Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

I morra setter jeg kursen til høyereliggende strøk. Orket ikke tanken på timevis på NSBs skrapmetall i varmen, så jeg skal ut og kjøre blikkboks oppe i lufta. Håper på fint flyvær, for mye å se fra slike propellfly, da de flyr forholdsvis lavt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NSBs tog har vært de kaldeste stedene jeg har oppholdt meg i sommer - de nyere lokaltogene er gode på air condition. Savnet nesten jakke i dag....

Skrevet

Brorparten av blikkboksene som går oppover Østerdalen er eldgamle avdankede togsett helt uten AC eller norn form for servering. Og toalett som stinker utedass.

Skrevet

Dagens ord: Shark-nappers. Det aller festligste med hele historien er jo at haien heter Miss Helen... 🦈

På tide å ta noen antrekk-avgjørelser for kvelden snart - 7 retter på en veranda med utsikt venter... :spise: 

Skrevet

Her MÅ du sikre deg bord i sommer, skrev Afternposten - så det gjorde vi... *lydig* *mett* At vi endte opp med å skulle nyte utsikten på en av sommerens mest overskyede og værvariable kvelder viste seg å være et pluss - det er jo mye mer spennende å se skyer, regn og lyn komme og gå. 

Fikk selskap av et par tenåringer på vei fra vorspiel til byen mens jeg ventet på trikken hjem. Førstemann ramlet mer eller mindre av en trikk som stoppet, ganske så spyferdig (han, altså, ikke trikken), og ei jente fulgte etter for å få ham på igjen. Det måtte de gi opp, men hun ble hos ham mest resten dro videre. Han spøy fra seg og prøvde å overtale henne til å dra videre - jeg kommer etter, bare dra, du trenger ikke vente - mens hun insisterte på å bli - jeg har deg, jeg blir hos deg. Vi prøver å ta neste trikk, orker du ikke det venter vi en til, det går bra. Du skal ikke sitte her alene - og sånn holdt de på de ti minuttene vi satt der. Egentlig var det nesten litt rørende, det er jo godt å se at de passer på hverandre også i fylla. De var helt klart ikke kjærester, hun var bare veldig klar på at han skulle ikke bli forlatt der. De kom seg ikke på den trikken jeg tok, men vi får vel tro det gikk seg til etterhvert...

Skrevet

Det graves ute i gata, det går som alltid stille og lydløst for seg... :rolleyes: Jeg kan banne på at det ble gravd på samme hjørne for bare noen måneder siden - og at det i mellomtiden har blitt gravd på de andre tre hjørnene i krysset...

Skrevet

Nå må du slutte å klage..... De som liker å grave må også få litt å gjøre. :wink:

Skrevet

Det er flere kryss å ta av i byen, man skal spre godene (og de ikke fullt så gode...).

Og apropos klaging og bråk, vil jeg igjen ytre ønske om at det innføres og håndheves nedre aldersgrense på konserter og andre arrangementer som overhodet ikke er ment å være barnevennlige. Jeg har vært på en nydelig klaverskonsert som ville vært så mye bedre uten 4-åringen som var fullstendig ukjent med konseptet stille, både i kombinasjon med sitte og være. Når du må fram med leker for å holde ungen noenlunde i ro allerede før det har begynt, er det et tegn på at det er i alles interesse (ikke minst ungens) at dere går et annet sted...

Skrevet

Ny måned :ac:

01.08: Ingen lest, to kjøpt.

Jeg bestilt to bøker (et svensk feministessay og Kjell Westös siste) på cdon på mandag, og allerede i dag lå de på dørstokken.

Skrevet

Rettelse:

01.08: En lest, to kjøpt.

Er ferdig med årets mest omtalte bok - Tante UlrIkkes vei. Jeg synes den var litt for lang - ikke minst fordi den er ideell for særemne, men over 400 sider er uoverkommelig mye for en del elever. (Men jeg skal kjøpe inn et par eks i pocket - de virker alltid mye tynnere enn de innbundne utgavene, og elever er lettlurte :ler: )

Skrevet (endret)

:Gjesp:

Sov dårlig og skulle tidlig opp, nå sitter jeg og halvsover i sofaen. Spørsmålet er jo om jeg skal fortsette med det (med fare for å sovne, hvilket jo alltid er et sjakktrekk på denne tiden av døgnet) eller dra meg opp og ut, fortrinnsvis medbringende termos og bok.

Ettermiddagslur eller ettermiddagstur? Være lur og gå tur? Ordspillhumoren vet hvertfall ingenting om å være (over)trøtt... :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

Ro-EM sliter med en nysgjerrig svane... :fnise: 

Skrevet

Begge parene mine med hverdagssandaler har tatt kvelden brått og uventet i sommer. Eller, uventet var det vel ikke med de som røk i dag - jeg visste jo at de sang på siste verset, men den ene var så veldig ferdigsunget så veldig plutselig på vei til banen i dag. Godt det ikke var så stekende sol i dag, mesteparten av sommeren har det jo rett og slett vært for varmt til å gå barbeint. Godt også at målet for dagens tur var gravlunden og Frognerparken. Dagens favorirttgravtittel er Reisende, den er det jo stil over...

Skrevet

Nå skal jeg være litt kynisk og ufin (igjen), men jeg ser er mange nå, både på facebook og twitter, skriver at de vil savne Ingrid Espelid Hovig. Det er over 20 år siden Fjernsynskjøkkenet sluttet å gå, det er også ganske mange år siden hun pensjonerte seg fullstendig, sluttet å lage ribbe på tv lille julaften og forsvant fra det offentlige livet. Hvorfor plutselig savne henne nå, fordi hun er død? Minnes henne med glede og nostalgi, absolutt men det er jo ikke snakk om at hun etterlater seg et plutselig hull nå for oss som ikke kjente henne.

Skrevet

Tenke jeg kunne sjekke sandalutvalget på ellos - og så hadde de salgsinnspurrt, med halv pris av salgspris. Triste saker... Så jeg bestilte et par flate sandaler i svart og sølv. Samt to skjørt. Og en bolero. Dessuten - stopp pressen - to bukser! :daane: Av type vide, flagrende og fargerike, men like fullt bukser.

Skrevet

Jonas Kaufmann som roter med teksten på Nessun Dorma. Et av tidenes beste konsertøyeblikk :fnise: 

Skrevet

Karin Fossums forfatterskap er oppskrytt.

Ouch, her legges ikke fingrene imellom... Men jeg er jo ikke uenig, han peker på mange av grunnene til at jeg sluttet å lese Fossum for en del bøker siden, og ikke helt har skjønt hvorfor hun har blitt så genierklært. Særlig ikke som krimforfatter, hun har etterhvert litt for mange "enkle" løsninger av det slaget jeg som krimleser føler mer snytt av, enten det er snakk mordet som iste seg å være en ulykke eller at oppklaringen kommer fordi en hund finner morderens dagbok og levrer den rett til etterforskeren...

Skrevet

Det er det jeg sier- tordenvær er skummelt :sjokkert:

(Men samtidig er det noe litt Paasilinna'sk over de to finske mennene som ble truffet via et grantre mens de holdt på å fyre opp saunaen...)

Skrevet
3 timer siden, Daria skrev:

Det er det jeg sier- tordenvær er skummelt :sjokkert:

(Men samtidig er det noe litt Paasilinna'sk over de to finske mennene som ble truffet via et grantre mens de holdt på å fyre opp saunaen...)

Veldig greit å gjemme seg når Tor med hammeren er på ferde..... Men jeg kan fint se de to finske mennene som figurer hos Paasiliina ja. 

Skrevet (endret)

Jeg leser Kjell Westö for tiden ( :strix: ), og der bades det også jevnlig badstu. Deler av historien foregår på ymse sommersteder i Helsinkis omegn, og ethvert lite torp har med største selvfølge sin egen sauna... 

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...