Gå til innhold

Barn og julegaver

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg vet ikke helt totalprisen som blir til min 9-åring. Jeg og stefaren bruker å kjøpe noen ting hver, men jeg er nok den som spytter i mest og kjøper henne noe "dill"/leke som hun ønsker seg uhyre mye.

I år tenker vi på enten en ipod eller et billig digitalt kamera. Gjerne brukt. Vi bruker også å bytte inn noen nintendo DS spill og kjøpe henne noen nye/brukte. Tipper også hun arver en duppeditt fra stefar som hun så sårt trenger. Kanskje jeg også spytter i noen nye langrennssko, men mulig jeg venter og ser om det blir salg etter julaften.

Alle andre barn og vokse får en gave rundt 100-200kr, untatt foreldrene mine som av en eller annen grunn for to gaver hver av meg. De er jo alltid så snille mot meg og datteren min resten av året.

Samboer og jeg har allerede spleiset på en felles gave til huset..

Synes forøvring det er hyggelig å både gi og motta noen voksengaver. Tenker ikke på at noen absolutt har "alt", men ønsker å gi de en oppmerksomhet som jeg enten tror de trenger eller vil sette pris på. Synes det er veldig hyggelig selv å få noen små "kose" gaver fra noen slektninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er mine to snart 5 og 2 år gamle og har derfor ikke så voldsomme ønsker enda. Men her har vi som tommelfingerregel at til jul får de ikke så mye dyrt (litt avhengig av om det er noe de trenger eller ønsker seg). De dyreste gavene får de på bursdagene sine når det ikke er haugevis av andre gaver man skal kjøpe i tillegg.

Vi er en helt vanlig familie med grei inntekt og kan ta oss råd til litt dyrere ting hvis vi skulle ønske det, men jeg syns hele kjøpepresset og gavehysteriet til jul er ekkelt og jeg ønsker ikke at de på denne kvelden skal svømme i den ene dyre gaven etter den andre. Julekvelden handler da tross alt ikke om å få den dyreste gaven.

Husker andre jula med frøkna når hun skjønte litt mer av det som foregikk. Hun var strålende fornøyd med første gaven som var en liten eske med noen lego klosser og en sau og en ku. Men så fortsatte gavene å hagle over henne og hun ble så stresset og oppjaget av alt at det var bare kjedelig.

Skrevet

Jeg har pleid å gi gaver for ca 500 kroner til hvert barn, har to gutter på 9 og 12 år. Men jeg synes ikke at beløpet er det viktigste men at de får noe de ønsker seg eller trenger. Jeg elsker jo å handle på salg, og synes at det viktigste er verdien det har for mottaker og ikke hva jeg har betalt for det.

I år skal begge guttene få nye slalomski, fordi de trenger det. Kommer nok til å sprenge budsjettene i år.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Til så små barn, så ser jeg ikke poenget med å bruke flere tusen kroner på gaver. Dette fordi de stort sett vil vokse fra gavene relativt raskt uansett. Da er det bedre å holde summene på er relativt levelig nivå, og heller begynne å øke summene etter hvert som de begynner å ønske seg dyrere ting. :)

De 5-6 siste åra så har jeg fått julegaver av mamma og pappa med en prislapp på mellom 3000 og 4000. Dette har da vært f.eks nytt alpinutstyr, nytt langrennsutstyr, ny vinterjakke, smykker osv. Dette fordi det har vært ting jeg har ønsket meg, og som de vet jeg ikke ville hatt råd til å kjøpe meg selv. :)

Gjest Gjest_lala_*
Skrevet

Til små barn som ikke ser verdien i ting, og er fornøyd med en hvilken som helst leke, synes jeg det er helt greit å ikke bruke noe særlig penger, f.eks. under 500 kr. Men når barna blir eldre, nærmer seg tenårene, og normalt har ett litt annet forbruk og vaner, så synes jeg 500 høres veldig lite ut?

Jeg og broren min har alltid fått dyre gaver til jul, men aldri dyre og unødvendige gaver! Har vi trengt sykler, har vi fått det til jul eller bursdag. Samme med snowboard utstyr og klær, kamera, mobiltelefoner, ipod, pc, osv. Dette er jo ting man trenger og som man ofte ender opp med å måtte kjøpe uansett, så da slår man på en måte to fluer i en smekk ved å gi dette til bursdag og jul. Jeg synes bursdag og jul er spesielt, det er da man skal få gaver, ikke alle andre dager i året. Om jeg hadde ønsket meg en ipod rett etter jul, hadde det blitt lenge å vente for hadde uansett ikke fått den før til bursdagen min som er over et halvt år senere.

Jeg tror at dette også har fått oss til å ha litt mer fornuftige julegaveønsker, ønsker meg i år grafisk kalkulator (1300), sølje til bunaden (vet ikke hvor mye koster, men er nok litt), og seng (får vel gavekort på ikea til noen tusen) til jeg skal flytte hjemmefra. Alle disse tingene vet jeg at jeg får av foreldrene mine, og er ting som jeg uansett hadde måttet kjøpe. Får ofte litt småting som en bok, litt godteri eller diverse ved siden av de store tingene jeg setter på ønseliste og som jeg vet at jeg får.

Skrevet
Til så små barn, så ser jeg ikke poenget med å bruke flere tusen kroner på gaver. Dette fordi de stort sett vil vokse fra gavene relativt raskt uansett. Da er det bedre å holde summene på er relativt levelig nivå, og heller begynne å øke summene etter hvert som de begynner å ønske seg dyrere ting. :)

De 5-6 siste åra så har jeg fått julegaver av mamma og pappa med en prislapp på mellom 3000 og 4000. Dette har da vært f.eks nytt alpinutstyr, nytt langrennsutstyr, ny vinterjakke, smykker osv. Dette fordi det har vært ting jeg har ønsket meg, og som de vet jeg ikke ville hatt råd til å kjøpe meg selv. :)

Jeg vet også at foreldrene mine bruker mye penger på gave til meg og søsteren min. Usikker på summen men de siste årene har jeg tenkt veldig mye over det og ser at ikke alle har det som meg. Jeg bryr meg ikke så veldig mye om summen men tanken bak gaven. De spør alltid hva jeg ønsker meg aller mest. Om det er noe jeg trenger liksom..

Nå har jeg ikke barn selv, men jeg har en del venninner som har barn og jeg ser at noen av dem bruker mye penger på gaver til barna og andre ikke. Men det kommer kanskje litt på hvor gamle barna er og hvor mye de forstår ved det å feire jul og få gaver.

Skrevet

Vi bruker ca 2000-3000 kr på hvert av barna. Vi har tre stk.

Skrevet

Vi har brukt ca 1000 kr på julegaver til sønnen vår (ett år).

Skrevet
Vi bruker ca 2000-3000 kr på hvert av barna. Vi har tre stk.

Samme her.

Skrevet

Men dere som skriver at dere bruker 2-3000 kr på hvert av barna: Har man 3 barn, blir det oppmot 9000 kr i julegaver - bare til barna. Dette er jo over en halv månedslønn i bare julegaver til ungene! Må si jeg blir litt :overrasket: , vi hadde aldri hatt råd til det... :sjenert: Hva gir dere for i gave til andre familiemedlemmer/venner?

Gjest Gjest_maja_*
Skrevet
Men dere som skriver at dere bruker 2-3000 kr på hvert av barna: Har man 3 barn, blir det oppmot 9000 kr i julegaver - bare til barna. Dette er jo over en halv månedslønn i bare julegaver til ungene! Må si jeg blir litt :overrasket: , vi hadde aldri hatt råd til det... :sjenert: Hva gir dere for i gave til andre familiemedlemmer/venner?

Folk tjener forskjellig, vet du.

Noen har stor familie og får/gir haugevis av gaver, noen har liten familie eller gir bare til sine nærmeste.

Noen kjøper klær, utstyr og ting til barna hele året, mens andre gjerne "samler opp" gaver til jul og bursdager.

Vi har feks liten familie. Barna har bare ett sett besteforeldre. Vi kjøper lite til barna ellers i året og dermed får de litt ekstra til jul. I tillegg har vi råd til å gi dem litt dyre gaver. Så da gjør vi det.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er kanskje en halv månedslønn for dere, men det er ikke det for alle. Noen tjener inn dette på et par-tre dager med jobbing. Akkurat det med lønn er relativt.

Jeg vil anta at de som gir gaver i disse prisklassene, sparer opp penger til julegaver gjennom året. Jeg veit ihvertfall at foreldrene mine gjøre det, og det samme gjør jeg. Da slipper man å bruke opp desemberlønninga på gaver, og man kan heller bruke denne på kos. :)

Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gi julegave til min datter i år, siden hun vil være bare to måneder når den tid kommer.

Har likevel bestilt et sett med toalettmappe og håndkle med navn på til henne, som vil være nyttig i tillegg til morsomt å ha.

Jeg reagerer veldig på mine tantebarns situasjon, og ønsker ikke at mine barn skal få det på samme måte. De har et så stort lass med gaver at de ikke rekker å åpne alt på selve julaften..! I tillegg er de ikke veldig takknemlig overfor de som gir gaver. Det grenser til å være kvalmt, syns jeg!

Har en mor som har den innstillingen at "jo mer, jo bedre" og kjøper et utall gaver. Dette er ofte mange småting. Jeg skulle veldig gjerne ønske at hun heller kunne lagt sammen pengene hun bruker på EN ting som er nyttig eller som helt sikkert blir brukt og satt pris på.. Vet imidlertid ikke hvordan jeg skal få sagt det til henne.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Vi kjøper dyre gaver til ungene våre - av flere grunner. Jeg liker å kjøpte noe de virkelig ønsker seg, og liker å kjøpe kvalitet.

For oss er det ikke noe problem å kjøpe gaver til sønnene til 3.000 kroner hver, vi tjener bra og vi har lite lån.

Men en annen viktig ting er at vi har kuttet ut masse "unødvendig" gavepes. Vi kjøper ikke til voksne søsken, kun til deres barn (altså nieser og nevøer) under 18 år. Jeg kjøper ikke til venninner og deres barn lenger - dette var noe som gikk helt over styr, syntes jeg. Ikke bare det at det er dyrt - nesten verre er presset ved å måtte kjøpe så mange gaver. Og jeg er ikke typen til å starte julegave-innkjøp i juni ... da er liksom litt av kosen borte. For meg er gavekjøp litt av julekosen.

Dessuten kjøper ikke mannen min og jeg dyre gaver til hverandre. Det synes vi bare er tull, vi kjøper heller noen gode bøker, et kurs, el.

Skrevet

kan forstå at man ikke bruker så masse penger på barn under 1 år, da man somregel har nok av leker, klær er mer til foreldres glede og julepapireter kveldens høydepunkt uansett.

Men å bruke 500 kr på et større barn synes jeg virker gjerrig.. Jeg pleier å få gave til rundt 1000 - 1500 kr fra hver av mine foreldre til jul, og 1000 kr til bursdag av hver..

Det er kjipt å bare få en gave av foreldre, om det ikke er snakk om noe skikkelig som en mobiltelefon eller et kamera feks.. Jeg hadde blitt så skuffet om jeg fikk en pyjamas liksom..

gaver fra foreldre, spesielt pappa, er alltid kvelldens høydepunkt og blir åpnet sist ;)

Skrevet

Jeg er enig i at det er bedre å kjøpe få, men dyre ting, enn masse billig "dritt". Vi kjøper heller ikke noe særlig til ungene ellers i året, kun klær når det trengs. Men det hender jo besteforeldrene stikker til dem litt da ;)

Skrevet

Vi bruker rundt 500 ,- kr på datteren vår ,hun er 4 år.

Ettersom vi bor langt vekke fra besteforeldre vanker det masse småpakker i posten hele året. Hun har leker, bøker og klær i bøtter og spann, sykkel, ski osv...

Trenger liksom ikke noe stort selv om det er jul.

Skrevet
Hva synest dere om å si ifra til familie at de voksne ikke skal kjøpe gaver til hverandre lengre, men at man bare kjøper til barna i familien? Beskjeden kommer fra et par som er den eneste i gruppen som selv har barn.

Jeg synes ikke noe om dette. I utgangspunktet er det greit at voksne avtaler at man ikke lenger skal gi gaver, men jeg synes det blir helt feil at initiativet kommer fra de som tjener mest på det ("alle må kjøpe til vår familie, men vi behøver ikke kjøpe til noen").

Så til trådens egentlige spørsmål:

Vi har tidligere kjøpt for mellom 500 og 1000 kr til barnet vårt, som nå er 3 år. Dette kommer nok til å øke noe etterhvert som hun blr eldre.

Vi prioriterer å gi store gaver til jul og bursdag, fremfor masse småtteri til stadighet, og vi er opptatt av at hun skal få ting som er varige og som hun trenger. Nå er selvfølgelig "trenger" et relativt begrep, men ting som ski, sykkel ol er noe hun uansett vil få, og da synes vi det er greit å gi det til jul.

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker ikke store beløpene på gaver. Til voksne søsken og ektefeller kjøper vi ikke gaver, men gir til barna. Dette startet vi med da vi alle hadde fått barn! Syns det er veldig greit, for oss voksne er det ikke gavene som er julekosen, men familiefest og koselig samvær.

Til barna ligger det på rundt 2-300 til tantebarn, mellom 1-200 til fadderbarn ettersom hva vi finner av ok ting. Barna våre og tantebarn får hvert sitt ullsett og en liten leke som fenger. Enkelt og greit, det blir mer enn nok pakker uansett.

Venner har vi sluttet å handle til, bortsett fra et par og da holder vi oss rundt 200 kr. Til besteforeldre lager vi hjemmelaget snacks, syltetøy, marmelade og litt julekaker. Syns det er koselig å gi bort siden de ikke lenger orker å lage slikt selv.

Syns uansett det blir mye penger til julegaver, men det har jo også med at vi er en stor familie ;)

Skrevet

Vi er veldig bevisste på å holde julegaveutgiftene lave, selv om vi har god råd. Foreløpig er barna våre så små at de ikke bryr seg om hva de får og blir glade uansett, så vi kjøper for 2-300 kroner til hver av dem. Har samme sum som utgangspunkt når jeg kjøper til mine foreldre, svigerfamilie, søsken og tantebarn. Stort sett 2-300 kroner til hver. Er opptatt av at det ikke skal eskalere slik at man hvert år overgår hverandre med dyrere og dyrere gaver. Vi har en uuttalt enighet i min familie om dette, og vi kjøper stort sett for samme sum alle sammen, selv om alle har god råd.

Min svigermor pleier å gi dyrere gaver, så av og til føler vi litt press på å gi litt tilsvarende dyre gaver tilbake, men hun gir penger også, så det blir jo litt rart å gi likt, da får hun jo ikke delt ut pengene sine :).

Jeg håper at vi klarer å være nøkterne også når barna vokser til. Vi er ikke spesielt alternative, men er nok litt over gjennomsnittlig opptatt av å leve nøkternt når det gjelder forbruk. Dette er holdninger vi ønsker at barna våre skal få. Men vi vet jo at barn og ungdom ønsker seg dyre ting, og våre barn kommer nok til å få de samme tingene som andre.... Men da blir det nok ikke mange andre gaver fra oss den julen, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...