Gå til innhold

Stay on these roads

Roadrunner

Anbefalte innlegg

Veldig sant, Suzy!

Og jeg tror at jeg kanskje har funnet en liten nøkkel for min egen del. I stedet for å nærmest stresse for å leve på 0g karbo (eller lavest mulig), så tillater jeg meg heller litt sunne valg. Litt frukt, bær etc. Da blir savnet etter andre utskeielser (sjokoalde etc) mye mindre, og jeg får bedre samvittighet, samt en kropp som føles bedre. Ideelt sett burde jeg nok levd skikkelig lavkarbo hele tiden, men jeg innser at jeg ikke er helt der for øyeblikket. Så da strammer jeg de grepene jeg kan, har kontrollerte "utskeielser" på matfronten der jeg kan, og holder igjen på det jeg vet er mitt store problem. Kan godt være det går saktere, og at kroppen protesterer litt, men så lenge det er vanlig sunn mat, karboredusert og ellers greit, så skal jeg være fornøyd tror jeg. Satser på at jeg får se litt resultater etterhvert uansett!

Og så sparte jeg jo 650 kroner forrige uke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Njaa, skeptisk. :ler: Jeg syns egentlig lavkarbomaten er vond og/eller kjedelig. Så da har vi funnet noen få ting vi liker og syns er ok .. og så spiser vi de tingene til vi ikke gidder de mer. Det funker ikke helt kan man si. Jeg har prøvd å gjøre research, men jeg tror jeg er alt for kresen rett og slett. Så det er vel der jobben må gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, skeptisk. :ler: Jeg syns egentlig lavkarbomaten er vond og/eller kjedelig. Så da har vi funnet noen få ting vi liker og syns er ok .. og så spiser vi de tingene til vi ikke gidder de mer. Det funker ikke helt kan man si. Jeg har prøvd å gjøre research, men jeg tror jeg er alt for kresen rett og slett. Så det er vel der jobben må gjøres!

:ler:

DA må du være kresen? :fnise:

Synes i grunn det er mye godt å velge mellom, jeg er bare ikke så allverdens flink til å variere. Kjedelig å lage mat til bare meg... Og så er jeg generelt litt "matlat" finner noe som er enkelt og greit, og så lager jeg endel av det. Ikke fordi jeg er kresen tror jeg, mest fordi jeg er lat :ler:

Men så lenge dere har funnet deres måte å gjøre det på, så er det jo genialt! Ser du litt resultater på vekta også? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg er flink er resultatene fantastiske. Men så skeier vi ofte ut og ja.. du vet hvordan det er. :roll:

Hva er din "klassiker" da? Hva er det som går igjen hos deg? Hos oss blir det veldig mye tacotallerken (kjøttdeig eller kyllingfilet med tacokrydder), oppkuttet agurk og tomat, revet ost, avocado, rømme og salsa. Går en del spekemat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville fått problemer med et lavkarbo-kosthold, for jeg spise mye av brød, ris, poteter og den slags. Det blir liksom det som metter i et vegetarisk kosthold, i alle fall mitt. Men så er jeg ikke verdens mest kreative veggis, heller ... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, når jeg er flink er resultatene fantastiske. Men så skeier vi ofte ut og ja.. du vet hvordan det er. :roll:

Hva er din "klassiker" da? Hva er det som går igjen hos deg? Hos oss blir det veldig mye tacotallerken (kjøttdeig eller kyllingfilet med tacokrydder), oppkuttet agurk og tomat, revet ost, avocado, rømme og salsa. Går en del spekemat også.

Min klassiker? Hmmm... Varierer litt mellom flere, men her er et lite utvalg:

- Blomkål- og broccoligrateng med ulike kjøttyper til (koteletter, fileter, marinert grillkjøtt, kyllingfileter, grillkylling etc), samt bruker endel laks/torsk

- omelett med ymse tilbehør

- salater

- solsikkeruter (dog noe modifiserte) med pålegg (roastbiff, eggsalat, røkelaks, egg etc)

- kjøttdeig, med krydder, knuste tomater (Coop har noen gode i en liten kartong, med oregano og basilikum), løk og ost, serveres med rømme til.

- grillkylling med rømme og litt salat

- blomkålmos, til laks, kjøtt eller kylling

Tja, det var vel det grøvste?

Burde nok være flinkere til å variere, men så lenge jeg får i meg mat, og det ikke stresser meg for mye, så er jeg i grunn fornøyd!

Jeg tror jeg ville fått problemer med et lavkarbo-kosthold, for jeg spise mye av brød, ris, poteter og den slags. Det blir liksom det som metter i et vegetarisk kosthold, i alle fall mitt. Men så er jeg ikke verdens mest kreative veggis, heller ... :sjenert:

Skjønner godt at det kan være litt utfordrende når man er vegetarianer. Man skal jo helst få i seg nok næring også, i form av fett eller karbohydrater. Kutter man karbohydratene uten å ha noen bra erstatning i fettkilder, så kan det nok bli en aldri så liten utfordring. Og det er jo ikke sikkert lavkarbo er løsningen for alle? Mange vil ha det kjempebra på vanlig kosthold :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Trøtt og :forkjola: i dag. Kjipern!

Sykkelen står hjemme, og treningstøyet ligger foreløpig i ro. Får nok bare ta en dag av gangen og la kroppen rydde opp i basillene. Men denne uka skulle jeg jo virkelig komme igang med litt trening igjen.... :sukk:

Dro en tur innom butikken i går, og fikk handlet inn litt av hvert jeg hadde gått tom for. I tillegg svingte jeg en tur innom garnbutikken, etter å ha fått masse inspirasjon i linken som Supra la ut i boka si. Måtte jo bare prøve litt! Så fikk kjøpt to garnnøster og ei heklenål, og vips gikk ettermiddagen og kvelden... :sjenert: Var artig da! Endelig knekt litt av heklekoden :fnise: Har langt igjen før jeg kan hekle skikkelig, men jeg er i alle fall igang! :jepp:

Ellers litt gråvær i dag, men foreløpig ikke noe regn i lufta.

Tirsdagstrøtt! :sove:

:kaffekopp: i litervis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdagsvåken faktisk :hoppe:

Litt overrasket over det :vetikke:

Like godt å holde seg i ro og la kroppen få tid til å sloss med basillene når du ikke er i form. Da er det nok trening å hekle, tenker jeg :ler:

Det så gøy ut, men jeg tror jeg har nok prosjekter om jeg ikke skal finne et til... :roll:

Rart med den maten. Jeg syns egentlig lavkarbo byr på veldig mye godt jeg og har ikke noe problemer med det slik sett, men som deg, RR, er jeg nok litt matlat og blit lei av å måtte lage alt fra bunnen av hele tiden. Tenk om det hadde vært flere produkter som faktisk bare var lavkarbo og en ikke måtte styre med å lese etiketter og finne ut av det sjøl og kokkelere fra sktratsj :sukk:

Og tenk om det fantes noe ferdigmat som man kunne snappe med i farten når det hastet litt - det er kanskje det jeg syns er mest vanskelig - å være på tur med andre og stoppe på en bensinstasjon e.l. - og ikke finne NOE man kan spise på. Håpløst!

Nuvel - jeg er heldigvis ikke kresen og liker maten godt da. Og sjokolade kan jeg godt leve uten. Det er iskrem og mengden hverdagsmat som er mitt problem...

Men nå har jeg koffeinmangel!

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdagsvåken? Er det mulig?

Jeg var totalt vrak da klokka ringte.. Tror jeg har drømt endel også, for var helt overbevist om at det var lørdag, og skjønte ikke hvorfor klokka ringte da. Konkluderte med at jeg sikkert bommet på en dag, og at det var fredag... Så kikket jeg på displayet på pulsklokka, og der stod det Tue... :kjefte: Fra fredag til tirsdag på et blunk :sukk: Det var den helgefølelsen! :ler:

Veldig enig i det du skriver om mangel på "hurtigmat" og gode lavkarboalternativer når man er på farta. Det har heldigvis blitt flere og flere bensinstasjoner og kafeer som tilbyr salater som et alternativ til baguetter, pizza og pølser, men ellers er det ikke stort å velge i. Og jeg er virkelig ikke flink til å ta med meg mat til alle anledninger... Men det går seg nok til :jepp:

Fikk forresten en liten bekreftelse i går på at mitt økonomiske belønningssystem fungerer. :hoho: Var som nevnt innom butikken, og det er jo ikke til å komme fra at det blir noen fristelser. Sjokoladen var uaktuell, for den skal jeg holde meg unna hele måneden, dessuten ville den fratatt meg hele 100-lappen. Men så var det isen da... Iskrem er nemlig en ganske duganes erstatning for sjokolade når man virkelig har lyst på noe søtt. Men så fant jeg ut at jeg ikke fikk spart noe ekstra på grunn av sykling eller trening, ergo ville jeg kun sitte igjen med en 50-lapp dersom jeg spiste en is. Og det går jo ikke! :fnise:

*hjelper Suzy med koffeinmangelen* :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekleprosjekt er å anbefale over trening hvis du har basiller i kroppen altså! :klem: Håper du blir bedre fort!

Takk for tips til "klassikere", jeg har nok en jobb å gjøre der. Jeg er latterlig kresen rett og slett.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekleprosjektet blir nok prioritert også skal du se :ler:

Ei skikkelig hostekule her nå, og jeg kjenner at skrotten ikke er i treningsform i det hele tatt. Får ta en tur ned og få tatt Inbody-testen i ettermiddag, men så blir det nok sofaen hjemme tenker jeg. Bør få støvsuget litt og gjort litt småtteri da... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt klokka nærmer seg hjemreise her...

Nå skal jeg ikke drikke eller spise på en stund, siden jeg burde unngå det før testen. Bør vel gå bra :jepp: Har vurdert om jeg skulle avlyst den i dag, og heller tatt den senere, men fant ut at jeg like gjerne kunne bli ferdig med det. Krever jo ikke så mye av skrotten at det gjør noe...

Fått påminnelse om noe jeg rett og slett har glemt på jobb, og kjenner det stresser meg bittelitt. Spesielt når jeg trenger hjelp til å få det gjort, og ikke har fått tak i vedkommende som skal hjelpe meg... :sukk:

Snart hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God tur hjemover og god bedring - jeg håper formen blir bedre til i morgen, for det er jammen ikke gøy å handle som du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer visst ikke avsted på tida allikevel, men satser på at det er like før. Alltid noe i siste liten! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ingen trening på denne jenta, men har da fått gjort LITT i ettermiddag:

- heklet litt

- Inbody-test

- 3 maskiner klesvask

- bakt lavkarbo-ruter (variant av solsikkeruter)

- kjørt oppvaskmaskinen

- jobbet litt overtid

Ellers kjørt på med nesespray, hostesaft og Kleenex.

Ny dag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen!

En inbody-test er en form for scanning av kroppen, for å se sammensetning (man står på en "plate" og holder i et par håndtak slik at elektriske impulser sendes gjennom kroppen. Disse måler massetetthet og salter, og kan dermed si litt om hva skrotten består av). Altså mengde muskler, skjelett, fettprosent, vann, mineraler, proteiner etc. Man får en ganske detaljert oversikt over hvordan kroppen har det, og man får et estimat på hva som vil være idealvekten (basert på skjelett, muskler etc). Selve testen tar et par små minutter, og så er det gjennomgang med veileder etterpå for å få tolket resultatet (et A4-ark med masse morsomme tall og betegnelser :fnise:

Eksempelvis vet jeg nå:

- fettprosent, fettvekt, bmi etc. (og at den er langt over referanseverdi, selvfølgelig...)

- skjellettets vekt (og at det også er over referanseverdig - noe som er bra! - ingen tegn til benskjørhet med andre ord!)

- muskelvekt (også over referanseverdi - bra!)

- at har omtrent samme muskelmasse i begge armene (bra!)

- at jeg har omtrent samme muskelmasse i begge beina (bra!)

- at jeg prosentvis har mer fett på armene enn på beina (nice to know...)

- at idealvekten min er ca 80 kg (akkurat det var veldig interessant, for det stemmer veldig bra overens med det jeg har sagt selv hele tida. Jeg har ikke anlegg for å bli lita og søt på 62 kg, skjelett og muskler vil blant annet forhindre dette. Og mitt mål har jo hele tida vært 80-85 kg, så det likte jeg!)

- at jeg er litt høyere enn jeg trodde :fnise: Høyden målte vi før testen, så den kom vel ikke akkurat som et resultat av Inbody-testen :ler:

- at andelen proteiner, mineraler er bra

- at hvileforbrenningen min når kroppen ligger heeeelt i ro, er omtrent 1685 kcal

- at forholdet mellom midje/hofte er litt over normalen, men ikke helt skremmende...

Og sikkert litt mer, når jeg får rotet rundt i tallene litt mer.

Totalt sett kan jeg si at jeg egentlig er veldig fornøyd med testen, den gir mange interessante resultater, og jeg skal bruke den som grunnlag for motivasjon. Litt kjipt at jeg ikke tok testen for omtrent 25 kg siden, men sånt skjer. Nå har jeg tatt den, og kan ta den igjen etterhvert, når jeg ser litt resultater på vekta igjen etc.

Kan virkelig anbefales synes jeg!

Jeg lærte også at testen ikke hjelper det spøtt på forkjølelse :fnise: Følte meg ok mens jeg var der, men fikk totalt hostekule da jeg kom hjem igjen. I dag har jeg ikke hostet så mye, men nesa veksler mellom å fossrenne og være potte tett. Slitsomt! Med andre ord, ingen sykling i dag heller, og trolig ikke noe trening (har et håp om at jeg kanskje kan få en rusletur med ei venninne, hvis jeg er istand til det). Begynner å bli lei treningspause nå! :sukk: Men er flink, lytter til kroppen og tar det rolig. Vil bli raskt frisk serru!

:sove::forkjola:

Næh, får satse på at litt :kaffekopp: kan gjøre susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med testresultater!

Jeg likte også den testen veldig godt - syntes den ga en ganske bra oversikt over kroppssammensetningen og over hvordan jeg er bygd og bør være bygd. Veldig bra igrunnen og gir gjerne et mål som er litt realistisk og virkelig.

Jeg er nok endel lavere enn deg, men kommer heller aldri til å bli vever og kan følgelig aldri regne med å veie så "lite" som andre på min høyde kanskje gjør og bør. Sånt er det jo nyttig å få bekreftet.

Jeg er trøtt :Gjesp:

Håper du blir bedre i løpet av dagen, men bra plan å ta det pent og treningsfritt. Sove og drikke, så blir du nok bra :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...