Gjest Gjest_mann Skrevet 22. januar 2010 #121 Skrevet 22. januar 2010 Jeg valgte egentlig et tilfeldig innlegg å sitere, av dem jeg synes var mest arrogante og ignorante. Til alle dere som tror at hasj er fullstendig harmløst vil jeg gjerne fortelle at en av de vanligste bieffektene av hasjbruk (og ikke nødvendigvis proposjonalt med hyppighet eller mengde av inntak) er at det utløser angst og/ eller depresjoner. Dette er en ganske vanlig konklusjon blandt de fleste. Men om dette faktisk hadde vært direkte sant så hadde alle i Jamaika gått rundt med psykiske lidelser. Men det gjør de ikke. Først og fremst så må det fås frem at dette skjer med et knøttlite mindretall av de som røyker. Og i tillegg er disse svært unge. Når man er ung så er hjernen under utvikling og all kontakt med rusmidler bør man jo ikke gjøre, spesielt ikke psyko-aktive rusmidler. Dette kan påvirke kjemien i hjernen i såpass stor grad at det kan få seriøse varige mén. Det er derfor det er så utrygt at sånt selges fritt på gata, uten restriksjoner, uten aldersgrense og under noen form for kontroll. Og bruken bare øker blandt de unge! For det andre, forskerne oppdaget nylig at virkstoffet CBD, også kalt cannabinoider er særdeles viktig og dette finnes naturlig i en cannabis-art men ikke i særlig høy grad i det som selges på gata. CBD er faktisk direkte anti-psykotisk og regulerer hvordan THCen påvirker hjernen. Mange forsøk har vist det at når CBD er innblandet så blir man bare fnisete og glad. Og når det er lite innhold av dette så får THCen for mye spillerom og man får lett paranoia, føler alt har en dobbeltbetydning og at alle "ser" deg. Klassiske psykotiske trekk. Faktisk brukes CBD alene som medisin mot schizofreni i Storbritania og med stor suksess. Hasj som selges på gata er lagd av planter som har liten mengde CBD siden CBD ikke gir noen rus. THC i motsetning gir selve rusen og det er dette bakmennene tjener penger på. Og THC alene uten noe særlig innhold av CBD virker særdeles psykotisk. Når dette skjer avhenger alt av vedkommendes egen psyke og evne til å regulere THCen alene. Og det er her det skjærer seg hos enkelte mennesker. Klart det er alvorlig, alle psykiske lidelser er særdeles alvorlig. Men med et forbud er det umulig å kontrollere hva som er i det som selges. En dekriminalisering vil ihvertfall åpne opp for muligheten til å finne ut akkurat dette. Men det blir jo opp til politikerne å avgjøre desverre. Her snakker vi normale, høyst oppegående gutter som har røyka litt i ny og ne. Denne biter jeg ikke på. Disse gutta har mest sannsynligvis hatt et enormt overforbruk eller blitt litt sjokkert av opplevelsen og fått et støkk i seg, slik jeg fikk. Og i tillegg røyket ting som Skunk osv som kjent er genmanipulert til å ha et langt høyere innhold av THC og svært lite CBD. Dersom dette faktisk har skjedd hos disse med så lite røyking så betyr det at hjernen deres er særdeles dårlig til å regulere THC. Klart, effekten kan uansett være like reell uansett. Kanskje de havnet litt utpå med røyking. De siste studiene konkluderer uansett at dersom det disse hadde røyket faktisk hadde vært trygt så hadde det ikke vært den utløsende katalysatoren. Poenget er at når så mange røyker, spesielt ungdommer så er man nødt til å forsøke å sikre at det som selges faktisk er så trygt som overhodet mulig. Og ikke minst, så åpeng som mulig! Man kan ikke klare å få bukt med et problem når man bare gjør det ulovlig og feier det under teppet. Fordi det er faktisk ikke mulig å stoppe dette forbruket med strenge straffer siden det ikke biter på. At noen med vitende og vilje velger å utsette seg for en sånn risiko, ved å innta hasj, som i tillegg er ulovlig, det går langt over min forstand. Første gangen jeg forsøkte dette så ble jeg helt tullerusk i hodet. Det var det verste jeg hadde opplevd. Synet hakket, lyden gikk i ekko. Jeg mistet hukommelsen sånn hvert 10. sekund og hadde enorm angst. I ettertid ser jeg at dette sannsynligvis skjedde fordi jeg har litt småsvak psyke, røyket for mye av feil type og i tillegg ikke visste hva som ventet meg. Jeg fikk rett og slett et sjokk. Noen år etter prøvde jeg igjen siden jeg var så redd for det og ville møte min egen frykt. Dette er jeg sjeleglad for av én hovedgrunn. Min psyke har blitt enormt mye sterkere, jeg lærte meg å slappe av samt at jeg har blitt kjent med meg selv på en helt annen måte. Det er viktig å møte sin indre psyke og ikke være redd for den. Klart, enkelte klarer kanskje ikke å ha slik vilje, men hos meg gikk dette strålende og tvang meg til å møte de fleste fryktene mine. Før da hadde jeg aldri klart å holde stabmøter og foredrag for haugvis av mennesker. Men det klarer jeg nå Jeg er også veldig glad for at jeg ikke kontaktet lege og psykiater angående dette. For da hadde det sannsynligvis stått i papirene mine at jeg er en narkoman med psykiske lidelser..
Azalea Skrevet 22. januar 2010 #122 Skrevet 22. januar 2010 Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham. Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg. Du tuller ja?
Gjest Forrest Griffin Skrevet 22. januar 2010 #123 Skrevet 22. januar 2010 Du tuller ja? Jeg tror også det er tull. Det går ikke ann å mene sånn i 2010. Det kan jo hende damen har det forferdlig med typen og mener hun kan bruke dette som en unnskyldning for å gjøre slutt. Men å politianmelde sin kjæreste er ett drøyt overgrep. Dette må være ett tulleinnlegg for å sette igang nok en legaliseringsdebatt med samme argumenter som ble brukt fra begge sider for 15år siden. Det er litt fornøyelig at folk engasjerer seg så mye. Hasjrøykerne må se de har en lost case siden folk flest blåser i temaet. Det finnes tusen andre ting å engasjere seg i enn at hasjrøykere skal ha det litt mer behagelig. Det hindrer jo dere ikke å røyke nå? Jeg synes bare folk bør slutte å mene så sterkt om ting de ikke har peiling på. Men mange kvinner næres jo av å bekymreseg virker det som. Det saken her gjelder er ikke om det er skadelig eller ikke. Det gjelder om en en mann skal få livet ødlagt av sin kjøre fordi han har valgt ett alternativt rusmiddel. Det gjelder første svaret, om en kvinne som nekter mannen å se sine barn pga marijuana. Da tenker jeg dette må være en tulletråd. Ellers er det noen som trenger ganske kraftig folkeopplysning.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #124 Skrevet 22. januar 2010 I 2010 er vi faktisk så opplyste at vi vet at narkotika er for tapere. Jeg har aldri brukt narkotika, og klarer meg utmerket. Hva er poenget med å dope seg? Med rette er narkotika forbudt, og dere kan diskutere til krampa tar dere.
Siiw Skrevet 22. januar 2010 #125 Skrevet 22. januar 2010 Ok og røyke hasj?? om ei stund så får han ikke den gleden av hasj mer og da prøver han noe annet..! ikke alle kan være like selv om noen røyket hasj leeenge- og ikke byttet til noe annet så er det ikke sikkert det gjelder det samme for han. om mulig gå til politiet- og ta med deg unga. han er ikke mye og samle på!
Gjest Tor Skrevet 22. januar 2010 #126 Skrevet 22. januar 2010 Det ble nevnt tidligere at uvitenhet var farlig, dette syns jeg er et veldig stort poeng og jeg tror at veldig mye av problemene skyldes uvitenhet. Uvitenhet blant ungdom: Under oppveksten blir det terpet på at ”narkotika er farlig og at om du prøver dette blir du narkoman og dør en grusom død etter å ha levd som tyv/prostituert på gata.” Formaninger kommer gjerne fra både lærer og velmenende foreldre. En eller annen gang i ungdomstiden dumper gjerne ungdom bort i et miljø hvor det brukes stoff (gjerne hasj). Hva opplever de? -Et inkluderende miljø som ikke er dømmende -Kule folk som tenker annerledes og absolutt ikke er apatiske og sløve -Folk som har drevet med stoff en årrekke som er veldig oppegående -Fellesskap Man kan selvsagt diskutere om miljøet virkelig er på denne måten men det spiller ingen rolle så lenge det oppfattes slik. En del ungdommer ”skjønner” da at alt de har lært om narkotika er feil og stuper ut i det med hodet først. Vi har jo i tillegg en statsminister som har røyket hasj... At samfunnet ikke skiller nevneverdig på hasj og heroin gjør ikke saken mye bedre, ungdommene havner inn i et miljø som ikke nødvendigvis er veldig sunt og siden folk som regel er redde for stoff kan veien tilbake til den gamle gjengen være umulig. Det er flere grunner til at veien tilbake kan være vanskelig, ungdommene har en gjerne en selvjustis og om dette har kommet ut blant foreldrene vil man høre ting som ”Du får ikke lov å være sammen med Roger for han driver med narkotika” osv. Hva skal Roger gjøre? I tillegg har ungdommene vært med på noe ”unikt”, noe som den gamle gjengen og foreldre ikke forstår noe av, noe de ikke vil snakke om. Uvitenhet blant voksne/foreldre: Uvitenhet blant voksne og foreldre fører som nevnt til feilinformasjonen av ungdom. I tillegg fører det til at de voksne får et panisk forhold til narkotika og ikke ser symptomene når egne (og andres) barn begynner med stoff. Om de mot all formodning skulle skjønne at barnet roter med stoff så vil ofte reaksjonen være å skyve barnet fra seg (som med TS og kjæresten). Dette er veldig destruktivt, spesielt med tanke på at det ikke er sikkert barnet nå er velkomment noe annet sted enn i stoffmiljøet. Jeg har en relativt stor bekjentskapskrets og to ganger har jeg vært hjemme venner hvor den håpefulle har kommet hjem utpå kvelden påvirket av narkotika. Foreldrene har ikke sett det. I det ene tilfellet hadde det pågått i seks år...... Folk i alle aldre røyker hasj og det blir røyket i de fleste miljøer. De som har kjennskap til dette ser det, de som ikke har kjennskap til det ser det ikke.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 22. januar 2010 #127 Skrevet 22. januar 2010 Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham. Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg. Bare for å ha gjort det klart med en gang: Hvis samboeren din røyker Hasj en gang i måneden er han IKKE narkoman! Han tar nok heller ingen skade av den månedlige blåsen. Hadde det vert bedre om han drakk seg full?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #128 Skrevet 22. januar 2010 Nei du sliter vel mer med å oppfatte ting? Kan ikke skjønne hva som var vanskelig å forstå med: "Må vel nesten tillegge at jeg er svak for solnedganger (det er vel lovlig) og har sett de fleste når jeg har vært nykter." Det jeg i hovedsak sliter med, er hvorfor noen skriver side opp og side ned om hvor flott narkotika er, hvorpå du så prøver å fremstå som i "hovedsak nykter". For å være ærlig med deg: Jeg tror du har et stort problem. I stedet for å bruke tiden din her, burde du forsøke å få hjelp.
Gjest Alenemamma Skrevet 22. januar 2010 #129 Skrevet 22. januar 2010 Uff, den svei! Det ble nevnt tidligere at uvitenhet var farlig, dette syns jeg er et veldig stort poeng og jeg tror at veldig mye av problemene skyldes uvitenhet. Uvitenhet blant ungdom: Under oppveksten blir det terpet på at ”narkotika er farlig og at om du prøver dette blir du narkoman og dør en grusom død etter å ha levd som tyv/prostituert på gata.” Formaninger kommer gjerne fra både lærer og velmenende foreldre. En eller annen gang i ungdomstiden dumper gjerne ungdom bort i et miljø hvor det brukes stoff (gjerne hasj). Hva opplever de? -Et inkluderende miljø som ikke er dømmende -Kule folk som tenker annerledes og absolutt ikke er apatiske og sløve -Folk som har drevet med stoff en årrekke som er veldig oppegående -Fellesskap Man kan selvsagt diskutere om miljøet virkelig er på denne måten men det spiller ingen rolle så lenge det oppfattes slik. En del ungdommer ”skjønner” da at alt de har lært om narkotika er feil og stuper ut i det med hodet først. Vi har jo i tillegg en statsminister som har røyket hasj... At samfunnet ikke skiller nevneverdig på hasj og heroin gjør ikke saken mye bedre, ungdommene havner inn i et miljø som ikke nødvendigvis er veldig sunt og siden folk som regel er redde for stoff kan veien tilbake til den gamle gjengen være umulig. Det er flere grunner til at veien tilbake kan være vanskelig, ungdommene har en gjerne en selvjustis og om dette har kommet ut blant foreldrene vil man høre ting som ”Du får ikke lov å være sammen med Roger for han driver med narkotika” osv. Hva skal Roger gjøre? I tillegg har ungdommene vært med på noe ”unikt”, noe som den gamle gjengen og foreldre ikke forstår noe av, noe de ikke vil snakke om. Uvitenhet blant voksne/foreldre: Uvitenhet blant voksne og foreldre fører som nevnt til feilinformasjonen av ungdom. I tillegg fører det til at de voksne får et panisk forhold til narkotika og ikke ser symptomene når egne (og andres) barn begynner med stoff. Om de mot all formodning skulle skjønne at barnet roter med stoff så vil ofte reaksjonen være å skyve barnet fra seg (som med TS og kjæresten). Dette er veldig destruktivt, spesielt med tanke på at det ikke er sikkert barnet nå er velkomment noe annet sted enn i stoffmiljøet. Jeg har en relativt stor bekjentskapskrets og to ganger har jeg vært hjemme venner hvor den håpefulle har kommet hjem utpå kvelden påvirket av narkotika. Foreldrene har ikke sett det. I det ene tilfellet hadde det pågått i seks år...... Folk i alle aldre røyker hasj og det blir røyket i de fleste miljøer. De som har kjennskap til dette ser det, de som ikke har kjennskap til det ser det ikke.
lykkelig84 Skrevet 22. januar 2010 #130 Skrevet 22. januar 2010 Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham. Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg. Av personlige erfaringer kan jeg si at det beste du kan gjøre er å komme deg vekk. Hos min tidligere samboer fant jeg en pose med amfetamin i lomma, og jeg fant ut at han solgte kokain fra leiligheten. Han nektet for at han hadde et problem, og ble sint da jeg prøvde å få hjelp. Han var senere utro, og nå er jeg vanvittig glad for at det ble slutt.
Gjest Our Man in Yemen Skrevet 22. januar 2010 #131 Skrevet 22. januar 2010 Av personlige erfaringer kan jeg si at det beste du kan gjøre er å komme deg vekk. Hos min tidligere samboer fant jeg en pose med amfetamin i lomma, og jeg fant ut at han solgte kokain fra leiligheten. Han nektet for at han hadde et problem, og ble sint da jeg prøvde å få hjelp. Han var senere utro, og nå er jeg vanvittig glad for at det ble slutt. Hva har cannabis ett par ganger i mnd å gjøre med amfetamin og salg av kokain? og at han var utro? Det er forskjell på å drive bar og kjøpe en 6pack øl på butikken. Jeg vil vel tro at hasjbruk minsker sjangsen for å være utro. Det her må være tidenes tråd... Hurra for tråden. Nok ett
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #132 Skrevet 22. januar 2010 Hvor er det blitt av ts...? Ts: Jeg tror typen din har holdt på med narkotika i mange år, og har skjult det for deg. Hvordan oppdaget du at han bruker stoff?
Gjest LonelyAngel Skrevet 22. januar 2010 #133 Skrevet 22. januar 2010 Man er ikke narkoman dersom man røyker hasj en gang i måneden. Men prat med han du
Azalea Skrevet 23. januar 2010 #135 Skrevet 23. januar 2010 Kilder? Og sist, men ikke minst: Så angst og depresjoner hadde ikke eksistert uten hasj? Om man skriver en liste over bivirkninger over å ha røyket i 10 år, hvordan vil den se ut i forhold til listen over bivirkninger av alkohol i 10 år? Av personlige erfaringer kan jeg si at det beste du kan gjøre er å komme deg vekk. Hos min tidligere samboer fant jeg en pose med amfetamin i lomma, og jeg fant ut at han solgte kokain fra leiligheten. Han nektet for at han hadde et problem, og ble sint da jeg prøvde å få hjelp. Han var senere utro, og nå er jeg vanvittig glad for at det ble slutt. Sammenligner du hasj med amfetamin? Litt forskjell der da.
The Kitten Skrevet 23. januar 2010 #136 Skrevet 23. januar 2010 Opplysning: Hasj er et narkotisk stoff, derfor er man per definisjon narkoman når man bruker det. En narkoman er en som er avhengig av narkotiske stoffer, ikke en som røyker hasj en gang i blant.
Gjest Gjest1 Skrevet 23. januar 2010 #137 Skrevet 23. januar 2010 Wow...dra fra ham om du må. Men det ville vært veldig dumt. Hasj er et mye mildere rusmiddel enn alkohol. Grunnen til at det er ulovlig er kompliserte og stammer fra USAs handelsblokade av Cuba. Hasj er et fyord og mange blir redd når de hører at noen har røykt hasj...faktum er at det er særdeles mildt i forhold til alkohol..(som i motsetning til hasj dreper hjerneceller, som aldri kommer tilbake).
angkortom Skrevet 23. januar 2010 #138 Skrevet 23. januar 2010 Jeg har vært gjennom det samme! Oppdaget at min mann røyket marijuhana - jeg gikk til politiet med saken, og nå bor han for seg selv uten rett til å besøke våre to barn. Det riktige er å gå til politiet.Du må være fullstendig sinnsyk. Synes synd på dine barn.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #139 Skrevet 23. januar 2010 Om man skriver en liste over bivirkninger over å ha røyket i 10 år, hvordan vil den se ut i forhold til listen over bivirkninger av alkohol i 10 år? Jeg kjenner folk som har røyket hasj ca. hver dag i 10 år og folk som har drukket alkohol i tilstrekkelig mengde til å få en skikkelig rus hver dag i ti år. Om man ser på min far som har drukket et glass vin hver dag de siste 20 årene har hann anntageligvis bare hatt godt av det. Et glass vin gir imidlertid en alt for liten rus i forohold til en joint for å kunne sammenlignes. Du må opp i en falske vin eller noe sånt for at det skal være en fair sammenligning. De jeg har sett som har drukket 3-4-5 glass om dagen eller mer har stort sett gått fullstendig til grunne. Arebidsløse, skilt, massive psykiske problemer, ødelagt fysisk helse etc. Jeg har også sett noen som har klart seg med et slikt forbruk, men det har alikevel altid hatt en stor pris og sjansen er svært stor for at de før eller siden ender på en flaske sprit om dagen eller noe sånt og da er løpet helt skjørt. De som har røyket hasj hver dag i ti år er litt slappe, litt demotiverte, har litt dårligere kortidshukommelse enn de burde hatt, litt lavere sexdrift, litt sjeldnere i forhold, litt for engstelige etc, høyere forekomst av angst og depresjon. Men, stort sett så klarer de seg greit. Annbefaller det absolutt ikke, men det funker. De som har røyket at par ganger i måneden eller et par ganger i uken har knapt noen bivirknigner som helst. Akkurat som alle andre.
Gjest hroar Skrevet 24. januar 2010 #140 Skrevet 24. januar 2010 Jeg har vært gjennom det samme! Oppdaget at min mann røyket marijuhana - jeg gikk til politiet med saken, og nå bor han for seg selv uten rett til å besøke våre to barn. Det riktige er å gå til politiet. angi sin egen kjæreste til politiet for at han røyker harsj og nekter han og se sine barn. Tror du psykologisk det var lurt for og hjelpe han til og slutte og røyke? du straffer han istedet for og prøve og hjelpe han via en forebyggende vei. hvordan i all verden tror du at og melde han til politiet skal hjelpe han til og løse sitt proboem. Dessuten er det ingen som dør av og ta seg en blås en gang i blant, men kan jo forstå at det ikke er heldig når det er unger i bildet. men politiet fungerer ikke, snakk med hverandre.hroar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå