Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (1 time siden):

Nå går det jo mot høst, så da går det mindre grønn og hvit og mer svart te ergo er det det lageret jeg bør fylle opp...

Jeg kan donere. Jeg har visst litt Earl Grey som har stått i skapet en ti års tid :skratte: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Te som kan regne sin alder i to siffer kan som regel med hell doneres til nærmeste søppelbøtte :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens anstrengelser henger igjen, i form av slitenhet, verking og parestesier, som jeg har lært at er den fancy medisinske betegnelsen på den prikkende, brennende følelsen jeg har mye av, særlig når jeg er sliten. Men jeg har lest i parken og vært i butikken, og ikke minst kjent misantropien blomstre. I dag rettet blant annet mot hun foran meg i køen som skulle betale 140 kroner med småpenger (nei, hun var ikke 80+, hun var knapt 30) og ungene utenfor, som kunne trengt en volumkontroll. Kan det være nødvendig å rope så fælt, som Knutsen og Ludvigsen sa det... Vi er nok mange, på alle sider av bordet, som ser fram til at ferien er over :ler: 

Lunsj er en nærliggende plan *sulten* Dessuten har jeg kjøpt mango- og mandarinjuice, og har som en naturlig følge av det kjenningsmelodien til Red Dwarf surrende i hodet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodycount er visst det nye moteordet på forumet - det dukker stadig opp i nye trådtitler. Det er visst en ganske usjarmerende betegnelse på hvor mange man har ligget med, men i hodet mitt handler det om antall døde etter en ulykke el.l. Det gjør jo at jeg får et litt feil inntrykk av hva trådene egentlig dreier seg om. Hvorfor er det feil å ha høy bodycount som jente? Jo, nå skal du høre, Belle Gunness...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ette å primært ha tilbragt formiddagen på sofaen dro jeg meg ut en liten tur (det ble jo sol) og satt ved det lokale springvannet med Virginia Woolf og Vita Sackville-West (det føles jo nesten litt ufint å lese andres brev..) og så på badende fugler og lekende barn. Deichman melder at den siste boka jeg ventet på er klar til henting, så da er morgendagens plan klar (og kveldens - jeg har et par jeg har tenkt å bli ferdig med og få levert. Fortsettelse følger...). :ac: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-tallsstemning ved bordtennisbordet - Alphavilles Big in Japan er jo langt fra det verste som har bitt spilt der i sommer...

(Jeg gir for øvrig den låte mye av skylda for at jeg var eldre enn jeg liker å innrømme da jeg innså T'Paus China in your hand ikke handlet om Kina... :sjenert: )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (På 2021-8-9 den 22.01):

09.08: Tre lest, ingen kjøpt.

Jeg kan nå krysse av for Sylvia Plaths Glassklokken (i et kassert bibliotekseksemplar fra Øya, utgitt i 1974 og tilsynelatende aldri utlånt) på listen over klassikere man burde ha lest. Psykiatri fra innsiden, på et måte som gjør at man forstår at forfatteren vet hva hun skriver om - det er en skildring, ikke en forklaring.

12.08: Fem lest, ingen kjøpt.

Byens bokstaver er en liten samling Oslo-dikt av Lars Saabye Christensen - melankolsk og nostalgisk og umiskjennelig Saabye'sk. Hans og mitt Oslo overlapper i stor grad (hvertfall når det gjelder sted, tidsmessig varierer det litt mer...), så gjenkjennelsesfaktoren er stor. Jeg falt sånn for denne at jeg vurderer om jeg må kjøpe mitt eget eksemplar til lokalsamlingen...

Dette ser ut til å bli - litt utilsiktet - et Bloomsbury-leseår. Brevsamlingen Love letters : Virginia Woolf & Vita Sackville-West er nokså nyutgitt og er underholdende lesning - morsom, sentimental, litterær og så personlig at man nesten føler at man snoker i ting man ikke har noe med. Noe av det tristeste med internett og e-post og alle moderne kommunikasjonsmidler er jo at brevet som genre og historisk dokument forsvinner - vi vil ikke kunne få tilsvarende innsikt i dagens og morgendagens forfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gratulasjoner (les: nattlige irritasjon og forbannelser, med et snev an hånlatter) går til hun/de som av ukjente grunner hadde et ærend i frisørsalongen over veien i 3-tida i natt. Det tok tid, det gikk ikke akkurat lydløst for seg og plutselig smalt det i flere bildører - Det er Politiet! Med flere biler, mange mennesker og hund, intet mindre. En alarm var visst blitt utløst, og det måtte forklares og demonstreres at hun jobbet der og ikke mint understrekes hvor flau hun var. Det hun ikke var, var lavmælt og lyden bærer godt i nattestillheten, så jeg fikk med meg det meste enten jeg ville eller ikke (men jeg sto jo i vinduet og tittet bak gardinen...). Den detaljen jeg ikke fikk vite som jeg fortsatt undrer over, er jo hva i all verden man bare må gjøre på jobben på det tidspunktet...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenning i hverdagen når ruter-appens sanntid og busstoppets sanntid er svært uenige om hva som er sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busstoppet - som hevdet at det var (relativt) lenge til - hadde rett. Så mye for min taktiske sjekk av appen så jeg kunne sitte inne på senteret og vente... Men nå har jeg kommet meg hjem, snakket med nav og laget lunsj, og jeg har fått hentet bøker på biblioteket og til min store glede funnet både grønn pesto-ost og parmesansalami i butikken der - begge deler har vært savnet fra min lokale lenge. Og ikke helt urelatert kom jeg til på tenke på den gangen jeg var i butikken med en venninne og hun mente jeg kjøpte jålebrød - som småbarnsmor hadde hun litt andre prioriteringer :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jentegjengen som gikk forbi nettopp satte ny rekord i hvor falsk det går an å synge - de var ikke i nærheten av å treffe en eneste tone. Det var kun teksten som gjorde at jeg skjønte hvilken sang de (ikke) sang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man håpe at når festen begynner før kl 17 vil den også bli avsluttet tilsvarende tidlig...?

Darias rojale opplysningstjeneste kan for øvrig opplyse om at det er kongelig barnedåp i Sverige i dag - og at folket blir avspist med et kort sammendrag på svt i morgen kveld. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 2021-8-12 den 21.14):

12.08: Fem lest, ingen kjøpt.

Byens bokstaver er en liten samling Oslo-dikt av Lars Saabye Christensen - melankolsk og nostalgisk og umiskjennelig Saabye'sk. Hans og mitt Oslo overlapper i stor grad (hvertfall når det gjelder sted, tidsmessig varierer det litt mer...), så gjenkjennelsesfaktoren er stor. Jeg falt sånn for denne at jeg vurderer om jeg må kjøpe mitt eget eksemplar til lokalsamlingen...

Dette ser ut til å bli - litt utilsiktet - et Bloomsbury-leseår. Brevsamlingen Love letters : Virginia Woolf & Vita Sackville-West er nokså nyutgitt og er underholdende lesning - morsom, sentimental, litterær og så personlig at man nesten føler at man snoker i ting man ikke har noe med. Noe av det tristeste med internett og e-post og alle moderne kommunikasjonsmidler er jo at brevet som genre og historisk dokument forsvinner - vi vil ikke kunne få tilsvarende innsikt i dagens og morgendagens forfattere.

15.08: Seks lest, ingen kjøpt.

Bloomsbury-lesingen fortsetter, i form av Brit Bildøens nye oversettelse av Virginia Woolfs Til fyret. Jeg prøvde meg på den på engelsk for noen år siden, og kom meg teknisk sett gjennom den, men uten det store utbyttet. Denne gangen gikk alt så meget bedre, jeg seilte gjennom på tre dager og fikk faktisk med meg innholdet også. På overflaten en ganske enkel komposisjon - en sommerdag, en kort transportetappe, en ny sommerdag - men det er mye store tanker og kompliserte strukturer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Hvilka namn har Ni valt?

Du vet det er kongelig barnedåp når det er en selvfølge at man snakker om navn i flertall :fnise: Ellers er jo som alltid det mest underholdende med begivenheter i den svenske kongefamilien at det kryr av små kongelige barnebarn som kjeder seg, vinker til søskenbarn, løper over rommet til besteforldre og bare må si noe til mamma akkurat nå :ler: Og Chris O'Neill er ukomfortabel som alltid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Phillip og Sofia fortsetter trenden med utradisjonelle musikkvalg - nå en 90-tallshit fra Disney-varianten av De tre musketerer som dåpsinnslag... De har jo tre sønner nå, mulig det er baktanken :vetikke: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brann-supporterne har varslet være-stille-aksjon i starten av dagens kamp - vel å merke etter at Nystemten var avsungen. I praksis høres det ut som om det å få bergensere til å holde munn var i overkant optimistisk...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...særlig når Brann tar ledelsen et par minutter før stillheten egentlig skulle opphøre... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 time siden):

Carl Phillip og Sofia fortsetter trenden med utradisjonelle musikkvalg - nå en 90-tallshit fra Disney-varianten av De tre musketerer som dåpsinnslag... De har jo tre sønner nå, mulig det er baktanken :vetikke: 

 

Takk for et trivelig tilbakeblikk! :strix:

Må grave frem mer musikk fra minneboka kjenner jeg..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du husker også en og annen tekstlinje...? Jeg så filmen på kino med en venninne (vi var vel rundt 13) - hun var opptatt av hestene, jeg av Chris O'Donnell :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (13 minutter siden):

Du husker også en og annen tekstlinje...? Jeg så filmen på kino med en venninne (vi var vel rundt 13) - hun var opptatt av hestene, jeg av Chris O'Donnell :fnise: 

Tror faktisk ikke jeg har sett filmen (men nå har jeg ekstremt gullfiskhukommelse når det gjelder filmer/serier sett og bøker lest...). :klo: Men sangen har jeg hørt....noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...