Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (På 7.10.2022 den 21.46):

07.10: To lest, ingen kjøpt.

Jeg trodde at Før monsunen var en indisk bok og ble litt overrasket da jeg oppdaget at forfatteren Threes Anna er nederlender - hvordan hun endte opp med å skrive en roman om en britisk kvinne i India er uvisst. Det begynner lovende, med den aldrende Charlotte som bor i sitt forfalne koloni-barndomshjem, med stadige hopp framover og bakover i tid i den ukronologiske, men likevel nokså oversiktlige, fortellerstilen jeg er så glad i, men etter hvert blir det litt for mye av det meste - for mange historier, for mange tråder, for mange sammentreff og ikke minst for mye melodrama. Den er utgitt på Pax forlag, men er ikke langt unna å kunne stå i pockethyllen på Narvesen, og som de fleste i den hyllen hadde den tjent på å være litt kortere.

13.10: Fire lest, ingen kjøpt.

Jan Reidar Stieglers Emosjonsfokusert terapi er i kategorien Daria leser psykologibøker hun ikke er kvalifisert for. Dette er en innføring beregnet på terapeuter, i en terapiform som ligger en stykke unna den jeg er vant til, og som jeg ikke tror er for meg (Kjære psykologen min, ikke tving meg til å snakke med tomme stoler :pls: ). Men det er interessant å lese om, og på et rent personlig plan er det interessant å oppleve at jeg har kommet dit at jeg faktisk kan sammenlikne litt og se både klare forskjeller på terapiformene og ha et begrep om hvordan og hvorfor jeg tror det (ikke) ville fungere for meg. Uten at jeg skal konkludere veldig bastant om noe som helst, det er som vanlig en del som går over hodet på meg i disse bøkene (det er igjen denne 6-årige universitetsutdannelsen jeg mangler...). Dagens jåleord er psykoedukasjon, som jeg tror innebærer omtrent det samme når psykologen min sier at han skal fylle frontallappen min med kunnskap...

Samvittighetskvaler : Kielland på ny er en liten samling med fire noveller, hvor tre nåtidsforfattere har skrevet hver sin novelle inspirert av Alexander Kiellands En god Samvittighed. Det handler om rike, fattige, veldedighet og velgjørenhet, og ikke minst om førstnevntes samvittighet og beveggrunner når det gjelder det øvrige. Kiellands gjorde nok mer inntrykk på mange vis den gang da, de nyskrevne føles litt som at de slår inn åpne dører. Vi er alle dobbeltmoralske og gjør valg basert på egeninteresse også når vi gjør ting for andre, det er ikke akkurat noe nytt.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Igjen, det er derfor jeg liker dette stedet, det er gjør meg glad. Skryt av tehetter (en setning jeg aldri trodde jeg skulle skrive) gjør livet bedre :sjenert:

Selv håper jeg at psykologen når tid som helst skal foreslå stolarbeid, ideen om å få lov til å si det man trenger å si (selv om det er til en tom stol) virker bare enormt frigjørende på meg. Si det man trenger, uten frykt for såre følelser, hevn osv. 🙈💪 Apropos psykologbøker, hentet nettopp ingenting ringere (og hyggeligere) enn tittelen Traumerelatert dissosiasjon, var det noen som sa "avslappende lektyre"? Det har jeg lurt på faktisk, om du føler forskjell med å lese fagbøker og skjønnlitteratur, med tanke på helsa. Selv reagerer jeg negativt på all lesing for tiden, så jeg romantiserer fryktelig alle bøkene du leser ... og stiller spørsmålstegn ved mine egne veivalg på biblioteket :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (59 minutter siden):

og det faktum at pakken igjen var plassert langt inne i den øverste boksen, så jeg så vidt fikk tak i den med to fingre hvis jeg sto på tærne. Jeg vet at jeg under snittet høy, men jeg er godt innenfor normalen - jeg burde kunne forvente å kunne benytte meg av sånne ting uten problemer.

Det hadde jo vært krise for meg… *aldri høy nok til å få tak i ting på øverste hylle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (8 minutter siden):

Det har jeg lurt på faktisk, om du føler forskjell med å lese fagbøker og skjønnlitteratur, med tanke på helsa.

Alt jeg leser er i utgangspunktet av lyst og nysgjerrighet - at jeg etter å ha gått i terapi en stund nå nerder meg ned i alskens psykologibøker av hjertens lyst handler bare om vitebegjærlighet og et ønske om å lære og forstå sånn generelt (jeg har en psykolog som snakker fag med smittende entusiasme og engasjement), ikke fordi jeg tror på noen direkte helsemessig gevinst eller personlig innsikt. At det jeg leser innimellom kan lede til noen nye tankeprosesser eller små åpenbaringer er ren bonus. (Den ene terapiboka en ergoterapeut faktisk anbefalte meg å lese for egen del, ga jeg opp etter 40 sider fordi jeg fikk for mye selvhjelpsvibber :sjenert:). Samtidig har jeg på et vis helseutbytte av alt jeg leser, fordi lesing for meg handler om avslapping og avkobling (en nødvendighet med fatigue) og glede - og indirekte fordi det å kunne sitte på en benk med en bok bidrar til at det å komme seg ut på tur og være ute også blir mer lystbetont.

Sauen Shaun skrev (8 minutter siden):

Det hadde jo vært krise for meg… *aldri høy nok til å få tak i ting på øverste hylle*

Du hadde trengt krakk... Det har hendt at jeg har bedt om hjelp i butikken - av ansatte eller av andre kunder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hadde jo ikke takket nei til en reprise - eller bare en konsertkveld... :pls: For øvrig vil jeg helst ikke tenke på hvor mange av den videoens 1200 visninger jeg har stått for... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (4 timer siden):

13.10: Fire lest, ingen kjøpt.

13.10: Fem lest, ingen kjøpt.

Jeg har jo vært effektiv på noen områder i dag... :ac: 

Jeg forventet å elske Eley Williams' The liar's dictionary - en roman om leksikon og ord. Boka hopper mellom to parallellhistorier - en nåtidshistorie hvor Mallory leter etter falske ord i et gammelt leksikon og en 1899-historie fra leksikonets tilblivelse. Til å begynne med morer jeg meg over ordbruk og allitterasjonssetninger, men det blir litt for mye av det gode etter hvert; mer affektert enn effektivt. Når historiene også tar nokså merkelige vendinger, mister jeg interessen og engasjementet og trekker egentlig bare på skuldrene når det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Skjønner hva du mener. Å lese av lyst er så viktig! Jeg ser så fram til noen av symptomene gir seg så jeg igjen kan lese med glede, og at de kan gi meg den samme roen du beskriver ❤️ Elsker den flukten inn i alt mulig, og alt man lærer og bare ah 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*dratter med et drønn i sofaen*

Det er en stund siden sist det var mørkt ute da jeg skulle ut om morgenen... Det er også en drøy måned siden sist jeg måtte opp så tidlig, og like lenge siden jeg hadde en vanlig treningstime hos fysio. Ikke at jeg ikke har trent i mengder i mellomtiden, men likevel i litt andre former og omgivelser, og det merkes fort. Særlig på balanseputen, hvor beina ristet til slutt. Til fysios glede, selvfølgelig :fnise: Det skal sies at hun også er raskt på plass med en støttende arm og et Jeg tror vi tar en pause nå, før du går i gulvet - hun vil meg jo ikke veldig vondt, bare litt :ler: 

Te og scone og bok hos Baker Hansen etterpå - Espresso House har endret åpningstidene sine og åpner ikke før ni, da er det godt man har alternative løsninger i bakhånd. Fire bøker inn og fire ut på biblioteket (jeg prøver å holde meg under tosifret antall lån totalt) - Joan Didion, Louisa May Alcott, en artikkelsamling om litteratur og psykoanalyse og en novellesamling til min pågående leseprosjekt - jeg begynner i den ene enden og har som mål å ha minst en lest bok på hver hylle i fiksjonsavdelingen. Hvis det går radig (alt jeg har lest tidligere teller også med, så en del hyller er jo allerede unnagjort) og jeg føler meg ovenpå og ambisiøs, skal jeg vurdere å inkludere sakprosahyllene også :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har gjprt ting med beina mine - hovedmistenkt er stepøvelsen som tar baksiden av beina fra anklene til rumpa, men mer knebøy enn på lenga er nok medskyldig. Litt mer usikker på hvordan jeg faktisk har klart å bli støl i føttene, men sannsynligvis er det også primært stepen. Jeg lurer også på hvorfor jeg det siste dlgnet har tre likes på et gammel instabilde - fra utenlandske kunstrelatertekontoer på et bilde av en skulptur. Kanskje kunstneren er i vinden om dagen :vetikke: 

Cata skrev (1 time siden):

Funker ikke termos på te? :klo:

Det var en underforstått tekanne involvert ;) Termos funker fint på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på hvem det var som øvde så intenst og høylydt på elektrisk piano i nærheten og følte seg kallet til å dele det med omgovelsene (fordelen med elektriske intrument er jo at de har gvolumkontroll og kan kobles til øretelefoner), men det er visst den lokale kulturskolen som underholder i forbindelse med et arrangement utenfor. Jeg føler jeg har blitt "underholdt" mer enn nok nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Te ja… Kanskje jeg skal fikse en kopp te til kontorarbeidet jeg skal begynne med? Tror magen hadde satt pris på å slippe mer kaffe på ei stund. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 13.10.2022 den 21.48):

13.10: Fem lest, ingen kjøpt.

15.10: Fem lest, tre kjøpt.

Jeg bedriver litt statistikk-manipulering her - jeg fant et par bøker jeg kjøpte rett før jeg dro på rehab og glemte å registrere :plystre: :fnise: Den som faktisk hører hjemme i oktober-statistikken - nettopp ankommet fra bokklubben - er Ingen er lenger alene på jorden av Svein Ellingsen, med undertittel 25 lesninger til advent og jul; en julekalenderbok. De to etterslepene har for så vidt også selvforklarende undertitler: Voyaging out : British women artists from suffrage to the sixties og Regency women's dress : Techniques and patterns 1800-1830. Det skal vel sies at temamessig vil ingen av dem føle seg ensomme i bokhylla... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den tiden på året hvor hodet ikke helt har vent seg til at det blir så tidlig mørkt - jeg blir stadig overrasket over at klokka ikke er mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NRK Trafikk melder at Trær har blåst av veien i Halden-området. Hva disse trærne gjorde i veien i utgangspunktet ble det ikke sagt noe om... *kverulerer aldri*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Nå er det bare å kaste alt over båten!

Jeg har hørt om å gi noe på båten og å kaste noe over bord, men NRKs forballkommentatorer byr stadig på nye varianter :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 timer siden):

NRK Trafikk melder at Trær har blåst av veien i Halden-området. Hva disse trærne gjorde i veien i utgangspunktet ble det ikke sagt noe om... *kverulerer aldri*

Du kverulere? Nei, det kjenner vi ikke noe til… :fnise:

Daria skrev (2 timer siden):

-Nå er det bare å kaste alt over båten!

Jeg har hørt om å gi noe på båten og å kaste noe over bord, men NRKs forballkommentatorer byr stadig på nye varianter :fnise: 

:fnise: Stiller i klasse med Heidi Weng som bøyde seg i hatten…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...