Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Nei, det er dødslett. Den utenlandske samboeren min har bodd her i et par-tre år og fikser det uten problemer. Han fatter ikke hva som feiler nordmenn. :gjeiper:

Men det er jo klart. Dette er selvfølgelig mye lettere for utlendinger enn for nordmenn, ettersom 'og' og 'å' stort sett ikke uttales likt på andre språk, i motsetning til i norsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo klart. Dette er selvfølgelig mye lettere for utlendinger enn for nordmenn, ettersom 'og' og 'å' stort sett ikke uttales likt på andre språk, i motsetning til i norsk. :)

Det er jo et godt poeng når jeg tenker over det. :) Men skulle likevel tro han ble forvirret av å lese at det blir gjort feil (av nordmenn) hele tida?

Eller kanskje det handler om at man har vært "bevisst i læringsøyeblikket" - det er jo bare engelskspråklige folk som ikke skjønner forskjellen på "their" og "they're" og "there".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg skjønner ikke at folk har problemer med å og og jeg. Det er da en fryktelig enkel regel som det faktisk bare er å lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MirrMirr

Alle varianter av kam;

Å greie alle med en kam

Å gre alle over/under med en kam

Å skjære alle under en kam

Å stryke alle under/over/med en kam

Å rulle alle under/over med en kam

etc

etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hva telefon har du?" har jeg sett flere ganger! Spørreord var vel noe av det første vi lærte på skolen etter vi hadde begynt å lese?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hva telefon har du?" har jeg sett flere ganger! Spørreord var vel noe av det første vi lærte på skolen etter vi hadde begynt å lese?

Kunne vært verre. Kunne vært hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne vært verre. Kunne vært hvem.

Jeg synes hva er værre. Det høres ut som en 5-åring som sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jaaaaa.... :sjenert: Jeg hater å skrive i språk-trådene, for jeg er så redd for å skrive noe feil. Derfor pleier å jeg å holde meg unna!

Peace out!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jaaaaa.... :sjenert: Jeg hater å skrive i språk-trådene, for jeg er så redd for å skrive noe feil. Derfor pleier å jeg å holde meg unna!

Peace out!

Men her inne er det jo vennligsinnet retting, da :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MirrMirr

Det er vel ikke helt skrivefeil, men jeg skjønner absolutt ikke folk som:

starter en setning med liten bokstav og som fortsetter med små bokstaver etter punktum. det at de også da skriver liten bokstav på navn for eksempel oslo og janne. hva er greia med det egentlig? jeg vet ikke helt hva jeg synes annet enn at det virker litt "respektløst".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert når jeg ser og/å og når/da-feil.

Og ikke minst "Hvem bil har du?" Også på dialekt blir jeg irritert når folk skriver for eksempel; "ej ska p kino m line å bendik. d blir gøy." Det skal være "Ej skal på kino med Line og Bendik, det blir gøy." (synes jeg..) :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG/Å feil er det VERSTE jeg ser. Det er grunnleggende barne- og ungdomsskole pensum! Det er ikke så himla vanskelig å lære seg.

:sur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, jeg får lyst til å dele ut nesestyvere når folk påstår "d" er et dialektord. Dette er SMS-språk; et ord uten vokaler er ikke uttalelig på noen norsk dialekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hva på klassetur. :kjefte:

Må innrømme at jeg ikke klarer å bruke de/dem rett. Blir usikker hver gang jeg skal bruke ehhh.. dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt skrivefeil, men jeg skjønner absolutt ikke folk som:

starter en setning med liten bokstav og som fortsetter med små bokstaver etter punktum. det at de også da skriver liten bokstav på navn for eksempel oslo og janne. hva er greia med det egentlig? jeg vet ikke helt hva jeg synes annet enn at det virker litt "respektløst".

Det er i grunnen ganske irriterende at du skriver med en sånn font og farge :sjenert:

Forresten, jeg får lyst til å dele ut nesestyvere når folk påstår "d" er et dialektord. Dette er SMS-språk; et ord uten vokaler er ikke uttalelig på noen norsk dialekt.

Feil bruk av semikolon her ;)http://www.korrekturavdelingen.no/K4Semikolon.htm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MirrMirr

Det er i grunnen ganske irriterende at du skriver med en sånn font og farge :sjenert:

Det er selvklart en grunn til det. Jeg vil skille meg ut. Forresten så er det jo et alternativ å bruke det, så hvis man ikke vil at folk skal få bruke det så synes jeg heller du skal si ifra slik at de som driver siden kan fjerne fontene OG fargene siden det er så fælt irriterende. Eller så kan du jo bare sette meg på "ignorente brukere-listen". Eller bare la være med å lese. Verre er det ikke.

Forresten, jeg får lyst til å dele ut nesestyvere når folk påstår "d" er et dialektord. Dette er SMS-språk; et ord uten vokaler er ikke uttalelig på noen norsk dialekt.

Hva da med "sprsml" som mange også skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg hva på klassetur. :kjefte:

Må innrømme at jeg ikke klarer å bruke de/dem rett. Blir usikker hver gang jeg skal bruke ehhh.. dem?

Bare erstatt de/dem med hun/henne, så hører du hva som er det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvklart en grunn til det. Jeg vil skille meg ut. Forresten så er det jo et alternativ å bruke det, så hvis man ikke vil at folk skal få bruke det så synes jeg heller du skal si ifra slik at de som driver siden kan fjerne fontene OG fargene siden det er så fælt irriterende. Eller så kan du jo bare sette meg på "ignorente brukere-listen". Eller bare la være med å lese. Verre er det ikke.

Oj, dette kaller jeg å overreagere. Ignorerte brukere var kanskje ingen dum idé.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...