Gå til innhold

Siebaeos sammensurium

siebaeo

Anbefalte innlegg

Titter inn her jeg....

Så koselig med en gutt! Og ja enig at det er skikkelig guttemage :rødme:

Angående dine tips in i boka til Pupsi....jeg har brukt bekkenbelte i flere uker nå, og vært og drevd med bassengtrening i flere uker også...men så ble pumpa i bassenget ødelagt og var stengt i 2 uker....DA plutselig fikk jeg nesten ikke gått lenger......men nå er det åpent igjen og kjenner at det hjelper.....men ja kommet meg på krykker for å avlaste bekkenet...jeg har jo bekken og symfyseløsning samt ligamentsmerter.

Men har faktisk ikke snakket med manual terapaut, og vurderer nå å gjøre det for dette går jo ikke! :dåne:

Håper du blir ikke noe verre en du er nå da...

sier dem det at bekkenet kan bli bedre når babyen fester hodet :klø: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen Neytiri! :velkommen: Så hyggelig at du stikker innom!

Huff.. men da er det jo tydelig at bassengtrening har noe for seg! Går du ikke til noe behandling i det hele tatt? Da ville jeg helt klart prøvd det.. Jeg har lav terskel for å prøve lindrende behandling for jeg orker rett og slett ikke plages om jeg ikke absolutt må. Så håper det ikke skal bli noe verre nei.. Håper stadig på at det skal bli bedre. Jeg har mange fysioterapeuter i familien og liker å skjønne hva som foregår, og tror at det er veldig lurt å gå og få hjelp til å løsne på irritert og stram musklatur. kroppen jobber jo i helspenn for å unngå smertefulle bevegelser.. Da blir det fort andre vondter som resultat. Få deg behandling!

Jeg kjenner det mest bak, men også i symfysen og ligamenter. Som deg mao.. Men mye mindre plaget! Symfysen kjenner jeg det mest i hvis jeg har sitter framoverlent for å spare halbeinet. Og grunn til at man får verk i lysken er vist fordi man har en tendens til å rotere knærne/beina innover når man får bekkenproblemer. Og da blir det kortere i lysken og man får smerter i korte muskler. Musklene mellom hoftekula og halebeinet blir strukket ut og må jobbe i en ekstrem posisjon. Derfor er det lurt å trene de indre rumpemusklene (om man kan kalle dem det :klø: ) og knebøy som jeg skrev før. Og tøye de overanstrengte rumpemusklene. Dette vil en terapeut kunne lære deg.. Jeg har faktisk merket at jeg har begynt å bli litt innoverbeint! Så det er tydelig at det er grunn til å gjøre treningen. Jeg tipper du blir bedre av bassengtreningen fordi du får beveget litt på stram og anspent musklatur.. Men så er det jo forskjellig hvordan man er påvirket av det og ikke alle tåler den samme treningen.. Jammen ikke lett dette her!

Ja, det sies at når hodet fester seg stabiliserer det bekkenet (høres litt brutalt ut med lille hodet som skal sitte der og være stabilisator :haar: ) og mange blir mye bedre siste ukene.

Phu.. det ble jo en avhandling!! :fnise: Jeg har det med å gjøre en kort historie lang.. :sjenert:

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss føler jeg fikk en fysio 101 :fnise: veldig bra info her altså, jeg har bestandig brukt manual terapaut sammen med det yrket mitt. Etter jeg flyttet har jeg ikke funnet meg en manual terapaut og må si jeg sparker meg i rævva for å ikke ha gjort det......men nå neste fredag har jeg fått gave av mamma til gravid massasje.....og etter det skal jeg finne meg terapaut altså!

Ellers får jeg private fysiobassengtrening her 2 ganger i uken, og det hjelper absolut...men krykkene måtte jeg ty til nå for at jeg skal klare å gå rundt....er jo alene siden mannen min er på sjøen :(

Men akupunktur....tror du det hjelper noe mer en manual terapi??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt akupunktur som et tillegg til fysio eller kiropraktor tror jeg.. Hun jeg går til sa det godt kunne hende det var nok med en eller to ganger i mnd med akupunktur.

Å så deilig med massasje!! Det har jeg og lyst på! Sånn skikkelig kosemassasje og ikke en terapeut som trykker på alle ømme punkter... :)

Ah.. skjønner at det kan være litt tungt med mannen på sjøen.. Er han ute lenge om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt akupunktur som et tillegg til fysio eller kiropraktor tror jeg.. Hun jeg går til sa det godt kunne hende det var nok med en eller to ganger i mnd med akupunktur.

Å så deilig med massasje!! Det har jeg og lyst på! Sånn skikkelig kosemassasje og ikke en terapeut som trykker på alle ømme punkter... :)

Ah.. skjønner at det kan være litt tungt med mannen på sjøen.. Er han ute lenge om gangen?

Ok da tror jeg finner manual terapaut i første omgang. Ja er jo spesiel massasje for gravide da, fikk det i babyshower gave fra mamma så gleder meg som bare det!

Mannen har 5 uker turnus til vanlig, men for å kunne være hjemme til fødsel så må han gjøre en dobbeltur nå tror jeg....så 9 uker til han kommer hjem, får bare håpe snuppa melder ikke ankomst før etter 10 august :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.. så lenge ja.. Kan tenke meg det er litt tøft for dere begge to. Men man klarer det meste når man er vant til det! Og så blir det jo så godt å ha han hjemme når dere skal bli foreldre.. :rødme: Lillesnuppa får bare holde seg i ro til pappa kommer hjem! :jepp:

Babyshower. Det er tydligvis blitt populært her og nå. Hm.. skal ingen be meg på det.?? :lur: Snille mamma da!! Det er jo en superdigg gave!! Jeg vil og.. Jeg får nok en del masasje når jeg reiser hjem en tur på sommerferie, men det blir gjerne av den "fysiske" sorten og ikke helt sånn som den du skal på.. :)De må jo ha madrass med hull i da forresten..? Eller sånn stol kanskje?

Men du, heter det ikke manuell terapeut..? :klø: Jeg har hatt litt isjas før og da gikk jeg til osteopat. Det er også bra saker. :jepp: Men usikker på hvordan de er med bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo man blir vant til det etterhvert, og er alltid nyforelsket når han kommer hjem...så det er faktisk en positiv ting..men når du har gravide hormoner og så mye plager...ja da setter man seg på en skikkelig prøvelse kan man si.

Babyshower....du får jo bare spørre om noen vil holde det for deg, ofte trenger man bare si at man ønsker det....her er mamma delvis oppvokst i usa og da var det jo bare selvfølge at man skulle få babyshower :fnise:

Vet ikke hvordan massasjen er for gravide...hun spesialiserer innenfor det så må nok ha benk eller stol som er riktig for det.

ja er nok manuell terapeut....norsk er ikke første språket så aner ikke hvordan man skriver eller sier det riktig :sjenert:

Men om du har isjas kan ikke kiropraktor hjelpe med det??

Jeg vet at min gamle manuell terapeut sa han jobbet med mange gravide og bekkenløsning, så de er vel vandt til det......men osteopat vet jeg ikke engang hva er :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravidhormoner? Tell me about it!! :dåne: Mulig det er en i husstanden her som hadde syntes det hadde vært litt greit med en lengre sjøreise innimellom... :fnise: Frøken Ekstremt Balansert har flippa og gråter for ingenting og føler seg UTROLIG misforstått og fornærmet relativt ofte! Stakkars mann... :sjenert:

Hm.. :lur: mulig jeg bare på plante noen diskrete kommentarer om at "de der babyshowersene, de har blitt så populære nå! ALLE driver med det nå altså!!" :fnise: Føles kanskje litt bedre enn å be jentene samles og ta med gaver til meg.. Men da er det vel ikke forventet å gi gave etter fødselen kanskje..? Hvordan er regla lissom..? :fnise:

aha, da skjønner jeg! :) Det høres jo nesten ut som manual terapeut så det er ikke noe rart spør du meg. Osteopat er på en måte litt det samme som en manuell terapeut.. (mulig de ville slått meg i hodet for det utsagnet). Men begge holder både på med skjellettet og musklene. Knekker og drar og maserer om en annen.

Jeg har ikke isjas nå lenger heldigvis. Det hadde blitt litt smør på flesk føler jeg. :haar: Men med sånne problemer tidligere og skevhet i hoftene er det vel ikke å annet å forvente enn litt klaging i bekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: ja jeg sier jo stakkars oss.....mennene må tåle litt når det først er oss som må bære en vannmelon, og tross alt presse den ut på slutten :dåne:

Er jo ingen "regler", men det er ikke en skikk i usa å gi gaver etter barnet er født hvis du har hatt en babyshower.....og jeg laget en liste av ting vi kunne ønske oss som mamma sendte med invitasjonene sånn at folk kunne kjøpe noe annet en bare klær om dem ville. men ble masse klær for det da. Koselig å få familie og venner på 25 stykker som feirer det at du skal bli mamma snart :nigo:

Ja Manuell knekker og vrir og sånt....synes de kan en del mer en fysioterapaut ihvertfall.

Men det som jeg har forstått så er det med bekken og symfyseløsning hormonelt...alle får det jo, men noen kjenner til det og noen kjenner ingenting. Så lurer på om jeg ikke har en slags låsning siden jeg har gåvansker :vetikke:

du får være flink med bekkenbeltet ditt du, håper du ikke får de plagene jeg har....må skjerpe meg og få behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hooaa...!! Det har du helt rett i! :dåne: De får bare stå det ut! :ler: Det er mentalt litt tyngre enn jeg hadde trodd dette å gå gravid.. Som å ha PMS 24-7!

Det er jo litt som mangjør før et bryllup det.. Ikke dumt altså! :) Høres kjempekoselig ut.. Jeg har det meste av familie langt unna så det vil i så fall bare bli venner. Men hyggelig det og! Må tenke litt på dette... :)

Enig i at manuell teriapi er bedre! :jepp: Ja, stemmer, bekkenløsning er jo hormonelt. Har måttet forklare det for en og annen venninne som lurer på om man ikke bare kan trene litt ekstra :rolleyes: jeg hadde nok fått bekkenproblem uansett sånn sett, men det hjelper sikkert ikke om det drar ekstra i musklene på den ene siden. Om bevegeligheten er skjev mener jeg. Terapeuten min sa at gåvansker var et typisk tegn på låsninger! :jepp: At man liksom har problemer med å dra med seg benet. Man kan jo ha både bekkenlåsning og -løsning.. Hipp hurra..

Ja, jeg skal prøve med belte.. Føles litt rart, men også godt! Skal fortsette med trening og behandling og håpe at det hjelper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: ja svigermonsteret her kommenterte at det var sikkert fordi jeg var litt overvektig fra før, da sa jeg at det har ikke noe med saken å gjøre for de tynneste jentene kan få bekkenløsning.....og at det var hormonelt skulle hun ikke skjønne :dåne: Mentalt vanskelig vet jeg alt om, får utblåsing nå hos psykolog og det hjelper må jeg si...

aha kanskje jeg har en låsning da, får surfe nettet for en terapeut nå...

go natt Siebaeo :klem:

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjefte: Svigermonsteret burde fått seg en liten smekk! Dustete å si... Godt du får ventilert litt!

God natt og sov godt du og! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luremegpå

Hooaa...!! Det har du helt rett i! :dåne: De får bare stå det ut! :ler: Det er mentalt litt tyngre enn jeg hadde trodd dette å gå gravid.. Som å ha PMS 24-7!

Det er jo litt som mangjør før et bryllup det.. Ikke dumt altså! :) Høres kjempekoselig ut.. Jeg har det meste av familie langt unna så det vil i så fall bare bli venner. Men hyggelig det og! Må tenke litt på dette... :)

Enig i at manuell teriapi er bedre! :jepp: Ja, stemmer, bekkenløsning er jo hormonelt. Har måttet forklare det for en og annen venninne som lurer på om man ikke bare kan trene litt ekstra :rolleyes: jeg hadde nok fått bekkenproblem uansett sånn sett, men det hjelper sikkert ikke om det drar ekstra i musklene på den ene siden. Om bevegeligheten er skjev mener jeg. Terapeuten min sa at gåvansker var et typisk tegn på låsninger! :jepp: At man liksom har problemer med å dra med seg benet. Man kan jo ha både bekkenlåsning og -løsning.. Hipp hurra..

Ja, jeg skal prøve med belte.. Føles litt rart, men også godt! Skal fortsette med trening og behandling og håpe at det hjelper. :)

Hei der!

Hvordan går det med deg? Ser den tickeren din flyr jo avgårde:)!!! Weeee!

ser dere skriver så mye om bekkenet osv.

Jeg har jo hatt vondt i ryggen lenge nå, men har bare trodd at jeg var sliten osv, og at jeg hadde begynnende bekkenløsning.

MEN...

Det er viktig å snakke med noen som virkelig kan dette, f.eks kiropraktor. JEg hadde vondt foran under magen, og veldig vondt i nedre del av ryggen, og det viste seg å være bekkenlåsning rett og slett. Kiroen min sa det at det er mange som får feil diagnose av leger.

Men ja, få det knekt i så fall, det føles mye bedre:)

Klemmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Luremegpå! :goodbye: Welcome back!

Ja den tickeren gjorde et lite sprang etter ultralyden! :jepp: Og det var det jeg viste.. Jeg mente jo jeg viste akkurat når det skjedde :lur: Så gjenstår det å se om Lille har fått samme beskjeden :ler:

Det går ganske fint med meg :jepp: Formen er egentlig kjempefin. Eneste jeg plages med egentlig er dette bekkenet. Og jeg angrer litt på at jeg ikke tok signalene litt tidligere.. Ikke sikkert at det hadde gjort noe fra eller til, men men. Jeg har vist ikke bekkenlåsning, bare vanlig løsning. Og har stort sett ikke problemer med å gå. Går bare seeeeint innimellom.. Legen min har jeg bare informert om at jeg plages litt for å få rekvisisjon og fikser resten selv! For leger her virkelig lite peil på kroppen har jeg også funnet ut.. Jeg har lang erfaring med kiro og fysio av alle slag pga skade i skulder og fot så jeg vet at de vet mye bedre om alt dette her! :)

Godt å høre at det er (stort sett) bra med deg og! Tiden flyr hos deg også!! :jepp: Nå popper nok den magen din ut ganske snart så er du ferdig med den kjipe "nei jeg har ikke lagt på meg, jeg er GRAVID!"-perioden. :fnise: Den må vi vist alle igjennom..

:klem: tilbake til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg en oversikt jeg limer inn her for å huske.. Har lurt litt på hvor mye selve graviditeten veier. Det er jo bare veiledende selvfølgelig, i alle fall for brystvev, veskeansamling og fettvev vil jeg tro. Føles som om muggene har blitt noe større enn 180g ekstra. De er jo to str større nå. :dåne: Litt kult også da.. :lur:

Uke 10:

- baby: 5 gram

- morkake: 20 gram

- fostervann: 30 gram

- livmor: 140 gram

- økning i brystvev: 45 gram

- økt blodvolum: 100 gram

- veskeansamling: 100 gram

- ekstra fettvev: 210 gram

Totalt: 650 gram

Uke 20:

- baby: 300 gram

- morkake: 170 gram

- fostervann: 350 gram

- livmor: 320 gram

- økning i brystvev: 180 gram

- økt blodvolum: 600 gram

- veskeansamling: 500 gram

- ekstra fettvev: 1580 gram

Totalt: 4000 gram

Uke 30:

- baby: 1500 gram

- morkake: 430 gram

- fostervann: 750 gram

- livmor: 600 gram

- økning i brystvev: 360 gram

- økt blodvolum: 1300 gram

- veskeansamling: 800 gram

- ekstra fettvev: 2760 gram

Totalt: 8500 gram

Uke 40:

- baby: 3500 gram

- morkake: 650 gram

- fostervann: 800 gram

- livmor: 970 gram

- økning i brystvev: 405 gram

- økt blodvolum: 1250 gram

- veskeansamling: 1300 gram

- ekstra fettvev: 3200 gram

Totalt: 12.075 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg jo melde at jeg har fått meg jordmortime! Det blir gøy håper jeg. :) Jeg fikk faktisk time neste onsdag så jeg hadde flaks. Tipper det er fordi jeg har kommet så pass langt og at neste mulighet var i august.. Da har jeg jo legetime også. Det betyr at det ble bare to uker mellom legebesøk og jordmor, før seks uker igjen til legetime.

Lillegutt har vært veldig aktiv i dag! :rødme: :hoppe: Det er så deilig å kjenne at han turner rundt der inne! Og sterk må han også være (selvfølgelig.. :fnise: ) for han klarer tydeligvis å sparke meg så jeg kjenner det igjennom morkaka.. Og under, over og på siden i dag faktisk! Flinke lille gutten min :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg prøve spinn igjen. Krysser fingrene for at det ikke blir vondt av det... Har så lyst til å trene!!!! Here goes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra oversikt...da har jeg tatt av 6kg av min egen vekt!!!sålangt da.....

Så flink du er som får trent da *missunnelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! har du tatt AV 6 kilo..? Har du vært mye dårlig..?

Jeg veide meg på treninga i dag. Og jeg ser ut til å ha lagt på meg 3,5-4 kilo.. Så jeg er tydeligvis right on schedual i følge oversikten. Har ikke SÅ lyst på 12 kilo ekstra men er det det som må til for at lillegutt skal ha det bra så får det bare bli sånn :) Jeg trener jo vanligvis ganske hardt og jevnlig og saaaavner det!! :trist: Og merker at musklene svinner og rumpa blir mykere.. men i dag tror jeg det gikk bra!! So far so good i alle fall.. Håpe håpe det føles bra i natt og morra og!! Ganske fornøyd med at jeg klarte å holde meg på matta og ikke klemme til. Skikkelig pensjonistsykling med HØYT styre. Hadde jeg gjort det hadde jeg sikkert gått i dørken, men når musikken pumper har jeg SÅ lyst!! :jepp:

Jeg skjønner VELDIG godt at det er vanskelig å få trent noe som helst når bekkenet virkelig er plagsomt.. Hva slags utholdenhetstrening finnes som ikke involverer beina? :klø:

Nå må jeg komme meg i seng.. Heldigvis har jeg fri i morra! :) Da skal jeg ligge i senga og kjenne på lille :hjerte: som våkner.. :rødme: I dag har han sparket og romstert så mye :strix: Jeg får liksom ro i skjela når han holder på sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå tror jeg faktisk det er 8kg......jeg har slitt med hypermesis gravidarum, men har nå endelig sluttet å kaste opp...men veide jo mye i utgangspunktet, så sånn sett er det ikke farlig, JM er bare glad jeg ikke legger på meg, men ikke riktig glad å høre at jeg kaster opp for man blir så trøtt av det også! :Gjesp:

Mannen spøkte med at det var en god slankekur for meg å gå gravid :fnise: og fleste kommenterer hvor BRA svangerskapet ser ut på meg.....jada jada de bærer jo ikke den magen da :slår:

ohhh missunner deg skikkelig at du orker trening, men om man i utgangspunktet har vært flink orker også kroppen det mer under et svangerskap da!

Utholdenhetstrening som ikke involverer beina....hmmmm....ja si det.....skulle si roing men det involverer beina ganske mye.......er vel svømming som er det beste ...man kan ha sånne ting mellom beina...da presser man beina sammen og bruker kun hendene til å svømme....utrolig vanskelig, men samtidig kjempebra trening.

jeg kan forresten gå etter 3 ganger svømmebassengtrening og bruk av krykker :hoppe:

ohhh hærlig med spark og romstering fra de små, du blir ikke kvalm av romsteringen da????? jeg blir kjemperar og kan plutselig kaste opp :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...