Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest our man in yemen
Skrevet

"men jeg er imot at folk bruker det, uansett hva. Det var poenget."

Det er en personlig mening, som er riktig for deg. Det er litt forskjell på å mene det og at narkotika er narkotika.

Jeg er imot at folk bryr seg hva andre gjør når det ikke skader de.

Denne tråden dreier seg strengt tatt om det er riktig å klikke i vinkel og politianmelde sin kjære.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg syns ikke noe om at folk bruker stoff, uansett hva slags stoff det er. Selvfølgelig er noe svakere enn annet stoff, men jeg er imot at folk bruker det, uansett hva. Det var poenget.

JO, men det synspunktet må i så fall begrunnes. Hvorfor er det verre en alkohol? De hasjkritiske i denne tråden har hatt ekstremt store vanskeligheter med å begrunne at hasj er noe verre enn alkohol. Uten en GOD slik begrunnelse er det meningsløst å mene noe om det i det hele tatt og idiotisk å ha meninger som leder til at man gjør ting som å dumpe kjærester og venner og se ned på folk.

Skrevet

Det som er et enormt mye større problem en bruk av hasj er bruk av ulike benzodiazepiner som valium og ymse sovemedisiner. Det er i sterk motsetning til hasj ekstremt vanedannende støffer. Disse skrives også ut av leger til gud og hverman for nærmest ikke noe som helst. Studier av bruk av sovepiller viser at de over tid ikke leder til bedre søvn selv om det hjelper akkurat der og da. Man får større angstreduksjon ved å følge et ukentlig meditasjonskurs i 8 uker enn ved bruk av benzodiazepiner. Alikevel skrives det ut over en lav sko og er fullstendig sosialt akspetert. Bare et par ukers bruk kan lede til sterk avhengighet. Jeg jobbet en periode med narkomane og ble til min stor overaskelse klar over at en ikke liten anndel hadde høy utdannelse, hadde hatt god jobb og generelt vært ressursterte, men var blitt avhengige av benzodiazepin de hadde fått av legen og derfra hadde ting gått utforbakke.

Gjest Gjest_frøken_*
Skrevet
Hvordan i all verden kan dette gjelde alkohol også? Alkohol er ikke litt like avhengighetsskapende som narkotiske stoffer, trodde virkelig det var allmenn kjent. Det er en grunn for at alkohol er tillatt å selge i Norge, mens narkotika er forbudt. Hvis du synes at jeg er dobbeltmoralsk når jeg mener at det er greit å nyte alkohol i ny og ne, men ikke narkotika så fint for deg. Jeg ser ingen dobbeltmoral i det.

For en kunnskapsløs uttalelse. Sett deg litt inn i temaet før du påstår at feilopplysninger er allmenn kjente.

Grunnene til at alkohol er lovlig og hasj ikke er historisk og kulturelt betinget, ikke logisk. Hadde alkohol blitt innført i dag så hadde det havnet på narkotikalisten. Spør du leger og eksperter (og det har blitt gjort, sist jeg så var på et helseprogram på NRK) om hva de helst ville ha legalisert av alkohol og diverse narkotiske stoffer så svarer de hasj uten å blunke.

Skrevet
For en kunnskapsløs uttalelse. Sett deg litt inn i temaet før du påstår at feilopplysninger er allmenn kjente.

Grunnene til at alkohol er lovlig og hasj ikke er historisk og kulturelt betinget, ikke logisk. Hadde alkohol blitt innført i dag så hadde det havnet på narkotikalisten. Spør du leger og eksperter (og det har blitt gjort, sist jeg så var på et helseprogram på NRK) om hva de helst ville ha legalisert av alkohol og diverse narkotiske stoffer så svarer de hasj uten å blunke.

Vet du hva det programmet heter? Er det på nett-tv? Isåfall - kan du legge inn en link? Ble veldig interessert nå :)

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html

Jeg siterer:

Dersom bare ett rusmiddel var tillatt i Norge ville ingen av NRKs eksperter velge alkohol. Professor Fanny Duckert er ikke i tvil om hva hun ville valgt: Hasj.

Det ville i hvert fall ikke være alkohol, det er helt klart det mest skadelige rusmiddelet.

Hasj kunne kanskje være et bra alternativ. Det er mindre skadelig. Man spise, røyke og drikke det. Det gir relativt lite utslag i det å ta ut aggresjon og andre dramatiske ting, sier Duckert i programmet.

Overlege og psykiater Hans Olav Fekjær ved Blå Kors senter nevner også hasj.

- I verdens to mest folkerike land bruker et klart flertall ikke noe rusmiddel, men hvis jeg måtte velge ville jeg si de vanlige beroligende tablettene, så de og hasj og khat. Dette kan brukes med lite skadevirkninger, sier Fekjær.

Det skulle legge debatten død. IKKE EN av ekspertene mener at hasj er verre en alkohol. De mener alle at det er mye mindre skadelig. Om jeg røyker hasj og du drikker alkohol er altså samtlige eksperter enige om at det er DU som har det mest problematiske konsumet av rus! Så alle de idiotene som har skjelt folk huden full for å røyke hasj og som har ment at det er mye verre en alkohol kan nå gå i skammekrokken og bli der til de har lært seg å sette seg inn i ting før de danner seg ekstreme meninger.

Skrevet
Jeg syns ikke noe om at folk bruker stoff, uansett hva slags stoff det er. Selvfølgelig er noe svakere enn annet stoff, men jeg er imot at folk bruker det, uansett hva. Det var poenget.

Så du mener at man har et problem dersom man røyker hasj, selv om det kun er snakk om én gang i måneden?

Etanol (alkohol) og nikotin er også stoffer, som påvirker mennesker i mer eller mindre grad og som KAN gjøre oss avhengige. Bare så du vet!

Skrevet
Så du mener at man har et problem dersom man røyker hasj, selv om det kun er snakk om én gang i måneden?

Etanol (alkohol) og nikotin er også stoffer, som påvirker mennesker i mer eller mindre grad og som KAN gjøre oss avhengige. Bare så du vet!

Nikotin er blant de mest avhengihgetsskapende stoffene som finnes og om du røyker sigaretter gjennom et helt liv så dør du i snitt 15 år tidligere enn anntatt. Mye verre en hasj.

Skrevet
Nikotin er blant de mest avhengihgetsskapende stoffene som finnes og om du røyker sigaretter gjennom et helt liv så dør du i snitt 15 år tidligere enn anntatt. Mye verre en hasj.

Ja, det var egentlig det som var poenget mitt. Folk er så raskt ute med å stigmatisere de som benytter hasj, selv om det bare er snakk om moderat bruk. Det er få som tenker gjennom at de selv benytter seg av andre stoffer som er minst like farlige eller farligere for kroppen. Det er ikke nødvendigvis bra å røyke eller konsumere alkohol bare fordi det er lov!

Når det kommer til hasj i forhold, så synes jeg det bør foreligge enighet mellom partene. Dersom TS ikke vil at samboeren skal røyke, så synes jeg det bør respekteres. Men det hjelper gjerne å sette seg inn i temaet før man kommer med meningsløse uttalelser. Min personlige erfaring er at negative holdninger gjerne er knyttet til uvitenhet.

Skrevet

Jeg hadde vel krevd at han gikk til samtale med f.eks smp (sosial Medisinsk Poliklinikk) for å kartlegge hvorfor han bruker, hvorfor han ikke vil slutte og hvor mye. Når de sier en gang i mnd så er det somregel hver helg og litt til har jeg lært igjennom jobben.

Skrevet
Jeg hadde vel krevd at han gikk til samtale med f.eks smp (sosial Medisinsk Poliklinikk) for å kartlegge hvorfor han bruker, hvorfor han ikke vil slutte og hvor mye. Når de sier en gang i mnd så er det somregel hver helg og litt til har jeg lært igjennom jobben.

Da bør man vel kreve det samme av en som drikker alkohol en gang i måneden da i og med at samtlige eksperter anseer alkohol som langt farligere. I hvert fall må man vel da kreve det av de som drikker seg fulle hver helg noe som inkluderer 70% av norges studentbefolkning.

Skrevet
Da bør man vel kreve det samme av en som drikker alkohol en gang i måneden da i og med at samtlige eksperter anseer alkohol som langt farligere. I hvert fall må man vel da kreve det av de som drikker seg fulle hver helg noe som inkluderer 70% av norges studentbefolkning.

Så lenge staten sier Hasj er ulovlig så hadde jeg krevd det av min samboer for at han fortsatt skulle få se barna. Mulig jeg er sær men så lenge han er villig til å ofte forholdet for en røyk hasj så er ikke ting verd det.

Skrevet
Så lenge staten sier Hasj er ulovlig så hadde jeg krevd det av min samboer for at han fortsatt skulle få se barna. Mulig jeg er sær men så lenge han er villig til å ofte forholdet for en røyk hasj så er ikke ting verd det.

???????

Hjemmebrent er ulovlig det også ville du krevd det om mannen din drakk hjemmebrent med gutta en gang i måneden?

Hadde du krevd det for andre lovbrudd som er realtivt normale i dette landet (rundt 25%av Oslos unge har prøvd hasj) slik som smugling (ta med mer enn kvoten) å ansette noen svært eller selv ta litt svart betalt etc? Visse lovbrudd er så vanlige og ansees som såpass akseptable at det er få som kan hevde at det å bryte loven per se er en forferdelig gal ting ( med mindre du hadde dumpet ham for de nevnte lovbruddene også da). Hasj ansees av svært mange for å være et slikt lovbrudd med tanke på hvor mange som har prøvd det og hvor mange ikkerøykere som ser på det som en bagatell. I tillegg er straffen for en brukerdose det samme som et par parkeringsbøter ikke noe annet. Så med mindre du har en totalt konsekvent policy i forhold til de nevnte lovbruddene og andre some er analoge er det helt irrasjonelt av deg å kreve noe sånt bare fordi han røyker hasj en gang i måneden. Da er vi igjen tilbake til spørsmålet om hvor skadelig det er og ekspertene er unisont enige om at DIN alkohol er mere skadelig en hans hasj. Så er det effekten og faren vi skal vurdere det ut fra er det DU heller en ham som burde til utredning selv om jeg vil mene ingen med et normalt forbruk av hverken hasj eller alkohol trenger det. Er det kunn snakk om lovligheten så måtte du dumpet ham også om han var villig til å ta med en kartong ekstra i tollen, ansette en polakk til å male garasjen svart, drukket hjemmebrent med gutta eller lignende. Ville du det?

Det er vel forsåvidt DU som er villig til å ofre forhold bare på grunn av litt hasj. Ville du sluttet å drikke alkohol en gang i måneden om han krevde det?

Skrevet

At du overhodet er i stand til å tenke tanken på å nekte ham å se barna fordi han røyker hasj, et rusmiddel som ekspertene mener er mindre skadelig en alkoholen du høyst sannsynlig selv drikker og som representerer et lovbrudd som ikke straffes med annet en et par tusen kroner i bot er helt ufattelig. Du er altså villig til å ødelegge barnas kontakt med og forhold til ham med de konsekvenser det har for dem psykologisk på sikt i tillegg til å ødelegge hans liv ved å nekte ham kontakt med barna for dette. Fantastisk!! Håper du er stolt av deg selv.

Skrevet

Om jeg vil slutte å drikke? (Se signaturen min ;) ) Hadde min kjære hatt den overbevisningen så hadde det ikke vært noe problem, drikker så sjelden som kanskje to ganger i året alikevel, og det er kanskje en eller to cider. Blir dårlig i magen av alkohol.

Og hadde samboeren drukket hjemmebrent så hadde jeg blitt sur, skuffa og ekstremt sinna, over at han er villig til å ofte helsa, når vi har greit med penger og det ikke er noe problem å kjøpe ting på polet rett i nærheten.

Hadde han røyka i det hele tatt så hadde jeg dog ikke blitt sammen med han ;)

Men jeg jobber med rusbrukere da... Og spesielt ungdom som røyker hasj.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
At du overhodet er i stand til å tenke tanken på å nekte ham å se barna fordi han røyker hasj, et rusmiddel som ekspertene mener er mindre skadelig en alkoholen du høyst sannsynlig selv drikker og som representerer et lovbrudd som ikke straffes med annet en et par tusen kroner i bot er helt ufattelig. Du er altså villig til å ødelegge barnas kontakt med og forhold til ham med de konsekvenser det har for dem psykologisk på sikt i tillegg til å ødelegge hans liv ved å nekte ham kontakt med barna for dette. Fantastisk!! Håper du er stolt av deg selv.

Personer som har et slikt forhold til lovverket har nok funnet seg en mann med tilsvarende forhold til det, så sannsynligheten for at personen er sammen med en som røyker hasj er nok liten og slik skjer nok kun i hollywoodske komediefilmer (gjerne regisert av Judd Apatow) og tv-serier (Dahrma og Greg).

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg fatter deg litt, uansett om jeg sitter her og mekker og trekker samtidigt som jeg leser ditt innlegg hver og ein skal stå for sitt, jeg liker ikke jenter med skikkelig snuse lips og har mine standpunkter og shit når det kommer til damer og shit, jeg er ærlig mann ekke ute etter noe billig ligg, stå for ditt og alle wannaby hasj røyker fyr en sigg =)

hadde dere komt med bedre standpunkt så hadde mary jay kanskje blitt legalisert..

Skrevet (endret)

Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham.

Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg.

Selv om han røyker hasj en gang i måneden er han IKKE narkoman.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/mindre-skadelig-enn-alkohol-2267535.html

Det er forresten mindre skadelig enn alkohol og tobakk.

Og ikke tro det er din feil, og ikke vær så trangsynt.

:)

Endret av bundy
Skrevet

Skal du gå fra han kun for dette eller er det andre problemer i bildet?

Skrevet

Når man setter ut ei fjøslykt i natten, kommer mye rart flygende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...