Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Hva psykofysio sier: Nå leter jeg etter muskelspenninger, og så klemmer jeg litt hvis jeg finner noen.
Hva psykofysio mener: Nå går jeg inn for å trykke der det gjør mest vondt.

Heldigvis fant hun ikke så mange :ler:  -Det er jo gøy å se hvordan kroppen din forandrer seg. At både begge fysioene og psykologen ser og kommenterer endringer og framganger er jo veldig bra og sier mye om nedlagt innsats - men jeg føler meg jo litt som et oppussingsprosjekt :fnise: 

Jeg kom meg en tur på biblioteket etterpå - Helga Flatlands nye har ligget og ventet siden før helgen og havnet umiddelbart øverst på prioriteringslista. Derimot kom jeg meg ikke på apoteket - der han del oppslag om de hadde stengt på grunn av tekniske problemer... Kanskje jeg må ta en utflukt til et langåpent apotek i kveld når Halloweenfesten tar seg opp utenfor, det pleier å være god inspirasjon for en tur ut. Etter å ha hostet mer enn jeg har sovet (det kjennes hvertfall sånn) de siste nettene, slo det meg at det finnes jo faktisk hostesaft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Te- og kaffehuset, min primære te-leverandør, har sluppet årets juleteer - ni varianter... To utgår med en gang fordi det er rene frukt-teer, men jeg må jo ha rooibos-varianten, og den grønne med mandler og appelsin, og den svarte med kanel og stjerneanis. Hvis jeg er lur, stopper jeg der og ser hva som kommer andre steder - det vil jo komme et nyhetsbrev fra Black Cat etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommentarene som bygger seg opp i hodet når Halloweenfesten utenfor spiller Coldplay :fnise: Lydnivået har vært levelig i år - det har vært år hvor musikken har vært så høy at jeg ikke har orket å være hjemme, men i år har det vare vært dempet bakgrunnsstøy mens jeg har sittet og lest. Jeg tok turen ut til nærmeste apotek tidligere i ettermiddag - det var jo sol, så det var et godt tidspunkt - og fikk hostesaft og gode ønsker fra den alltid serviceinnstilte ansatte med den fascinerende aksenten/dialekten. Det kan være avslepen nordnorsk, det kan være en utenlands aksent eller det kan være en kombinasjon. Jeg hadde for mange år siden en kollega jeg trodde var nordlending, men uttalen og tonefallet viste seg å komme fra helt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 29.10.2022 den 21.05):

29.10: 15 lest, ni kjøpt.

I Jon McGregors Reservoir 13 forsvinner en 13 år gammel jente sporløst. Hun er bare på besøk, men den lille landsbyen blir likevel preget av forsvinningen. Dette er ikke en krim - forsvinningssaken er bare startpunktet som snart havner i bakgrunnen - men en kollektivroman om en landsby, om menneskene og naturen. Hver av de 13 kapitlene dekker et år og mennesker kommer, går og blir, sauer og grevlinger formerer seg, nye grønnsaker dyrkes i parsellhagene, det er mischief night, well-dressing (her måtte jeg google...) og vårball, den årlige cricketkampen mot nabolandsbyen og andre store og små hendelser og tradisjoner - til tider dramatisk nok for dem det angår, men i det store og hele en del av hverdagsliv. Ikke helt det jeg hadde ventet, men til tross for det dystre utgangspunktet en deilig og veldig britisk bok.

31.10: 16 lest, ni kjøpt.

Jeg sa jo at Helga Flatland nyeste var i hus og høyt prioritert... Etterklang handler om Mathilde som mister jobben som lærer etter å ha hatt et forhold til sin 18 år gamle elev og leier seg et hus på gården til brødrene Johs og Andres i Telemark. Som vanlig hos Flatland skifter mellom flere stemmer og målformer - her Mathilde på bokmål og Johs på nynorsk. Felespill, slåtter og tradisjoner og familieforhold og -hemmeligheter er stikkord i en historie hvor mye bare antydes, og slutten er av det slaget jeg er usikker på er genialitet eller latskap, og om jeg egentlig liker den eller ikke - men jeg skjønner jo anmelderen som mente at boka var skapt for skoleoppgaver, her er mange særemnemuligheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sovet litt mer i natt, så man kan jo anta at det er en sammenheng... 7 uker høres slitsomt ut - legen har ingen gode eller i det minste oppfinnsomme forslag?

Dagens økt hos fysio er overstått - jeg kom meg gjennom, selv om det var merkbart at formen ikke var optimal. Jeg føler meg jo ikke syk, men det skal så lite til før det gir utslag både på form og balanse. Jeg hadde en vag plan om kafé og et par ærend etterpå, men det utgikk. Behovet for pause både før og etter trikken tyder på at det var et riktig valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen er et finstemt instrument. Det gjelder å ikke stramme strengene for mye. :kose: 

Legen har stort sett ikke kommet med annet enn at det er virus som går 🚶‍♀️ både når det gjelder det ene og det andre. 

:fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid og tålmodighet og alt det der? Etter syv uker burde det jo være tid for å gå videre... 

loffen skrev (6 minutter siden):

Kroppen er et finstemt instrument. Det gjelder å ikke stramme strengene for mye. :kose: 

Det er en treningssak og en balansegang - og et ganske fascinerende konsept, egentlig. Jeg gjør stadig nye oppdagelser der, på hva jeg (ikke) tåler, hvordan slitenhet og utfordringer på et nivå kan påvirke helt andre ting og ikke minst sammenhenger mellom det fysiske og det mentale. Alt henger sammen, alt påvirker hverandre. Nedstemt etter skulderknaing hos psykofysio, støl etter en krevende økt hos psykologen eller svimmel etter hardtrening hos fysio - alt er helt naturlig og normalt og forståelig, i følge hele buketten av behandlere, som alle ser og skjønner de sammenhengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julete i tre farger er bestilt 🍵 (ikke :tree: ). En ladning matvarer fra Meny er også bestilt - egentlig vil jeg helst handle selv, men det sparer mye krefter å få det levert på døra i litt større mengder. De kan levere litt mer i slengen enn det jeg får plass til i en ryggsekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:regn: :forkjola: Også kalt høst (selv om den smileyen ser noen hakk mer pjusk ut enn jeg føler meg - her er det fortsatt mest hoste det er snakk om). Om en liten time skal sofa og te byttes ut med regnkåpe og buss - en høyt utdannet mann med voksende skjegg venter ved kleenexboksen for å se om vi vil komme nærmere det vi så vidt berørte sist. -Dette gleder jeg meg til å høre mer om, sa han, i et strålende eksempler på setninger som må oppfattes på en litt annen måte når de kommer fra helsepersonell i behandlingssammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uten resultat studert både julekalendre på Normal, gensere på Cubus og et utvalg fristelser på Gudrun Sjödén (de hadde ikke kåpen jeg skulle se nærmere på, men jeg var nærme å gå på en cardigan-smell. Den var veldig fin, men jeg betaler ikke over 1000 kroner for et plagg jeg strengt tatt har i overskudd allerede (hvertfall når ingen av fargene var 100% rett...). Jeg styrte også unna både hoste og kleenexen (ikke at det siste nødvendigvis er et mål) hos mannen med helskjegget (ja, jeg henger meg opp i detaljer, men det er tross alt en ganske synlig endring når en mann plutselig lar skjegget gro :fnise: ), men resultatløst skal jeg ikke påstå at det var. Dessuten fant jeg en bok i lesekiosken på vei hjem - definitivt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (18 timer siden):

Julete i tre farger er bestilt 🍵 (ikke :tree: ). 

Før jeg kom til parentesen rakk jeg å se for meg et glorete fargerikt tre (og lurte på hvilke juletrepreferanser du har…) :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sauen Shaun skrev (8 minutter siden):

Før jeg kom til parentesen rakk jeg å se for meg et glorete fargerikt tre (og lurte på hvilke juletrepreferanser du har…) :skratte:

Jeg også! Og jeg så det blinkende treet vente litt borti setningen (i sidesynet), så regnet med det kom bare for å understreke poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette etter at jeg har hatt flere lange innlegg om temaet og den generelt høye forekomsten av te-relatert innhold i boka generelt. Uoppmerksomme lesere... *tsk tsk* :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...