Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Det gjerde åpenbart det, i følge den svært unge observatøren som så behovet for å høylydt meddele sin mor dette plagsomme faktum :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemmer ikke jeg overhørte et minimenneske utbryte: Mamma, mamma! Se, en statulv! 

(jepp, det var selvfølgelig en statue av en ulv) 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fantastisk ord :ler: Jeg så en liten unge omfavne en kaninstatue omtrent like høy som ham selv og begeistret annonsere En tanin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 11.7.2021 den 16.33):

11.07: Fire lest, tre kjøpt.

Det skal vel ikke nektes for at det var tittelen på  Frances Welchs bok The imperial tea party som først fanget min interesse, men jeg sjekket hva den handlet om før jeg kjøpe den :fnise: Om forholdet mellom den siste tsar og den britiske kongefamilien, konkretisert i fortellingene om de tre offisielle besøkene som fant sted før første verdenskrig. Basert på dagboksnotater og øyevitneskildringer (særlig underholdende er observasjonene til den litt grinete russiske offiseren som var med på to av treffene) - interessant, tidvis morsomt og tidvis litt i overkant detaljert (skal man først gjøre et poeng av å gjengi de mange avansert franske menyene kan man godt ta seg bryet med å oversette dem også). Bokas le-høyt-øyeblikk kommer når en britisk admiral danser med tsarens søster, som var ulykkelig gift med en homofil mann, til enkevalsen fra Den glade enke, og forfatteren (britisk, selvfølgelig) kommenterer at hun may have given a wistful thought to merry widows. :fnise: 

15.07: Fem lest, tre kjøpt.

Ganske følsom til å være fra østkanten av Leif Bull er et essay om drabantbyen i norsk litteratur, fra Eva Ramm og Anne-Cath Vestly til Linn Strømsborg og Zeshan Shakar. Jeg har hørt om de fleste og lest en god del, men får et umiddelbart behov for å fylle noen av hullene, som Per Petterson og Roy Jacobsen (det burde man...). Bull fletter det sammen med sitt eget liv som drabantbyboer både som barn og voksen (og gir med det et sjelden innsyn i middelklassen på Holmlia - det er sjelden dem man hører om når det skrives om drabantbyen i media) og klarer å gjør det personlige interessant og relevant (at han bare er noen år eldre enn meg, som jo delvis er oppvokst i det nærmeste man kommer et drabantbyområde på vestkanten, gjør jo gjenkjennelsen større), og han skriver godt rent språklig også. Min største innvending er rent layout-messig - alle sitatblokkene i teksten burde vært tydeligere markert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke poenget med denne varmen - alt over 25 grader er jo bare ekstravagant sløsing... :svett:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig.... denne varmen er sløsing med ressurser. 

 

Men jeg fikk et tips på nettet - en varmeflaske som fylles og has i fryseren. Ganske deilig når det er varmt. Og om et par timer forsvinner solen fra verandaen - det blir deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (25 minutter siden):

Men tåler varmeflasker å fryses? Jeg ville trodd at det ødela gummien?

Mmmm... det tenkte jeg ikke på. Min var gammel - jeg bruker den aldri som varmeflaske.  Men om man bruker varmeflasken gjennom vinteren så er det kanskje ikke så lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ganske ny (og med sauetrekk -eldste niese var en smule misunnelig da den dukket opp under juletreet :fnise: ) og i bruk senest denne uka (som smertelindring, ikke fordi det var så kaldt...), så jeg tror jeg skal holde den (han - med hode og ansikt blir det jo et mer personlig forhold. Han heter for øvrig Viktor) unna fryseren... Det var for så hvidt ganske levelig i natt - med åpent vindu både på soverommet og kjøkkenet og soveromsdøren på gløtt blir det litt bevegelse i luften. Jeg havnet faktisk under dyna på et tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal nok Victor holde seg unna fryseren. 

 

Jeg tror min ble kjøpt inn for smertelindring for noen år siden, men har hatt tilhold i kjelleren en stund. Jeg trodde den ikke hadde tålt "tørken" men ikke merket noe lekkasje enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg hadde begge verandadørene og kjøkkenvindu oppe noen timer i går kveld så det var ganske luftig da jeg la meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full gjennomtrekk i soveromsetasjen hele natten, samt vifte som står på ene nattbordet og sørger for sirkulasjon. En livredder rett og slett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roadrunner skrev (39 minutter siden):

Her er det full gjennomtrekk i soveromsetasjen hele natten, samt vifte som står på ene nattbordet og sørger for sirkulasjon. En livredder rett og slett! 

Hadde jeg bodd i huset ditt så hadde jeg nok aldri beveget meg opp fra kjelleren i denne varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med godt isolerte vegger er at de også holder på kjøligheten om sommeren - det tar noen dager med sterk varme før det blir ulevelig inne (og så tar det tilsvarende tid å justere tilbake når varmeperioden er over, men den tid, den sorg...).

Fordelen med å trene i denne varmen er at man blir så svett at det kjennes ut som om man har gjort en større innsats enn vanlig. Jeg er ikke overbevist om at kroppen lar seg lure, men selvtilfredsheten er ganske lettlurt :ler: 

Nå er det nede i 26 grader på balkongen, så man burde jo sette seg ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg døde ikke, men det meste tyder jo på at jeg ikke er helt frisk... Jeg får klage til fysio over at hun har påført meg varige men og vrangforestillinger - hun kommer til å være strålende fornøyd med både meg og seg selv :ler: 

Kveldens aktiviteter er av det slaget som faller meg adskillig mer naturlig uansett vær - det er endelig tid for å en skikkelig restaurantmiddag igjen :sikle: Tror det er bortimot et år siden sist, selv da det var åpent i perioder i høst var det ikke så fristende, men nå venter sjøkreps og asparges på brygga :hoppendeglad:Mulig jeg skal benytte anledningen til å innvie min nye sommerkjole også - men der har jeg tid til å ombestemme meg mange ganger i løpet av dagen :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (20 timer siden):

15.07: Fem lest, tre kjøpt.

Ganske følsom til å være fra østkanten av Leif Bull er et essay om drabantbyen i norsk litteratur, fra Eva Ramm og Anne-Cath Vestly til Linn Strømsborg og Zeshan Shakar. Jeg har hørt om de fleste og lest en god del, men får et umiddelbart behov for å fylle noen av hullene, som Per Petterson og Roy Jacobsen (det burde man...). Bull fletter det sammen med sitt eget liv som drabantbyboer både som barn og voksen (og gir med det et sjelden innsyn i middelklassen på Holmlia - det er sjelden dem man hører om når det skrives om drabantbyen i media) og klarer å gjør det personlige interessant og relevant (at han bare er noen år eldre enn meg, som jo delvis er oppvokst i det nærmeste man kommer et drabantbyområde på vestkanten, gjør jo gjenkjennelsen større), og han skriver godt rent språklig også. Min største innvending er rent layout-messig - alle sitatblokkene i teksten burde vært tydeligere markert.

16.07: Seks lest, tre kjøpt.

Den som ikke sover om natta, får lese i stedet... Olive, hovedpersonen i Emma Gannons bok med samme navn, er 32 og har nettopp slått opp med samboeren gjennom mange år fordi de er uenige om barnespørsmålet. Mer konkret: Olive vil ikke. Av hennes tre nærmeste venner er en flerbarnsmor, en er høygravid og en står midt i prøverørsforsøk som får henne til å miste både vett og sosiale antenner, så stemningen i vennekretsen er ikke den beste. Som relativt frivillig barnløs 41-åring sympatiserer jeg jo med Olive på mange plan og kjenner meg igjen i mange  av beskrivelsene av hva barn og morskap gjør med vennskap som er både langvarige og tilsynelatende solide, til det punktet at det nesten er litt vondt å lese. Når Olive skriver liste over fordeler og ulemper med å få barn, handler mange av fordelen ikke om barnet, men av å være inkludert i fellesskapet, og jeg skjønner akkurat hva hun mener. Boka taper seg dessverre litt mot slutten - med chick lit-cover og blurber fra Sophia Kinsella og Elizabeth Gilbert kan man vel ikke forvente annet enn en litt for sukkersøt avslutning. 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Han er en vatt-maskin, sier TdF-kommentatoren. Dvs, det han egentlig sier er watt og mener å antyde noe om kraft og energi og sånt (fysikk var aldri mitt beste fag), men det er jo ikke det jeg ser for meg, for å si det pent :fnise: At Tøynissen, unnskyld Teunissen, nettopp har blitt nevnt hjelper jo ikke - alt hodet ser for seg er syklende vattnisser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mett og belåten* Så deilig å være ute og spise middag igjen :strix: Kveldens høydepunkt var forrettene - krepsehale under avokadolokk og grillet asparges med parmaskinke og hollandaise med rogn :sikle: Mangoparfaiten var heller ikke å forakte, men gulrot har ingen plass i en dessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...