Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg våknet i 5-tida (sannsynligvis av regnet) og var unødvendig våken. Da klokka krøp mot halv sju vurderte jeg å lage te og se hva som sto på OL-programmet - og så var klokka plutselig kvart over ni :ler: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sol ute - da burde man vel egentlig komme seg ut en liten tur før regnet kommer tilbake...

Skrevet

Sangeren har muligens blitt en smule gråere og tynnere i hyssingen, men både han og sangen holder seg godt - det ble både latter og entusiastisk allsang på Chat Noir i kveld...

Skrevet (endret)

Ingrid Bjørnov (sist sett på Chat Noir for to uker siden) og Jo Nesbø kan godt innta scenen sammen neste gang...

Endret av Daria
Skrevet

Og fra sitt store og innholdsrike dyp hostet plutselig youtube opp en sang jeg helt hadde glemt, i en versjon jeg aldri hadde hørt før...

Skrevet
Daria skrev (På 2021-7-27 den 15.04):

27.07: 12 lest, fem kjøpt.

Strengt tatt gårsdagens resultat, men da husket jeg aldri å oppdatere statistikken... Sigrid Undset : Et liv med blomster er utgitt av museet på Bjerkebæk en nesten en billedbok og ganske fort lest. Den inneholder en lengre tekst om Undsets forhold til bøker, men består primært av sitater fra brev og bøker kombinert med blomsterbilder fra hus og hage på Bjerkebæk.

Ukas levering fra Bokklubben har adskillig mer tekst, men er forsåvidt også i sjangeren bøker med forfattertilknytning - Dress in the age of Jane Austen : Regency fashion av Hilary Davidson. Mulig vi også er i sjangeren for spesielt interesserte...

29.07: 13 lest, fem kjøpt.

Tvillingene Desiree og Stella, så lyse som afroamerikanere kan bli, vokser opp på bygda i Louisiana på 1950-tallet. Som tenåringer rømmer de sammen til New Orleans, men en dag forsvinner Stella, og tvillingenes liv tar helt forskjellige veier. Brit Bennetts The vanishing half handler om rase, identitet og livsløgner på mange nivåer og i flere generasjoner. Boka styrer unna alle klisjeer og forutsigbarhet, og har en bit-for-bit-fortellerstil jeg liker - heller enn en sammenhengende kronologisk historie gjør den nedslag her og der og overlater en del for leseren å fylle ut.

Skrevet

Når svømmekommentatoren ikke har oversikt over hvorvidt gullvinneren har tatt OL-gull før, blir jeg jo ikke veldig imponert. Jeg er tross alt bortskjemt med NRKs kommentatorer, som har stålkontroll på absolutt alt... De ville ikke bare på stående fot hadde kunnet fortelle om enhver tidligere medalje, men også vinnertid, skostørrelse og hvilken av tatoveringene som var nyest...

Skrevet (endret)

Yr påstår at det skal være opphold de neste 90 minuttene. Striregnet utenfor vil gjerne komme med en innvending... :regn: 

Endret av Daria
Skrevet

Dagens utflukt har gått til Slottsparken (lesebenk), posten (hente pakke) og Illums (reklamasjon), før den endte på Kaffebrenneriet (chai latte og sjokolade/hasselnøtt-scone). Te-presskannen jeg kjøpte for en måned siden har blitt så skjev i plastringen som skal holde filteret på plass at den stadig løsner - riktignok har jeg brukt den mye, men jeg forventer jo at den holder litt lenger likevel... Det var hun i kassa helt enig i, så nå har jeg en ny kanne... Jeg har også en ny strikkejakke fra Gudrun Sjödén, myk og lang og naturhvit og deilig, og en jordbærkjole som selv i mitt klesskap havner i kategorien over middels fargerik :fnise: Jeg får teste den ut på krystallegen til uka, hun pleier å like farger :ler: 

Han foran meg i køen på Illums skulle bytte en gave, jeg antar en bryllupsgave - på spørsmål om hva han ønske å bytte til var det litt nølende svaret Hun var visst keen på å bytte i noe Royal Coenhagen-greier... Jeg vil gjette på at han mest av alt var keen på at hun hadde ordnet det selv :ler: Men med telefonstøtte tror jeg han kom i mål, så da kan vel hvetebrødsdagene fortsette uforstyrret :bryllup:

Skrevet (endret)

Kontant svar på tiltale... :fnise:

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Jeg var i ferd med å ta steget fra fortauet ned i fotgjengerfeltet. På den andre siden hadde en mann allerede tatt et par skritt i samme retning. Mellom oss kom det en bilist som enten ikke så oss eller ikke brydde seg om vikeplikt og liknende bagateller. Vi slo synkront ut med armene og vekslet oppgitte blikk... 

Mellom meg og mannen i butikken var det derimot bare gode manerer og vilje til å vike da vi kom akkurat likt til enden av kassakøen. Siden jeg tross alt hadde vogn mens han bare hadde en bruksboks i hånda, vant jeg over gentlemansinstinktene gans :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 2021-7-29 den 15.37):

29.07: 13 lest, fem kjøpt.

Tvillingene Desiree og Stella, så lyse som afroamerikanere kan bli, vokser opp på bygda i Louisiana på 1950-tallet. Som tenåringer rømmer de sammen til New Orleans, men en dag forsvinner Stella, og tvillingenes liv tar helt forskjellige veier. Brit Bennetts The vanishing half handler om rase, identitet og livsløgner på mange nivåer og i flere generasjoner. Boka styrer unna alle klisjeer og forutsigbarhet, og har en bit-for-bit-fortellerstil jeg liker - heller enn en sammenhengende kronologisk historie gjør den nedslag her og der og overlater en del for leseren å fylle ut.

31.07: 14 lest, fem kjøpt.

Juli har jo vært effektiv på noen områder... Carol Shields Jane Austen er en liten biografi, opprinnelig et foredrag, på drøyt 150 sider. Jeg hadde av uante grunner fått det for meg at det var en mer roman-versjon av livet henne og hadde nok ikke bestilt den hvis jeg visste bedre. Jeg har tross alt lest en mye mer omfattende Austen-biografi før og fant sånn sett ikke så mye nytt her, men den er en grei og godt skrevet introduksjon.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg egentlig ville sett det som en kompliment å bli kalt cellofan, kalkunmiddag eller Mikke Mus, eller for den saks skyld å bli sammenliknet med de russiske stepper, men det er vel tanken som teller... :fnise: 

Skrevet

Jeg vet og har observert ved mer enn en anledning at fylla ikke akkurat gjør folk mer intelligente og samarbeidsvillige. Erfaringen er likevel at mange er litt mottakelige for fornuft og har en viss anelse om når de går over streken - hjernen er tross alt ikke død, den er bare midlertidig bedøvd. Min teori er at de som er verst i fylla ikke er av de mest sjarmerende edru heller - som han som da han fikk påpekt i 4-tiden i natt (ikke av meg, en nabo kom meg i forkjøpet) at det forventes i ro i det offentlige rom - også ved bordtennisbord - nattestid, reagerte med å bli høyrøstet og aggressiv og plystre gjennomtrengende(!) for å være sikker på å forstyrre mest mulig, før han trakk seg tilbake under en protest hele nabolaget kunne høre :rolleyes:

Skrevet

OL-sendingene til dansk TV står på i bakgrunnen - plutselig tok de visst gull :fnise: 

Skrevet

Det er jo litt maktdemonstrasjon når Karsten Warhom legger inn en ekstra gir de siste meterne bare for å ta ta Raj Benjamin på målstreken. Ikke fordi han må - begge gikk uansett videre - men bare fordi han kan :fnise: Finalen går i 5-tida på tirsdag, det er mulig jeg må ha på vekkerklokka...

Skrevet
Daria skrev (På 2021-7-26 den 23.04):

Den utflukten utløste kveldens aktivitet - skriving av klagemail. Jeg var egentlig ute for å handle, men gikk med uforrettet sak - det var ikke en handlevogn å oppdrive, og ikke fordi alle var opptatt; tilsynelatende hadde de ikke lenger noen. I mitt nye liv er jeg ganske avhengig av dem, både for å slippe å bære og for å ha noe å støtte meg til (handlekurv med hjul hjelper ikke), så jeg tillot meg å påpeke at hvis dette er et bevisst valg de har tatt, bør de revurdere det (jeg la inn en liten Hallo i uken-referanse, men men tanke på gjennomsnittsalderen på bransjens butikksjefer var vel det perler for svin... :fnise: ). Siden jeg var så godt i gang, skrev jeg samtidig til avsender av lørdagens altfor store pakke (med illustrerende bilder) og antydet både et og annet om miljøhensyn og fordelene ved å kunne anta et visst samsvar mellom bestilt vare og størrelse på pakken den kommer i. Så gjenstår det å se om det er noe vettuge svar å få...

Jeg venter stadig på svar fra coop... De er dog (foreløbig) ikke like trege som Hjelthjem, som for nesten en måned siden skulle følge opp en en manglende levering "ingen kort tid" og så ble stille. Det er bare snakk om et tidsskrift, men jeg blir jo litt prinsipielt irritert, så jeg har sendt dem en mail med en påminnelse...

Skrevet

Når du alt har sikret OL-gullet og så i siste hopp setter ny verdensrekord, etter at den gamle har stått i 26 år - da snakker vi god sans for dramaturgi. Trestegshopper Ylimar Rojas har en helt grei kveld i Tokyo...

Skrevet

Delt gull i høyde :daane: Den avgjørelsen kom visst litt overraskende på vinnerne, som nok egentlig var forberedt på omhopping, men de så ut til å synes det var en helt grei avgjørelse :fnise: Italieneren som ruller rundt på banen i ekstase er jo herlig *nesten litt rørt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...