Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kvelden blir nok ikke viet NRK nei. Jeg fikk kløe etter 2 sekunder og måtte ta allergimedisin mot "fjortiser"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Daria skrev:

Av de fire deltagerne har jeg hørt om Sofie Elise - det er jo ikke til å unngå - de andre tre er fullstendig ukjente. Kanskje jeg skal vie kvelden til min nye gode pærete og de siste kapitlene til Madeleine Albright istedet...? 

Som sagt, så gjort:

07.12: Tre lest, en kjøpt.

Etter å nå ha lest både Hillary Clinton og Madeleine Albright fortelle om å være kvinne i internasjonal politikk på 90-tallet, lurer jeg på om ikke selvbiogafien til Gro er et naturlig sted å fortsette...

Skrevet

Fra kveldens konsert:

Skrevet

Boknerdingsadvarsel: Når jeg kommer over en liste over de bestselgende skjønnlitterære bøkene, samt andre nevneverdige utgivelser, år for år (i USA) de siste hundre årene, klarer jeg jo ikke la være å gjennomføre en liten opptelling... At jeg har lest flest fra de siste 40 årene er jo ikke så rart (men ingen etter 2012), mer overraskende at jeg har lest så mange fra 20-tallet. Som alltid en hel del jeg burde lese/har tenkt å lese/har stående i hylla med mer eller mindre klare intensjoner... Også interessant å se hvordan boksalget i stadig større grad preges av filmer og serier - med 2012 som det deprimerende bunnpunktet. Mulig jeg må ta en titt på tilsvarende liste for sakprosa også, der har jeg neppe lest så mange...

F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby (1925)
Virginia Woolf, Mrs. Dalloway (1925)
Edna Ferber, Show Boat (1926)
Ernest Hemingway, The Sun Also Rises (1926)
Virginia Woolf, To the Lighthouse (1927)
Erich Maria Remarque, All Quiet on the Western Front (1929)

Aldous Huxley, Brave New World (1932)
Margaret Mitchell, Gone with the Wind (1936)

Christopher Isherwood, The Berlin Stories (1945)
Albert Camus, The Stranger (1946)

J. D. Salinger, The Catcher in the Rye (1951)
J. R. R. Tolkien, The Fellowship of the Ring (1954)
Vladimir Nabokov, Lolita (1955)

V. S. Naipaul, A House for Mr. Biswas (1961)
Muriel Spark, The Prime of Miss Jean Brodie (1961)
Mary McCarthy, The Group (1963)
S. E. Hinton, The Outsiders (1967)

Erich Segal, ­Love Story (1970)
Erich Segal, Oliver’s Story (1977)
Toni Morrison, Song of Solomon (1977)

Jean M. Auel, The Valley of Horses (1982)
Marion Zimmer Bradley, The Mists of Avalon (1983)
Jean M. Auel, The Mammoth Hunters (1985)
Isabel Allende, The House of the Spirits (1985)
Kazuo Ishiguro, The Remains of the Day (1989)

Jean M. Auel, The Plains of Passage (1990)
A. S. Byatt, Possession (1990)
Julia Alvarez, How the Garcia Girls Lost Their Accents (1991)
Jeffrey Eugenides, The Virgin Suicides (1993)
Danielle Steel, Wings (1994)
Helen Fielding, Bridget Jones’ Diary (1996)
Michael Cunningham, The Hours (1998)
Barbara Kingsolver, The Poisonwood Bible (1998)

Zadie Smith, White Teeth (2000)
Ian McEwan, Atonement (2001)
Ann Patchett, Bel Canto (2001)
Jeffrey Eugenides, Middlesex (2002)
Mark Haddon, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2003)
Khaled Hosseini, The Kite Runner (2003)
Alan Hollinghurst, The Line of Beauty (2004)
Khaled Hosseini, A Thousand Splendid Suns (2007)
Mohsin Hamid, The Reluctant Fundamentalist (2007)
Colum McCann, Let the Great World Spin (2009)

Kathryn Stockett, The Help (2010)
Emma Donoghue, Room (2011)
Elena Ferrante, My Brilliant Friend (2012)

Skrevet (endret)

Sakprosalisten ble en smule kortere, ja - og med adskillig færre bøker jeg har planer om å og/eller føler jeg burde lese. Tror bortimot 2/3 er Better home & garden-varianter, koke- og slankebøker og andre "Slik kan du forbedre ditt liv"-bøker... Pussig nok inkluderer non-fiction i USA også poesi og tegneseier :vetikke:

Gertrude Stein, The Autobiography of Alice B. Toklas (1933)
Isak Dinesen, Out of Africa (1937)
Eve Curie, Madame Curie (1938)

Anne Frank, The Diary of a Young Girl (1952)

Erma Bombeck, Aunt Erma’s Cope Book (1979)

Michael Jackson, Moonwalk (1988)

Katharine Hepburn, Me: Stories of My Life (1991)
Jon Krakauer, Into Thin Air (1997)

Marjane Satrapi, Persepolis (2000)
Barbara Ehrenreich, Nickel and Dimed (2001)
Hillary Rodham Clinton, Living History (2003)
Alison Bechdel, Fun Home (2006)

Endret av Daria
Slankebøker, ikke slangebøker...
Skrevet

Freudian slippers... :hoho: 

• Liker 1
Skrevet

Det er blå himmel med antydning til sol ute - jeg burde vel se det som et hint om at det er tid for å komme seg opp og ut...

Skrevet

Deilig ute i dag. Fikk med meg dagslys og sol, handling, levering i Fretexboks og slitsom gåtur på ubrøytet fortau. Selv vaktmesteren hos oss (som vanligvis er tidlig i gang med brøyting) venter på snøsmelting i stedet for brøyting. Så jeg var både sliten og svett når jeg kom hjem. Men veldig godt  å se solen og dagslys. 

Skrevet

Null sol i ytre strøk... Ser ikke blå himmel en gang, den er helt hvit.

En kompis sklei på her om dagen. Han pleier alltid å bruke brodder, men skulle bare ut med søpla. Resultat: Komplisert brudd i skuldra, operasjon og uker med hjemmesykepleier på besøk. Så jeg bruker nå nesten kun mine Ilse Jacobsen-vinterboots med innebygde brodder. Gidder virkelig ikke å ta noen sjanser, ass.

Skrevet (endret)

Det har ikke vært særlig glatt nede i sentrum, derimot var det tråkket en fin smal sti langs Frognerkilen. Hurra for alle hundeluftere som er ute tidlig :ler: Det ble litt lenger tur enn jeg hadde tenkt, sola tittet fram på akkurat riktig tidspunkt og ledet meg ut i fristelse... Gikk akkurat samme tur som på onsdag, det er jo egentlig litt fascinerende å se hvor mye og hvor raskt snøen endrer landskapet.

Endret av Daria
Skrevet

-Jeg tror Krüger har Haga på gaffer'n! 🍴

Skal vi anta at NRKs kommentator begynner å bli klar for lunsj...? :fnise: 

Skrevet

Fikk tak i kalenderlys i dag - etter fem timer er jeg bare et par dager på etterskudd (nei, jeg gikk ikke for kubbelysvarianten...). De timene har jeg primært brukt til å lese, jeg har begynt på både en biografi om Laura Ingalls Wilder og en finlandssvensk roman. Jeg er bare tre bøker unna å bikke 80 leste i år, det burde jo være innenfor rekkevidde...

Skrevet

Ny dag, nye muligheter - samt nye tekopper og pepperkaker... *har prioriteringene i orden* Det store spørsmålet er jo hva man skal bruke disse mulighetene til... Jeg vurderer en tur på hagesenteret for å kjøpe en juleblomst eller to, om ikke annet må jeg jo ha et par hyasinter. Men først må jeg ha frokost, noe litt mer substansielt enn pepperkaker må vel til, selv i desember.

Skrevet

Hagesenteret hadde ikke hyasinter :overrasket: Ikke hadde de så mye annet spennende heller (med unntak av noen lekre mørkegrønne potter i glasert italiensk keramikk. Til den nette sum av 300 for miniatyrutgaven og 500 for normal størrelse. Hun som stor sett kjøper pottene sine for en tier på loppemarkeder og bruktbutikker betakket seg...), så da blir det heller blomsterkjøp en annen dag. Fikk meg en tur, da, i sol og snøidyll og en sving innom gamle tomter for å se at barnehagen min fortsatt står, samt gleden av å hører det eldre ekteparet ovenfor meg på trikken diskutere stafettlaget :fnise: 

Skrevet

Det er mulig at jeg i et svakt øyeblikk har krysset en grense jeg har klart å styre unna til nå og pådratt meg en bitteliten bestilling fra Lindy Bop, i anledning salgsmailene de stadig sender meg :plystre: Det er jo tross alt lettere å teste ut størrelser og kvalitet til £9 enn £26...

Skrevet

Det er en viktig førjulsdag i dag - den store glitter-og-paljetter-og-overdådighet-og-velstelte-julehomser-dagen :danser: 

Skrevet

Julehjertene var tilbake! :strix:I fjor kuttet fagottene Julen är här med tilhørende hjerter og bevegelser - det ble det bråk av, jeg var ikke alene om å savne dem... :fnise: Olafiaengelen var minneverdig, utvalget julegensere likeså, det var glitter og paljetter både her og der, nettingstrømper og cancanskjørt og alt som (ikke) hører med på enhver julekonsert. Dessuten er jo metahumor alltid gøy - trenge de en lege eller to i et av sine shownummer setter de selvfølgelig sine ekte leger i de rollene... :ler: 👨‍⚕️

Skrevet

På vandring i youtubes glitrende avkroker? Jeg? :engel:

Nissehiphopdansere i steppesko... :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...