Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje det... :legrine: 

I går kveld var jeg i seng kl 23, leste til midnatt og sov så 8 timer bortimot sammenhengende - så mye bedre enn å ligge våken til kl 4, som jeg også driver en del med for tiden. Hvorfor kan ikke kroppen bare lære en gang for alle...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (20 timer siden):

16.04: Seks lest, en kjøpt.

Jeg trodde det var Gerd Brantenberg som hadde introdusert den lesbiske kvinnen i norsk skjønnlitteratur - men Ebba Haslund var tidligere ute. I Det hendte ingenting  fra 1948 sitter den nå 30 år gamle Edle Henriksen - sist sett i Siste halvår - og reflekterer over alt som skjedde den siste fredsvåren - universitetsstudier, vennskap, forelskelse og kommer til en slags erkjennelse om seg selv og sitt eget liv, og ikke minst følelsene for venninnen Gro. Som tittelen sier - ingenting hendte, men like fullt skandaløst nok, tiden tatt i betraktning.

Fortsatt 16.04 (jeg ble jo ferdig rett før midnatt...): Syv lest, en kjøpt.

I følge boka jeg leste tidligere i måneden om Bloomsbury-gruppen, revolusjonerte Lytton Strachey biografi-genren, særlig med sin bok om dronning Elizabeth I og hennes forhold til jarlen av Essex fra 1928. Ettersom den alt sto i bokhylla (gammelt bibliotekseksemplar kjøpt på antikvariatsalg), var det jo helt naturlig å fortsette der. Strachey har et helt fantastisk språk og formuleringsevne, og en innlevelse de færreste biografier i dag kan tillate seg uten på havne i roman-genren, samtidig som har har dekning for alle historiske hendelser. Boka e helt klart skrevet for den dannede brite - her forutsettes en del kunnskaper jeg (til tross for at jeg har lest en del om Tudor-tider og for den saks skyld engelsk klassisk litteratur) ikke alltid kan hoste opp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann med imponerende kraftfullt lydanlegg på sykkelen (!!) lar med største selvfølge musikken stå på mens han er inne i butikken... :rolleyes: Synd jeg ikke har hengt ut balkongkassene - det hadde vært fort gjort å søle litt vann...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det er ikke lov å ta selfier av seg selv, melder NRKs mann i Windsor om publikumsrestriksjoner i forbindelse med prins Philips begravelse. Han sa ikke noe om hvorvidt man kunne ta selfier av andre... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storbritannias ambassadør til Norge snakker uanstrengt og flytende norsk i NRKs studio. Det er imponerende, han må jo ha vært her en stund... (og dagens tema er den kongelige begravelsen, for de som ikke har skjønt det allerede...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel riktigere å si at forholdet mellom det norske og det britiske kongehuset var nært - da kong Olav døde forsvant vel en del av den nærheten. Det sies jo at Olav gjerne stakk innom Buckingham Palace for en kopp te med dronning Elizabeth når han var i London i privat ærend... 🍵 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hun er en godt voksen dame, 

sier NRKs programleder om dronningen (95). Dagens diplomatiske underdrivelse... :fnise: 

Jeg zapper litt mellom NRK og BBC, hvor en programlederne har vært med i Would I lie to you. Nesten ikke distraherende i en sånn situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Han legges i gravkammeret i påvente av dronningen Elizabeth...

Jeg skjønner hva som menes, men det høres jo litt makabert ut. En gang i tiden - rundt den forrige Elizabeth - var det å i det hele tatt antyde noe om monarkens død å regne som forræderi og kunne potensielt straffes med døden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla er definitivt ikke på noen måte hertug av York... Dessuten synes jeg Harry burde ha klart å finne et helsvart slips for anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine unnskyldninger til Harry - han har et storkors av noe slag hengende over sitt svarte slips, det var det som fikk det til å se mønstret ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 timer siden):

Camilla er definitivt ikke på noen måte hertug av York... 

Det ville forbauset meg stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytrent og nydusjet med nytrukket te og ny forsyning sjokolade. Samt en ny oppdagelse - jeg har magemuskler :overrasket: (Jada, jeg kan grunnleggende anatomi...). Fortsatt godt polstret og skjult for det blotte øye, men etter et par måneder med jevnlig og systematisk trening har det skjedd noe, både der og i lårene. Å si at jeg bygger muskler er vel å trekke det litt langt, men jeg har så smått begynt å endre konsistens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cata skrev (56 minutter siden):

Det ville forbauset meg stort.

Henne også, mistenker jeg - for ikke å snakke om Charles og Andrew...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå: Første episode med gjennomgang av årets ESC-finalister. Den internasjonale sesongen er i gang! :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være første gang jeg har blitt skuffet av å ikke se Jan Thomas som deltager i et tv-program - han var jo overraskende underholdende i fjor...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det er alltid riktig låt som vinner - for det er den låten som flest stemte på!

Godt oppsummert av Ingeborg Heldal.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...