Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sånn er det gjerne med det meste som folket får stemme på - det er ikke nødvendigvis den flinkeste som vinner. Se: Flertallet av MGP-finaler :ler: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-The city had one of the first free venereal disease clinics.
-Why would you pay for venereal disease...?

En av QIs beste brain farts :fnise: 

Skrevet

Jeg gjør et forsøk på å sy klær etter mønster heller enn etter eget hode for første gang på lenge. Det er ikke nødvendigvis så opplagt hva som menes alltid, til tross for at mønsteret er merket "easy" og jeg både har syerfaring og papirer på at dette har jeg drevet med før (i den grad et folkehøgskolevitnemål kan sies å dokumentere noe særlig annet enn tilstedeværelse...). Dessuten er framgangsmåten en helt annen enn jeg pleier å bruke, men da jeg klaget min nød til en sykyndig venninne viste det seg at jun alltid gjorde det sånn, så det kan jo være det har sine fordeler. Så langt har jeg ikke kommet lenger enn å klippe deler, så jeg skal vel vente litt med å felle min dom...

Skrevet

En bok om kroppsvæsker med den talende tittelen Sprut. Dette må da appellere til tenåringer... *studerer mammutkatalogen*

Skrevet

12.02: Ingen lest, tre kjøpt.

Jeg måtte et ikke-bok-ærend på Norli i dag og var flink og kjøpte bare det jeg skulle - ergo gikk jeg rett videre til Fretex ved siden av og gikk på en pocketsmell der i stedet :plystre: Paris i mellomkrigstiden, en biografi om Peggy Guggenheim og Deborah Mitfords selvbiografi. Ikke noe sjokkerende uvanlig, med andre ord... :fnise: 

Jeg måtte dobbeltsjekke at jeg virkelig ikke har fullført en eneste bok så langt i februar, men det er igjen dette med å lese mange og tykke bøker på en gang - det har jo gått noen hundre sider...

Skrevet (endret)

Jeg har stort sett et åpent sinn når det gjelder pizzafyll. Ananas og ansjos, reker og røkelaks - jeg har prøvd så mangt, og det aller meste er spiselig. Likefullt lurer jeg litt på hva de tenkte på Grandiosafabrikken da de laget ny vegetarvariant og synes det var en kjempeidé å inkludere brokkoli...

Endret av Daria
Skrevet

-Escargot?
-Goodness, no!
🐌

Som det hjerteløse mennesket jeg er humrer jeg jo over det lille "uhellet" på 2:48, men det aller festligste er unektelig mannen i publikum som ler så godt at man mistenker ham for å ha hatt lyst til å gjøre det samme... :fnise: 

Skrevet

Jeg har lest en hel bok i februar! :nigo: 
Det var trist som faen. Tok en time. 
Men syntes den var veldig fin. 

:ler: 

Skrevet

Jeg tror jeg har lest omtrent to sider Ari Behn totalt - jeg gjorde et forsøk på å begynne på Entusiasme og raseri en gang. Ikke helt min tekopp... 🍵 

Skrevet

Ravels Bolero er gåsehudfremkallende - et stort suggerende, spiralformet crescendo som sniker seg innpå deg. Filharmonien bød også på nesten nyskrevet finsk cellokonsert (dirigert av en finsk cellospillende (dog ikke i dag) dirigent, som fortsatt ser ut som en nykonfirmert nåså) som fikk meg til å se stjerner og galakser og måker. Moderne musikk kan være spesiell, men den kan også være fantastisk, og dagens  var av det sistnevnte slaget.

Skrevet
20 timer siden, Daria skrev:

Ravels Bolero er gåsehudfremkallende - et stort suggerende, spiralformet crescendo som sniker seg innpå deg. Filharmonien bød også på nesten nyskrevet finsk cellokonsert (dirigert av en finsk cellospillende (dog ikke i dag) dirigent, som fortsatt ser ut som en nykonfirmert nåså) som fikk meg til å se stjerner og galakser og måker. Moderne musikk kan være spesiell, men den kan også være fantastisk, og dagens  var av det sistnevnte slaget.

Det er en stund siden alle stykkene i en konsert rørte meg omtrent like mye. Ofte har det vært en "så der" og en fantastisk del, men her var det utrolig bra på alle tre stykkene. 

Skrevet

Absolutt en av sesongens beste så langt :Nikke:

Jeg har tilbragt valentinskvelden med mitt livs kjærlighet - bøker. Men jeg er jo ikke så monogam av meg, så ikke bare har det vært flere bøker involvert, men både te i flere varianter, kjeks og sjokolade har også fått være med. Peppermø-orgie :fnise: 

Skrevet
På 12.2.2020 den 16.46, Daria skrev:

12.02: Ingen lest, tre kjøpt.

Jeg måtte et ikke-bok-ærend på Norli i dag og var flink og kjøpte bare det jeg skulle - ergo gikk jeg rett videre til Fretex ved siden av og gikk på en pocketsmell der i stedet :plystre: Paris i mellomkrigstiden, en biografi om Peggy Guggenheim og Deborah Mitfords selvbiografi. Ikke noe sjokkerende uvanlig, med andre ord... :fnise: 

Jeg måtte dobbeltsjekke at jeg virkelig ikke har fullført en eneste bok så langt i februar, men det er igjen dette med å lese mange og tykke bøker på en gang - det har jo gått noen hundre sider...

14.02: To lest, tre kjøpt.

På tide... Home er den siste (dvs, det er jo den andre, men jeg leste som kjent den siste først, så...) i Marilynne Robinsons Gilead-trilogi. Denne trilogien er ikke en kronologisk fortelling, den er et venn-diagram hvor alle trev overlapper i varierende grad, men også har sin egen historie. Nydelige bøker om tro, håp og kjærlighet. Robinson har også skrevet essays (og flere romaner), deriblant en samling om bøker. Sannsynligheten for at den ramler ned i en digital handlekurv i min nærhet er overhengende...

En annen som skriver essays om litteratur - og fotografi, kunstglass og ymse annet - er Sara Danius, i en samling med tittelen Husmoderens död (hvor den som er i størst umiddelbar fare for å dø er hummeren med en kniv mot hodet på omslaget...). Hun skriver glitrende godt, underholdende og innsiktsfullt. Dessuten bruker hun konsekvent hon som pronomen når hun referer til mennesket, den reisende og andre generelle benevnelser, og det er mer iøynefallende enn man skulle tro og håpe, så mange år etter Egalias dødtre.

Skrevet

Dagens ord (og forsåhvidt også objekt): Sædcelle-skulptur. 11 meter høy. Visstnok en oksesædcelle, uten at jeg skal uttale meg om forskjeller og likheter... 

Skrevet (endret)

Knekkebrød, te og gale menn til frokost - det er skiflygingshelg...

Endret av Daria
Skrevet (endret)

En jublende glad finne i hoppbakken - foran alle nordmennene på resultatlisten. Det er et sjeldent syn for tiden... 

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...