke det er noen fare.

I helga har jeg vært hjemme hos mamma og pappa og fartet litt rundt på besøk hos venner. På fredag spiste vi pizza hjemme - bare for å finne ut at de vi skulle besøke på kvelden også hadde bakt pizza... :o Mett ja! Fint om vi hadde visst om det på forhånd, men de sa ingenting om mat da vi avtalte besøket...

På lørdag fikk jeg kjøpt de siste julegavene (er såååå deilig å være ferdig!), også bakte jeg pepperkaker med nevøen min på 2 år. Eller - jeg bakte og han spiste deig og slo med kjevla i bordet. :ler:

På søndag var vi bedt bort på middag til et vennepar, og der ble det masse mat og babyprat. Kjempekoselig.

På fredag fikk jeg også en kjempegod nyhet. Vi har tippet sammen med et vennepar i 3 år nå - og i forrige uke gikk det inn 30 000 kroner på felleskontoen vår!!! Det kunne jo ikke passet bedre da, så nå blir det penger på babykontoen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW :o Tydelig at det er din uke!!!

Gratulerer med 13uker og tippegevinst!!

Pepperkakebaking før jul er en nødvendig julestemningsting og med små søte "hjelpere" er det jo ekstra koselig!!

Krysser fingrene for at allt viser seg å være i orden på torsdag :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har tydeligvis hatt en kjempefin helg, tross småblødninger (og som du sier er jo det normalt...)! Godt å høre at magen skjerper seg nå! Det har du fortjent!

Jeg er masse imponert over vaskingen din... Du er jammen meg på god vei når det gjelder julevasken ja! :P Det er vel en herlig følelse...

Hva danser du?

Hva er embossing-teknikk?

Gratulerer med gevinst!

Håper du får en fin uke! Ting går jo din vei for tiden! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!! Tror ikke jeg har skrevet i dagboken din før, men nå får du en hilsen fra meg i allefall. Å nå 13. uker er sinnsykt deilig, Gratulerer kjempemasse og det er jo skikkelig deilig når kvalmen begynner å gi seg.

30.000 :o hørtes ikke så dumt ut nei :tommelsmil: Heldiggrisen!! Jeg har også kjempelyst til å bake pepperkaker...kommer vel snart etter jeg oså

Ha en koselig kveld!!

Klem Ionaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med hilsener her inne!

Joda, det var en bra uke forrige uke - og jeg ser lyst på ting jeg nå - er ikke så bekymret lenger heller siden blødningene så og si er borte (bare litt brun utflod). Men var nok litt kjapt ute med å tro at kvalmen var borte, for den kom tilbake for fullt i går... Kaster opp et par ganger på morgenen nå før jeg kommer meg på jobb og får ned litt mat. Men, men...

Godt noen er imponert lillen - for aktivitetsnivået har dalt litt igjen siden min effektive lørdag... :roll: Men jeg får være glad for det som er gjort! Magen krangler litt igjen nå, men jeg venter på en ny god periode!

Når det gjelder dansingen vår er det vel det som kalles selskapsdans - vals, sving, cha-cha-cha, quick step, slow fox, rumba, tango, samba, salsa osv. Har danset i halvannet år nå, og synes det er kjempemoro.

Og embossing-teknikk er bruk av stempelputer hvor du drysser pulver (f.eks. i gull eller sølv) over stempeltrykket og varmer det opp med varmluftpistol, slik at det blir "opphevet". Ikke så godt forklart kanskje, men det er utrolig moro.

Kjempekoselig med hilsen fra deg også Ionaa - lykke til med pepperkakebakingen din. Da kommer julefølelsen snikene...

Ellers er det ikke så mye nytt å melde - i går lå jeg rett ut på sofaen under pleddet og koste meg med alle julekalenderne på TV. Og Homsepatruljen selvsagt - de er så søte og morsomme. :ler: Er mye annet som også skulle vært tatt tak i, men det får vente. Er enda over 3 uker til jul! Og jeg skal kose meg i løpet at de tre ukene...

Nå er endelig jula avklart også. Vi skal til svigers i år, og der blir det fullt hus med 3 barn, 11 voksne, 2 hunder og 2 katter. :o Siden jeg er allergisk mot katter, har kaktusmannen og jeg bestemt at vi flytter inn på stølen deres i jula og bor der - er bare 10 minutter med bil unna. Og jeg er jo kjørbar hele jula likevel. Det blir sikkert koselig med masse snø på fjellet, også har vi et sted med litt privatliv når det blir som verst. Og hvis formen ikke er på topp.

Denne uka må jeg også komme meg på IKEA for å kjøpe et hjørnebord som vi har sett på en stund - jo nærmere jul det blir, jo verre blir IKEA-opplevelsen... Men med påfyll av kjøttboller underveis, er alt overkommelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så koselig dagbok.

Du går vel i mot en spennende jul, med liten kaktus i magen. (AU!) :ler:

Lykke til med resten av svangerskapet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du stikker innom Saeria - bare å stikke innom igjen vet du! :)

1000 innlegg! Ikke verst!

Nå er kvalmen verre enn noen sinne jo... :( Kaster opp og får ikke i meg mat før lunsj... Trodde det skulle gå over nå jeg! Men kanskje det er en sånn siste krampetrekning før det går over?? Satser på det... Ingefær hjelper ikke lenger det heller... BLÆ...

Info fra Barnimagen om 14. uke:

Babyen din veier nå 80 gram og er 12.5 centimeter lang. Barnet har faktisk blitt litt lengre fra topp til tå enn det som er diameteren på hodet når det er tid for fødsel.

Den lille babyens blodsirkulasjon er nå i gang og hjertet pumper 28 liter i døgnet.

I løpet av graviditeten blir skjedeveggene tykkere fordi blodgjennomstrømningen øker. Grunnen til at dette skjer er at skjeden forberedes til den utvidelsen som skjer når barnet skal passere ut. Dette kan gi økt utflod fordi celleavstøtningen fra veggene øker, men også fordi det er økt slimproduksjon i livmorhalsen/ mormunnen. Noen kvinner opplever det som seksuelt stimulerende å gå rundt å være litt kronisk hoven.

Det er ingen ting i veien for å ha samleie når som helst i løpet av svangerskapet. For noen er det imidlertid litt psykisk vanskelig for de ser for seg at det er en tredjeperson med på akten, og det kan jo virke litt forstyrrende.

Barnet ligger imidlertid meget god beskyttet inne i alt vannet inni livmoren. Enkelte påstår faktisk at dine orgasmer er som en litt mild massasje for babyen fordi livmoren trekker seg rytmisk sammen ved orgasme.

Etter hvert kan du gå til anskaffelse av en spesiell sele som du setter på bilbeltet for å beskytte magen og babyen ved kræsj eller bråstopp. Denne kan også leies en del steder.

Jepp - sele har jeg kjøpt og begynt å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:trøste:

Hvis du er god i telepati,

så kan jeg godt prøve å :kvalm: litt for deg!?

Jeg også vil danse sånne danser!

Det er vanskelig å overtale mannfolk til sånt...

ihvertfall mitt!

Det er så herlig med mange mennesker på juleaften!

Særlig når det er de du er glad i!

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...