gbnj Skrevet 4. februar 2010 #81 Skrevet 4. februar 2010 Jeg synes faktisk det er verre med alle de som IKKE gjør noe. De sender jo da signaler ut om at dette er en helt grei ting å gjøre, og da gir de seg jo aldri heller. Dette er ikke greit, selv om du tydeligvis synes det gbnj...Det er en mellomting imellom å ty til vold og å ikke gjøre noe! 1
Gjest m. Skrevet 4. februar 2010 #82 Skrevet 4. februar 2010 Synes det er helt greit om en mann klapper til/dytter/gir en blodpupp til en kvinne som uoppfordet tafser. Dette med at en mann ikke skal slå en kvinne synes jeg blir for dumt. Hva om hun slår først? Selvfølgelig er det greit å ta igjen. Kvinner er dog mye svakere enn en mann fysisk sett, så jeg synes mannen må tilpasse kraften bak slaget litt. Om jeg hadde gått bort og tafset i skrittet til en gutt ville jeg absolutt regnet med at han kunne komme til å reagere med vold. Tafsing er ikke greit, uansett kjønn! Husk at beføling kan virke mer skremmende på en kvinne fordi hun som regel er svakere en mannen og vil alltid frykte verre overgrep. Om du mener å slå kvinnen i brystene (blodpupp?) så bli jo det også en form for beføling. Da vil jo du være like ille selv. Har forresten aldri sett en kvinne antaste en mann.
Gjest Biscuit Skrevet 4. februar 2010 #83 Skrevet 4. februar 2010 Husk at beføling kan virke mer skremmende på en kvinne fordi hun som regel er svakere en mannen og vil alltid frykte verre overgrep. Om du mener å slå kvinnen i brystene (blodpupp?) så bli jo det også en form for beføling. Da vil jo du være like ille selv. Har forresten aldri sett en kvinne antaste en mann. Blodpupp (ta tak i puppen og vri rundt) kan ikke forveksles med seksuell beføling. Det er noe man gjør for å påføre smerte. Man er derfor ikke "like ille selv", man reagerer jo bare på at noen har forgrepet seg på deg. Akkurat som hvis jeg tar balletak på en mann som stikker hånden opp under kjolen min; jeg er ikke "like ille som ham", jeg reagerer bare fysisk og kjapt for å gjøre oppmerksom på hvor langt over streken det er å tafse på vilt fremmede. Målet er å gjøre ham vondt, ikke å ta på testiklene fordi jeg synes de er fine Jeg har heller aldri sett en kvinne antaste en mann, men det har nok skjedd
gbnj Skrevet 4. februar 2010 #84 Skrevet 4. februar 2010 (endret) Husk at beføling kan virke mer skremmende på en kvinne fordi hun som regel er svakere en mannen og vil alltid frykte verre overgrep. Om du mener å slå kvinnen i brystene (blodpupp?) så bli jo det også en form for beføling. Da vil jo du være like ille selv. Har forresten aldri sett en kvinne antaste en mann.Jeg har opplevd det flere ganger, utført av totalt ukjente, uten forvarsel. Endret 4. februar 2010 av gbnj
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #85 Skrevet 4. februar 2010 Jeg regner "tafsing" som et seksuelt overgrep, og jeg er også av dem som reagerer (spontant) med å slå. Skammer meg ikke engang. Enten slår jeg i ansiktet (dersom overgrepet kommer forfra) eller en knallhard spiss albue i mage/mellomgulv (dersom overgrepet kommer bakfra). Har enda ikke opplevd at noen har slått tilbake.... Og dersom det skulle skje, kan jeg nok takle det også. I de fleste situasjonene jeg har opplevd, har det vært andre folk i nærheten som nok ville grepet inn dersom noen av mennene skulle "ta igjen". Jeg finner meg rett og slett ikke i at tilfeldige mannfolk tar seg til rette med intime deler av min kropp. Helt enig i at tafsing er seksuelt overgrep. Flott at du ikke finner deg i slikt. Jeg er likevel motstander av å ty til vold med mindre det er nødvendig i selvforsvar. Det TS beskrev, er en politisak, mannen må anmeldes for overgrepet, få dom og sperres inne. Kjemisk kastrering burde også vært vurdert som en tilleggsstraff etter en slik tildragning. Dersom politiet ikke reagerer, kunne en mer passende hevn være å informere mannens familie, nabolag samt hans arbeidsgiver og arbeidskamerater om hva slags fyr han er.
Mir Skrevet 5. februar 2010 #86 Skrevet 5. februar 2010 Jeg hadde tatt han i armen og sagt "sånt gjør du ikke". Hadde jeg vært bedugget så kanskje tatt det litt lenger. Det var en gang en fyr som gjorde det samme på meg. Jeg husker at jeg dro til han , ikke at det er noe å skryte av, men han forstod alvoret da... Nei, skjer det meg så sier jeg klart ifra.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #87 Skrevet 5. februar 2010 Det er en mellomting imellom å ty til vold og å ikke gjøre noe! Hva mener du man skal gjøre da? Si huff, å nei, sånn må du ikke gjøre, og så gi en dask på lanken? Det vil jo få de til å slutte... Har en liten følelse av at du er en av disse jeg, gbnj, siden du forsvarer de så veldig...
Gjest m. Skrevet 14. februar 2010 #88 Skrevet 14. februar 2010 Kunne TS ha kommet i trøbbel med loven. Dersom hun sparket han i skrittet, eller brukte annen type fysisk vold tilbake? (Noen Jurister her inne).
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #89 Skrevet 14. februar 2010 Kunne TS ha kommet i trøbbel med loven. Dersom hun sparket han i skrittet, eller brukte annen type fysisk vold tilbake? TS kunne nok risikere å bli anmeldt for vold etter slike reaksjoner. Det avgjørende blir om reaksjonen aksepteres som selvforsvar eller ei. Jeg tror fortsatt at uthenging i nærmiljøet ville være en vel så effektiv hevn.
gbnj Skrevet 15. februar 2010 #90 Skrevet 15. februar 2010 (endret) Hva mener du man skal gjøre da? Si huff, å nei, sånn må du ikke gjøre, og så gi en dask på lanken? Det vil jo få de til å slutte... Har en liten følelse av at du er en av disse jeg, gbnj, siden du forsvarer de så veldig...Som skrevet, en mellomting mellom å akseptere det og å ty til vold. Og jeg har aldri klådd på en kvinne som ikke har klådd på meg først, og jeg svarer ikke med vold! Endret 15. februar 2010 av gbnj 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #91 Skrevet 25. august 2011 TS kunne nok risikere å bli anmeldt for vold etter slike reaksjoner. Det avgjørende blir om reaksjonen aksepteres som selvforsvar eller ei. Jeg tror fortsatt at uthenging i nærmiljøet ville være en vel så effektiv hevn. Det som er avgjørende er om man har vitner.
HiCog Skrevet 26. august 2011 #92 Skrevet 26. august 2011 Det er ikke snakk om å banke opp noen, da. Det er snakk om å sette seg i respekt og vise at slik oppførsel overhodet ikke toloreres. Jeg ville ikke fått noen til å utøve vold mot vedkommende, siden jeg fint er i stand til å reagere selv, men om jeg hadde hatt problemer med å si ifra synes jeg ikke det er noe i veien for å få en venn til å ta seg en alvorsprat med vedkommende. Evt. kan man få en kamerat til å gå bort og ta et godt tak rundt kronjuvelene hans, så kan han få kjenne litt på hvordan det føles å bli antastet på den måten Det siste jeg ville gitt en person som tror vold er løsningorientert utover situasjoner som krever selvforsvar/forsvar av andre er respekt. Den stiligste reaksjonen jeg noengang har sett var fra min store og tøffe venninne som sto i drosjekø sammen med meg på vei hjem fra byen. Det dukket opp en kar som klådde på den ene dama etter den andre bakfra, stakk hendene oppunder skjørt så damene skvatt unna. Venninna mi sto med en kebab i ene hånden og da hun ble utsatt for det samme spant hun 180 grader rundt og plasserte den ledige knytneven i ansiktet på drittsekken som pent og stille skled ned på bakken til full aplaus fra damene i køen... en hendelse som TS beskriver her hadde fått meg til å eksplodere totalt, det er så provoserende at det går ikke an. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å tenke fort nok, men etter en komentar om tyngden på puppene mine ville jeg likt et solid ballegrep, og en kommentar om at disse var da skrekkelige små.... Venninnen din skulle sittet i fengsel, totalt uforsvarlig. Det er så utrolig barnslig med folk som synes det er tøft at folk tyr til vold. Apekultur er den korrekte beskrivelsen. Tafsing på puppene er god grunn for å forsvare seg med fysisk vold, men for meg er det lettere å si enn å faktisk gjøre i virkeligheten. Kun vold eller veldig truende atferd, (løper mot deg med kniv) legitimerer vold som svar. Det er ikke selvforsvar å slå en person som bare har tatt lett på deg. Det er en hevnaksjon på linje med vikingmoral. Om ein eller anner full idiotfyr tafser meg på puppen, rumpa eller i skrittet, så ja. Det syns eg. Eg er ikkje snill når slikt skjer, sånn er det med den saken, og de fortjener ikkje annet heller. Du fortjener ikke bedre selv etter egen logikk. Du gjør deg selv til en enda verre person samtidig som du "legitimerer" hevnreaksjoner. Det er en oppskrift på elendighet. Jeg regner "tafsing" som et seksuelt overgrep, og jeg er også av dem som reagerer (spontant) med å slå. Skammer meg ikke engang. Enten slår jeg i ansiktet (dersom overgrepet kommer forfra) eller en knallhard spiss albue i mage/mellomgulv (dersom overgrepet kommer bakfra). Har enda ikke opplevd at noen har slått tilbake.... Og dersom det skulle skje, kan jeg nok takle det også. I de fleste situasjonene jeg har opplevd, har det vært andre folk i nærheten som nok ville grepet inn dersom noen av mennene skulle "ta igjen". Jeg finner meg rett og slett ikke i at tilfeldige mannfolk tar seg til rette med intime deler av min kropp. Du reagerer spontant med taktiske angrep som du er fult klar over hvordan du vanligvis utfører. Det høres ikke ut som noe du bare gjør av deg selv. Det er ikke bare en voldelig etterreaksjon som er problematisk med at du blir voldelig. Du oppmuntrer til at vold er greit samt at du skader den som utfører handlingen. Jeg synes faktisk det er verre med alle de som IKKE gjør noe. De sender jo da signaler ut om at dette er en helt grei ting å gjøre, og da gir de seg jo aldri heller. Dette er ikke greit, selv om du tydeligvis synes det gbnj... Som nevnt tidligere det er andre reaksjoner en vold som kan tas i bruk. Anmeldelse, vakter, tilsnakk o.l. gbnj har aldri skrevet at tafsing er greit som jeg har sett. Virker som du bare finner på en dårlig posisjon så du lettere kan angripe den som er uenige med deg. Dette tydeliggjør bare utstrekningen i din moralsk problematiske holdning. Synes det er helt greit om en mann klapper til/dytter/gir en blodpupp til en kvinne som uoppfordet tafser. Dette med at en mann ikke skal slå en kvinne synes jeg blir for dumt. Hva om hun slår først? Selvfølgelig er det greit å ta igjen. Kvinner er dog mye svakere enn en mann fysisk sett, så jeg synes mannen må tilpasse kraften bak slaget litt. Om jeg hadde gått bort og tafset i skrittet til en gutt ville jeg absolutt regnet med at han kunne komme til å reagere med vold. Tafsing er ikke greit, uansett kjønn! Det sto ingenting om at menn ikke kan slå kvinner som jeg leste. Enda et tilfelle av stråmann argumentasjon. Å ta igjen er ikke "greit". Det viser bare at du er like dårlig selv. Men et lite dytt eller slapp på kinnet er ikke å gå alt for langt. Det er verre med de i tråden som mener det er helt ok å ta grep om ballene, sparke eller slå. Blodpupp (ta tak i puppen og vri rundt) kan ikke forveksles med seksuell beføling. Det er noe man gjør for å påføre smerte. Man er derfor ikke "like ille selv", man reagerer jo bare på at noen har forgrepet seg på deg. Akkurat som hvis jeg tar balletak på en mann som stikker hånden opp under kjolen min; jeg er ikke "like ille som ham", jeg reagerer bare fysisk og kjapt for å gjøre oppmerksom på hvor langt over streken det er å tafse på vilt fremmede. Målet er å gjøre ham vondt, ikke å ta på testiklene fordi jeg synes de er fine Ehm, hvis du utfører en motreaksjon er du like ille. Det burde være almenkunnskap at hevn aldri er av det gode. Hvis du bare ville sende et budskap hadde du brukt verbale metoder. Hva mener du man skal gjøre da? Si huff, å nei, sånn må du ikke gjøre, og så gi en dask på lanken? Det vil jo få de til å slutte... Har en liten følelse av at du er en av disse jeg, gbnj, siden du forsvarer de så veldig... Idiotisk karikatur. Ingen sier huff. Det er fult mulig å gi en god verbal leksjon. Deretter kan en eventuelt anmelde. Den følelsen du har av at gbnj tafser selv bare fordi han ikke støtter vold utover selvforsvar er helt idiotisk. Han er ikke alene om dette. Tafsing er potensielt psykisk vold og kvinneundertrykkende. Det er ille og burde bli møtt med en reaksjon, men vold er ikke riktig løsning. Kunne TS ha kommet i trøbbel med loven. Dersom hun sparket han i skrittet, eller brukte annen type fysisk vold tilbake? (Noen Jurister her inne). Ja. Denne diskusjonen er forøvrig tatt opp tidligere, den endte med at ingen greide å argumentere for en voldelig reaksjon til tross for at det var den mest populære holdningen: http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=561013 http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=561342
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå