Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (På 3.5.2024 den 11.16):

03.05: Ingen lest, en kjøpt.

AJ Pearces Mrs Porter Calling i postkassen (strengt tatt for et par dager siden) - bok tre om Emmy som jobber i et dameblad i London under krigen. Jeg har elsket de andre to - intelligent og underholdende feelgood som ikke blir hverken klissete eller for forutsigbar, og hvor vennskap og jobb er mer i fokus enn kjærlighet (selv om den også er der). Forventningene er skyhøye...

05.05: To lest, en kjøpt.

Jinsei : Dansens kraft er av og om Maiko Nishino (fortalt til Ragnhild Laukholm Sandvik, som det står på tittebladet), prima ballerina ved Nasjonaballetten i mange år og nylig pensjonist (som man blir relativt tidlig som danser - hun er jevnaldrende med meg). Boka, som er ganske lettlest og svært rikt illustrert (jeg savner litt mer billedtekster) forteller om hennes vei fra dansende barn i Japan til solist på høyt internasjonalt nivå. Jeg har sett henne på scenen mange ganger og synes dette er interessant, men så veldig i dybden går det aldri (og kapittelen med "ballet for alle"-øvelser hoppet jeg over) - dette er mer liv enn ballett.

Christoph Ransmayrs Cox eller tidens gang handler om en britisk urmaker som kalles til det kinesiske keiserhoffet på 1700-tallet for å oppfylle keiserens store drøm (vagt basert på en faktisk urmaker, men selve hstorien er fri fantasi). I følge baksideteksten er dette et allegorisk eventyr og en enestående refleksjon over tid og eksistens. Det innebærer først og fremst et språk som blir så innviklet og høytflyvende og poetisk pretensiøst at både mening og engasjement blir skadelidende. Når jeg må lese en setning flere ganger fordi den er så krøkkete oppbygd at den går seg bort i sine egne kreative formuleringer (det er mulig de funker bedre på originalspråket tysk), henfaller jeg mer til konkret irritasjon enn eksistensiell refleksjon...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (På 1.5.2024 den 18.33):

Jeg fikk ånden over meg og dro meg ut på en liten kveldstur under blomstrende trær. Det var overraskende varmt - en ting er at det er sommervarmt i solsteiken på balkongen midt på dagen, men nå var det sommerfølelse også i skyggen etter klokka 18. Det er så fascinerende når årstidene skifter så tydelig bokstavelig talt over natta - jeg brukte vanter så sent som i går...

...og i dag var vantene tilbake igjen, sammen med den litt tykkere ytterjakka (med en stor grønn etsy-brosje, som vekket begeistring hos den ansatte på Bunnpris - den grønnfargen er ansett som lykefarge i Asia, ble jeg fortalt. Man kan jo håpe...). Morgendagen ser hakket mer lovende ut, jeg har ambisjoner om en tur på festningen hvis jeg henger noenlunde sammen etter gjensynet med vestlendingen (det vil bli godt. Det vil sannsynligvis også bli noen hakk mer krevende enn vanlig...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At least it's edible...

Når det er bedømmelsen av vinneren av den tekniske utfordringen... Jeg tror det er den verste runden jeg har sett i noen sesong av Bake-off :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett Josh Niland omgås fisk på MasterChef før, og det er alltid like imponerende, både håndlaget og hvordan han bruker hver eneste lille del av den. Men ordene fiskeøye og iskrem burde aldri brukes i samme setning - jeg er fortsatt ikke helt over da han bruke fiskeskjell som erstatning for kokosmasse i en dessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 minutter siden):

Jeg har sett Josh Niland omgås fisk på MasterChef før, og det er alltid like imponerende, både håndlaget og hvordan han bruker hver eneste lille del av den. Men ordene fiskeøye og iskrem burde aldri brukes i samme setning - jeg er fortsatt ikke helt over da han bruke fiskeskjell som erstatning for kokosmasse i en dessert...

Det er ting fra MasterChef man har fortrengt… :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Posten krever avgifter for etsy-pakken min - det har jeg ikke opplevd før (og jeg har til og med kjøpt fra samme selger før), jeg trodde VAT-avgiftene jeg betalte ved kjøp skulle dekke det :vetikke: Det kan ha skjedd et feil et sted, men jeg gidder ikke styre for en hundrelapp... (Om jeg gikk på en brosje-smell på en dårlig dag igjen? Hva tror dere om meg... :plystre: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tur på festningen - en lang lesestund med bok og te og sol og blomstrende, duftende busker. Jeg sto plutselig i helt riktig vinkel til spireaen og ble bare stående og lukte. Dessuten ble jeg stående og høre på en guide - alltid morsomt å høre Norge presentert av utlendinger for utlendinger, man føler seg jo litt eksotisk :fnise: 

Etterlengtet sjelevrengingsøkt i dag - jeg har jo hatt nedtelling i ukesvis, men var ikke den som umiddelbart framsto som mest ivrig med å komme i gang. Jeg ankom nesten ti minutter før tiden og han sto i døra før jeg fikk satt meg på venterommet, tydeligvis helt klar for å begynne - helt greit for meg, men litt overraskende. Det viste seg at han hadde tatt feil av tiden - jeg hadde time et kvarter senere enn vanlig, det hadde gått ham hus forbi og han hadde lurt på hvor det ble av meg. -Jeg var ute og så etter deg, men tenkte ikke på å sjekke kalenderen...  Jeg er alltid like lettet når det ikke er jeg som har gjort feil - jeg har jo så mange avtaler og tider å holde styr på og setter min ære i å holde oversikt :ler:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har spist oksepenis. Jeg er veldig sikker på at jeg aldri har prøvd å tilberede det... (og konteksten her er MasterChef, om noen var i tvil... :fnise: ). Da det var OL i Beijing hadde NRK et innslag om en penis-restaurant, det hadde nok mer eksotiske innslag enn okse (og reporteren forteller nok fortsatt den historien i festlig lag :ler: ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (59 minutter siden):

Det var jo ikke dette resultatet jeg ville ha...

Jeg var i grunn greit fornøyd jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te og strikketøy er på plass - Svt er slått på og det er klart for første semifinale i ESC 2024

Må bare "tømme" ut første koppen med te. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og man har jo testet fasilitetene for noen år siden. Satser på at de har løst det trafikale noe bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette på at alt er mye større nå - inkludert kaoset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og bare tenk på sikkerheten. Jeg er greit fornøyd med å se det fra stolen her hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fordelene - ikke minst for landene det gjelder - at de bidragene som går direkte til finalen også får vise seg fram en gang til, men disse semifinalene har jo ikke slitt med å være for korte, med tanke på hvor sent de begynner på en hverdagskveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...