Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (På 15.10.2022 den 17.29):

15.10: Fem lest, tre kjøpt.

Jeg bedriver litt statistikk-manipulering her - jeg fant et par bøker jeg kjøpte rett før jeg dro på rehab og glemte å registrere :plystre: :fnise: Den som faktisk hører hjemme i oktober-statistikken - nettopp ankommet fra bokklubben - er Ingen er lenger alene på jorden av Svein Ellingsen, med undertittel 25 lesninger til advent og jul; en julekalenderbok. De to etterslepene har for så vidt også selvforklarende undertitler: Voyaging out : British women artists from suffrage to the sixties og Regency women's dress : Techniques and patterns 1800-1830. Det skal vel sies at temamessig vil ingen av dem føle seg ensomme i bokhylla... 

16.10: Seks lest, tre kjøpt.

Jeg fikk Inger Merete Hobbelstads essaysamling Å leve med Shakespeare til jul da den kom i 2016, og hadde en plan om å bruke den som utgangspunkt for et Shakespeare-prosjekt: Lese et essays, lese stykket det handlet om og se minst en adaptasjon av stykket (og helst blogge om det i tillegg). Inspirasjonen varte en stund og jeg har fulgt det opp litt når jeg uansett har skullet se aktuelle stykker, men så har det dabbet litt av og boka har blitt liggende nokså urørt ganske lenge. Nå fant jeg ut at det var på tide å få lest den ferdig, så får heller det store fordypningsprosjektet tas opp igjen senere. Hobbelstad er samme årgang som meg, og vi hadde det samme skjellsettende første møtet med Shakespeares ord i form av Kenneth Branaghs herlige filmatisering av Much ado about Nothing som bråmodne preteens tidlig på 90-tallet (jeg så riktignok ballettversjonen av Romeo og Julie noen år før, men den er jo uten ord...), og selv om hennes forhold til Shakespeare nok er mer nær og intenst enn mitt, har jeg også både sett og lest min dose, og kan nikke gjenkjennende til mye, både når det gjelder skuespillene og Hobbelstads moderne referanser, assosiasjoner ovg tanker. Noen av skuespillene hun skriver om er helt ukjente - som Coriolanus - men det er ikke noe problem å henge med (det var et av de jeg aldri kom meg til å lese...). Hun knytter dem opp til aktuelle problemstillinger og etterlater ingen tvil om at man både kan og bør leve med Shakespeare også i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sauen Shaun skrev (15 timer siden):

:fnise: Stiller i klasse med Heidi Weng som bøyde seg i hatten…

Den har jo blitt en klassiker - jeg er litt usikker på hvor fornøyd hun er med det :ler: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordring: Slappe skikkelig av et par timer, uten å bli så sigen at det blir tungt å skulle ut igjen... En i overkant full dag - jeg startet som vanlig uka hos psykofysio, fulgte opp med en lang og god skravleøkt over te og kaker på Perch's med en venninne jeg ikke har sett på flere år og skal avslutte med kveldstime for MR. (Å rote sliten rundt på Ullevåls store område i regn og mørke blir stas...) Minst en programpost mer enn kroppen egentlig helt tåler, men sånn blir det av og det. Det virkelig store spørsmålet er hvilken tilstand jeg kommer til å være i hos fysio 8.30 i morgen...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant fram, fikk gjort det jeg skulle (dvs ligge pent og stille mens det bråkte og ristet rundt meg, radiografen styrte med kontrastvæske og P1 bød på Shaggy og Sheryl Crow) og kom meg hjem igjen for egen og Ruters maskin. Morgendagen blir en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (17 timer siden):

Det virkelig store spørsmålet er hvilken tilstand jeg kommer til å være i hos fysio 8.30 i morgen...

Det må vel være lov å si at formen var noe redusert... Men jeg var der, jeg kom meg gjennom tre nesten hele sett og hang noenlunde sammen etterpå - og på et tidspunkt underveis bestemte jeg meg for å bestille hjemlevering av matvarer i dag heller enn å planlegge en kveldstur til butikken... Fysoi var som forventet både enig i mine vurderinger om at det å prioritere hyggelige og sosiale ting er viktig og vel verdt å være litt sliten for i ettertid, og godt fornøyd med stølheten som var en konsekvens av forrige time :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst å være såpass brukanes i dag synes jeg! Bra jobba! Og hjemlevering høres meget fornuftig ut :jepp:

Lite planer resten av dagen formoder jeg, så du kan slappe av og lade litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en nødvendig avtale med vaskekjelleren (det er snart ekko i undertøysskuffen), ut over det er det vel lave odds for at te og bøker vil dominere dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 16.10.2022 den 21.10):

16.10: Seks lest, tre kjøpt.

18.10: Seks lest, fire kjøpt.

Jeg har kjøpt en bok - ny, norsk skjønnlitteratur i innbundet utgave, det skjer ikke så ofte - og jeg har ikke tenkt å fortelle dere hvilken, av hensyn til min egen anonymitet :fnise: Et familiemedlem har debutert som forfatter, så jeg har frydet meg over å kunne gå på Norli og finne en forfatter jeg faktisk kjenner i hyllene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva Meny drev med i dag - de kom først og sendte melding om at de ville være hos meg i løpet av en halvtime etterpå... :vetikke: Men kjøleskapet er fylt opp, det er det viktigste (og selv jeg prinsipielt fortsatt synes det er en uting å sende med vareprøver, er unektelig salt lakris på Haribo mer velkomment enn colaflasken jeg fikk sist...).

Klær er vasket, bok påbegynt (og et par andre også lest i) og te drukket. Ryktene sier at det skal bli sol i morgen, så da burde man vel ta med seg bok og te og sitteunderlag og lufte kroppen litt utendørs etter å ha luftet tanker og følelser hos mannen som graver i sånt med stort engasjement - det skal visst bli ganske grått resten av uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene om sol i dag stemte - det har blitt lest og drukket te på en solfylt dag på festningen. :ac: Deilig, men det merkes at det er høst - jeg var ganske frossen etterpå, selv med sitteunderlag i ull, varm te og vanter. Jeg trodde jeg hadde kledd meg godt, men tydeligvis ikke godt nok - jeg hutret meg inn under pledd og sjal da jeg kom hjem. Man blir jeg heller ikke utpreget varm av å være sliten - det kommer fortsatt litt overraskende på meg at det å sitte stille på en sofa og snakke om ting på utvalgte dager kan oppleves nesten like krevende for kroppen som en økt hos fysio...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 18.10.2022 den 11.39):

18.10: Seks lest, fire kjøpt.

Jeg har kjøpt en bok - ny, norsk skjønnlitteratur i innbundet utgave, det skjer ikke så ofte - og jeg har ikke tenkt å fortelle dere hvilken, av hensyn til min egen anonymitet :fnise: Et familiemedlem har debutert som forfatter, så jeg har frydet meg over å kunne gå på Norli og finne en forfatter jeg faktisk kjenner i hyllene der.

19.10: Syv lest, fire kjøpt.

I Silence is a scense av Layla AlAmmar sitter en ung, syrisk flyktning, stum etter alt hun har vært gjennom, i en leilighet i en liten by i Enngland og ser på sine naboer og deres liv og skriver artikler for et nettmagasin. Men den som ser, er også en del av det som skjer, og stillhet og isolasjon er kanskje ikke et alternativ man kan velge i alle situasjoner. Jeg henger ikke helt med alltid på hva som er minner og faktiske opplevelser og hva som er drømmer og fantasier (men det tror jeg ikke hun alltid er klar over heller) og det blir tidvis både litt tregt og litt overtydelig, men den har sterke partier, gode intensjoner og et viktig perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet over denne og innså at akkurat det nummeret der har jeg på vhs et sted (med bedre kvalitet...) - jeg har hvertfall hatt det en gang, før jeg kastet deler av samlingen. Igjen slår det meg hvor kjekk Espen Lind var på den tiden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny oppdagelse: Det går faktisk an å bli støl hos psykologen. Det sier vel litt om hvor anspent jeg var i timen i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 time siden):

Ny oppdagelse: Det går faktisk an å bli støl hos psykologen. Det sier vel litt om hvor anspent jeg var i timen i går...

Wow! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært på lunsj & lyrikk på Det Norske Teatret :strix: Første gang siden før pandemi og gangproblemer og fatigue og alt det der, og det var så deilig! Jeg leste bok og drakk te og spiste cookie, pensjonistene skravlet og spiste lunsj og Jon Bleiklie Devik leste Kolbein Falkeid så jeg måtte tørke et par tårer (sannsynligheten for at Falkeid-samlingen min må en tur ut av hylla i løpet av dagen er stor), og på hjemveien ramlet jeg innom Fretex og kom ut med en ring og en brosje. Fin dag :hjerte: 

Roadrunner skrev (1 time siden):

Wow! 

Jepp - så intenst fysisk kan følelser faktisk bli, og det helt uten at hodet skjønte hva det handlet om. Merkelig og litt skremmende - men også litt spennende å utforske i trygge omgivelser. Det var igjen dette med at jeg trodde jeg var normal og velfungerende, og så begynte jeg i terapi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (19 timer siden):

19.10: Syv lest, fire kjøpt.

20.10: Syv lest, fem kjøpt.

Det lå visst en bok i postkassa igjen... :plystre: Hell and other destinations er bind to av Madeleine Albrights selvbiografi, til samlingen av kvinnelige politikeres selvbiografier. I den kategorien holder jeg på med Condoleezza Rice, som jeg satser på at dukker opp i ferdiglest-statistikken i løpet av de nærmeste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kielferga tuter for avgang. Om bord har den (antar jeg) en gjeng godt voksne damer som var slitsomt høyrøstede allerede på bussen for en drøy time siden - hvordan de er etter Drøbaksundet er jeg glad jeg slipper å forholde meg til... 🛳️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at med din historikk er dette en smått skummel formulering? 

Sitat

...og på hjemveien ramlet jeg innom Fretex...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...