Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er sagt med glimt i øyet. Om jeg leser sitatet på min østlandsdialekt, så synes også jeg at det høres barnslig ut. Det betyr ikke at jeg synes bergensdialekt er barnslig, og jeg tror ikke Arabella mener det heller.

Jeg kjenner ikke Arabella og jeg har ingen forutseninger for å vite om hun skriver med glimt i øyet og hva hun mener og ikke mener. Her kommuniserer vi skriftlig og forholder oss til det som står i innleggene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

Jeg kjenner ikke Arabella og jeg har ingen forutseninger for å vite om hun skriver med glimt i øyet og hva hun mener og ikke mener. Her kommuniserer vi skriftlig og forholder oss til det som står i innleggene.

Hvis du tar deg nær av et sånt utsagn, så synes jeg det er du som sliter med skriftlig kommunikasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er sagt med glimt i øyet. Om jeg leser sitatet på min østlandsdialekt, så synes også jeg at det høres barnslig ut. Det betyr ikke at jeg synes bergensdialekt er barnslig, og jeg tror ikke Arabella mener det heller.

Akkurat det har vi fått avklart nå. Det var ikke like lett å forstå av det første innlegget.

Generelt så synes jeg det er stygt å kalle andres dialekt for barnslig.

Jeg synes ikke talemåten i Fredrikstad er noe vakker, men jeg kaller ikke det for barnslig for det. Skjønner du poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Akkurat det har vi fått avklart nå. Det var ikke like lett å forstå av det første innlegget.

Generelt så synes jeg det er stygt å kalle andres dialekt for barnslig.

Jeg synes ikke talemåten i Fredrikstad er noe vakker, men jeg kaller ikke det for barnslig for det. Skjønner du poenget?

Jeg skjønner poenget, og det har da heller aldri vært Arabellas intensjon å uttrykke at bergensmålet er barnslig. Og når hun attpåtil sier at hun ikke hadde den intensjonen, så blir det for dumt å massesitere innlegg og sette ting opp mot hverandre på den måten som ble gjort her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å se skrivefeiler som;

Aldrig

Desverre/dessvere

Værre

En feil, flere feil(ikke feiler). ;)

Ellers enig med eksemplene dine. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tar deg nær av et sånt utsagn, så synes jeg det er du som sliter med skriftlig kommunikasjon.

Hvor fikk du det fra at jeg tok meg nær av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget, og det har da heller aldri vært Arabellas intensjon å uttrykke at bergensmålet er barnslig. Og når hun attpåtil sier at hun ikke hadde den intensjonen, så blir det for dumt å massesitere innlegg og sette ting opp mot hverandre på den måten som ble gjort her.

Jeg multisiterte når jeg skulle forklare henne hva jeg mente, da hun sa at hun ikke forto det den første gangen. Det er en funksjon som man kan bruke her på forumet hvis man ønsker det. Bli nå ferdig med dette, da. Hun sa dialekten var barslig og Blondie65 reagerte. OK?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg multisiterte når jeg skulle forklare henne hva jeg mente, da hun sa at hun ikke forto det den første gangen. Det er en funksjon som man kan bruke her på forumet hvis man ønsker det. Bli nå ferdig med dette, da. Hun sa dialekten var barslig og Blondie65 reagerte. OK?

Nei, det er ikke OK. For hun sa aldri at dialekten var barnslig. Kommunikasjon er en samhandling mellom flere parter, og det at mottaker av en ytring misforstår, betyr ikke at det er avsender alene som ikke er flink til å kommunisere. Sånn, nå er vi ferdige. OK?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke OK. For hun sa aldri at dialekten var barnslig. Kommunikasjon er en samhandling mellom flere parter, og det at mottaker av en ytring misforstår, betyr ikke at det er avsender alene som ikke er flink til å kommunisere. Sånn, nå er vi ferdige. OK?

"Dette høres ut som et barn som ikke har lært å snakke rent :fnise: ". Hvordan kan det misforstås? Det er en veldig enkel setning som beskriver en dialekt. Mewn gå og les et blad eller noe sånt, du. Du har kjørt deg helt fast her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei, det er ikke OK. For hun sa aldri at dialekten var barnslig. Kommunikasjon er en samhandling mellom flere parter, og det at mottaker av en ytring misforstår, betyr ikke at det er avsender alene som ikke er flink til å kommunisere. Sånn, nå er vi ferdige. OK?

Er vi?

Det var DU som tok dette langt videre etter at Arabella hadde avklart hva hun mente. Uten din innblanding hadde vi vært ferdige for en side siden.

Det var uklart kommunisert - jeg aksepterte forklaringen - jeg var ferdig. Så kom du ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Er vi?

Det var DU som tok dette langt videre etter at Arabella hadde avklart hva hun mente. Uten din innblanding hadde vi vært ferdige for en side siden.

Det var uklart kommunisert - jeg aksepterte forklaringen - jeg var ferdig. Så kom du ...

Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Hun avklarte hva hun mente, men det var tydeligvis ikke nok for enkelte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Hun avklarte hva hun mente, men det var tydeligvis ikke nok for enkelte her.

Ja, huff, her har det blitt begått stor urett. Man bør kanskje vurdere å gå til erstatningssøksmål mot Egmont? :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for no flisespikkeri! Skjønner ikke at dere gidder å krangle om det der en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, huff, her har det blitt begått stor urett. Man bør kanskje vurdere å gå til erstatningssøksmål mot Egmont? :roll:

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Den verste skrivefeilen jeg ser er mnd., det er md. som er riktig. Samme med diverse andre forkortelser, ev., ikke evt.! Hehe. Ellers blir jeg irritert av aksenter som ligger feil vei, da får jeg en helt merkelig lyd i hodet! Er ikke så opphengt i det, er helst når jeg ser de skrivefeilene fra seriøse firmaer, det minste de kan gjøre er å la en språkvasker gå igjennom alt som slippes ut. Det er uvurderlig! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den verste skrivefeilen jeg ser er mnd., det er md. som er riktig. Samme med diverse andre forkortelser, ev., ikke evt.! Hehe. Ellers blir jeg irritert av aksenter som ligger feil vei, da får jeg en helt merkelig lyd i hodet! Er ikke så opphengt i det, er helst når jeg ser de skrivefeilene fra seriøse firmaer, det minste de kan gjøre er å la en språkvasker gå igjennom alt som slippes ut. Det er uvurderlig! :gjeiper:

Nå ble jeg litt satt ut. "Evt." og "mnd." er faktisk forkortelser vi lærte på skolen. Vi lærte også at man helst ikke skal bruke forkortelser, da ;)

Kan ikke engang huske å ha sett "ev." eller "md." - selv ikke i skriv fra offentlige institusjoner. "Evt." er visst unormert, så det har lite å si om man velger den formen her på KG, men du fikk meg til å lure på hvordan det kan ha seg at svært mange ikke har fått med seg hva som er offisiell rettskriving. Det er jo snakk om forkortelser som brukes ofte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Nå ble jeg litt satt ut. "Evt." og "mnd." er faktisk forkortelser vi lærte på skolen. Vi lærte også at man helst ikke skal bruke forkortelser, da ;)

Kan ikke engang huske å ha sett "ev." eller "md." - selv ikke i skriv fra offentlige institusjoner. "Evt." er visst unormert, så det har lite å si om man velger den formen her på KG, men du fikk meg til å lure på hvordan det kan ha seg at svært mange ikke har fått med seg hva som er offisiell rettskriving. Det er jo snakk om forkortelser som brukes ofte.

md. måned(er), ikke mnd.

ev. eventuelt

evt. etter vår tidsregning (jf. e.Kr.)

Bevis nok? Elsker den siden. :gjeiper:

edit: tilføyde noe

Endret av Valiumsjunkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

md. måned(er), ikke mnd.

ev. eventuelt

evt. etter vår tidsregning (jf. e.Kr.)

Bevis nok? Elsker den siden. :gjeiper:

edit: tilføyde noe

Tror du misforstod meg litt :)

Jeg nekter ikke for at det er korrekte forkortelser. Det sjekket jeg opp rett før jeg svarte på det forrige innlegget ditt. Jeg ble rett og slett overrasket, fordi jeg ikke visste at det var md. og ev. som var offisiell rettskriving. Jeg lurer fortsatt på hvordan det kan ha seg at vi ikke lærte de korrekte forkortelsene på skolen (vi lærte altså at evt. og mnd. var riktig), og hvorfor jeg stadig ser dem brukt i skriv fra offentlige institusjoner. Det er ord/forkortelser vi bruker ofte, så jeg synes det er rart at så mange (inkludert de som liksom skal være profesjonelle) ikke har fått med seg at det heter ev. og md.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Jeg ble aldri forundret over skrivefeil her og der, men så hadde jeg et par år på ungdomsskolen hvor jeg elsket å lese om norsk grammatikk og skriveregler, slukte alt jeg kom over. Gadd sjeldent å korrigere lærere. Jeg har til og med møtt mange velutdannede som nekter å skrive den korrekte formen selv om det står svart på hvitt hva som er riktig. Neida, de vil heller skrive et design og et kompliment fremfor en kompliment og en design, for det er de vant til, må vite. Min erfaring er at det er mange ignorante vesener der ute, men hva så? Det betyr ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...