Gå til innhold

Provosert over en katteeiers reaksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som dyreelsker uansett rase og art, så vil jeg bare kommentere at det går an å ha empati ovenfor en katt uten å menneskliggjøre den, eller å ha selektiv empati ovenfor andre dyr. Jeg synes det er akkurat like trist å finne en død mus som en død katt, da jeg synes det er akkurat like mye et liv. Den eneste forskjellen er kanskje at det kan hende det sitter en trist familie hjemme som savner katten. Dette går da på empati ovenfor eierene, ikke dyret.

Musa er akkurat like mye drept som katten...

Jeg hadde blitt like opprørt om dagbladet hadde lagt ut et like "grafisk" bilde av en blodig, død ørn som noen hadde skutt ned, som jeg ble da jeg så bildet av den døde katten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nesten komisk. Plutselig blir det en tragedie at et dyr dreper et annet dyr, bare fordi et menneske er i nærheten og ser at det skjer. Folkens, det er slik naturen fungerer og det er det tydeligvis ikke mange som forstår.

Dyr er like mye verdt som mennesker, sier noen her. Iallefall noen dyr, som søte katter og hundevalper. Ørner, slanger og edderkopper kan vi gjerne kvitte oss med :P

Gjest CamStatic
Skrevet

Bwahaha, dette må være noe av det mest hysteriske jeg har lest på lenge. Enkelte dyrefolk her inne tar kaka! :D

Men, la oss tenke litt realistisk nå..

1. Å ta alt en avis-artikkel sier skal man _ALDRI_ gjøre. De skriver det som selger, og det som får folk til å føle noe, på både godt og vondt.

2. Jeg vet godt hvordan det er å knytte seg forskjellig til dyr. Jeg har jo en del. Jeg har hittil ikke opplevd å miste noen hunder, men når jeg var yngre så gråt jeg både for nabokatta og nabobikkja da de døde.

Med åra har jeg blitt litt mer hardhudet, og det er sånn det er for folk som har mye dyr, og da spesielt nyttedyr. Jeg mistet nylig en gekko, og selv om jeg syns det var veldig leit og trist, så gråt jeg ikke. Jeg orker ikke å la slike tap tære for mye på helsa, for uansett hvor mye empati og tårer jeg måtte gi, så endrer det fortsatt ikke det faktum at gekkoen er død.

3. Jeg liker egentlig ikke forskjellige begrep på dyr. Nyttedyr, skadedyr, kjæledyr, hobbydyr, bruksdyr - for meg er alle _dyr_

Alle har sin viktig rolle her på planeten, alt fra små krypende maur til elefanter. De er i teorien like mye verdt. Det å si at skadedyr er det ikke så farlig med at de blir spist, mens man hyler og bærer seg over at kjæledyr blir spist er dobbeltmoral og stygt.

Tror du virkelig ørnen bryr seg filla om hva som er skadedyr eller kjæledyr? Det er vinter, og det er vanskelig å få tak i mat for dem. Bor man i et område med mye ørn, så er man nok forberedt på at en dag så stryker katta med.

Naturen er brutal og sånn er det bare. Ser kanskje ut som at enkelte av oss har levd litt for lenge på en rosa sky for å innse det? :)

Skrevet

må smile litt her ja, staaaakars katten som er død sies det, for den har like mye verdi som en unge! og i neste øyeblikk: skyt ørnen?

for det første, NEI, en unge har større verdi enn en katt. Jeg er fryktelig glad i alle mine firbeinte venner, men hadde jeg stått i den situasjonen at jeg måtte velge og prioritere hadde ungene kommet først.

Og hvorfor stakkars katt men ikke stakkars ørn, de er like døde?

(nå skal det nevnets at jeg bor midt i ulveland, og jeg ønsker den pokker i vold pga at jeg ikke kan ha med løse hunder på tur etc lenger, men om en av mine hunder død pga ulven, så er det MITT tap, ikke hundens...)

Skrevet
Den ene ørnen er verd mere for meg enn alle kattene deres, ørnen har en naturlig plass i Norge. Det har IKKE de tåpelige kattene deres.

Ganske historieløs du. Kattene har lang historie i Norge. Frøyas vogn ble dratt av katter.

Katter var altså i Norge før kristendommen.

De har altså mere her å gjøre enn kristendommen.

Igjen: alle som hyller naturens gang og spytter på mennesker med personlig empati og forhold til sine egne dyr: hvorfor skulle ørnen pakkes inn i teppe, has på fang og tas med til dyrlege da, den ble ærlig skadet av en katt som i følge naturens regler

forsvarte seg.

Hvorfor skulle ikke ørnen overlates til naturens gang?

Skrevet

Jeg ble ikke provosert, men jeg ble trist. Det er jo dessverre sånn holdning til katter mange bønder har, en katt mindre, en katt mer, ikke noe big deal, de dør jo hele tida, liksom. Ikke helt sånn som vi som har katter som lever opptil tjue år og er for lengst en del av familien...

Skrevet

Må bare si meg enig i de som sier at dette er naturens gang. Dyr tar tyr for å overleve, sånn er det bare.

Og for å ta utgangspunkt i et jungelord fra Cesar, hundehviskeren. Slutt å menneskliggjøre dyrene. De er fremdeles dyr, ikke mennesker.

Jeg kan rase over ren dyremishandling, men jeg får meg ikke til å gråte over noe som er naturens gang,

Skrevet

naturlig for mennesker å dø også men dere gråter forde

Skrevet

Naturligvis. Det er også en helt annen situasjon.

Dyr og mennesker kan ikke sidestilles.

Skrevet

Man har jo ganske så forskjellig relasjoner til mennesker i forhold til det man har til dyr da, så det blir vel litt for rart å si? Jeg gråt også når jeg mistet kjæledyret mitt, men hadde det vært gårdsdyr som man ikke er nært knyttet til så mener jeg det blir annerledes. Trist ja, men man gråter kanskje ikke.

Jeg gråter ikke over mennesker jeg ikke har veldig nær relasjon til heller, bare så det er sagt. Selv om det selvsagt er trist det også.

Gjest Bianca26
Skrevet

Katter er da ikke nyttedyr. De gjør ikke annet enn å fange rotter og mus noe som ikke akkurat er et kjempeproblem. Katter er mest for kos.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)
Som dyreelsker uansett rase og art, så vil jeg bare kommentere at det går an å ha empati ovenfor en katt uten å menneskliggjøre den, eller å ha selektiv empati ovenfor andre dyr. Jeg synes det er akkurat like trist å finne en død mus som en død katt, da jeg synes det er akkurat like mye et liv. Den eneste forskjellen er kanskje at det kan hende det sitter en trist familie hjemme som savner katten. Dette går da på empati ovenfor eierene, ikke dyret.

Musa er akkurat like mye drept som katten...

Jeg hadde blitt like opprørt om dagbladet hadde lagt ut et like "grafisk" bilde av en blodig, død ørn som noen hadde skutt ned, som jeg ble da jeg så bildet av den døde katten.

Jamen du trenger ikke menneskeliggjøre et dyr selv om du syns det er trist at det dør. Det er jo like fullt et liv.

Og dere som sier at dyr dreper dyr er i naturen.Hvorfor er dette mer naturlig enn mennesker som dreper mennesker?

Endret av Bianca26
Skrevet
Katter er da ikke nyttedyr. De gjør ikke annet enn å fange rotter og mus noe som ikke akkurat er et kjempeproblem. Katter er mest for kos.

Det sier mye om hvor uvitende du er.

Katter er rovdyr som vi har gjort om til tamkatter. Rovdyr som jakter om natten.

Gjest Bianca26
Skrevet
Det sier mye om hvor uvitende du er.

Katter er rovdyr som vi har gjort om til tamkatter. Rovdyr som jakter om natten.

Ja de jakter på småfugler som de tar med seg inn. jeg har hatt katt så jeg vet hva jeg snakker omm. Ville katter er ekte jegere. Katter som er kjæledyr jakter på og dreper dyret og leker med det og legger det gjerne fra seg når de er lei. De får servert mat, så nytten som rovdyr er en del redusert hos en bortskjemt huskatt.

Gjest Elastica
Skrevet
Mus er skadedyr. Katter er kjæledyr. Stor forskjell.

:hoho: Årets utsagn!

Gjest Bianca26
Skrevet
:hoho: Årets utsagn!

k noen har gnagere som kjæledyr men de dør jo etter få måneder og de har ikke samme intelligensen som en katt eller en hund. Å ha en mus som kjæledyr er det samme som å ha en gullfisk

Skrevet

Katter er fremdeles nyttedyr for mange bønder, dog ikke så mange som før i tiden. Men de finnes. Kan du ikke godta det?

De får servert mat, så nytten som rovdyr er en del redusert hos en bortskjemt huskatt.

Og det er de fordi vi mennesker har gjort de slik.

Skrevet

Mulig du ikke synes noen hundre mus i uthusene dine er noe problem, men det er nok ganske mange andre som mener at det er det. Alternativet til katter er gift, som naturligvis også kan påføre andre dyr skade, men det er kanskje ikke så viktig?

Min katt er en ytterst bortskjemt huskatt, men hun er først og fremst en rå musejeger og det er i hovedsak derfor hun er anskaffet! Hadde det ikke vært for at jeg trengte en musejeger og er motstander av gift, ville altså ikke katten ha vært her i det hele tatt.

Både historisk sett og i dag holdes nok de fleste katter som nyttedyr. I vårt overflodssamfunn holdes en del som rene kjæledyr, men alt i alt er nok fremdelse de fleste å anse som nyttedyr man også kan kose med.

Gjest Ludovie
Skrevet
k noen har gnagere som kjæledyr men de dør jo etter få måneder og de har ikke samme intelligensen som en katt eller en hund. Å ha en mus som kjæledyr er det samme som å ha en gullfisk

Enig.

Gjest Elastica
Skrevet

Rotter lever lenger og er ganske smarte.

For meg er katter omtrent det samme som gullfisk. :) At det ikke er det for andre, respekterer jeg fullt ut.

Imidlertid synes jeg en litt lenger opp hadde et godt poeng; dyr tar livet av hverandre hver dag, noen for å overleve (ørnen) andre for å leke (katten). Det som utgjorde forskjellen i dette tilfellet var at et menneske var tilstede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...