Gå til innhold

En liten kaktus på vei...


Kaktus

Anbefalte innlegg

Fint å høre at formen er bedre. Håper bare at resten av svangerskapet ditt foreløper uten større plager.

Du får hilse til kollegaen din og si Gratulerer fra Zianta, kanskje hun er inne på FUB Forumet (Foreningen for Ufrivillige Barnløse) og er medlem av Oktoberklubben (som jeg også var). :blomst:

Klem fra

Zianta :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at dere stikker innom Zianta! Alltid koselig å vite at noen følger med.

Helga har vært ganske følelsesladet. Vi fortalte om graviditeten til søsteren og svogeren min, og til foreldrene mine. Ble ganske mange tårer ja, og alle var veldig glad på våre vegne. Søsteren min fortalte også at de har begynt å prøve på nummer to - så det hadde jo vært kjempegøy om hun ble gravid snart slik at vi kunne gjøre dette sammen!

Det var veldig godt å fortelle det til noen!

På lørdag var vi i 30+30-års lag, og det var kjempehyggelig. Tror jeg fikk spørsmålet "Skal ikke dere ha små snart da?" fem eller seks ganger i løpet av kvelden... :roll: Heldigvis har jeg magen min som unnskylding for at jeg ikke drikker, så det var greit.

Kaktusmannen drakk derimot min kvote i tillegg til sin egen, så formen hans var definitivt bedre på lørdags kvelden enn i går... :ler: Men han skeier ut så skjelden, så det var han vel unt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Har de sluttet med jernsprøyter?

Tror jeg må gå å sjekke mine inne i skapet, for datostempling gitt!

:wink:

Skal jeg sende over noen??

Pass på at du velger riktig type tabletter for deg, for mange av de kan gi mere magetrøbbel. Duroferon funker på meg!

Håper du får opp verdiene dine ihvertfall!

Da får du mye mer overskudd...og det ser ut som du trenger det!

Så herlig å fortelle om graviditeten til familie da!

Pleier du vanligvis å ikke drikke, pga magen, eller brukte du plagene som unnskyldning bare denne gangen? Ingen som fattet mistanke?? :wink:

*sprøyter jern (og energi) inn i deg*

Håper du har det bra for tiden!

Lillen-klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ingen god ide å dele sprøyter lillen?? :ler: Jeg får prøve meg frem med noen tabletter - tips om Duroferon tas imot med takk! Hadde en flaske med Neofer som jeg hadde tenkt å bruke opp, men når jeg åpnet den i dag, hadde den fått en merkelig konsistens... Tror ikke jeg tør å ta den nei...

Og vanligvis bruker jeg ikke magen som noen unnskyldning for å ikke drikke - pleier allikevel å ta et glass eller to. Men det var ingen som synes det var noe rart i det hele tatt.

Takk for energiinnsprøyting!!

Jeg sliter fortsatt med at systemet mitt ikke fungerer som det skal - men smertene kommer og går.

Og på søndag kom svangerskapskvalmen for fullt... Og jeg som trodde at det jeg hadde var kvalme! Ha, ha... :hoho:

Fra søndag og til i går har jeg brekt meg 10-15 ganger om dagen, og vært sinnsykt kvalm fra morgen til lunsj og hele kvelden. På dansing på tirsdag måtte jeg ut på do tre ganger i løpet av en time for å kaste opp...

Var i tvil om jeg måtte kaste inn håndkleet og bli hjemme fra jobb, for jeg følte meg skikkelig syk.

Men i går var jeg innom en helsekostbutikk og fikk tak i ingefærtabletter, og det virker faktisk som om de funker - heldigvis. Kom meg til og med på svømming i dag tidlig.

Prøver også andre råd som å starte dagen med salte kjeks og litt te, og passe på å ikke bli for sulten. Jeg hater å føle meg kvalm!! :kvalm:

Et lite lyspunkt er jo at jeg leste på nettet at de som er kvalme er minst utsatte for spontanarborter, og så lenge jeg er kvalm, er det et tegn på at ting i orden.

Nå har jeg akkurat sovet over en time på sofaen, og føler det som om jeg har vært i koma... Heldigvis tar Kaktusmannen seg av alt her i heimen og er god med meg, for det er ikke mye hjelp i meg om dagen. Snille mannen min! :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Kaktus.

Dumt at du er så mye kvalm. Det må være skikkelig kjipt. Håper det går bedre etterhvert. Det må ha vært utrolig hyggelig å fortelle, ja. Nå er det snart helg. Ha en fin helg.

Hilsen fra hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at mannen varter deg opp og ordner i heimen, det er slike karer vi kg damer vil ha :Nikke:

Håper kvalmen ikke setter deg helt ut, og håper du klarer å nyte helgen alikevel :blunke:

God helg :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg en god helg, og håper kvalmen snart peller seg vekk. Det er sikkert mange ikke- gravide som vil ha litt av den... :wink: ....-

vet hvordan den føles...og selv om du er lykkelig over å være gravid er det pyton med den kvalmen!!

- men det ser ut til at ingefærtablettene skal ha en god effekt på deg og det er BRA!! :lol:

Godt med snille menn ikke sant, hva skulle vi kvalme gravide gjort uten dem... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Hei Kaktus! :D

Titter innom for å se hvordan det går med deg og kaktusspiren! Håper du har hatt en fin helg og at du har fått fred fra kvalmen.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener i løpet av helgen hanni! Håper dere har hatt en fin helg dere også! Har dessverre ikke hatt mulighet til å stikke innom KG i det hele tatt i helgen.

Jeg har vært veldig snill med den gode kaktusmannen min i helga og vet å sette pris på at jeg har en snill og god mann! Enig i at det er sånne menn vi KG-kvinner vil ha og fortjener!

Og kvalmen kan jeg gjerne sende videre til de som ønsker det altså! Er egentlig veldig rart det der - fælt å være kvalm, men samtidig veldig godt fordi man merker at man er gravid, og det er jo et tegn på at utviklingen går riktig vei.

Mandag morgen igjen!

Å så deilig det hadde vært å kunne bli under dyna i dag... Regn og guffent vær ute...

Kjente kvalmen komme da jeg sto opp i dag, så jeg fortet meg å kyle nedpå en ingefærtablett med en gang. Den kom i retur etter fem minutter, så jeg tok en til og la meg i et kvarter igjen. Det gjorde susen gitt! Er faktisk imponert over at ingefæren fungerer såpass bra som den gjør, har jo hørt om mange som ikke merker noen forskjell i det hele tatt. I fremtiden tar jeg heller med meg ingefær på tur enn reisesyketabletter, det er helt sikkert!

På lørdag var formen så bra at vi tilbrakte hele dagen med julegaveinnkjøp. :nisse: Ikke helt julestemning i øs-pøs regnvær, men deilig å få unna en del gaveinnkjøp. Får litt panikk av kjøpesentre i desember, så det har jeg planer om å unngå dersom det er mulig. Fikk gjort unna et par av de vanskeligste gavene, så det var et par bekymringer mindre. Fikk også handlet litt til oss selv :ler:, og julegavepapir og bånd og litt annet koselig småtteri.

På turen fikk jeg også så sinnsykt lyst på McDonalds-mat, så en meny gikk ned på høykant gitt... Første gangen jeg har merket at jeg har vært skikkelig fysen på et eller annet, og der og da kunne ingen ha nektet meg pommes frites fra Mc-ern. :evil:

I helgen fortalte vi også den gode nyheten til et veldig godt vennepar av oss, og de ble kjempeglade på våre vegne. Det er fortsatt veldig rart å si det høyt...

Og i går kom de innom med en hakkespettbok for førstegangsfedre til Kaktusmannen - litt humor og litt alvor for nybakte pappaer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Ingefær hjalp for meg også...

Pappaene er jo litt gravid de også.

Bare det at det er vi som får all oppmerksomheten... :wink:

Kos deg og knask nedfor med ingefærtablettene...

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9+5 i dag - altså er jeg i 10. uke.

Fra Barnimagen:

UKE 10: Drikk minst seks glass vann om dagen!

Fosteret er nå ca. 6,5 cm langt og veier 18 gram. Magen din blir påvirket av graviditeten fordi du har en økt produksjon av hormonet progesteron som virker avslappende på denne typen muskulatur. Andre organer som styres av den samme typen muskulatur er livmoren og hjertet. Dette er glatt muskulatur som ikke er viljestyrt.

Veldig mange gravide er derfor plaget av treg mage og/eller kvalme og brekninger. Kvalmen gir seg som oftest innen uke 14, men den trege magen vedblir hos mange. Muskulaturen er hemmet i forhold til det å få transportert maten. For å lette på dette er det lurt å drikke rikelig, gjerne vann. Minst seks glass vann om dagen leste jeg ett sted. Fiberrik kost er også bra, men da er det også viktig å drikke en del, for ellers virker det stoppende. At du etter hvert beveger deg mindre påvirker også tarmen, en liten spasertur hver dag er kjempebra for mangt og meget i graviditeten.

Når det gjelder det å være kvalm, så er 50-60% av oss plaget av det ii begynnelsen av svangerskapet. Det heter også morgenkvalme, men det kan egentlig komme når som helst på døgnet og vare fra korte "anfall" til timer i slengen.

Noen få blir så dårlige at de ikke greier å beholde noe av maten. Er du en av dem bør du kontakte lege/jordmor snarest, for da kan det være det vi kaller Hyperemesis og det er svangerskapskvalme, men mer som sykdom. For noen kan det bli aktuelt å bli innlagt på sykehus for å få intravenøs tilførsel av næring. Mormoren min påstår at hun våknet dagen etter befruktning og var akkurat så kvalm, - det var sånn hun visste at hun var gravid.

En ting er sikkert for deg som har det så dårlig: Det er veldig viktig med nok hvile og ro og kjærlig omsorg. Skjønt jeg har også hørt om de som ikke tåler å se mannen sin i og med at han er medvirkende årsak til situasjonen. Dagens magre trøst til mannen: Det gir seg når kvalmen gir seg. Jeg snakket med en dame her om dagen som hadde Hyperemesis i alle tre svangerskapene sin, den siste gangen prøvde hun akupunktur og det hjalp ganske bra. Hun gikk og fikk behandling annenhver dag og det hjalp henne slik at hun i alle fall ikke kastet opp lenger, men greide å beholde det lille hun fikk i seg.

Andre gode råd er å gå med armbånd som sjømennene brukte i gamle dager. Da måler du to fingerbredder opp fra streken på undersiden av hånden og binder ett tettsittende bånd der med en treperle på i erte størrelse, det er et tradisjonelt kvalmestillende punkt også i akupunktur.

Det er normalt å legge på seg alt fra 6 til 20 kg i løpet av svangerskapet.

Jada - har problemer med fordøyelsen ja... :-? Men det har jeg jo hatt i flere uker nå, og er lei smertene som følger med. Fiber og vann hjelper lite her i gården, men sånn er det vel når en har veldig sensitiv mage fra før av og det er svært lite som skal til før systemet går på vranga. Blir bare veldig sliten av det...

Er så oppblåst nå at jeg snart ikke orker å ha på meg de vanlige buksene mine lenger - i alle fall ikke siden jeg sitter hele dagen på jobb. Får se om jeg ikke må gå til innkjøp av noen litt mer "ledige" klær i helgen. Da får jeg besøk av søsteren min og svogeren, og gullklumpen deres på 2 år. Gleder meg, for han er bare helt herlig. Hvis vi får en som er halvparten så søt skal jeg bli en lykkelig mamma.

Og neste helg igjen må vi reise til svigerforeldrene mine og fortelle nyheten til dem - da nærmer vi oss jo 12 uker. De får nyheten ganske sent rett og slett fordi vi bor så langt unna, og vi vil gjerne fortelle det "in person". Søskene til Kaktusmannen vet heller ingenting enda - der har vi ventet med vilje fordi jeg vet at de kommer til å ta helt av :ler:. Har jo mast på tante- og onkelbarn i mange år nå.

I morgen tidlig skal jeg til kontroll hos legen min igjen, får ganske hyppig oppfølging pga. mageproblemene og manglende jernlagre. Håper at hun da kan fortelle meg om alt er i orden med det lille gullet.

I dag har jeg lønnssamtale på jobb. Sjefen min vet fortsatt ingenting om at jeg er gravid, og det har jeg tenkt å vente enda noen uker med å fortelle - føler ikke at det haster så lenge jeg er på jobb som vanlig. Må vel fortelle alle det her før julebordet - ellers lukter de vel lunta da når jeg ikke engang rører vinglasset.

Vet at en graviditet ikke skal påvirke fastsettelsen av lønnsøkningen heller, men man vet jo aldri, så jeg synes det er greit at han ikke vet noe enda. Ja takk til økt lønning i dag!!!

Ha en fin onsdag jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare innom og titter i dagboken din, og så har jeg ikke samvittighet til å ikke legge igjen hilsen...

Heldig du som kan begynne å myse på mammatøy og faktisk ha en grunn til det, jeg titter jeg også, men det er laaaangt frem dit for meg ennå.. :ler:

Håper du har en fin helg med besøk..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kaktus!

Har dere hatt en fin helg?

Ble det så dere fortalte besøket om lille-kaktus?

Den Hakkespett-boken må jeg også kjøpe en vakker dag... :wink: Virker som det er mange her i leiren som har fått til anskaffelsen...

Er det ingen leger som kan si noe om hva som feiler magen din da?

Eller er det "bare" irritabel tykktarm?

Du har ikke Crohns eller Ulcerøs colitt da?

Eller matintoleranse? Eller mild cøliaki? Har du merket noe spesielt på forskjellige matvarer?

Har du vært igjennom alt som er av undersøkelser?

Tar legene deg på alvor?

Har du hatt time hos spesialist?

Når på dagen har du mest vondt?

Tar du noen medisiner eller smertestillende?

Det ble masse nysgjerrige spørsmål. Men jeg spør bare fordi jeg vet hvor forferdelig det er å gå sånn...dag ut og dag inn. Det må være enda verre uten diagnose. Hvis du ikke har lyst til å svare på alt, så forstår jeg jo det... :wink:

Tenker på deg, Kaktus!

Klemklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+3

Takk for hilsen Salamandra - koselig at du legger igjen spor etter deg! Ble nok ikke noe mammatøy på meg heller i helgen, men har nå noen utvalgte bukser som jeg orker å ha på meg. Er jo fortsatt tidlig, men føler liksom at jeg har vært gravid en god stund nå! :wink:

Hei lillen - joda, har hatt en ganske god helg. Kjempekoslig besøk av søsteren min med familie, og det ble en god del baby-prat ja... Er deilig å kunne snakke fritt om det også. Og nevøen min svarer nå høyt og tydelig "beibi" når mamma spør hva tante har i magen sin... :ler:

Når det gjelder magen min har jeg ikke noe imot å svare på spørsmål vet du - vet bare ikke hvor jeg skal begynne. Har vært innom de fleste undersøkelser opp gjennom årene (colonskopi, gastroskopi, tynntarmsundersøkelse, ultralyd, røntgen, allergitester osv. osv.) - men de finner altså ikke noe galt. Noe som er ganske frustrerende ja! Har hatt grenseverdier på cøliaki-test, men mener at det mest sannsynlig ikke er det. Har hatt perioder uten melk uten at jeg har merket noen forskjell, har kuttet ned på karbohydrater og tenkt over forskjellige matvarer - uten at noe utmerker seg. Og jeg har en venninne med Ulcerøs colitt, og egentlig er symptomene våre ganske forskjellige.

Når på dagen har jeg vondt? Godt spørsmål. Kan egentlig være når som helst, men ofte på ettermiddagen, kvelden. Så er det rart en stakkar ikke skjønner noen ting...

Og nå tar i tillegg graviditeten en liten fest med fordøyelsessystemet mitt - så det kan vel egentlig bare bli bedre nå?

Vet ikke om jeg har fått med meg om du har fått noen diagnose på problemene dine?

I helga har jeg fått handlet en del flere julegaver :nisse: - og bursdagsgaver til de barna som har bursdag like før jul også. Det krever litt å finne på gaveideer til alle sammen, spesielt de minste. Men vi nærmer oss! Et par julekort fikk jeg også laget, og har planer om å lage flere. Er nesten litt terapeutisk å sitte og klippe og lime og skape noe.

Ellers har vi slappet av og spist masse god mat i helga - og kost meg med nevøen min. Han er bare så søt at han er til å spise opp.

Ble litt nervøs på lørdag da jeg fikk noen blødninger igjen :( , det er så utrolig lite som skal til før psyken din begynner å lage katastrofescenarier... Er ikke mye, men nok til at jeg blir litt bekymret. Vet at det er normalt med litt blødninger, men hvor mye er nok til at man kan bli bekymret? Har i alle fall ikke blitt noe mer, men det kan hende jeg ringer legen i dag for å sjekke uansett. Spør heller en gang for mye enn en for lite jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har snakket med legen, og fått beskjed om å slappe av og ta det med ro. Ikke noe tunge løft, ikke noe jogging eller hard trening. Så jeg dropper vel de fleste fysiske aktiviteter de neste dagene og slapper av hjemme - bedre å være på den sikre siden. Trene kan jeg gjøre siden når alt er i orden. Får heller rusle en liten tur ut eller to.

I helga har jeg også fått overdose bilsport :ler:. Kaktusmannen er motorentusiast på sin hals, så i går var det julaften for ham. Begynte klokka 08.30 i går på Eurosport og gikk slag i slag hele dagen til sju-åtte-tida i går kveld. Men det er jo litt moro også da - var utrolig spennende der en stund... Og jeg som gråter av det meste om dagen klarte jo selvsagt ikke å holde tårene tilbake under alle seiersscenene... :grine:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du jo...! :P

Det er fint å spørre en gang for mye enn en gang for lite ja!

Min venninne J hadde blødninger nå og da gjennom hele svangerskapet sitt, og derfor visste hun ikke at hun var gravid før det var gått 12 uker... (hun kjente en klump på magen, og hadde endelig en mistanke...) Det er helt sant! :lol: Ellers hadde hun et fint svangerskap, uten problemer.

Det er selvsagt helt normalt med blødninger, men det er også viktig å journalføre det.

Har du hatt legetime hos spesialist på fordøyelsen?

Har du vondt i forbindelse med matinntak, eller kommer det når som helst? Jeg har Morbus Crohn, som kan ramme hele fordøyelsen, men jeg har det hovedsakelig i tykktarmen, så mitt sykdomsforløp ligner veldig på Ulcerøs Colitt (som bare rammer tykktarm). Ble faktisk feildiagnosert i begynnelsen pga likheten. Er man syk i tykktarmen, er det vanlig å gå på do ofte, og ha smerter i den forbindelse. Akutt do-gåing...

Har du tatt CT, MR eller avføringsprøver? Disse er ikke av den ubehagelige sorten... :ler:

Min sykdom kan faktisk bli bedre av graviditet, fordi den delvis skyldes en svikt i immunforsvaret, og ved en graviditet får immunforsvaret andre ting å tenke på...! Jepp!

Har du lest noe om symptomer og fordøyelses-sykdommer på nett? Det kan jo hende du kan finne noe der, som du kan spørre legen om... Men uansett venter de kanskje med videre undersøkelser til graviditeten er over, slik at kroppen nå får mest mulig ro.

På www.lmfnorge.no kan du lese litt om UC og MC.

Nok å fordøye for en dag...! :ler:

God bedring, Kaktus!

Klemklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått lest litt på sidene du sendte meg lillen, men jeg kan ikke si at beskrivelsene der egentlig passer på smertene mine...

Og det som gjør det vanskelig er at noen ganger kommer smertene på tom mage og det hjelper å spise, andre ganger kommer de etter at jeg har spist.

Jeg har vært hos forskjellige spesialister i forb. med undersøkelser, og ble også innlagt på sykehus for en del undersøkelser for noen år siden. Ingenting annet enn normale prøver. Er faktisk litt usikker på om jeg har tatt CT og MR, skal huske på å spørre legen min om det.

Men hun håper også på at graviditeten kanskje kan bidra til at jeg blir bedre - sånn etter hvert. Vondt skal vondt fordrive - eller hur??

Men i dag er jeg hjemme fra jobb med konstante magesmerter, så jeg tilbringer dagen på sofaen. Saken er vel den at graviditeten forverrer plagene mine fordi fordøyelsessystemet slapper mer av når du er gravid, og derfor blir plagene og smertene sterkere enn ellers. Systemet mitt klarer rett og slett ikke å henge med.

Fant bare ut at jeg må begynne å tenke på meg selv og nurket i magen, så får jobben komme i andre rekke. Må nok si ja til den 20 % sykemeldingen som legen min tilbød meg - selv om jeg ikke liker det. Har aldri vært sykemeldt før...

Ute er det skikkelig grått og trist i dag, men det kan hende at jeg setter meg ned for å lage noen julekort senere i dag. Men jeg mangler litt mer kartong og limputer, så jeg får se om mannen kan stikke innom å kjøpe litt til meg på vei hjem fra jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Kaktus- mamma! :lol:

Det er nå du har mulighet til å roe ned og ta vare på deg og den lille i magen. Bruk den sykemld legen vil gi deg og nyt den! :wink:

Jeg selv hadde heller ikke vært sykemeldt før nå når jeg fikk en 20 % slik som deg, men det er utrolig hvor mye den hjelper, selvom det kun er en dag uka. Og da trenger man ikke å ha så dårlig samvittighet heller. Men uansett; tenk på dere to nå......

Klem fra Kipa :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...