fink Skrevet 21. januar 2010 #101 Skrevet 21. januar 2010 DU vil aldri under noen omstendighet få annet enn en bot for et par gram hasj i den grad du ikke bare slipper unna med en advarsel. Altså 0,00% risiko for fengsel. Kunnskapsløshet er farlig det også. Jeg nevnte ingenting om "et par gram" hasj, men for all del, kan hende du kjenner strafferammen bedre enn meg. Uansett kan ikke benekte at straffen vil variere med omstendighetene. Foreldre som ruser seg risikerer å bli fratatt ungene sine, samme om de er alkoholikere eller narkomane.
Gjest Ikke-røyker Skrevet 21. januar 2010 #102 Skrevet 21. januar 2010 Dere som er imot, hva med å begrunne hva dere mener? Hittil har jeg kun lest godt skrevne og saklige innlegg i denne tråden. En gyllen regel når det gjelder debatter er å klare å se en sak objektivt og fra flere sider. Kun på den måten klarer man å fatte en gjennomtenkt begrunnelse. Og dere bør holde dere for god for drittkasting. Den andre parten kaster overhodet ikke dritt. Og sånn oppførsel er bare tegn på å gå tom for argumenter. Mer sånn som brutuser på byen gjør når de ikke har mer å si. Da slår de.. Samme type adferd.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #103 Skrevet 21. januar 2010 Dere som er imot, hva med å begrunne hva dere mener? Hittil har jeg kun lest godt skrevne og saklige innlegg i denne tråden. En gyllen regel når det gjelder debatter er å klare å se en sak objektivt og fra flere sider. Kun på den måten klarer man å fatte en gjennomtenkt begrunnelse. Og dere bør holde dere for god for drittkasting. Den andre parten kaster overhodet ikke dritt. Og sånn oppførsel er bare tegn på å gå tom for argumenter. Mer sånn som brutuser på byen gjør når de ikke har mer å si. Da slår de.. Samme type adferd. Neimen, har du plutselig blitt ikke-røyker?! Det var da svært, på så kort tid.
Lapetos Skrevet 21. januar 2010 #104 Skrevet 21. januar 2010 Dere som er imot, hva med å begrunne hva dere mener? Hittil har jeg kun lest godt skrevne og saklige innlegg i denne tråden. En gyllen regel når det gjelder debatter er å klare å se en sak objektivt og fra flere sider. Kun på den måten klarer man å fatte en gjennomtenkt begrunnelse. Og dere bør holde dere for god for drittkasting. Den andre parten kaster overhodet ikke dritt. Og sånn oppførsel er bare tegn på å gå tom for argumenter. Mer sånn som brutuser på byen gjør når de ikke har mer å si. Da slår de.. Samme type adferd. takk, skal du ha, og jeg regner med at du er imot? Kan jeg i såfall spørre hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #105 Skrevet 21. januar 2010 Ærlig talt! Det er tusenvis av helt VANLIGE Nordmenn som røyker hasj hver DAG og som fortsatt både ser ut som vanlige folk, ER vanlige folk og som har høyt lønnede stillinger.. Du bør seriøst spørre han om emnet så du får litt innsikt i hva dette er for noe før du begynner å drite deg ut. Hasj er IKKE det samme som heroin uansett hva du måtte tro. Hasj er som å sammenligne med vin. Hadde du tatt helt av dersom du hadde funnet ut at kjæresten din hadde tatt seg et glass vin hver kveld?? Selv har jeg røyket nesten hver dag i over 10 år, også under utdanning og jeg har toppstilling i et av Norges største bedrifter.. Prøv å glem disse mytene du tydeligvis har innafor. Jeg valgte egentlig et tilfeldig innlegg å sitere, av dem jeg synes var mest arrogante og ignorante. Til alle dere som tror at hasj er fullstendig harmløst vil jeg gjerne fortelle at en av de vanligste bieffektene av hasjbruk (og ikke nødvendigvis proposjonalt med hyppighet eller mengde av inntak) er at det utløser angst og/ eller depresjoner. Dette kan komme snikende, og er du uheldig kan det invalidisere deg fullstendig. Angst har blitt en ny folkesykdom her i landet, og unge menn er en skremmende raskt voksende gruppe av pasientene. Dette vet jeg fordi min jobb er å prøve å få disse gutta tilbake til det livet de hadde, jeg jobber i psykiatrien. Her snakker vi normale, høyst oppegående gutter som har røyka litt i ny og ne. At noen med vitende og vilje velger å utsette seg for en sånn risiko, ved å innta hasj, som i tillegg er ulovlig, det går langt over min forstand. Men som sagt, så ser jo jeg resultatene av denne "harmløse og uskyldige" hasjbruken hver eneste dag, og vi har mange nye henvendelser hver eneste uke.
Lapetos Skrevet 21. januar 2010 #106 Skrevet 21. januar 2010 Jeg valgte egentlig et tilfeldig innlegg å sitere, av dem jeg synes var mest arrogante og ignorante. Til alle dere som tror at hasj er fullstendig harmløst vil jeg gjerne fortelle at en av de vanligste bieffektene av hasjbruk (og ikke nødvendigvis proposjonalt med hyppighet eller mengde av inntak) er at det utløser angst og/ eller depresjoner. Dette kan komme snikende, og er du uheldig kan det invalidisere deg fullstendig. Angst har blitt en ny folkesykdom her i landet, og unge menn er en skremmende raskt voksende gruppe av pasientene. Dette vet jeg fordi min jobb er å prøve å få disse gutta tilbake til det livet de hadde, jeg jobber i psykiatrien. Her snakker vi normale, høyst oppegående gutter som har røyka litt i ny og ne. At noen med vitende og vilje velger å utsette seg for en sånn risiko, ved å innta hasj, som i tillegg er ulovlig, det går langt over min forstand. Men som sagt, så ser jo jeg resultatene av denne "harmløse og uskyldige" hasjbruken hver eneste dag, og vi har mange nye henvendelser hver eneste uke. Kilder? Og sist, men ikke minst: Så angst og depresjoner hadde ikke eksistert uten hasj?
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #107 Skrevet 21. januar 2010 Kilder? Og sist, men ikke minst: Så angst og depresjoner hadde ikke eksistert uten hasj? Kilder? Jeg bruker meg selv og min egen arbeidsplass som kilder, aner ikke hva som finnes skriftlig, men jeg står til knes i det daglig. Angst og depresjoner eksisterer selvfølgelig også uavhengig av hasjbruk. Det jeg forteller om her er at vi har MANGE unge pasienter der den utløsende faktor ser ut til å ha vært hasjbruk, i varierende omfang. Og pasientene utredes selvfølgelig nøye med tanke på andre faktorer som kan tenkes å utløse angst og/eller depresjoner. Man kan selvfølgelig velge å lukke øynene for dette, men det er et FAKTUM. Om du ikke finner dokumentasjonen nå, så vil den garantert foreligge om noen år. Som sagt, vi som vasser rundt i det hver dag kan ikke unngå å se det. Og jeg synes det bare understreker mitt poeng når noen hasj-røykere her inne ser ut til å mene at siden SÅ MANGE gjør det, så er det helt ufarlig. Det er nemlig også derfor vi har SÅ MANGE mennesker med psykiske lidelser.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #108 Skrevet 21. januar 2010 Og jeg synes det bare understreker mitt poeng når noen hasj-røykere her inne ser ut til å mene at siden SÅ MANGE gjør det, så er det helt ufarlig. Det er nemlig også derfor vi har SÅ MANGE mennesker med psykiske lidelser. Nuvel, det er vel ikke bare "hasj-røykere" som mener at TS overdriver i denne tråden. Vi snakker opprinnelig om en gang i måneden. At man kan få psykiske problemer med stoff er ingen hemmelighet, alikevel så er det ting som gjør at jeg tviler på at du den du utgir deg for.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #109 Skrevet 21. januar 2010 Nuvel, det er vel ikke bare "hasj-røykere" som mener at TS overdriver i denne tråden. Vi snakker opprinnelig om en gang i måneden. At man kan få psykiske problemer med stoff er ingen hemmelighet, alikevel så er det ting som gjør at jeg tviler på at du den du utgir deg for. Ok, hvordan i alle dager skal jeg kunne bevise for deg at jeg er den jeg utgir meg for å være? Jeg er sosionom og arbeider i den kommunale psykiatritjenesten. Jeg ser at dere snakker om en gang i måneden. Og jeg sier at det kan være nok til at du utløser angst og/ eller depresjon som du hadde unngått uten hasj. Jeg sier ikke at de som røyker hasj en gang per mnd er narkomane. Jeg sier at de leker russisk rulett med sin psykiske helse.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #110 Skrevet 21. januar 2010 Ok, hvordan i alle dager skal jeg kunne bevise for deg at jeg er den jeg utgir meg for å være? Jeg er sosionom og arbeider i den kommunale psykiatritjenesten. Hvordan du skal underbygge dine argumenter må du nesten finne ut av selv. Jeg ser at dere snakker om en gang i måneden. Og jeg sier at det kan være nok til at du utløser angst og/ eller depresjon som du hadde unngått uten hasj. Ja, men med tanke på at psykiske problemer er et større problem med alkohol enn hasj så faller det litt i fisk. Det er delte meninger om dette, det er ikke unormalt å bruke hasj mot depresjon. (Nei, jeg anbefaler ikke det) Jeg sier ikke at de som røyker hasj en gang per mnd er narkomane. Jeg sier at de leker russisk rulett med sin psykiske helse. Jaja, i Oslo så røyker ca 20% hasj før tenårene er ferdig og tallet har ligget i den størrelsen lenge. På universiteter og høyskoler har hasj florert. Selv i kongefamilien, Jeg mener ikke at hasj er ufarlig, men kunnskapsløsheten rundt temaet er vesentlig farligere. God natt!
Gjest sosionom, tro d eller ei... Skrevet 21. januar 2010 #111 Skrevet 21. januar 2010 Hvordan du skal underbygge dine argumenter må du nesten finne ut av selv. Ja, men med tanke på at psykiske problemer er et større problem med alkohol enn hasj så faller det litt i fisk. Det er delte meninger om dette, det er ikke unormalt å bruke hasj mot depresjon. (Nei, jeg anbefaler ikke det) Jaja, i Oslo så røyker ca 20% hasj før tenårene er ferdig og tallet har ligget i den størrelsen lenge. På universiteter og høyskoler har hasj florert. Selv i kongefamilien, Jeg mener ikke at hasj er ufarlig, men kunnskapsløsheten rundt temaet er vesentlig farligere. God natt! Å underbygge en påstand er èn ting. Å "bevise" hvem man er i et diskusjonsforum er noe helt annet. Det er heller ikke "normalt" å bruke hasj mot depresjon. Jeg skjønner jo at man kan føle seg oppstemt når man røyker hasj, det er vel ofte derfor man ruser seg, for å føle seg bedre? Det jeg snakker om er ikke effekten av å røyke hasj men bieffekter på sikt. Kan du underbygge din påstand om at psykiske problemer er et større problem med alkohol enn med hasj? Og jeg gjentar, det at mange har prøvd det og prøver det, gjør det ikke mindre farlig. Å røyke hasj er russisk rulett med din psykiske helse. Samme hvordan du ser det. Å tro noe annet, DET er naivt. Men de aller fleste aner ikke hvor skjør psyken vår kan være.
Gjest sosionomen Skrevet 21. januar 2010 #112 Skrevet 21. januar 2010 Jeg mener ikke at hasj er ufarlig, men kunnskapsløsheten rundt temaet er vesentlig farligere. Måtte bare kommentere denne spesielt, og spørre deg om du ANER hvor provoserende det utsagnet er? Du kan få gjenta det den dagen du eller en av dine nærmeste er ute av stand til å leve et normalt liv pga en rusutløst psykisk lidelse. Har du noen som helst slags anelse om hvor hjerteskjærende det er å se et menneske kjempe maktesløs mot disse sykdommene? Du burde skamme deg. Hvordan kan kunnskapsløshet rundt hasjbruk være verre enn skjebnene til disse stakkarene som beit på propagandaen om at "litt hasj er selvfølgelig ikke farlig". Nei, jeg kjenner at dette temaet traff et sårt punkt for meg. Det er mennesker vi snakker om her. Unge mennesker. Som lider helt meningsløst. Og jeg driter i hvem du tror jeg er. Jeg bryr meg om de jeg prøver å hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #113 Skrevet 21. januar 2010 Nuvel, det er vel ikke bare "hasj-røykere" som mener at TS overdriver i denne tråden. Vi snakker opprinnelig om en gang i måneden. At man kan få psykiske problemer med stoff er ingen hemmelighet, alikevel så er det ting som gjør at jeg tviler på at du den du utgir deg for. Ts skriver MINST en gang i mnd. Han nekter å slutte, selv om ts truer med å forlate ham og melde fra til politiet. Da har mannen et problem.
Pepe Skrevet 21. januar 2010 #114 Skrevet 21. januar 2010 Ts skriver MINST en gang i mnd. Han nekter å slutte, selv om ts truer med å forlate ham og melde fra til politiet. Da har mannen et problem. Enig, her snakker man minst en gang i måneden hos en 31 år gammel mann. Det er jo ikke sikkert han er en av de som klarer å holde forbruket sitt nede. Ang. om alkohol er større kilde til sinnslidelser enn hasj, så kan vel det ha en sammenheng med at alkohol er lovlig og forskes kanskje mer på enn hasj som tilhører mindre miljøer osv. Det er fort gjort å kunne si det ene eller andre, men det kan jo være mange faktorer rundt som påvirker situasjonene.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #115 Skrevet 21. januar 2010 Måtte bare kommentere denne spesielt, og spørre deg om du ANER hvor provoserende det utsagnet er? Du kan få gjenta det den dagen du eller en av dine nærmeste er ute av stand til å leve et normalt liv pga en rusutløst psykisk lidelse. Har du noen som helst slags anelse om hvor hjerteskjærende det er å se et menneske kjempe maktesløs mot disse sykdommene? Du burde skamme deg. Hvordan kan kunnskapsløshet rundt hasjbruk være verre enn skjebnene til disse stakkarene som beit på propagandaen om at "litt hasj er selvfølgelig ikke farlig". I klassen min fra ungdomsskolen er 6 stykker døde av ting som kan sees i sammenheng med narkotika (riktignok ikke hasj). Første begravelsen til en barndomskamerat var året etter niende klasse. De som nå er døde utpekte seg allerede på barneskolen, alle viste at det ville gå dem ille. De med høyt forbruk av stoff er ofte de ressurs-svake med en svak psyke, at vi har valgt å føre en narkotikapolitikk som sidestiller hasj og heroin gjør det ikke lettere,
Gjest en annen gjest Skrevet 22. januar 2010 #117 Skrevet 22. januar 2010 Ang. om alkohol er større kilde til sinnslidelser enn hasj, så kan vel det ha en sammenheng med at alkohol er lovlig og forskes kanskje mer på enn hasj som tilhører mindre miljøer osv. Det er fort gjort å kunne si det ene eller andre, men det kan jo være mange faktorer rundt som påvirker situasjonene. Hva som kommer først av sinnslidelser og rusmiddler er vel en evig diskusjon. Mange med med angst/depresjon og alvorligere lidelser har også en hang til å selvmedisinere, og her har jo alkohol den fordelen med at det er lett tilgjengelig og lovlig. Cannabis er god på å utløse psykose hos de som er disponert for det.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #118 Skrevet 22. januar 2010 Jeg nevnte ingenting om "et par gram" hasj, men for all del, kan hende du kjenner strafferammen bedre enn meg. Uansett kan ikke benekte at straffen vil variere med omstendighetene. Foreldre som ruser seg risikerer å bli fratatt ungene sine, samme om de er alkoholikere eller narkomane. Foreldre som ruser seg risikerer også å ødelegge barna sine, samme om de er alkoholikere og narkomane.
Hetheru Skrevet 22. januar 2010 #119 Skrevet 22. januar 2010 Kilder? Jeg bruker meg selv og min egen arbeidsplass som kilder, aner ikke hva som finnes skriftlig, men jeg står til knes i det daglig. Angst og depresjoner eksisterer selvfølgelig også uavhengig av hasjbruk. Det jeg forteller om her er at vi har MANGE unge pasienter der den utløsende faktor ser ut til å ha vært hasjbruk, i varierende omfang. Og pasientene utredes selvfølgelig nøye med tanke på andre faktorer som kan tenkes å utløse angst og/eller depresjoner. Man kan selvfølgelig velge å lukke øynene for dette, men det er et FAKTUM. Om du ikke finner dokumentasjonen nå, så vil den garantert foreligge om noen år. Som sagt, vi som vasser rundt i det hver dag kan ikke unngå å se det. Og jeg synes det bare understreker mitt poeng når noen hasj-røykere her inne ser ut til å mene at siden SÅ MANGE gjør det, så er det helt ufarlig. Det er nemlig også derfor vi har SÅ MANGE mennesker med psykiske lidelser. Siden du jobber med slike tilfeleler burde du jo ha lest opp noe om hasj og samenhengen med angst og deprsjoner. Jeg ville ikke behandlet en person for noe uiten å ha lest alt jeg kunne om emnet. Angæende det at hasj ikke er ufarlig, så er jeg enig. Du trekker jo faktisk røyk ned i lungene, men utover det likestiller jeg det med alkohol. Bortsett fra at man ikke blir voldelig av det. Hva vil vi helst ha? Folk som sitter hjemme med moen venner og røyker noe som ar passifiserende, eller folk som går på byen, drikker seg fulle og blir kanskje voldelige?
Gjest sosionom Skrevet 22. januar 2010 #120 Skrevet 22. januar 2010 Siden du jobber med slike tilfeleler burde du jo ha lest opp noe om hasj og samenhengen med angst og deprsjoner. Jeg ville ikke behandlet en person for noe uiten å ha lest alt jeg kunne om emnet. Angæende det at hasj ikke er ufarlig, så er jeg enig. Du trekker jo faktisk røyk ned i lungene, men utover det likestiller jeg det med alkohol. Bortsett fra at man ikke blir voldelig av det. Hva vil vi helst ha? Folk som sitter hjemme med moen venner og røyker noe som ar passifiserende, eller folk som går på byen, drikker seg fulle og blir kanskje voldelige? Selv om jeg hjelper folk til å stable livet sitt på beina igjen betyr ikke det at jeg trenger å vite hverken noe særlig om hasj eller om det er bevist og dokumentert noe om sammenhengen mellom hasjrøyking og det mine pasienter sliter med. Jeg kjenner livshistorien deres og ser hvordan de har det.Og utifra dette er det jeg hjelper dem. Behandlingen vi gir er jo ikke forskjellig utifra utløsende årsak (bortsett fra ved misbruk der personen trenger behandling for rusavhengighet, men det er jo ikke disse tilfellene vii snakker om her) den er forskjellig utifra person og situasjon. Når det er sagt så er jeg rimelig sikker på at det finnes forskning som gir meg ryggdekning. Hadde veiledning fra en psykiater senest for 14 dager siden der han snakket om at det ofte er rus, og svært ofte hasj, som utløser både psykoser, angst og depresjon. Er det så vanskelig å innse at hasj har farligere sider enn selve rusen? Bare fordi DU hittil har gått klar av bieffekter så betyr det ikke at du bør anbefale andre å prøve det samme. Russisk rulett. Men man setter kanskje ikke pris på å ha det ok psykisk før man ikke har det lenger, eller eventuelt sånn som meg, jobber med mennesker som ikke har det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå