Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Aurora :)
Skrevet

Mitt personlige syn er at jeg ikke kan se problemet, at han røyker en gang i måneden, og ikke driver med noe annet ser jeg ikke hvordan du kan ta skade av, hvertfall vist han ikke gjør det med deg i nærheten. Kjæresten min røyker marihuana og hasj en gang i blant, mer enn en gang i måneden, og jeg bryr meg ikke, så lenge han ikke gjør dumme ting,eller det påvirker meg på noen måte. Det er jo lovlig i noen land/stater. Jeg røyker engang iblant jeg og. Så lenge det ikke er snakk om sterkere saker, så syntes jeg det er dumt vist du går fra han. En joint i måneden er ingenting. Det har samme virkningen som et par pils. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ts, selger du harsk eller? Skulle gjerne ha kjøpt et par kilo. kthnxbye.

Skrevet

hvis jeg fant ut at min kjæreste/samboer røykte hasj hadde jeg slått opp på flekken, rett og slett fordi det bryter med mine grunnleggende verdier her i livet. Og til dere som mener at det er ikke er noen big deal: jo for noen så er det det. En vet ALDRI når denne røykingen resulterer i total avhengighet og narkomani. Mange tror gjerne at en har full kontroll når situasjonen er en helt annen. For mange er hasj inngangsporten til en livslang kamp mot narkomanien, det kan ingen si noe på.

Skrevet
Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham.

Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg.

Hva om du fant ut at han drev med KARSK?

Oh noes...

Skrevet
hvis jeg fant ut at min kjæreste/samboer røykte hasj hadde jeg slått opp på flekken, rett og slett fordi det bryter med mine grunnleggende verdier her i livet. Og til dere som mener at det er ikke er noen big deal: jo for noen så er det det. En vet ALDRI når denne røykingen resulterer i total avhengighet og narkomani. Mange tror gjerne at en har full kontroll når situasjonen er en helt annen. For mange er hasj inngangsporten til en livslang kamp mot narkomanien, det kan ingen si noe på.

Alt du sier her gjelder i like stor grad alkohol. Du vet aldri når drikkingen leder til total avhengighet, man tror gjerne man har full kontroll, men har det ikke osv. Skal du være konsekvent i dine meninger og ikke dobbeltmoralsk så må du slutte å drikke alkohol med en gang. Og du må behnalde alle som drikker alkohol akkurat slik du behandler folk som røyker hasj, det vil si dumpe dem hvsi de er kjærester og hvis de er venner så...?

Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri tolerert hasjbruk av min samboer, ei overdreven bruk av alkohol, hvis vi skal blande det inn. Samtidig klarer jeg ikke se hvordan noen prøver å rettferdiggjøre bruken av hasj ved å stille det opp med alkohol, men det er nå meg. Og jeg vil også si at det er ingen objektiv definisjon på hva narkomani er - fra mitt synspunkt innebærer det også hasj, men det er fordi jeg har hatt veldig mye negativ erfaring med det.

Jeg har ingen venner i den nære vennekretsen som driver med hasj - men det er en gjeng som holder på med det som ikke er mine nære venner, og disse holder jeg meg unna til enhver tid. Jeg har aldri vært med dem utenfor sosiale sammenhenger med felles venner, og jeg liker ikke at de er på samme fest som meg. Jeg distanserer meg fra folk som holder på med det, rett og slett. Jeg har ingenting imot at noen prøver det eller at det skjer veldig spontant, men når det blir en fast rutine på å ta det (enten det er hver dag, hver uke, hver måned), da går det over til å bli et problem i mine øyne.

Hvis du ikke liker at din kjæreste holder på med det - snakk med han. Du løser ingenting ved å gå til politiet. Det fører kun til at han begynnerå hate deg. Jeg hadde aldri i livet klart å anmelde samboeren min; kommunikasjon er nøkkelen til alt.

Endret av ninuska_
Skrevet
Alt du sier her gjelder i like stor grad alkohol. Du vet aldri når drikkingen leder til total avhengighet, man tror gjerne man har full kontroll, men har det ikke osv. Skal du være konsekvent i dine meninger og ikke dobbeltmoralsk så må du slutte å drikke alkohol med en gang. Og du må behnalde alle som drikker alkohol akkurat slik du behandler folk som røyker hasj, det vil si dumpe dem hvsi de er kjærester og hvis de er venner så...?

Hvordan i all verden kan dette gjelde alkohol også? Alkohol er ikke litt like avhengighetsskapende som narkotiske stoffer, trodde virkelig det var allmenn kjent. Det er en grunn for at alkohol er tillatt å selge i Norge, mens narkotika er forbudt. Hvis du synes at jeg er dobbeltmoralsk når jeg mener at det er greit å nyte alkohol i ny og ne, men ikke narkotika så fint for deg. Jeg ser ingen dobbeltmoral i det.

Skrevet

Alkoholisme er jo et mye større problem i samfunnet enn det narkotika noen gang vil bli. Men siden mennesker er hyklere så gjør det igrunn ikke så mye vil jeg tro?

Koffeinavhengighet er et større problem enn cannabis, ihvertfall her i oslo!

Skrevet

Alkoholisme er verre å behandle dvs å få edru i hodet, enn narkomane. Dette er blitt forsket på, og det viser seg at det i særlig grad gjelder når ungdom ruser seg og har debutert i tidlig alder. Tunge narkomane (heroin, ametamin - unntaket er kokain som er verre enn alkohol igjen og gir flere tilbakefall hvis misbruket har vart over år), er lettere å få unna misbruk og tørrlagte/rene enn alkoholmisbrukere.

De som vil finne en link, kan bare google selv.

Her sies det litt mer om kokain:

http://www.sinnetshelse.no/artikler/rusavhengighet.htm

Gjest Gjest_mann
Skrevet
En vet ALDRI når denne røykingen resulterer i total avhengighet og narkomani.

Det er her du ikke vet hva du prater om. Avhengighet er én ting, man kan bli psykisk avhengig av hasj. Mer som sjokolade.

Narkomani er en helt annen ting og ville kun skjedd dersom vedkommende hadde begynt på heroin, amfetamin eller kokain. Og dette hadde ikke skjedd dersom hasj hadde vært lovlig. Siden stoffene ikke hadde vært i samme marked. Dette er selve fundamentet i legaliserings-politikken.

Mange tror gjerne at en har full kontroll når situasjonen er en helt annen.

Du blander hasj med heroin. Det er overhodet ikke det samme og kan ikke sammenlignes. Man blir ikke fysisk avhengig av hasj, det er umulig.

For mange er hasj inngangsporten til en livslang kamp mot narkomanien, det kan ingen si noe på.

Det er det markedet som gjør, ikke hasjen. Det har vært svært mange forskninger på akkurat dette og alle konkluderer med at det er ingenting i hasj som gjør at man søker seg til sterkere stoffer. Det som er forklaringen er at siden hasj er ulovlig så må det kjøpes fra ulovlige miljøer. De samme miljøene som har amfetamin, kokain og heroin. Og DERFOR havner mange i den fella.

Det sterkeste argumentet for å lovliggjøre hasj faktisk.

Skrevet
Hvordan i all verden kan dette gjelde alkohol også? Alkohol er ikke litt like avhengighetsskapende som narkotiske stoffer, trodde virkelig det var allmenn kjent. Det er en grunn for at alkohol er tillatt å selge i Norge, mens narkotika er forbudt. Hvis du synes at jeg er dobbeltmoralsk når jeg mener at det er greit å nyte alkohol i ny og ne, men ikke narkotika så fint for deg. Jeg ser ingen dobbeltmoral i det.

Alkohol er minst like avhengighetsskapende som hasj, langt mere vil jeg si og jeg kjenner mange hasjrøykere i tillegg til en haug med folk som drikker alkohol. Alkoholisme er dessuten et mye, mye større problem for den enkelte en daglig røyking av hasj. Du kan fungere noenlunde greit og ha et ok liv om du er stein hver dag, men det kan du ikke om du er dritings hver dag. Det er flere hundre tusen alkoholikere i dette landet og oddsen for at en person som begynner å drikke kommer til å bli alkoholiker eller slite med varierende grader av alkoholproblemer en eller flere ganger i livet er stor. Crack for eksempel er vanvittig avhengighetsskapende, hasj er det bare i moderat grad og vil jeg si mindre enn alkohol. Det er tragisk at du kan ha så ekstreme meninger om hvordan du ville forholdt deg til folk som røyket hasj når du ikke vet noe om det i det hele tatt. Det er oinlig og tragisk. Du burde skjerpe deg.

Skrevet

Det er også mye, mye lettere å slutte med et høyt eller daglig forbruk av hasj enn det er å slutte med et høyt eller daglig forbruk av alkohol. De som har vært alkoholikkere må dessuten som regel slutte helt mens majoriteten av de jeg kjenner som har hatt et alt for stort forbruk av hasj og kommet seg ut av det godt kan røyke litt innimellom på et senere tidspunkt uten at det skaper problemer.

Skrevet
Om man skriver en liste over bivirkninger over å ha røyket i 10 år, hvordan vil den se ut i forhold til listen over bivirkninger av alkohol i 10 år? :P

Sammenligner du hasj med amfetamin? Litt forskjell der da.

Jeg sammenlikner narkotika med narkotika, og jeg syns det er like ille uansett egentlig..

Gjest Gjest_E_*
Skrevet

Du kan ikke si at han er narkoman når han røyker hasj en gang i måneden? Tro meg jeg har vært borti at eksen min har var narkoman. Han tar all slags å har ikke noe hjem nå. Kaller du å røyke hasj en gang i måneden for et narkotikaproblem? Kom igjen, tror det er du som har et problem her

Skrevet
Jeg sammenlikner narkotika med narkotika, og jeg syns det er like ille uansett egentlig..

Det er jo en helt idiotisk ting å gjøre herion og crack kan ødelegge deg i løpet av kort tid. Forskere har imidlertid etter mange studier problemere med å finne nesten noen som helst målebare negative effekter av moderat forbruk av hasj annet enn såre tommeltotter fra for mye spilling av playstation. Det blir det samme som om du skulle vurdert luftpistol og atombombe som moralsk likeverdig fordi begge deler tross alt er våpen.

Skrevet
Det er jo en helt idiotisk ting å gjøre herion og crack kan ødelegge deg i løpet av kort tid. Forskere har imidlertid etter mange studier problemere med å finne nesten noen som helst målebare negative effekter av moderat forbruk av hasj annet enn såre tommeltotter fra for mye spilling av playstation. Det blir det samme som om du skulle vurdert luftpistol og atombombe som moralsk likeverdig fordi begge deler tross alt er våpen.

Poenget mitt når jeg skrev i denne tråden var å komme med en tidligere erfaring hvor kjæresten drev med stoff. Og da er kanskje ikke alltid poenget hvilket stoff, men at han faktisk har et problem. Og da trenger den personen hjelp!

Skrevet
Poenget mitt når jeg skrev i denne tråden var å komme med en tidligere erfaring hvor kjæresten drev med stoff. Og da er kanskje ikke alltid poenget hvilket stoff, men at han faktisk har et problem. Og da trenger den personen hjelp!

Det du skrev i forrige innlegg var at du syntes begge deler var like ille noe det åpenbart ikke er. Lettere demotivert, litt engstelig og litt sløv er ikke det samme som grønnsak på gata med hepatit etc. Så å kategorisere det likt blir bare teit.

Skrevet
Det du skrev i forrige innlegg var at du syntes begge deler var like ille noe det åpenbart ikke er. Lettere demotivert, litt engstelig og litt sløv er ikke det samme som grønnsak på gata med hepatit etc. Så å kategorisere det likt blir bare teit.

Jeg syns ikke noe om at folk bruker stoff, uansett hva slags stoff det er. Selvfølgelig er noe svakere enn annet stoff, men jeg er imot at folk bruker det, uansett hva. Det var poenget.

Gjest Our Man in Yemen
Skrevet

Hei, det blir som å si alkhol er alkohol og samenligne lettøl med hjemmebrennt. Heroin, amfetamin,sopp og hasj er forskjelle ting. Det er en grunn til at de fleste land skiller mellom harde /myke stoffer. Jeg sier ikke hasj er sundt, det jeg sier er at det er direkte usundt å mene tåplige ting som det. Det er som å si at å kjøre for fordt er like ille om man kjøre i 100 kmt i eller 200kmt i 80sonen.

Det synes jeg blir litt tåpelig. Tenk, det er ikke lenge siden redbull var forbudt i norge. Skateboard var forbundt på 80tallet osv.

Jeg vet ikke om jeg vil engasjere meg i legaliseringsdebatten, som bare er en unnskylding for at livet skal bli lettere for oss som velger å røyke litt. Synes det er for mange andre viktigere ting å engasjere seg i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...