Gå til innhold

Tiden med lillemann i magen


Gjest Alabama

Anbefalte innlegg

Gjest Alabama

Da er korsryggen så og si fin igjen! Det hender at det stikker til om jeg lener meg på ett ben, men ellers er det ingen smerter! Og så har jeg mye mindre kynnere nå også. :jepp: Lurer på om det har hengt litt sammen, at jeg har anstrengt meg ekstra mye pga smerter i korsryggen.. :klo:

I helgen var jeg på en aldri så liten shoppingtur i byen, kunne gå fra Grünerløkka og ned til sentrum uten store problemer! :nigo: Vanligvis har kynnerne stoppet meg etter fem-ti minutters gange.

Fant noen fine klær til lillemann på tilbud også, kjøpte et jordmorstetoskop og så har vi fått ammemadrass og voksiposen med pingviner i hus! :smilbla:

Har fått strikket en del forrige uke, så nå har jeg 1/5 igjen å strikke på teppet før jeg sier meg fornøyd!

Har fundert på å ha soveskinn til lillemann, men tror vi har konkludert med at vi dropper det pga krybbedødfaren. :Nikke:

Ellers er det ny kontroll hos jordmor i morra. Gleder meg til å se hvordan SF-målet er. Magen blir stadig større og bevegelsene blir stadig tydeligere. Er så deilig! :hjerte:

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe som tilsier at faren for krybbedød er høyere dersom barnet sover på skinn? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

:hoppe: 24 uker på vei! :hoppe:

Så koselig med babyshopping :hjerte:

:danse: Tenk at jeg har kommet så langt!!

Babyshopping er veldig gøy. I sommer er det din tur til å shoppe! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt om skinn, så er den økte faren der primært når det er snakk om langhårete skinn.

De korte, som er medisinsk klippet (tror de skal være 3-4 cm lange), skal visstnok ikke ha noen økt fare.

Vi har skinn i vuggen i stua der mini skal sove på dagen - da føles det uansett tryggere, siden vi jo er tilstede og er våkne og vil følge med hele tiden.

Skinn (medisinsk klippet) brukes forresten på prematur-avdelinger, og om det var økt fare for krybbedød ville vel det vært noe rart at de likevel velger å bruke det på et sykehus? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 uker :strix:

Så herlig med shopping til lillegutt :hjerte: Ikke lett å begrense seg på det punktet altså :sjenert:

Deilig at korsryggen er fin igjen :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

24+2 etter termin, 24+3 etter snurra. :ler:

Jeg må se over klærne vi kan arve før jeg kjøper noe mer nå.. Tull å ha altfor mye (søster hadde gulpebaby). :Nikke:

Apropos soveskinn, så gjelder krybbedødfaren også kortklippet, da det regnes som "soft bedding" og kan danne seg luftlommer i ulla.

Det er jo en risiko man tar på samme måte som at det er en risiko ved samsoving. Vi kommer til å ha han i senga mellom oss, så jeg tenker at jeg ihvertfall kan eliminere en risikofaktor ved å droppe soveskinn.. Ellers ville jeg nok hatt soveskinn. Ser digg ut for en baby! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Var på ny jordmortime tidligere i uka. SF-målet er i øvre sjikt av normalen. Kjenner at jeg har litt blandede følelser ifht det. Vil jo at han skal være frisk og rask, men vil ikke at han skal bli en kjempebaby.. Jeg er jo så liten selv.. :sjenert:

Føler at magen har vokst ganske bra siden magebildet ble tatt og jeg har gått opp ganske mye nå også. I uke 20 var jeg nesten bekymret siden jeg bare hadde gått opp tre kg, men nå runder jeg snart sju!! :sjokkert: De siste fire kiloene har kommet på bare 4-5 uker. Har ikke spist mer enn normalt heller, og akkurat det samme som jeg pleier. Merkelig.. :klo:

Lillemann har det bare fint om dagen. Kjenner stadig mer forskjellig bevegelse, både her og der. Særlig morsomt er det når han sparker på blæra og minner meg på at det er på tide å gå på do, eller som i dag; vekker meg kl 0630 og holder meg våken lenge nok til at jeg ikke klarer å sovne igjen.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Føler at jeg trakk litt for rask konklusjon mtp soveskinnet... :fnise: Har pratet med søster og hun har hatt skinn til sine som de har vært veldig glad i. Så da må jeg bare overtale mannen til at vi skal ha soveskinn likevel, selv om jeg nettopp har fortalt ham om det fine skinnet som jeg mente vi måtte droppe.. :klaske:

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg trakk litt for rask konklusjon mtp soveskinnet... :fnise: Har pratet med søster og hun har hatt skinn til sine som de har vært veldig glad i. Så da må jeg bare overtale mannen til at vi skal ha soveskinn likevel, selv om jeg nettopp har fortalt ham om det fine skinnet som jeg mente vi måtte droppe.. :klaske:

:ler:

Vi leste også det om krybbedød da vi skulle ha Turnerose, men endte med å kjøpe, og selv om hun ikke har sovet på skinn om natten (hun hadde/har ullmadrass, og har jo uansett stort sett sovet i vår seng), har det vært veldig godt å ha, likevel. Det ble en trygg og lun soveplass som vi kunne ta med oss rundt. Hvis vi skulle bort, f.eks., så tok vi med skinnet og hun sov på det på sofa eller i en krok på gulvet eller sånt... Så luktet det kjent og trygt. :) Vi får nytt lammeskinn til Maiblomsten (finner ikke igjen Turnerose sitt :sjenert:), og det vil nok først og fremst brukes i slyngevugga og til å ha med rundt omkring. :)

Vi har forøvrig skinn i vogna også, det er knall! Men der har vi et sånt "billigskinn" fra Babyshop - de til 300 kr eller deromkring. Det brukes bare vinterstid, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Kaiserskinnet er på halv pris på lilleprinsen.no. Kjøpte et sånt, jeg.. :nigo:

Kjøpt solskjerm i dag også. Rayshade. Fant på ebay til omtrent 100 kr. :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også Kaiserskinnet fra Lilleprinsen - kjempemykt og godt!

Vårt luktet veldig sau den første tiden, men etter at det har hengt fritt her inne, og vært luftet regelmessig, ble lukten mye bedre etter noen uker. Så om skinnet ditt lukter sau i starten, så frykt ikke :fnise:

Jeg endte også med å vaske skinnet (pga min egen merkelige allergi), og etter vask luktet det enda mindre sau. Nå vasket jeg det bare med Nøstebarn sin ullsåpe (som inneholder lanolin), og kjørte ingen egen lanolin-kur på det, så mulig det er derfor noe av sauen forsvant, altså mindre lanolin = mindre sau :vetikke:

Forøvrig er det like mykt og godt etter en vask :)

Angående SF-mål - de er ikke veldig nøyaktige altså. Mine ligger på snittet, men mini i magen er under snittet (på 25-percentilen).

Om du fortsetter å ha høye målinger ville jeg bedt om en henvisning til sykehuset for en vekstkontroll. Greit å vite om man venter en stor bebis, for da kan de jo være aktuelt å sette i gang litt før... :sjenert:

*edit* Og apropos vekt, så er det nok ikke uvanlig at man går opp litt i rykk og napp. Så lenge du ikke merker at du plutselig har fått masse vann i kroppen ville jeg ikke bekymret meg :)

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiserskinnet er på halv pris på lilleprinsen.no. Kjøpte et sånt, jeg.. :nigo:

Takk for tipset! Lammeskinnet er herved bestilt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Zia: Ja, det ble visst skinn. Har ikke sagt noe til samboer ennå, men han oppdager det vel når skinnet er i hus og sauelukta sprer seg i heimen.. :fnise:

Kanskje lurt å kjøpe ullsåpe eller lanolin også. Skal sjekke det ut. Hvis vi skal ha tøybleier trenger vi kanskje uansett lanolin om vi skal bruke ulltruser. Men vet ikke helt med tøybleier..

Er litt ubesluttsom når det gjelder det meste. :fnise:

Jeg har ikke tenkt så mye på det med SF-mål, bare at jeg synes det var litt kjipt at den liksom lå enda litt mer over den røde streken. Har googlet litt i dag og det ser ut som om mange har SF-mål over den røde streken og samtidig føder ganske normale barn. Søster fødte jo en ganske liten baby og lå hele veien på middels.

Og vekta.. :sjenert: Det er sånn at jeg dropper all unødvendig kos den neste uka ihvertfall! Men det kan vel gå litt i rykk og napp. Har heldigvis ingen ødemer og BT og urin var fint for noen dager siden. :Nikke:

Haley: Bare hyggelig. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Alabama!

Nå har jeg ikke vært innom KG på kjempelenge, så jeg tar en runde og ser hvordan det står til med alle!

Du er jo gravid jo!!! :D Gratulerer!!! :hoppendeglad:

Takk for sist, hilsen Lemming! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mer vanlig å ligge over streken enn under streken på sf målene, er i allefall det jeg har fått inntrykk av når jeg har snakket med andre.

Jeg ligger rett over streken og legen min mener lillegutt vil ende på ca 3800 g, det er jo helt normalt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Hei Alabama!

Nå har jeg ikke vært innom KG på kjempelenge, så jeg tar en runde og ser hvordan det står til med alle!

Du er jo gravid jo!!! :D Gratulerer!!! :hoppendeglad:

Takk for sist, hilsen Lemming! :)

Heisann! :goodbye:

Koselig at du tar deg en runde, titter innom boka di etterpå! :Nikke:

Tror det er mer vanlig å ligge over streken enn under streken på sf målene, er i allefall det jeg har fått inntrykk av når jeg har snakket med andre.

Jeg ligger rett over streken og legen min mener lillegutt vil ende på ca 3800 g, det er jo helt normalt det :)

Ja, det er sikkert det som er vanligst. Skal være fornøyd så lenge han ikke er over fire! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...