Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

For ikke å snakke om når jeg vet noe ingen av lagene vet. :nigo: Det skal dog sies at da handler det gjerne om de ikke fullt så finkulturelle spørsmålene - som at Chequers er den britiske statsministerens landsted (det følger embetet)... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 4.4.2021 den 16.15):

04.04: En lest, ingen kjøpt.

Jeg har brukt et par tidlige ettermiddagstimer på å humre meg gjennom Herfra til hektene, Ingrid Bjørnov samling epistler om stort og smått (særlig det siste...). Noe har jeg hørt fra scenen i ymse varianter, annet var nytt, og gjenkjenningsnivå er tidvis høyt. Når det gjelder alfabetisering, for eksempel, eller nostalgisk lagringssyndrom (mvh hun som har familiens minste leilighet og likevel var den som endte opp med det store bokskapet etter mormor og morfar...), for ikke å snakke om fenomenet klær som er et varp når de blir kjøpt på utenlandsferie, men av ukjente grunner ser helt annerledes ut hjemme...

08.04: To lest, ingen kjøpt.

Amy Licences Living in squares, loving in triangles er en samlebiografi om Boomsbury-gruppen, med fokus på Virginia Woolf. Det handler om litteratur og kunst og modernitetens framvekst, men også, som tittelen antyder, om mer personlige anliggender - hverken monogami eller heteronormativitet sto spesielt sterkt der... Jeg har strengt tatt ikke lest så mye Woolf som jeg som litterært anlagt feminist synes jeg burde, mulig jeg skal la meg inspirere og plukke Orlando ut av hylla snart. Men det spørs om det ikke blir et annet Bloomsbury-medlem først - Lytton Stratchey framheves i boka som en fornyer av biografigenren, og hans bok om dronning Elizabeth I og jarlen av Essex befinner seg jo også i umiddelbar nærhet... 

Skrevet

Jeg føler at dette konseptet kunne tålt noen flere episoder... :rulle:  

Skrevet

Dagens fra snapchats stavekontroll:

Vurderer om jeg trenger en ny
-styrkeøkt
-grav
-Erik Fosnes Hansen-bok

Vet hva jeg stemmer for av de tre... :fnise: 

Skrevet

Jeg har sett årets første linerle - da er det offisielt vår 🐦

Skrevet

Linerle har jeg ikke sett enda i år. Men den er nok her snart. 😊

Skrevet
Daria skrev (18 timer siden):

08.04: To lest, ingen kjøpt.

Amy Licences Living in squares, loving in triangles er en samlebiografi om Boomsbury-gruppen, med fokus på Virginia Woolf. Det handler om litteratur og kunst og modernitetens framvekst, men også, som tittelen antyder, om mer personlige anliggender - hverken monogami eller heteronormativitet sto spesielt sterkt der... Jeg har strengt tatt ikke lest så mye Woolf som jeg som litterært anlagt feminist synes jeg burde, mulig jeg skal la meg inspirere og plukke Orlando ut av hylla snart. Men det spørs om det ikke blir et annet Bloomsbury-medlem først - Lytton Stratchey framheves i boka som en fornyer av biografigenren, og hans bok om dronning Elizabeth I og jarlen av Essex befinner seg jo også i umiddelbar nærhet... 

09.04: To lest, en kjøpt.

Som tidligere antydet - En antikvariatpakke med Ebba Haslund debutroman Siste halvår er ankommet. Den omhandler avgangsklassen på Nissen pikeskole på slutten av 30-tallet og ble utgitt et tiår senere - omtrent samtidig som min mormor tok artium samme sted. Sannsynligheten er jo til stede for at dette var en bok hun og venninnene leste og kjente til...

Skrevet

Da var første vaksinedose satt 💉 Jeg lurer jo litt på om de vaksinene vi tok på skolen var så mye vondere, eller om det bare det at vi hauset det - og hverandre - sånn opp, dette merket jeg jo knapt. Bare tre uker til neste dose - stort sett alle andre jeg vet om har fått beskjed om seks uker, men igjen ser jeg ingen grunn til å klage over at ting går raskere enn ventet...

Skrevet

Trøtt, sløv og en anelse vondt i hodet - jeg mistenker et snev av vaksine-bivirkninger. Men å legge seg så tidlig er jo fortsatt ikke aktuelt... :fnise: 

Skrevet

Det herjet et par unger på rullebåndet (den klassiske løpe motsatt vei av båndet...) da jeg skulle ut av butikken. Etter å ha kjent misantropien blomstre hele handleturen grunnet både barnefamilier og par (samt en sykkel - hun sto parkert ved frysedisken med sykkel, handlevogn og mobil og sperret effektivt flere meters tilgang, mens han gikk til og fra og fant varer... :rolleyes: ), stilte jeg meg bredbent og demonstrativt midt på båndet og bare så på ungen som var på vei opp. Han snudde uten et ord...

Noen har helt klart dæljet løs på overarmen min i natt, den er fortsatt ganske øm selv om kulen som var rundt stikket har gått ned i løpet av dagen.  Er generelt litt trøtt og sliten og slapp, men hvorvidt det skyldes vaksinen, dårlig søvn, generell helsetilstand eller en symbiose av de tre, er ikke så godt å si. Jeg mistenker at dagsformen ville vært bedre uten vaksinen, men at den også ville vært bedre med vaksinen, men uten alt det andre. Uansett helt overkommelige bivirkninger - i følge sykepleieren var det i dag det sannsynligvis ville være verst.

Skrevet

Godt å høre at det ser ut til at bivirkningene er relativt snille. Familiens første vaksine skal gis til uka, håper vedkommende også får milde bivirkninger. 

Skrevet

Det er visst ofte hakket verre etter dose to, men det verste jeg har hørt er et par dager med feber og litt influensa-følelse, og det er det verdt. Hvertfall etterpå...

Skrevet
Daria skrev (På 30.3.2021 den 21.09):

Jeg har begynt på årets påskekrim i dag. Den er britisk, utgitt første gang på 1930-tallet (min utgave er en lekker klassisk grønn/hvit Penguin-pocket fra 1955, som et vennligsinnet menneske hadde donert til den lokale lesekiosken) og foregår i en liten landsby - jeg tror jeg kan være ganske trygg på at den er kjemisk fro for både groteske detaljer og organisert kriminalitet. :fnise: Foreløbig har vi ikke noe drapsoffer, men jeg holder en knapp på den nyinnflyttede aristokraten ingen ser ut til å like...

Teorien min stemte - aristokraten er funnet skutt ved elvebredden (fisking er et sentralt tema) og det bugner av potensielle mordere med både motiv, mulighet og mistenkelig oppførsel. Men det må jo være butleren som har gjort det...?

Skrevet
Roadrunner skrev (1 time siden):

Godt å høre at det ser ut til at bivirkningene er relativt snille. Familiens første vaksine skal gis til uka, håper vedkommende også får milde bivirkninger. 

Noen får ikke i det hele tatt. Min onkel fikk bare litt vondt i armen etterpå, min mor hadde en dag der hun følte litt på "mini-influensa" 

Skrevet
Daria skrev (På 9.4.2021 den 15.23):

09.04: To lest, en kjøpt.

Som tidligere antydet - En antikvariatpakke med Ebba Haslund debutroman Siste halvår er ankommet. Den omhandler avgangsklassen på Nissen pikeskole på slutten av 30-tallet og ble utgitt et tiår senere - omtrent samtidig som min mormor tok artium samme sted. Sannsynligheten er jo til stede for at dette var en bok hun og venninnene leste og kjente til...

10.04: Tre lest, en kjøpt.

Det var ikke butleren... :fnise: Cyril Hares Death is no sportsman er klassisk britisk krim med et begrenset antall mistenkte som alle viser seg å ha hatt både motiv og anledning, og en detektiv (her fra Scotland Yard) som samler alle i et rom i siste kapittel og kommer med alle avsløringene. Lite blod, et dryss understated humor og ikke minst 30-tallets klassebevissthet - funnet av et tyggegummipapir sier jo alt om hvilken klasse personen som har vært der tilhører...

Skrevet

Minstesøster trodde hun skulle dø natta etter første dose vaksine. Så dårlig har hun visst aldri vært i sitt liv. Men det gikk heldigvis fort over. 

Skrevet

Jeg fant meg en solfylt og relativt fredfull benk i en nærliggende park og dro opp boka, mens fuglene kvitret i buskene bak meg og hoppet rundt på bakken med føttene mine. Så kom en man og slo seg ned på nabobenken og fyrte opp både røyk og radio. Deretter kom den lokale fugledamen som tydeligvis pleide å mate fuglene akkurat ved den benken - hun parkerte sykkelen to meter unna og begynte å finne fram bæreposer med fuglemat. Plutselig fant jeg ut at det var på tide å komme seg videre - noen fugler ved føttene er definitivt bedre enn store flokker i alle retninger...

Skrevet

Jeg har "tatt en @Daria ". Omsatt i mer generelle termer så betyr det at stavene fikk bli med på dagens tur. Bein og balanse fungerer greit nok, men får litt mer schwung på armene og skuldrene når jeg går med staver så jeg burde i grunnen bruke dem oftere. 

Skrevet

Jeg jobber med å bruke mine mindre - men det var vel noe med bruksområde og -mål... :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...