Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #41 Skrevet 29. november 2009 Kommer an på alderen på barnet, og hvordan man gjør det ellers i året. Sånn jeg husker det fra min oppvekst, fikk vi noen år ganske store og dyre julegaver (skiutstyr for eksempel), men vi pleide ikke å få noe særlig ellers, mamma og pappa hadde ikke god råd. Om man både får alt man trenger og vel så det ellers i året, OG noe dyrt og egentlig unødvendig til jul, blir det kanskje litt over seg... Men synes det er greit om man må vente med å få f eks en iPod, DS e.l til jul, man har godt av å glede seg og vente med å få noe, det er i hvert fall min teori. Og det trenger selvsagt ikke være noe til flere tusen. Når det gjelder små barn er det helt sant som andre sier at de hverken ønsker seg noe eller skjønner greia med gaver og penger, så det bør være unødvendig å bruke mye penger på julegaver til dem. Samtidig kan det nok føles som en grei anledning for besteforeldre og tanter og onkler til å gi litt ekstra. I min familie er det foreløpig bare ett barn (dvs, barnet er alene om fire besteforeldre og to tante/onkelpar), så det er nok litt lett at denne ungen får ekstra mye. Men alle er egentlig flinke til å ikke ta av, og til å gi skikkelige ting, klær o.l framfor mye dyrt, unødvendig, hauger av leker osv. Jeg kommer ikke til å gi mye i år, men et hjemmelaget strikkeplagg og muligens noen penger på sparekontoen, tror jeg. Jeg pleier også å gi litt utover i året, spesielt bøker jeg finner, og jeg vet at besteforeldrene på begge sider kjøper litt klær.
Gjest Nope Skrevet 29. november 2009 #42 Skrevet 29. november 2009 har 4 barn selv og 2 stebarn,og vi gir ca 500-600 til hver,kommer an på hva de ønsker seg,og de får av så mange til jul. Og så kjøper vi en del felles gaver f.eks spill,dvd flmer.Vi gir dem mer til bursdager da får de 1000,.kr hver Husker ene jula mi da jeg var yngre (jeg hadde/har 2 søstre) de fikk hver sitt par buffelasko fra våre forelde jeg fikk en topp fra h&m
leirbål Skrevet 29. november 2009 #43 Skrevet 29. november 2009 Har en mor som har den innstillingen at "jo mer, jo bedre" og kjøper et utall gaver. Dette er ofte mange småting. Jeg skulle veldig gjerne ønske at hun heller kunne lagt sammen pengene hun bruker på EN ting som er nyttig eller som helt sikkert blir brukt og satt pris på.. Vet imidlertid ikke hvordan jeg skal få sagt det til henne. Kan du ikke si at du er veldig glad for gavene, men at i år ønsker dere du/ dere dette, og levere en liste. Si at selv om det jo er greit med så mange gaver, vil du heller ha en ting du ønsker deg til samme summen. Det pleier jo å være bedre kvalitet og du trenger ikke ostekniver med håndtak formet som ost, stående i en ost selv om de er morsomme, f.eks. (Sett det på tv. ) Vær positiv, siden hun gjør det for å glede deg.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #44 Skrevet 30. november 2009 Syns 3-500 pr barn er fryktelig lite, man får jo ikke noe skikkelig for det! Her er det ca 2500-5000 pr barn, avhengig av hva de får. Og de får også mer enn en gave. Utrolig kjipt å bare få en gave fra foreldre syns jeg. Bruker ca 700-1000 kr pr av våre foreldre, mens de bruker ca 2-3000 på hver av sine barn/svigerbarn. Venninnegaver ligger rundt 200 kr. Hvis du ikke synes man får noe skikkelig for det er du ganske fantasiløs, bortskjemt og er fryktelig forbrukersnobb. Jeg mener ikke at man ikke kan bruke så mye, men å si "man ikke får noe skikkelig for det" blir for dumt. Like dumt som den særdeles overklassefamilien som var i FB - jeg reagerte også på middelveien.
leirbål Skrevet 30. november 2009 #45 Skrevet 30. november 2009 De årene poden ikke har trengt sportsutstyr eller noe annet dyrt har jeg ofte gitt ham penger og en liten ting. Da kan han spare pengene om han ønsker seg noe dyrt jeg synes han kan kjøpe seg selv. Da får han mindre enn jeg hadde gitt om han skulle fått f.eks. skiutstyr, men han blir fornøyd.
Furstina Skrevet 30. november 2009 #46 Skrevet 30. november 2009 Tråden är delad. Frågan om Ikke kjöpe gaver til voksne, kun til barn finns i egen tråd /Furstina, mod
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #47 Skrevet 30. november 2009 Hvis du ikke synes man får noe skikkelig for det er du ganske fantasiløs, bortskjemt og er fryktelig forbrukersnobb. Jeg mener ikke at man ikke kan bruke så mye, men å si "man ikke får noe skikkelig for det" blir for dumt. Like dumt som den særdeles overklassefamilien som var i FB - jeg reagerte også på middelveien. Og hva mener du som er så flott som man får for en 500 lapp da? til en 4 åring er det greit, men en trettenåring for eksempel synes jeg det er latterlig lavt til... Da må de isåfall få veldig mye utenom jul da eller? Når jeg var 13 fikk jeg jo mer enn 500 i månedslønn!
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #48 Skrevet 30. november 2009 Jeg må si jeg synes kravene her inne er sjokkerende. Hva har månedslønnen med saken å gjøre? Å ja, du skal ha julegave som koster en månedslønn? Poenget er at forbruket til folk tar helt av - det er en gal gal verden! Kan man kjøpe ski og sykler og sånn som man "trenger og MÅ ha" og gi det til jul, flott - det gjør vi også til barna. Men nå hørte jeg senest i helgen en mor som sa om sin treåring "hva skal han få da, vi har jo alt" og ta har ting tatt av. Da har vi som foreldre en jobb å gjøre - også slik at ikke trettenåringen snurper med leppa og ikke er fornøyd. Selv om h*n ikke får gave til en månedslønn. Å ønske seg noe, spare til noe, få det man trenger og ikke bare "har lyst på" er en kunst altfor få kan - og er interessert i. Og til 500,- kan man få en bukse og en genser og solbriller og tre cd-er - evt nedlastinger, man kan få sko/støvler, ny staver, en ekstra dyr hårstæsjgreie, gavekort på bikbok - og personlig fra meg; en på trynet så bortskjemt du er!
leirbål Skrevet 30. november 2009 #49 Skrevet 30. november 2009 Og hva mener du som er så flott som man får for en 500 lapp da? til en 4 åring er det greit, men en trettenåring for eksempel synes jeg det er latterlig lavt til... Da må de isåfall få veldig mye utenom jul da eller? Når jeg var 13 fikk jeg jo mer enn 500 i månedslønn! At du er bortskjemt legger ikke standarden for hva andre skal mene og gi. Du skriver månedslønn, så da regner jeg med at du jobet for pengene. Jeg får også mere i lønn enn i julegaver. Hvis jeg får penger til jul, men ønsker meg noe dyrt så sparer jeg disse pengene, legger til litt selv og kjøper det jeg vil ha. Holdningen din med å kreve dyre gaver hadde kun fått meg til å gi deg en femtilapp og en pose godteri. Gaver er nettopp gaver. Ikke en menneskerett.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #50 Skrevet 30. november 2009 Hvor mye bruker dere på julegaver til barna deres? Har en gutt på 11 år. I fjor fikk han PC til ca 5000 og i år blir det gaver til rundt 2500.
Gjest rasende provosert Skrevet 30. november 2009 #51 Skrevet 30. november 2009 Unger blir mer og mer bortskjemte!!!! Barna mine får hver sin brente cd og en fretex-genser til jul. Det får jaggu meg holde. Resten av julelønna trenger jeg til juleøl og nettpoker.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #52 Skrevet 30. november 2009 At du er bortskjemt legger ikke standarden for hva andre skal mene og gi. Du skriver månedslønn, så da regner jeg med at du jobet for pengene. Jeg får også mere i lønn enn i julegaver. Hvis jeg får penger til jul, men ønsker meg noe dyrt så sparer jeg disse pengene, legger til litt selv og kjøper det jeg vil ha. Holdningen din med å kreve dyre gaver hadde kun fått meg til å gi deg en femtilapp og en pose godteri. Gaver er nettopp gaver. Ikke en menneskerett. Bare til din info - jeg er overhodet ikke bortskjemt! Hver måned fikk jeg og søsteren min 1000 kr i månedslønn - mot at vi gjorde ALT av huarbeid i huset (da vi var tenåringer). Foreldrene våre gjorde nesten ingenting utover å lage mat, vi gjorde av og til det og, i tillegg til å vaske, støvsuge, vaske klær, rydde ut av oppvaskmaskin, skifte på senger osv. Utover disse 1000 kronene fikk vi minimalt, alt vi trengte fra busskort til klær og snop gikk ut av disse pengene. Fikk 500 kr den 1. og den 15. hver måned. Så er det noe jeg har lært så er det at man må jobbe for penger og at ting ikke kommer gratis! På denne måten lærte vi oss også å prioritere penger, hadde vi ikke mer penger igjen så hadde vi ikke mer penger igjen. Vi hadde brukt de opp, og fikk da pent vente til neste utbetaling. Som sagt fikk vi da så og si aldri noenting utenom, av store og nye ting vi trengte, så fikk vi dette kun til jul og bursdag. Sykler, ski, yttertøy, elektronikk som kamera, mobil o.l. Dette er jo ofte ting som barna må ha uansett, om de får disse tingene hivd etter seg på vanlige hverdager, og så får man en gave til 300 på julaften så synes jeg dette er ganske merkelig. Synes da heller man kan regnes som bortskjemt om man får dyre ting i hytt og pine, enn om man får det til jul som noe spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #53 Skrevet 30. november 2009 Jeg må si jeg synes kravene her inne er sjokkerende. Hva har månedslønnen med saken å gjøre? Å ja, du skal ha julegave som koster en månedslønn? Poenget er at forbruket til folk tar helt av - det er en gal gal verden! Kan man kjøpe ski og sykler og sånn som man "trenger og MÅ ha" og gi det til jul, flott - det gjør vi også til barna. Men nå hørte jeg senest i helgen en mor som sa om sin treåring "hva skal han få da, vi har jo alt" og ta har ting tatt av. Da har vi som foreldre en jobb å gjøre - også slik at ikke trettenåringen snurper med leppa og ikke er fornøyd. Selv om h*n ikke får gave til en månedslønn. Å ønske seg noe, spare til noe, få det man trenger og ikke bare "har lyst på" er en kunst altfor få kan - og er interessert i. Og til 500,- kan man få en bukse og en genser og solbriller og tre cd-er - evt nedlastinger, man kan få sko/støvler, ny staver, en ekstra dyr hårstæsjgreie, gavekort på bikbok - og personlig fra meg; en på trynet så bortskjemt du er! Snakk for deg selv du. Du skjønner jo ikke hva jeg mener. Om unga får ting i hytt og pine gjennom hele året så skjønner jeg jo at dere ikke gidder å kjøpe dyre julegaver, da er det jo jul hele året for barna deres.
leirbål Skrevet 30. november 2009 #54 Skrevet 30. november 2009 Jeg stusser over at så få foreldre gir ungene alt de ønsker seg. Husker dere ikke gleden over å spare til noe, og så endelig kunne kjøpe det?
Gjest Gjest_maja_* Skrevet 30. november 2009 #55 Skrevet 30. november 2009 Jeg stusser over at så få foreldre gir ungene alt de ønsker seg. Husker dere ikke gleden over å spare til noe, og så endelig kunne kjøpe det? Vi kjøper ganske dyre gaver, men mange ganger ikke gavene de ønsker seg aller mest. Gutten vår ønsker seg feks mest en PS3 til jul. Niks, det må han spare til selv. Vi syns han spiller nok. Istedet blir det sovepose. Jenta vår ønsker seg ny mobil. Det er ikke aktuelt, siden den hun har er grei nok. Vil hun ha en ny må hun spare til den selv. Istedet blir det skrivebord til rommet.
Gjest Vilma Skrevet 30. november 2009 #56 Skrevet 30. november 2009 Det jeg synes er ganske groteskt er at voksne folk i 20 årene forventer gaver til 2-3000 hos foreldrene sine. En ting er å få dyre gaver mens man enda bor hjemme og det er foreldrenes ansvar å kjøpe inn de store tingene, men å forvente det samme etter at man skal begynne å ta vare på seg selv synes jeg er hårreisende. Hva hente med å være glad for det man fikk?
Gjest Gjest_maja_* Skrevet 30. november 2009 #57 Skrevet 30. november 2009 Det jeg synes er ganske groteskt er at voksne folk i 20 årene forventer gaver til 2-3000 hos foreldrene sine. En ting er å få dyre gaver mens man enda bor hjemme og det er foreldrenes ansvar å kjøpe inn de store tingene, men å forvente det samme etter at man skal begynne å ta vare på seg selv synes jeg er hårreisende. Hva hente med å være glad for det man fikk? Der er jeg veldig enig.
Anaconda Skrevet 30. november 2009 #58 Skrevet 30. november 2009 (endret) Jeg må innledningsvis nevne at jeg har ikke barn selv, men har likevel endel klare meninger rundt dette. Min store skrekk er å ende opp med bortskjemte og derav ofte egoistiske barn, og jeg vil eventuelt strebe etter å forhindre at de blir slik. Jeg regarerer i det store og det hele på alt utstyr og leker, dyre klær barn omgis av i dag jeg, avhengig av jul eller ikke. Økonomisk sett har jeg og sambo det rimelig greit og kunne i teorien ha brukt endel på gaver. Jeg synes det som Qhiquita sier, at det er trist dersom dagens jul handlet om antall og verdi/pris. Men det finnes også argumenter for å "ta av litt mer" i julen og ved andre spesielle "eventer" og det er at man bør skille mellom hverdag og fest. Jeg reagerer nemlig på at mange barn får mye på en vanlig hverdag også, både når det gjelder utstyr, leker, klær og snop, så det kommer jo litt an på hvordan den enkelte familie legger opp dette også. For eksempel kan jo "Per" få nye ski (1000 kr) til jul fordi han trengte dette (så slapp foreldrene å kjøpe dette utenom), mens "Kari" får barbiehest, noe man strengt tatt ikke må ha (500 kr) .... Jeg ville nok selv ha lagt meg på 1000+/- som standard, dersom det ikke er spesielle behov som kommer opp (ski) Endret 30. november 2009 av Anaconda
Gjest SmallTalk Skrevet 30. november 2009 #59 Skrevet 30. november 2009 Det jeg synes er ganske groteskt er at voksne folk i 20 årene forventer gaver til 2-3000 hos foreldrene sine. En ting er å få dyre gaver mens man enda bor hjemme og det er foreldrenes ansvar å kjøpe inn de store tingene, men å forvente det samme etter at man skal begynne å ta vare på seg selv synes jeg er hårreisende. Hva hente med å være glad for det man fikk? Husk at en del i 20-åra er studenter med dårlig råd. Da er det veldig ålreit å få ting til jul som man ikke ville tatt seg råd til ellers. Mine foreldre gir dyre gaver til barna sine, og de gir ting de veit vi trenger. Eks: tilskudd til ny sofa. Sofaen jeg og samboeren hadde før vi byttet var helt grei. Den var 30 år gammel, nedsitti og hadde begynt å rakne. Vi måtte ikke ha ny sofa, men mamma syntes den var så jævlig at hun mer eller mindre sponset min halvpart av en ny sofa.
Gjest Vilma Skrevet 30. november 2009 #60 Skrevet 30. november 2009 Husk at en del i 20-åra er studenter med dårlig råd. Da er det veldig ålreit å få ting til jul som man ikke ville tatt seg råd til ellers. Mine foreldre gir dyre gaver til barna sine, og de gir ting de veit vi trenger. Eks: tilskudd til ny sofa. Sofaen jeg og samboeren hadde før vi byttet var helt grei. Den var 30 år gammel, nedsitti og hadde begynt å rakne. Vi måtte ikke ha ny sofa, men mamma syntes den var så jævlig at hun mer eller mindre sponset min halvpart av en ny sofa. En ting er om de ønsker det, men om du hadde forlangt det, da hadde jeg tenkt mitt om deg. Foreldre må få lov å kjøpe det de vil, uten at ungene skal kreve i alle retninger. Spesielt voksne unger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå