Gå til innhold

Barn og julegaver

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg tenkte på akkurat det samme, hvorfor ikke ta en helt vanlig familie som jobber, spiser kjøtt, handler møbler på Bohus og lever greit, men ikke overdådig eller fullstendig alternativt?? Kan godt la meg inspirere av de som er veggiser og handler julegaver på alternativmessa, men det er jo litt av det perspektivet F&B sliter med.

Ja, jeg synes også det er noe av det dumme med F&B. De greier liksom ikke helt å nå igjennom til gjennomsnittsfamilien. Det er enten "perfekte" foreldre som kjøper "riktige" og svindyre kvalitetsprodukter til ungene og oppdrar dem fullstendig pedagogisk riktig, eller så er det de alternative "redde verden"- familiene som er veggiser, ikke kjører bil og bare handler brukt. Hvor er de "normale" familiene?

:klø:

Men, men, det er en annen diskusjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det blir helt feil jeg når man bruker hele julekvelden på å pakke opp gaver og når klokka er passert 12 på natta så ligger ungene i sofaen og griner for de er så slitne og orker ikke pakke opp mer gaver!!

Slik var det ikke da jeg var liten gitt...

Og nei, det er visst ikke forskjell på rik og fattig... :omg:

Gjest Gjest_bea_*
Skrevet

Her får jenta i 5.klasse rosa laptop til jul - og hun bruker pc i skolearbeidet. Her har de benyttet pc til innlevering siden 3.klasse. Hun har ønsket seg pc leeeenge - og til jul blir ønsket oppfylt. En dyr gave - ja - men det er et valg jeg gjør, og som jeg har økonomi til. Det betyr ikke at hun får alt hun peker på ellers i året!

Lillebror på 5 får bilbane - det er hans høyeste ønske i år.

Prismessig er det ulikheter i år, men slik får det være - jeg kjøper ikke leker til en 5-åring til 7-8000 for å komme i samme prisklasse. Dette jevner seg ut over tid, og om noen år er det han som trenger/får/ønsker seg pc.

Jeg vet at mine barn blir overlykkelige for det de får - og det samme gjelder hårstrikker, pokemon-figurer etc i pakkekalenderen. De har evne til å glede seg over også de små tingene, og heldigvis for det!! :jepp:

Gjest Ninette
Skrevet
Synes det blir helt feil jeg når man bruker hele julekvelden på å pakke opp gaver og når klokka er passert 12 på natta så ligger ungene i sofaen og griner for de er så slitne og orker ikke pakke opp mer gaver!!

Det er en helt fremmed verden for meg .. har aldri opplevd noe sånt med mine barn - ei heller barna jeg er tante til.

Lurer på hvor de er alle de som får så mange gaver at de må starte å pakke opp på formiddagen og gjemme gaver til dagene etter jul for å få åpnet alt.

Skrevet
Det er en helt fremmed verden for meg .. har aldri opplevd noe sånt med mine barn - ei heller barna jeg er tante til.

Lurer på hvor de er alle de som får så mange gaver at de må starte å pakke opp på formiddagen og gjemme gaver til dagene etter jul for å få åpnet alt.

Siterer denne. Har aldri hørt om et tilfelle hvor man har fått så mye pakker at man ikke rekker å pakke opp alt?

Kan skjønne det hvis man har samlet 20 stykker på julaften, og alle skal følge med på hver eneste oppakning, og beundring av gaven i 10 minutter etterpå, da tar det litt tid å komme seg igjennom, men da er det jo tidsplanleggingen som har gått feil.

Gjest Gjest_bea_*
Skrevet
Siterer denne. Har aldri hørt om et tilfelle hvor man har fått så mye pakker at man ikke rekker å pakke opp alt?

Kan skjønne det hvis man har samlet 20 stykker på julaften, og alle skal følge med på hver eneste oppakning, og beundring av gaven i 10 minutter etterpå, da tar det litt tid å komme seg igjennom, men da er det jo tidsplanleggingen som har gått feil.

signerer denne!! tror det er en overdrevent oppfatning av voldsomme gavehauger og barn som overhodet ikke setter pris på det de får. Vi har heller aldri opplevd slike store mengder/hauger og barn som ikke orker å pakke opp....eller som griner seg gjennom kvelden av utmattelse.

Hvis man frykter slike hauger/tilstander er det kanskje lurt å begrense antallet som samles....

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Vi har 4 barn og kjøper bestandig noe de trenger til jul; en ny jakke, ullgenser, et par sko e.l. I tillegg får de som regel et blad eller tegnesaker. Prisen per barn varierer fra ca 200 til ca 500, AV OG TIL LITT MER... (men som sagt, ting de trenger). Syns ikke vi er kjipe, og barna blir kjempeglade for gavene de får. det er uansett så fullt av gaver under treet, så ingen savner noe. Jeg jobber som lærer og hører av og til barn klege over at de "bare fikk noe de trengte" AV FORELDRENE. hVA ER VITSEN MED Å KJØPE NOE DE IKKE TRENGER, LURER JEG PÅ DA.....

Skrevet

I år fikk min på 8-

Julehefter, Knoll og Tott, Nissene i Blåfjell

Utstyr til wii / Mario Cart

2 wii spill

1 spill til dsi

bukse

genser

3 dvd er

sjokolade

4 bøker: Mamma Mø, Mumiene og g w of records - pluss den store Donald boka

brettspill

boblejakke

og en lap top m veske- skal brukes til skolearbeid.

Skrevet

Hver familie må jo få lov til å bruke sine egentjente penger som de vil. Men jeg synes at det i noen familier går over stokk og stein. Det virker som det er mange foreldre som skal kjøpe seg god samvittighet og overøser barna med gaver. De barna som får flest gaver er dem som er mest utakknemlige også. Da jeg vokste opp fikk jeg ting som boblejakke, akebrett og små leker til jul og var veldig fornøyd med det jeg fikk. Jeg ble oppdratt til å sette pris på alt jeg fikk. Jeg lærte også å sette pris på at mamma var hjemme hver dag og stelte for meg. Hvis det var noe jeg fikk som jeg ikke likte måtte jeg takke for det, men jeg trengte ikke å spille teater og late som om jeg syntes det var helt fantastisk. Unger som ikke takker for det de får er kvalme, og de vil få problemer senere i livet fordi de er vant til å få alt servert i fanget.

Skrevet

Her har vi bare feiret en jul med barn.

Snuppa på 8mnd fikk i år gave for 800kr, rett og slett fordi det var det den lekekisten vi kjøpte kostet.

Vi kommer nok ikke til å sette noen øvre, eller nedre grense på hvor mye gavene til henne skal koste, men hun kommer til å få det hun ønsker seg/trenger.

Skrevet
De barna som får flest gaver er dem som er mest utakknemlige også.

Dette er langt fra noen sannhet.

Jeg har alltid blitt overøst med gaver, men jeg er like taknemlig for alle. Uansett pris.

Skrevet

I år brukte vi 600 kr på julegaven til snuppa (1 år), neste år kommer hun nok til å få ski i julegave så da blir det litt dyrere, men samtidig noe hun har behov for. Prisen på julegavene kommer sikkert til å bli høyere etterhvert som hun blir større. Vi har bestemt oss for å kun gi én skikkelig gave til jul, besteforeldrene kjøper nemlig *masse* og berget med gaver blir fort veldig stort. Og ikke minst er små dillegaver unødvendige.

Og ja, jeg vet om flere unger som pakket opp gaver 1. juledag fordi de ikke rakk gjennom alle gavene på julaften. Er ikke alle barn som klarer å være våken så mye lengere enn leggetid, og når man har middagen klokken 17, så tar det fort noen timer før man får satt i gang med oppakkingen, og hvis barnet er vant til å legge seg i 19-20-tiden...

Skrevet

Hvor mye vi gir kommer ann på hva slags økonomi vi har og hva barna ønsker seg: ingen fastlåst fasit med andre ord. Vi har 5 barn i alderen 6 - 16 år. I år fikk de gaver med en verdi fra 600,- til 3500,- pr barn. Vi kjøper noe barnet ønsker seg og har ingen tro på millimeterretteferdighet: over tid er dette utjevnet og antagelig arver de yngre av de eldre. Vi mener selv at barna våre ikke er bortskjemte fordi de mottar et snowboard til 3500,- :popcorn:

Skrevet

Min mann og jeg har tilsammen 4 barn, og hvor mye de får varierer med alder.

De to yngste (begge under 3 år) fikk vel kanskje leker for 500 kroner hver iår. Men ellers i året får de jo alt de trenger av klær, utstyr og også leker.

De to eldste er begge over 18 år, og de fikk for rundt 15000 hver (klær, elektronisk utstyr og penger inn på konto). Synes det er fint å kunne gi dem litt ekstra. De er begge studenter, og litt ekstra penger kommer godt med. De blir da ikke utakknemlige bare fordi de stort sett får dyre gaver fra oss til jul og bursdag. Det er lett å se at de blir veldig glade for f.eks et gavekort på platekompaniet på 150 kroner også :)

Skrevet

Når det gis gaver for 5-15000 til jul, hvor går da grensa for konfirmasjon eller bryllup??

Skrevet
Og ja, jeg vet om flere unger som pakket opp gaver 1. juledag fordi de ikke rakk gjennom alle gavene på julaften. Er ikke alle barn som klarer å være våken så mye lengere enn leggetid, og når man har middagen klokken 17, så tar det fort noen timer før man får satt i gang med oppakkingen, og hvis barnet er vant til å legge seg i 19-20-tiden...

Men da er det jo ikke fordi ungene får lastebillass med gaver som tar dagesvis å pakke opp, da er det jo heller tidsplanleggingen som slår feil (hvis de klager vel å merke) ;)

Gjest annemor30
Skrevet
Min mann og jeg har tilsammen 4 barn, og hvor mye de får varierer med alder.

De to yngste (begge under 3 år) fikk vel kanskje leker for 500 kroner hver iår. Men ellers i året får de jo alt de trenger av klær, utstyr og også leker.

De to eldste er begge over 18 år, og de fikk for rundt 15000 hver (klær, elektronisk utstyr og penger inn på konto). Synes det er fint å kunne gi dem litt ekstra. De er begge studenter, og litt ekstra penger kommer godt med. De blir da ikke utakknemlige bare fordi de stort sett får dyre gaver fra oss til jul og bursdag. Det er lett å se at de blir veldig glade for f.eks et gavekort på platekompaniet på 150 kroner også :)

Jeg ble glad når jeg leste dette jeg! Penger er kjærkomment når en er 18 og student! Fint at dere som foreldre har anledning til å bidra litt ekstra:)

Skrevet

Da jeg var barn (født i 79) vil jeg anta at julegaveprisen til oss barna varierte mellom 200-400 kroner. Satt jeg og surmula fordi det var for lite? Nei, for det første blåste jeg lang marsj i hvor mye det kosta, jeg fikk noe jeg ønsket meg, og kvaliteten varte lenger enn interessen for leksaken varte (og med det mener jeg IKKE at interessen var borte noen få dager etterpå). Og den dagen jeg var gammel nok til å anslå prisen på tingene jeg fikk av foreldrene mine, var jeg også gammel nok til å forstå at det var mer enn nok. I dag får vi for ca 500-600 av pappa og 1000 av mamma (de er nå skilt), og da syns jeg egentlig det er for mye. Men som de sier begge to, de har råd til såpass og de VIL gi oss det.

Tredje juledag i år leste jeg en liten notis øverst på ei side i VG at to gutter oppe i Tromsø hadde stukket av på julaften fordi de var misfornøyde med gavene de hadde fått! Jeg veit det er ganske ganske upopulært å si det, men de barna skulle fått julegava i rævene sine, evt ikke fått noen neste år! Vel vel, det har vel kanskje ikke så mye med prisen på julegavene å si for alt jeg vet, men det sier litt om enkelte barn har ikke bare forventninger til julegavene, men KRAV faktisk. Den dagen jeg får barn, skal jeg sørge for at de lærte det samme som jeg; vis takknemlighet for det du får, og ikke surmule for det du ikke får!

Gjest karisjima i.i
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg trodde faktisk det var normalt med gaver til flerfoldige tusen kr på barna (noe avhengig av antall barn)

Selv kjøpte jeg gaver for 6000 kr til min tre års gamle datter, og ikke hadde jeg noen fler å kjøpe gaver til enn et fadderbarn og mine foreldre.

I ettertid ser jeg at det ikke er normalt med så høye summer.

• 10 måneder senere...
Gjest TraktorPål
Skrevet

Det man kan gjøre er å gå sammen for å kjøpe 1 skikkelig gave i stedet for massevis av smågaver som havner på bunnen av lekehaugen. Når man skal kjøpe julegaver til barn så er det viktigere å tenke over hva som vil glede i lengden, ikke bare på julekvelden.

Hvis man kjøper en gave som for eksempel en tråtraktor så kan mor&far gå sammen med besteforeldre og kjøpe en gave som gleder i mange år fremover. Det gjør det også veldig lett for fremtidige bursdager og julefeiringer siden det da bare er å bruke noen hundrelapper på ekstrautstyr som alle barna elsker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...