Gå til innhold

Barn og julegaver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og mine to brødre får som regel gave for 2000-3000 hver til jul. Faren min er millionær, så de har råd til det. Vi er ikke bortskjemte, fikk ikke spesielt mye i månedslønn da vi var yngre, alle jobbet fra vi var 12-13 år og ikke fått det vi har pekt på. Selv om vi har penger, er det ingen sløsing her og faren min kaster ikke pengene rundt seg. Han er ikke opptatt av å vise fram at han har mer å rutte med enn de fleste andre. Heldigvis! Sånne folk gjør meg kvalm.

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Mina Solberg
Skrevet

Vi har enda ikke bestemt oss for hva vi skal gi til størstemann (nesten 5 år), men det blir vel rundt 300-500,-

Mellomste på 3 år får en gave til rundt 300,-

Minste på 2 år får en gave til rundt 200-300,-

Jeg synes 500,- pr barn er mye også jeg da.

I allefall når de er så små (når de blir eldre og ønsker seg skitustyr osv, så skjønner jeg jo at gavene kan bli endel dyrere)

Det er ikke prisen som betyr noe

Skrevet

Syns 3-500 pr barn er fryktelig lite, man får jo ikke noe skikkelig for det! Her er det ca 2500-5000 pr barn, avhengig av hva de får. Og de får også mer enn en gave. Utrolig kjipt å bare få en gave fra foreldre syns jeg. Bruker ca 700-1000 kr pr av våre foreldre, mens de bruker ca 2-3000 på hver av sine barn/svigerbarn. Venninnegaver ligger rundt 200 kr.

Nå fikk jeg litt bedre samvittighet her. For jeg syns jeg bruker alt for mye penger på julegaver til ungene, men ligger fortsatt laaaangt under dette. Bikker jeg 1000 kr. pr. barn får jeg nesten vondt i magen faktisk, og det er ikke det at vi ikke har råd.

Er du ikke redd for at ungene skal bli grisebortskjemt?

I år har jeg faktisk kjøpt et par gaver brukt på Finn.no jeg, på vegne av besteforeldre. De får forresten ikke lov til å bruke mer enn maks 500 kr. pr barnebarn, selv om de gjerne vil.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Wow... Etter å ha lest denne tråden føler jeg meg bra bortskjemt :sjokkert: Her i huset bikker mor og far lett 2 - 4 tusen når det gjelder både meg og broren min *løper å gjemmer meg bak sofaen*. Heldigvis er jeg ikke omgjort til et borskjemt monster som mange andre unger, og vet da å sette pris på det jeg får... Får jeg en mobil eller ipod varer den i mange år før jeg bytter den ut/blir ødelagt.

Men synes ikke unger under 10 år trenger så dyre gaver? De ber som regel ikke om dyre teknologiske saker, og da er det lett å tilfredsstille kidsa uten å knerte budsjettet fullstendig. Men med årene vokser forventningene, dessverre...

Pris er ikke alt, egentlig. Men bor man i et strøk med rike folk kan ungene kanskje føle et press på seg når det gjelder prislappen på gavene? Noen innspill?

Skrevet

500 per barn er mye?? Neii.

Jeg er ikke bortskjemt, men jeg og broren min får gaver for 3-4000 hver. Vi er i begynnelsen av 20 årene begge to. I tillegg får vi en sydentur, woho!

Selv bruker jeg ca 1000 på mamma og pappas gaver, mens broren min får en gave til 5-600.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Syns 3-500 pr barn er fryktelig lite, man får jo ikke noe skikkelig for det! Her er det ca 2500-5000 pr barn, avhengig av hva de får. Og de får også mer enn en gave. Utrolig kjipt å bare få en gave fra foreldre syns jeg. Bruker ca 700-1000 kr pr av våre foreldre, mens de bruker ca 2-3000 på hver av sine barn/svigerbarn. Venninnegaver ligger rundt 200 kr.

Nå finnes det folk som ikke er gjerrige med vilje, men som faktisk ikke kan bruke mer på gaver fordi de ikke tjener nok i utgangspunktet! Aner du hvor mange folk som gruer seg til jul pga. dårlig økonomi og frykt for å skuffe barna?

Du omtaler jo folk som "bare" bruker 500 kr pr. barn for ondskapsfulle :filer:

Bruk nå hode.

Skrevet

Jeg syns det er litt trist at jeg skal bli stemplet som bortskjemt fordi mine foreldre har god råd.

I år har jeg fått julegave på forskudd, en tjukk og god vinterjakke til 2500 kr. Det hadde jeg aldri hatt råd til selv, og da mamma og jeg var ute og kikket understreket jeg at dette er en jakke som jeg ønsker å ha i mange år fremover.

Når det kommer til julaften forventer jeg ikke noe store greiene (jakken er jo allerede i bruk), men tror nok det ligger noe lite og venter på meg under treet. En bok kanskje?

Jeg er et resultat av at mine foreldre aldri har hatt økonomiske bekymringer under min oppvekst. Jeg har kanskje fått og hatt tilgang til mer enn mange rundt meg, men det betyr ikke at jeg er borskjemt for det Jeg er bare heldig og har den ekstra økonomiske tryggheten hjemme hos mor og far.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er litt trist at jeg skal bli stemplet som bortskjemt fordi mine foreldre har god råd.

Tråden heter "barn og julegaver" og er nok mest myntet på...barn? Ikke voksne barn? Når man er eldre går det selvfølgelig med litt mer penger, dersom man legger opp til det.

Skrevet

vi tjener ganske bra, og det vi bruker på gaver er:

1000 kroner - til hverandre (jeg kjøper 1 eller flere gaver som til sammen ikke er mer enn 1000, han gjør det samme)

barnet vårt får 2 gaver som til sammen ikke koster mer enn 1000 kroner

venner og familie får gaver som koster mellom 100 og 200 kr hver

ser ikke noe poeng å bruke mer penger på gaver til oss, fordi vi i utgangspunktet har alt

i år kjøpte jeg bøker til mannen min, men neste år kommer jeg antakelig til å gi ham et fadderbarn i "gave" ( og jeg kommer til å betale 250 kr. hver måned)

Skrevet

Jeg har pleid å få for 500-1000 kr i min barndom (og enda). Kommer ikke til å bruke over 1000 kr på mine barn heller. :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Gutten vår er ikke mer en halvannet i jula, og ønsker seg naturlig nok ikke noe spesielt. Frem til han blir gammel nok til å ønske seg noe, ser jeg for meg at "gavene" hans kommer til å bli ting vi trenger til ham. Til jul kommer han til å få klær til et par hundre kroner. Ikke at han bryr seg :ler:

Hehe. Han er vel mer interessert i kulene oppi juletreet hehe eller gaveesken.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Trodde det var vanlig idag å bruke 2-3000 på barn. Mange som ønsker seg spillkonsoller og slikt.. og det er jo ganske dyrt.

Skrevet

Jeg er en av de foreldrene som gjerne bruker 1 - 2000 kr i julepresang til egne barn. Nå er de i tenårene da. Da de var små så var det adskillig mindre.

Mine barn har veldig liten familie og dermed få gaver. Besteforeldre gir rundt 300 kr og far gi 200. Skal de ha en sjans til å få noe som de virkelig ønsker seg og trenger så må jeg trå til. vi har hatt utallige juler på budsjett og nå har jeg anledning. Det gjør jeg med god samvittighet og med glede. Skulle gladelig ha kjøpt mye dyrere presang også dersom jeg hadde mulighet til det. Mine barn fortjener det for de er vant til lite.

I år blir det rimelig, dvs under 500 kr, fordi økonomien min ikke tåler mer. Allikevel er det noe som de ønsker seg. Jeg vet at de vil sette pris på det for gavene er tenkt ut og gitt med omtanke.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg er en av de foreldrene som gjerne bruker 1 - 2000 kr i julepresang til egne barn. Nå er de i tenårene da. Da de var små så var det adskillig mindre.

Mine barn har veldig liten familie og dermed få gaver. Besteforeldre gir rundt 300 kr og far gi 200. Skal de ha en sjans til å få noe som de virkelig ønsker seg og trenger så må jeg trå til. vi har hatt utallige juler på budsjett og nå har jeg anledning. Det gjør jeg med god samvittighet og med glede. Skulle gladelig ha kjøpt mye dyrere presang også dersom jeg hadde mulighet til det. Mine barn fortjener det for de er vant til lite.

I år blir det rimelig, dvs under 500 kr, fordi økonomien min ikke tåler mer. Allikevel er det noe som de ønsker seg. Jeg vet at de vil sette pris på det for gavene er tenkt ut og gitt med omtanke.

Bra du har så takknemlige barn. jeg blir så kvalm av bortskjemte drittunger som bare får og får masse dyre gaver og man bare ser på ansiktet deres at om de får noe de ønsket seg så blir de ikke glade men de bare viser at japp. Her fikk de som forventa, men når de får noe de ikke ønska seg bare slenger de gaven vekk. Ikke noe takknemlighet der i gården. De bare forventer å få.

Skrevet

Tråden heter "barn og julegaver" og er nok mest myntet på...barn? Ikke voksne barn? Når man er eldre går det selvfølgelig med litt mer penger, dersom man legger opp til det.

Poenget var jo at jeg er mine foreldres barn. Jeg har alltid fått dyre gaver som jeg har trengt eller ønsket meg. Altså, jeg (som barn) blir stemplet som bortskjemt fordi foreldrene mine står fint i det. Evt. at mine foreldre stemples som "bortskjemmere" av samme grunn.

Skrevet

Poenget var jo at jeg er mine foreldres barn. Jeg har alltid fått dyre gaver som jeg har trengt eller ønsket meg. Altså, jeg (som barn) blir stemplet som bortskjemt fordi foreldrene mine står fint i det. Evt. at mine foreldre stemples som "bortskjemmere" av samme grunn.

Kommer fra en velstående familie selv jeg, men har aldri fått dyre gaver. Nå har jeg barn selv og har gitt beskjed om at dyre gaver ikke er ønskelig, for jeg vil ikke skjemme bort ungene. Svigers kjøpte bærbar pc til 15 000 til eldste da hun var 8 år, og det kommer ikke til å skje igjen for å si det sånn...

Så det handler om holdninger, ikke hvor mye man har å rutte med. De som har mest penger er faktisk ofte de som er mest opptatt av at ungene skal klare seg med "lite" også. ;)

Skrevet

her er det mange forskjellige svar ja. Jeg blir helt sjokkert over hvor mye penger som brukes. Om man har bare et par unger og ikke annen familie så er det vel greit på et vis, men skulle vi brukt så mye på ungene så hadde det virkelig sett rødt ut etter jul. Vi har nå fire barn tilsammen og julegavene til de ligger på 500 + (har en øvre grense på ca 700). Det kommer litt an på hva de ønsker seg, men vi har allerede oppfyllt et ønske til det ene barnet og det var ikke særlig vanskelig. Tanteunger får for ca 200,- og til foreldrene våre er det ca 200,- pr. person. Det er ikke mye men med de inntektene vi har så er det langt uti februar før vi er på plussiden økonomisk. Synes det er bedre å gi noe dyrere til bursdagen for da er det bare en gave det er snakk om. Til jul skal jo alle ha.

Når det gjelder det med pc så bruker min datter fronter, men det er ikke snakk om å få egen pc likevel. Hun er 12. Hun får bruke min pc når hun vil, dessuten har vi en pc til som alle ungene har tilgang til om de må gjøre lekser på data. Så ungene trenger ikke egen pc! Men kanskje til 13-årsdagen, kanskje jeg går sammen med faren om en felles gave som da blir pc... Kanskje får vi flere med på denne også. Og det blir IKKE av den dyreste sorten!

Skrevet

Eldste (13 år) får gave for ca 1200,- og yngste ca 800,-. Synes det kan bli litt til tider hysteriske tilstander rundt dette med å skulle gi dyre og fancy gaver til sine nærmeste. Man gir det man har økonomi til!

Har man lyst/råd til å gi gave til poden for 2000,- vel, så har man det. Har man ikke råd til mer enn 500,- (eller lavere for den saks skyld) så ska man ikke sitte der med dårlig samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...