Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Ord som gir meg grå hår, er "leif", "skriveleif", "trykkleif". Jeg tror jammen mange tror at det er riktig. En forlengst utbrukt morsomhet er bare irriterende. :kjefte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

En ting til som irriterer meg, er folk som skriver feil med vilje. Jeg har i flere tilfeller sett folk som tydeligvis sier dYsj og lippe til vanlig skriver dette. HALLO! Greit nok at de sier det, men de kan drite i å plage meg med de jævla stygge ordene som IKKE ER ORD!

Jeg synes egentlig at når man skriver i uformelle sammenhenger, så kan man tillate seg å kødde litt med språket. Skrive dialektord, forkortelser som "hakke", osv. Nettforum er et jo et nytt medium, og jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal skrive veldig formelt. Det har jo blitt normen blant "forumoverklassen", så jeg gjør det litt selv også, men det hender nå jeg glimter til med noen brudd. For min del føler jeg at avvik i skriftspråket forteller oss mer om de ulike folka (f.eks. hvor vedkommende er fra, hva slags miljø man tilhører, osv.) Akkurat som at vi snakker forskjellig. I det hele tatt så skriver vi mer nå (særlig uformelle sammenhenger) enn før, så jeg synes man skal tillate seg litt swing i språket. Ikke vær så stræit 'a :foto:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man ikke ordene hvilket, hvilken og hvilke i talespråket Bergensområdet? Eller er det bare en person her inne som ikke har disse ordene i sitt vokabular?

(med forbehold om skrivefeil)

Endret av Mynona-83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man ikke ordene hvilket, hvilken og hvilke i talespråket Bergensområdet? Eller er det bare en person her inne som ikke har disse ordene i sitt vokabular?

(med forbehold om skrivefeil)

Det er kanskje noen som sier "ka for" - "ka for bil vil du kjøpe", "ka for filmer har du sett i det siste" osv.

(På nynorsk kjent som "kva for".)

Andre dialektvarienter er f.eks "ka la"/"kalla" (= hva/kva slags).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noen som sier "ka for" - "ka for bil vil du kjøpe", "ka for filmer har du sett i det siste" osv.

(På nynorsk kjent som "kva for".)

Andre dialektvarienter er f.eks "ka la"/"kalla" (= hva/kva slags).

Hmm.. Det er en bruker her inne som skriver konsekvent "hva" hver gang det burde vært "hvilken", "hvilket", "hvilke" eller "hva slags" f.eks.

Hva mobil har du?

Hva planer har du på lørdag?

osv...

Endret av Mynona-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Bruker man ikke ordene hvilket, hvilken og hvilke i talespråket Bergensområdet? Eller er det bare en person her inne som ikke har disse ordene i sitt vokabular?

(med forbehold om skrivefeil)

Joda. Vi sier ikke "hvem bil".

Men vi kan si "hva for en bil" like godt som "hvilken bil". "Hva for" blir da "Ka for" på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Vi sier ikke "hvem bil".

Men vi kan si "hva for en bil" like godt som "hvilken bil". "Hva for" blir da "Ka for" på dialekt.

Det er foråvidt greit nok når du har med "for en" inni der. Men når du sier "Hva bil er det?" høres det galt ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Noen ganger skriver jeg "JÆVLA NAZI-HORE!!" når det jeg egentlig mener å skrive er "jeg syns du er søt". Irriterende skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Noen ganger skriver jeg "JÆVLA NAZI-HORE!!" når det jeg egentlig mener å skrive er "jeg syns du er søt". Irriterende skrivefeil.

ja, det er veldig lett. man får panikk i gjerningsøyeblikket :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er foråvidt greit nok når du har med "for en" inni der. Men når du sier "Hva bil er det?" høres det galt ut for meg.

"Ka bil er det", som det blir på dialekt, synes jeg ikke høres like galt ut som "hva bil er det", ganske enkelt fordi jeg ser tydelig at det er dialekt og ikke et forsøk på bokmål.

Bergensere bruker vel også ofte "kordan", iallefall gjør veninnen min det, så hun ville sikkert sagt "Kordan bil er det"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bergensere bruker vel også ofte "kordan", iallefall gjør veninnen min det, så hun ville sikkert sagt "Kordan bil er det"

Nei, vi bergensere ville sagt "Kossen bil e det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det VERSTE jeg vet er når noen skal korrekturlese noe jeg har skrevet, og så introduserer de orddelingsfeil! Altså, de deler opp ord som er skrevet sammen! Det skjedde meg før i dag. Jeg ble helt satt ut ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det VERSTE jeg vet er når noen skal korrekturlese noe jeg har skrevet, og så introduserer de orddelingsfeil! Altså, de deler opp ord som er skrevet sammen! Det skjedde meg før i dag. Jeg ble helt satt ut ...

Det var jo snodig. Jeg ville ikke brukt den personen som korrekturleser mer, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...