Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (På 2021-7-21 den 17.32):

21.07: Åtte lest, fire kjøpt.

Jeg har lest en pakistansk novellesamling - det er to ord jeg ikke har anledning til å kombinere så ofte... I Daniyal Mueenuddins In other rooms, other wonders er alle historiene på et eller annet vis knyttet til patriarken K. K. Harouni - han slektninger, tjenere, omgangskrets, hans hus og landområder. Det gir boka en helhetlig følelse og meg gleden av å finne igjen ubetydelige bipersoner i en novelle i en sentral rolle i en annen. Samtidig oppleves alle novellene som hele, avsluttede historier - jeg føler meg ikke snytt for halve fortellingen, som jeg ofte gjør med noveller.

Boken om kunst i Oslo er ankommet, den skal jeg nok få mye glede av. Her er både statuer og fasader, museer og gallerier. Min største umiddelbare innvending (i tillegg til at enhver skribent, korrekturleser og redaktør som lar en setning - for ikke å si et avsnitt - som begynner med Og komme på trykk, burde straffes) er størrelsen - en bok som langt på vei er en turguide burde vært i et litt mer veskevennlig format,

22.07: Ni lest, fire kjøpt.

Våren er en av samtidsromanene til Sigrid Undset, utgitt i 1914. Det handler om kjærligheten i dens mange, og ikke alltid like lystige, former. Først og fremst forholdet mellom barndomsvennene Torkild og Rose, men alle romanens ekteskap har utfordringer på hver sin måte - og de som har det best er gjerne de som ikke har så store fordringer og illusjoner om den store kjærligheten, men fokuserer på det man tross alt har. Jeg er så glad i språket og skrivestilen til Undset - og i glimtene hun gir fra dagliglivet i Kristiania, hvor man bor på pensjonat (boligmarkedet var ikke en dans på roser da heller, særlig ikke for de enslige), går i Nordmarka og svermer på Frognerseteren eller Theatercafeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en sen og uoppmerksom kveldstime i går ramlet jeg innom sluttsalget på Gudrun Sjödén (jeg vet ikke om @Skravla husker den jordbærmønstrede trikotkjolen jeg kikket på og sa noe om at jeg virkelig ikke trengte flere sånne...? :plystre: Lange strikkejakker trenger jeg derimot alltid). I dag lå en ny katalog i postkassa - det slår aldri feil... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå braker det løs i Tokyo - OL-oppdateringer av ymse slag må påregnes til alle døgnets tider de neste par ukene :opplyser: Åpningsseremonien, sammen med avslutningsseremonien, er tradisjonelt lekenes kjedeligste øyeblikk, men det står nå på...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (8 minutter siden):

I en sen og uoppmerksom kveldstime i går ramlet jeg innom sluttsalget på Gudrun Sjödén (jeg vet ikke om @Skravla husker den jordbærmønstrede trikotkjolen jeg kikket på og sa noe om at jeg virkelig ikke trengte flere sånne...? :plystre: Lange strikkejakker trenger jeg derimot alltid). I dag lå en ny katalog i postkassa - det slår aldri feil... :fnise: 

Så du trengte den allikevel? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også katalogen, men jeg finner sjelden noe fint der. Jeg synes designen gjør seg bedre i virkeligheten enn på en katalogside. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla skrev (2 minutter siden):

Så du trengte den allikevel? :fnise:

Trenger og trenger - den vil jo bli brukt... *henter årer*

Skravla skrev (1 minutt siden):

Fikk også katalogen, men jeg finner sjelden noe fint der. Jeg synes designen gjør seg bedre i virkeligheten enn på en katalogside. 

Det kan gå begge veier - jeg har også falt for ting i katalogen og blitt skuffet når jeg har sett dem i butikk. Dagens har jeg ikke rukket å se på ennå, men det er jo litt tiltalende å se på høstklær i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må prøve å finne et program for OL. Må jo ha oversikt over når øvelsene går… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten la ut et forleden, og tvnorge har sikkert på sine sider. Jeg er fortsatt litt furten over at OL ikke går på nrk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bort et øyeblikk og gikk glipp av det norske lagets innmarsj - godt man kan spole tilbake :ler: Fint at den halvt japanske svømmeren fikk være flaggbærer, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenåringsgutta fant en schvæær [sic] edderkopp og gikk i fistel. Den tøffeste av dem plukket den opp og de andre løp hylende unna :rulle:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OL til frokost, den kan nok fort bli en vane framover. Med fem kanaler som viser lekene, er det alltid litt å velge i - nå: sykkel, hest eller tennis, senere er det både roing, fotball, badminton og turn å ta av. Utfordringen vil jo bli å planlegge turer ut, handling, trening og andre ting som skal gjøres ut av huset, eller i det minste borte fra tven, inn i skjemaet... :ler:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter dagens leseøkt i Slottsparken gikk jeg innom 7-11 for å hente en pakke (det var denne sekken jeg vurderte sist uke...). Da jeg endelig fikk den utlevert, etter at han foran meg i køen hadde snakket ferdig i telefonen (den ringte jo mens han holdt på å betale, og han hadde ikke nok hender til å både ta telefonen og få med seg varene sine, så da var jo den åpenbare løsningen å bare bli stående ved kassa...), var det en enorm pappeske, nesten fire ganger så stor som forventet og så hvidt jeg klarte å få den med meg hjem. Mulig noen kan vente seg en mail med bilder og velmente råd - det har skjedd før...

Ser turn på Eurosport, ikke umiddelbart veldig begeistret for kommentatorene. Mulig jeg vier litt tid og oppmerksomhet til Robert Kennedy i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 2021-7-22 den 21.55):

22.07: Ni lest, fire kjøpt.

Våren er en av samtidsromanene til Sigrid Undset, utgitt i 1914. Det handler om kjærligheten i dens mange, og ikke alltid like lystige, former. Først og fremst forholdet mellom barndomsvennene Torkild og Rose, men alle romanens ekteskap har utfordringer på hver sin måte - og de som har det best er gjerne de som ikke har så store fordringer og illusjoner om den store kjærligheten, men fokuserer på det man tross alt har. Jeg er så glad i språket og skrivestilen til Undset - og i glimtene hun gir fra dagliglivet i Kristiania, hvor man bor på pensjonat (boligmarkedet var ikke en dans på roser da heller, særlig ikke for de enslige), går i Nordmarka og svermer på Frognerseteren eller Theatercafeen.

24.07: Ti lest, fire kjøpt.

Bernhard Schloinks The weekend åpner med at Jörg kommer ut av fengselet etter å ha sonet i nesten 25 år, dømt for terrorhandlinger og drap med tilknytning til RAF. Storesøster Christiane har samlet noen gamle venner til en helg på landet for å gi Jörg en myk start på det nye livet. De har stort sett ikke sett hverandre på mange år, og livene deres har gått i ulike retninger siden de var unge og idealistiske. Det ligger jo i luften at det vil bli oppgjør, avsløringer og moralske dilemmaer - en type bok hvor den ytre handlingsrammen mest er en unnskyldning for karakterstudier og diskusjoner - uten at det gjør den mindre lesverdig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24.07: 11 lest, fire kjøpt.

I dag har jeg fulført to og begynt på tre bøker - en effektiv dag :ler: Jeg har jo lest min andel Kennedy-bøker etter hvert, men en biografi om Robert Kennedy har manglet. Den mangelen er nå rettet, med Evan Thomas' Robert Kennedy : His life. Først og fremst vil jeg gi forfatteren ros for å ha klart å begrense seg - 400 sider burde egentlig være nok for de fleste politiske biografier. RFK (Thomas veksler i teksten mellom å omtale ham som RFK, Kennedy og Bobby, det blir innimellom litt kompliserende - særlig i de kapitlene hvor også JFK/president Kennedy også er sterkt til stede) er på mange måter en mer interessant karakter enn sin bror - mer kompleks, mer idealistisk og ikke minst (imponerende for en politiker) ville til å lære og endre seg. Men ikke nødvendigvis mer sympatisk, dette er ingen helgenbiografi - man undrer jo litt mens man leser på hvordan ting kunne sett ut hvis han og Lyndon B. Johnsen hadde hatet hverandre litt mindre. Man undrer også litt over at en mann som til enhver tid hadde så mange jern i ilden og døde som 42-åring rakk å avle 11 barn (med samme kvinne)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyn-Enga i cupkamp på Bislett, det er historisk sus over det utgangspunktet der for alle med en interesse for Oslo-fotballen. Nesten så man kan forstå at supporterne fikk litt overtenning i forkant... :ball: Jeg merker meg at Lyn fortsatt har skjortekrage på drakta - noe annet tar seg jo ikke ut... :fnise: 

Jeg har vandret i uasfaltert og ukjent terreng i dag (fysio burde være fornøyd...) og sett på fugler (og en forhåpningsfull katt) ved Østensjøvannet sammen med mamma. Svane med unger, gjess og ender i flere varianter og en sothøne eller to. :kaklehone:Naturlig nok følger jeg opp med kylling til middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...