Gå til innhold

Tiden med lillemann i magen


Gjest Alabama

Anbefalte innlegg

wow, så bra med super-eggstokker :jepp:

Koster på meg en aldri så liten gratulasjon jeg :klemmer:

Fikk du tak i Pergo? Jeg har igjen en runde på resepten jeg skulle ha hentet ut... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Fikk ikke tak i pergo! :kjefte: Kommer visstnok tilbake i hyllene i uke 31. På jernbanetorget mente de at det hadde vært tomt siden mars. Helt sykt!

Menmen, vi fortsetter sånn som vi pleier. Går det ikke denne gangen (pp7), så kanskje det går neste gang med pergo. Fått resept på enkel kur, men har fått resept på fire kurer, så kan vel i prinsippet ta dobbel kur neste gang hvis det ikke funker første gang?

Becky: siden vi er i pp7 er det litt tidlig å kreve sjekk av mannen. Prøvde å lufte det for han, men han bare lo... :ler:

Zia, jeg tror faktisk ikke det er noe håp for å få tak i pergo før uke 31, for det er tomt fra produsent. Hvis ikke du kan sende mail rundt til alle apotek og spørre om de har det inne. Veit ikke hvor vanlig det er at små apotek eller apotekutsalg har pergo, men hvis det er et krav at alle skal tilby det, så kanskje man kan være heldig å finne det på små plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Endelig helg og snart ferie (langhelg ihvertfall...)!! Tirsdag etter jobb reiser vi til samboers familie og en liten tur på hytta deres. EL kommer en eller annen gang neste uke, så det kunne jo ikke vært timet bedre. :lur: Satser på en ferielagd baby!

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky: siden vi er i pp7 er det litt tidlig å kreve sjekk av mannen. Prøvde å lufte det for han, men han bare lo... :ler:

Herlighet, da hadde jeg blitt rasende. Du skal altså putten kroppen din full av hormoner som i verste fall gjør hele syklusen din tusen ganger verre (snakker av erfaring her), kan gi bivirkninger som seriøst er fra helvete og faktisk er kreftfremkallende - men han, stakkar, gidder ikke runke i en kopp og levere det på et legekontor???

Jeg tåler ikke lese sånt, skjønner jeg. Blir skamfull på vegne av menn som synes den sædprøven er så ille. Og trist på vegne av kvinner som er villige til å gjøre dette uten å stille krav til at mannen tar sin del av ansvaret.

Leverer han den prøven, og det viser seg det er noe galt med ham, da slipper du å proppe kroppen med hormoner. Hvorfor er han ikke villig til det?

Jeg begynner å tro at min mann er helt unormal. Her var det aldri noensinne snakk om noe annet, og hadde det vært det, da tror jeg jammen jeg omtrent hadde dumpet han, for makan til en holdning. Blir rasende bare av å tenke på det! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Blir rasende bare av å tenke på det! :kjefte:

Gravidhormoner Iril? :erter: Nei, jeg ser poenget ditt, men når (hvis) det har gått et år og vi fremdeles ikke har fått det til, da skal han selvsagt undersøkes! Akkurat nå synes jeg ikke jeg kan kreve det av ham, fordi pergo er noe jeg velger selv å utsette meg for! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, nei, jeg var like hissig på dette før jeg ble gravid. Aller mest på leger som skriver ut pergo uten å kreve sjekk av mannen først, det er direkte ansvarsløst. Har møtt så mange kvinner som strever seg gjennom pergokurer med bivirkninger man knapt kan forestille seg før man har vært der selv, fått cyster på eggstokkene og en syklus som var hundre ganger verre enn før de begynte - for så å finne ut etter noen mndr at det hele kunne vært unngått fordi mannen uansett er fullstendig uten sædceller. Det er så tragisk at jeg ikke har ord for det engang.. :tristbla:

Han trenger ikke undersøkes engang. Runker i en kopp og leverer det på legekontoret/hos gynekologen, trenger ikke treffe en lege eller gynekolog i det hele tatt. Kan bare ikke bli enklere.

Synes det er et felles ansvar, og det å levere en sædprøve koster så lite for en mann, at jeg mister all respekt for menn som fremdeles nekter dersom de blir informert om hva en pergokur egentlig innebærer for kvinnen. Men de fleste menn blir jo aldri ordentlig informert om det, så de får ikke velge..

Pergo er noe det tas skremmende lett på i norge.

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Tja, kanskje jeg har tatt litt lett på det selv.. Har lest om det i felleskatalogen, men kanskje avdramatisert det litt.. :klø:

Jeg har jo bare hørt solskinnshistorier om pergo, ikke hørt om alle de som får masse bivirkninger og ingen virkning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min historie om pergo er ingen solskinnshistorie, selv om den endte godt. Første pergokuren jeg prøvde endte opp med å gi meg blødninger i opptill over en mnd i strekk og utsatte prøvingen med et halvt år. Og jeg er heldig som ikke fikk det verre enn dette. Jeg begynte pergo med 2-3 cyster på hver eggstokk, og etter første kur hadde jeg over 15 på høyre.

Ei venninne opplevde en så intens hodepine at hun påstår selv hun vurderte selvmord, i tillegg til søvnforstyrrelser og synsforstyrrelser. Hun våknet flere ganger om natten og så noen stå ved sengen hennes, forståelig nok fikk hun fullstendig panikk.

Flere her inne har jo også uttalt at de heller tar hormonene som følger med prøverrørsforsøk enn å ta pergo igjen (etter at de har forsøkt begge deler altså), fordi pergo var så grusomt. Husker ikke hvem, men har lest det flere ganger.

Dette er de vanlige bivirkningen av pergo:

Gastrointestinale: Kvalme, oppkast. Kjønnsorganer/bryst: Buksmerter, unormal uterin blødning, cyster som kan gi komplikasjoner i form av adnexatorsjon. Nevrologiske: Hodepine, svimmelhet. Psykiske: Nervøsitet, insomnia. Øye: Synsforstyrrelser.

Og her er de svært vanlige:

Svært vanlige (≥1/10): Blod/lymfe: Rødme. Kjønnsorganer/bryst: Ovarial forstørrelse.

Det siste der betyr altså forstørrede eggstokker. Jippi.

Sliter veldig med å forstå at dette kan være noe å ta lett på, men jeg er kanskje rar og ikke villig til å risikere å utsette dette på kroppen min for at mannen skal slippe å runke i en kopp.

Kan godt være du slipper unna bivirkninger. Eller at du bare får de lette. Men hvorfor ta sjansen, når det kanskje er helt unødvendig og det er sååååååå lett å finne ut av?

Det er det jeg ikke forstår. Til tross for at jeg uten problemer forstår at man gjør alt man kan for å bli gravid, men hvorfor ikke kreve at mannen tar sin del av ansvaret også?

Forresten: :klemmer:

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

:klem:

Du sier noe, Iril! Jeg tror jeg venter med å hente ut den resepten likevel! Takk for nyttig info! Håper det går med bare oss to og kjærligheten, så får han ta sin del av "jobben" om et par mnd, hvis det fortsatt ikke har funket. :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har regelmessige sykluser og gyn. sier alt ser fint ut, burde det jo det! :klemmer:

Men hva er grunnen til at han ikke vil levere sædprøve, om jeg skal spørre?

Snakket med mannen min om dette nå, og han var enig i at det å runke i en kopp var veldig lite i forhold til det jeg gikk gjennom.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Men hva er grunnen til at han ikke vil levere sædprøve, om jeg skal spørre?

Jeg har ikke spurt ham direkte om det, mer ymtet frempå om at det er neste skritt. Da har han bare ledd det bort.. Gruer seg vel til den dagen det blir aktuelt, for tror menn synes det er litt skummelt. Tror det er mer knekk for hans stolthet om det viser seg at spermen ikke er bra nok, enn det er for meg hvis det er meg feilen ligger hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant emne, for dette har vært et tema hos oss også. Første gangen jeg sa til mannen at han nok burde teste dette før jeg begynte på pergo, så var han heller lunken. Når jeg nevnte det du sier Iril, om jeg at jeg må proppe kroppen full av hormoner, mens han må fylle opp en kopp, så ble han faktisk litt sur. Jeg tror han følte det litt som et angrep nesten - at jeg mistenkte at det var noe galt med han, og skulle prøve å skyve "problemene" våre over på han :vetikke:

Jeg lot det synke litt hos han, og forklarte han litt om pergo og økt fare for kreft, bivirkninger etc, og vektla at det jo var bortkastet å utsette meg for alt dette om det i tillegg var problemer hos han. Da tok han det mye bedre, og nå har han en helt annen holdning til dette.

Så hos oss måtte det nok synke inn hos mannen, samt at han måtte føle at jeg faktisk ikke anklaget han for noe.

Dog tror jeg fremdeles det kommer til å bli et hardt slag for han om prøvene hans faktisk ikke er bra. Det er som du sier Alabama, en knekk i stoltheten.

En annen ting er at gynekologen min ikke anså dette som nødvendig. Han mente egentlig vi kunne ha ventet enda lengre, men jeg overtalte han til at vi skulle sjekke mannen med en gang. Gynekologen sa faktisk at "vi konsentrerer oss om deg i første omgang, for der vet vi jo nå at det er et problem". Egentlig sjokkerende utsagn fra en gynekolog. Pergo er nok absolutt noe som tas lett på fra mange gynekologer.

Og som et PS: Jeg tok dobbel dose pergo forrige syklus, og fikk ingen bivirkninger. Muligens hodepine (kan jo ha kommet av noe annet også). Har lest om mange andre her inne også som ikke har fått noen bivirkninger. Men det er klart, dette er jo bare snakk om merkbare bivirkninger. Vi vet jo ingenting om de ikke-merkbare, samt langtidseffekten av dette :vetikke: Men greit å belyse at mange ikke merker noenting til pergo-bruken heller :Nikke:

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjelder å ordlegge seg på riktig måte. Vi visste om min PCOS hele tiden, siden jeg fikk diagnosen før vi traff hverandre, så vi har alltid hatt en åpen dialog om sånne ting gjennom hele forholdet.

Men det kan være vi ikke er helt som andre, for vi diskuterte muligheten for å bruke donorsæd pga. hans problemer, og den tanken opplevde vi begge som helt problemfritt. Har ikke noe behov for biologiske barn noen av oss, annet enn at de er enklere å skaffe. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant diskusjon dette. Jeg tror ikke jeg ville ha begynt på pergo uten at mannen var testa. Planen var at mannen skulle teste seg om det ikke funka neste syklus (noe det heldigvis gjorde ;) ) Mannen tok overraskende lett på det. Tror grunnen til det var at han ikke trodde det var noe i veien med ham. "Hvorfor skulle det ha vært det?" har han sagt :klaske: . Som om man kan velge det liksom. Ja, han er sunn og tar vare på seg selv, men det er det mange andre som gjør også, men som allikevel har problemer med sædkvaliteten.

Jeg kommer til å anbefale søstra mi om at både hun og mannen sjekker seg når det blir deres tur. Det går så fort og kan spare en for et helt år med skuffelser. Får man påvist at det er noe galt, vil man mest sannsynlig få tilbud om hjelp. Da spiller det nok ingen rolle om man har sjekket seg privat eller ikke.

Skjønner at det ikke er så lett for mannfolka å bli testa. Dårlig evne til reprodusering føles nok som et slag i trynet av manndommen deres. Men som Iril sier, de slipper lett unna. Ikke bare når barnet skal lages (hvis man må bruke andre metoder enn naturmetoden), men og tiden som følger. I dag har mannen vært på fotballkamp og vært på puben med venner. Jeg har sittet foran tv'en og vært kvalm. Han hadde ikke fått min sympati om han måtte sprute i en kopp nå, for å si det sånn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å tro at min mann er helt unormal. Her var det aldri noensinne snakk om noe annet, og hadde det vært det, da tror jeg jammen jeg omtrent hadde dumpet han, for makan til en holdning. Blir rasende bare av å tenke på det! :kjefte:

Hehehe, han turte vel ikke annet, når du blir rasende bare av å tenke på det :ler:

Spøk til side, så har du sikkert vært flink til å informere om farene ved pergo. Du sitter jo inne med mye info :jepp: . Eller så ser han helt annerledes på det enn mange andre menn. Men sa du at det var noe i veien med ham og? Og funket likevel med bare pergo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sa du at det var noe i veien med ham og? Og funket likevel med bare pergo?

Ja, med nesten bare Pergo. Men ikke helt. :fnise: Jeg skriver såpass åpent her på KG at nå tror jeg noen som kjente oss ville kjent meg igjen, derfor har jeg valgt å ikke si noe om hva som "feiler" ham, jeg er opptatt av å ikke utlevere mannen min. Vil han ha sine fertilitetsproblemer utlevert på internett får han fortelle det selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, med nesten bare Pergo. Men ikke helt. :fnise: Jeg skriver såpass åpent her på KG at nå tror jeg noen som kjente oss ville kjent meg igjen, derfor har jeg valgt å ikke si noe om hva som "feiler" ham, jeg er opptatt av å ikke utlevere mannen min. Vil han ha sine fertilitetsproblemer utlevert på internett får han fortelle det selv. ;)

Skjønner skjønner :) Jeg bare kan så lite om emnet sædkvalitet at jeg ikke vet annet enn prøverør som hjelper. Også husket jeg ikke at det var nevnt før, derfor jeg lurte.

Nei, enig med du, hold privatlivet til mannen din for deg selv. Vi utleverer så mye annet her :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skjønner :) Jeg bare kan så lite om emnet sædkvalitet at jeg ikke vet annet enn prøverør som hjelper.

Menn kan faktisk også få Pergo. Har null og niks anelse om hvordan det hjelper, men har lest om flere menn som har fått Pergo pga. dårlig sædkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...