Gå til innhold

Barn og julegaver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vel, jeg håper inderlig enkelte folk i denne tråden skjønner hvor godt de har det.

Materialismen kjenner virkelig ingen grenser, men slik blir det vel når det er så mye penger blant folk. Om vi dypest sett har så godt av denne fråtsingen tviler jeg på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Jeg håper jeg lykkes i å gjøre mine barn takknemlige for det de har og får.

Jeg har sluttet å gi leker til nieser/nevøer, og spør heller foreldrene hva barna trenger av klær o.l. Svaret? "Tja, de trenger ikke så mye, men det er jo alltid morsomt med fine klær". Jaha. Så da har jeg endt opp med å kjøpe bøker (viktig å lese), aktivitetsbøker (sånne hvor man lærer matte og engelsk osv.) og andre "kjedelige", men akk så fornuftige gaver. Fordi jeg har lyst til å gi en liten ting - ofte tenker jeg at jeg ikke vet om jeg gidder mer, ungene blir jo ikke glade for gavene de får uansett. De får alt for mye til å glede seg!

Husker gleden da jeg selv var liten, fikk ting jeg VIRKELIG ønsket meg. Og det var ikke så mange gavene.

Nei; til små barn kjøper man ikke så dyre gaver. Til større barn, som trenger/ønsker seg dyrere ting, synes jeg man kan gjøre det. Forutsatt at man IKKE kjøper allverdens med ting ellers i året!

Da jeg var fattig student, fikk jeg både pc og ytterklær og sko osv osv UTENOM jul/bursdag, fordi jeg virkelig trengte det - men ikke hadde råd. Jeg BA aldri om det, men jeg kom hjem med slitte sko eller klagde over pc'en som døde og ikke kunne vekkes til live. Da kjøpte mor og far nytt til meg - fordi de hadde råd og mulighet til å hjelpe.

Nå er jeg etablert og har nok av penger, så nå ønsker jeg meg ting som ikke er så morsomt å kjøpe selv. Men dyre er de ikke.

Barna mine? Så lenge de er i barnehagealder, vil jeg ikke gi gaver for over 500 kr (og det er maks). Uteklær osv. som de virkelig trenger får de når de trenger det, og sånn kommer det alltid til å være: vokser barna mine fra buksene sine, får de nye - uansett når på året, men ØNSKER de seg nye bukser fordi "alle andre har" eller lignende, må de spare eller få til jul/bursdag.

Poenget: Det de virkelig trenger av klær osv., det får de uansett når på året det er. Alt annet må man ønske seg. Og da blir det gjerne dyre gaver. Men så får man ikke ellers, da!

Skrevet
Det året jeg begynte på ungdomsskolen (er ikke såå mange år siden) fikk vi beskjed om at omtrent alt av arbeidet kom til å bli gjort, og levert på pc. De tok også opp på første foreldremøtet at det var nødvendig med pc tilgang og internett for alle. Så kanskje ikke i syvende klasse, men i åttende er det faktisk helt nødvendig, ja.

Jeg tok skolen veldig seriøst helt fra ungdomsskolen av, og hadde blitt rimelig desperat om jeg hadde måtte dele pc med søsken som også skulle jobbe med skolearbeid, foreldre som skulle betale regninger, osv.

Jeg har aldri fått pc fordi det er "status", men fordi det har vært et reellt behov. Skolene har ikke åpne datarom utenom undervisningstiden, så man kan ikke sitte på en pc der utover ettermiddagen.

Det at ingen har lært søstern din å ta vare på ting hun får, er da ingen unnskyldning for at ingen andre skal få lov til å få ordentlige ting vel? Dyre julegaver er ikke synonymt med at man automatisk roter bort alt man får skjønner du.

Vet om mange 10-11 åringer som har mobil. Man er vel 10 år når SFO tilbudet opphører, og mange barn er da alene noen timer før foreldrene kommer hjem, og kan være veldig greit å ha mulighet til å ringe uansett hvor man er. Ringe hjem hvis noe skjer mens man er borte som på trening, og lignende.

Dette må da være en ganske spesiell ungdomsskole. Alle ungdomsskolene jeg vet om har LANGT fra slike opplegg. Ingen på de skolene jeg vet om har sagt at elevene trenger pc, og jeg vet om svært få som har egen bærbar.

Og det er forøvrig ikke SØSTEREN min det er snakk om. Men SØSKENbarnet mitt. Uansett, jeg synes det er helt horribelt at barn, ja for de er fortsatt barn, skulle trenge pc! Helt på viddene.

Men vi får bare være enige om å være uenige! Jeg skjønner det at en på vgs kanskje trenger pc, for da begynner man virkelig med essay, artikler, research og slike ting utenom skoletiden, men jeg har vanskelig for å tro at noen før dette virkelig trenger en pc. Og jeg er 21, så det er ikke mange årene siden jeg gikk på ungdomsskolen.

Ja, vi ungene har fått ting vi trenger, innen rimelighetens grenser. Andre ting har vi måttet kjøpe selv, og det synes jeg er bare rett og rimelig. Materialismen i dette landet blir bare verre og verre. Synes det er helt tragisk. Vi har det alt for godt!

Skrevet
Forøvrig har søsteren på 10 også hatt flere NYE mobiler, men hun mister de, og brukte de heller ikke noe særlig.

Jfyi

Dette må da være en ganske spesiell ungdomsskole. Alle ungdomsskolene jeg vet om har LANGT fra slike opplegg. Ingen på de skolene jeg vet om har sagt at elevene trenger pc, og jeg vet om svært få som har egen bærbar.

Og det er forøvrig ikke SØSTEREN min det er snakk om. Men SØSKENbarnet mitt. Uansett, jeg synes det er helt horribelt at barn, ja for de er fortsatt barn, skulle trenge pc! Helt på viddene.

Men vi får bare være enige om å være uenige! Jeg skjønner det at en på vgs kanskje trenger pc, for da begynner man virkelig med essay, artikler, research og slike ting utenom skoletiden, men jeg har vanskelig for å tro at noen før dette virkelig trenger en pc. Og jeg er 21, så det er ikke mange årene siden jeg gikk på ungdomsskolen.

Ja, vi ungene har fått ting vi trenger, innen rimelighetens grenser. Andre ting har vi måttet kjøpe selv, og det synes jeg er bare rett og rimelig. Materialismen i dette landet blir bare verre og verre. Synes det er helt tragisk. Vi har det alt for godt!

Brukte dere ikke fronter på ungdomsskolen? Jeg er et par år yngre enn deg, vet ikke helt når det startet opp, men vi var iallefall nødt til å bruke pc på ungdomsskolen, og alle jeg kjenner gjør/har gjort det og. Og det er utifra dette jeg skriver at man da burde ha egen pc fra ungdomsskolen av. Om man ikke bruker den i forbindelse med skolearbeid o.l. ser jeg jo poenget med at man ikke behøver sin egen, men det må være veldig frustrerende å måtte dele på slikt i forhold til arbeid, spesielt om man er flere elever i søskenflokken. Hvem voksne arbeidstagere hadde godtatt å måtte dele pc?

Og det jeg har prøvd å si i denne artikkelen, er at jeg synes heller man skal få slike store og dyre ting som f.eks. pc til jul og bursdag, femfor å få alt mulig rart hver eneste dag hele året. Da blir det mer spesielt, og jeg har ihvertfall lært meg å ta vare på ting på denne måten, fordi hvis jeg mister eller ødelegger det er jeg nødt til å vente til neste bursdag eller jul før det blir erstattet. Eller selvfølgelig å kjøpe selv om jeg er nødt til å få det før den tid.

Fordi jeg har vært nødt til å ta ansvar for både penger og ting selv fra jeg var ganske ung, har jeg faktisk lært verdien av ting, og hvordan disponere penger. Jeg tror nok ikke andre som får ting jevnt og trutt gjennom hele året får den forståelsen.

Og jeg er fullstendig klar over hvor bra jeg har det. Selv om jeg får dyre julegaver glemmer jeg ikke hvor heldig jeg faktisk er som er født i dette landet her, og lever i et samfunn hvor man faktisk kan diskutere størrelsesordenen på prisen på julegavene fremfor om man kan kjøpe gaver eller ikke.

Skrevet

Ang PC, så har jeg aldri måttet levere lekser skrevet på datamaskin. Og det er ikke mer enn 5 år siden jeg gikk ut av videregående.

Dessuten har nok de fleste hjem en PC i dag, så hvis ungene absolutt må levere inn alt skolearbeid fra PC, så er det jo bare å bruke familiens felles? Ser ingen grunn til at 12-åringer skal måtte ha sin egen PC!

Mobiltelefoner ser jeg vel egentlig heller ingen grunn til at de skal ha før ungdomsskolealder. Dette er jo helt greit at ungene sparer til selv eller får til jul. En mobiltelefon kan jo ikke helt sammenlignes med en PC, da man fint får en grei mobiltelefon til 500 kr. (Og til 1 kr også ;) )

Skrevet

Vist du leser litt til av det jeg skrev så mener jeg søsteren til det andre søskenbarnet mitt... Hadde det vært søsteren min jeg hadde skrevet om hadde jeg skrevet "søsteren min".

Nei, vi brukte ikke fronter på u.skolen, men på vgs. Ingen andre jeg kjenner, yngre eller eldre, har brukt fronter på u.skolen, kun på vgs og høyskole. Men det er ikke det denne tråden skal handle om.

Vi er ikke enige, og kommer heller ikke til å bli det :)

Skrevet
Ang PC, så har jeg aldri måttet levere lekser skrevet på datamaskin. Og det er ikke mer enn 5 år siden jeg gikk ut av videregående.

Dessuten har nok de fleste hjem en PC i dag, så hvis ungene absolutt må levere inn alt skolearbeid fra PC, så er det jo bare å bruke familiens felles? Ser ingen grunn til at 12-åringer skal måtte ha sin egen PC!

Mobiltelefoner ser jeg vel egentlig heller ingen grunn til at de skal ha før ungdomsskolealder. Dette er jo helt greit at ungene sparer til selv eller får til jul. En mobiltelefon kan jo ikke helt sammenlignes med en PC, da man fint får en grei mobiltelefon til 500 kr. (Og til 1 kr også ;) )

Åh, Imli, jeg er så hjertens enig med deg! :jepp: (Vi brukte forøvrig pc gjennom hele vgs, fordi vi var med på et prøveprosjekt, som nå har blitt standardopplegg, men som ikke var det når jeg gikk på vgs.)

Gjest Gjest_Stinemor_*
Skrevet

Jeg synes også verden dessverre er blitt i overkant materialistisk, men kan ikke helt se hvorfor det er så "big deal" at enkelte barn får dyrere julegaver enn andre? Det er vel hvordan man lever ellers i året som er av størst betydning?

Er det verre å gi den fem år gamle frøkna et dyrt dukkehus til kr 2 000,-, enn det rimeligere dukkehuset til kr 500? For hvem er det ille for?

Er den billige leken mer miljøvennlig å produsere? - Tvilsomt.

Tror nok neppe jeg kommer til å gi eventuelle fremtidige barn gaver i mange-tusen-kroners-klassen hver jul, men det kunne ikke brydd meg mindre hva som befinner seg under juletreet til nabobarna.

Er vel en del misunnelse ute og går her...

Skrevet

Mine barn går i 3 og 4 klasse og bruker pc til skolearbeid, påkrevd i henhold til ikt faktisk. Skolen har pcer som de kan bruke i skoletiden, men dette er mest for de som ikke har internett eller pctilgang hjemme. It`s learning heter den portalen vi bruker her, og den ble innført det året min eldste begynte i 1. klasse. Høgskolene har vel brukt fronter i flere år, men nå er dette innført allerede fra småtrinnet.

De fikk pc til jul for 2 år siden ( av min mor som nettopp hadde solgt sin leilighet).

Egne mobiltelefoner har de også, men det er mer på grunn av når de er borte for å kunne ringe hjem hvis det er behov for akuttmedisinering, og de ikke husker hvor store doser som skal til. Men skal ikke klage på mye mobilbruk, de fikk begge fylt på kontantkortet for 150 til jul i fjor og har ikke brukt det opp enda. Og telefonene er forøvrig våre gamle telefoner som bare lå i en skuff lel.

Tilbake til topic, de får ingen dyre julegaver av oss foreldre. Ca 500 pr barn.

Ellers i året får de det de trenger av klær, sko og sportsutstyr, men over hode ikke alt de peker på.

Fortsatt er de takknemlige for det de får, men det kan vel kanskje endre seg sener i livet.

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet
Tjaaa, jenta vår på 11 får et nytt teppe på rommet sitt. Huset er ganske gulvkaldt så hun trenger et skikkelig teppe. Teppet koster full pris 1.700,- (ullteppe). Får heldigvis 30 % rabatt, men er jo ganske dyrt likevel. I tillegg får hun en leke til 300,- og nye uteklær. Det trenger hun uansett. Vil ikke akkurat si hun er bortskjemt. Får ellers i året lite av det hun ønsker seg. Blir stort sett gaver til jul og bursdager.

Stakars 11 åring som får så kjedelige julegaver. :sjokkert:

Gjest Hufsejenta
Skrevet

HVA SLAGS SVAR ER DET????

For alt du vet kanskje ønsker jenta seg teppe?? Mange barn som setter pris på å få møbler og dekor....spesielt jenter...

Skrevet

Syntes det var en fin gave jeg, om det er det hun ønsker seg og trenger :) Mange jenter som synes det er gøy å stæsje opp rommet sitt vet du!

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Ærlig talt. Hvor mange jenter på 11 år ønsker seg et teppe og nye uteklær til jul?

Gjest AnneShirley
Skrevet
Ærlig talt. Hvor mange jenter på 11 år ønsker seg et teppe og nye uteklær til jul?

Jeg hadde blitt veldig glad for en slik gave da jeg var 11. Vi hadde dårlig råd og jeg fikk kun ting jeg hadde bruk for også i julegave.

Og nei, jeg hadde det ikke "tris". Det er faktisk langt viktigere ting for en god barndom enn materiell overflod.

Selv om jeg nå selv har bedre råd enn min familie hadde da jeg vokste opp, ser jeg ingen grunn til å overøse lillegutt med dyre gaver i hytt og pine (ikke at det helt er et tema ennå, da.. foreløpig er han en baby som ikke aner hva gaver er ;) )

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Stakars 11 åring som får så kjedelige julegaver. :sjokkert:

Tror jenta mi blir glad for dette, jeg. Hun ønsker seg veldig akkurat dette teppet til rommet, og jeg syntes det passet fint å legge det til julegaven. Uteklærne ønsker hun seg også. Og leken. Vet at hun får litt mer hobbysaker/leker fra andre i familien, så det blir ikke bare snusfornuftige ting.

Noen synes summen på julegaven(e) er aaaaalt for høy og stempler ungen som bortskjemt. Andre synes syns i ungen som får så triste gaver.

Glad jeg ikke skal kjøpe julegaver til madammene på kg. :ler:

Skrevet

Jeg kommer til å bruke i overkant 5000 kr på sønnen vår i år. Men det er kun fordi jeg skal starte sparefond til ham.

Aldri i livet om jeg bruker så mye på han som en normal. Tenkte å bruke ca 5000 på alle gavene tilsammen (utenom sparepengene).

Skrevet

Horribelt hvor mye enkelte bruker på barna sine!

Men når det gjelder pc: Jeg er lærer på u.skolen, og vi bruker fronter. Skolen er kombinert barne- og ungdomsskole, og elevene må bruke pc i skolearbeidet hele veien, men spesielt fra 5. klasse.

Om unger på 11 trenger EGEN pc, kan vel kanskje diskuteres, men at man VIRKELIG trenger pc til skolearbeid, det er faktisk udiskutabelt.

Skrevet

Vår datter er 16 år, kombinert jule- og bursdagsgave de 2 siste årene var sparefond til stall, mat og veterinær, og til jul i år får hun egen hest. "Heldigvis" er markedet dårlig for tiden så vi fikk kjøpt en fin hest for 20 000. Det er ikke slike gaver jeg gir ungen min til vanlig, men dette er en helt spesiell anledning for hele familien selv om jenta hovedsaklig har ansvaret. :)

Skrevet

Bare en replikk ang pc til skolebruk. Jeg er lærer på en barneskole, og her bruker barna fronter til lekser hver uke fra første klasse.

Skolen har leksehjelpordning og barna har tilgang på pc etter skoletid, men de aller fleste har også en pc hjemme.

Ikke nødvendigvis en egen, men har hittil ikke møtt noen foreldre som ikke har pc hjemme, og bruken av fronter er helt innarbeidet hos alle, foreldre som barn.

Skrevet
Satt akkurat og leste i den nyeste utgaven av Foreldre og barn. Det var en artikkel som tok for seg barnefamilier og julegaver. En familie trodde de kom til å bruke mellom 3 og 5 tusen kroner på julegaver til sønnen (!!!) mens en annen brukte rundt 500 kr på hvert av barna. Det jeg reagerte litt på, var at familien som "bare" brukte 500 kr pr barn, var en slik "alternativ" familie - de hadde ikke bil, var vegetarianere, hadlet stort sett bare brukte klær og møbler osv. Hvorfor kunne de ikke vist en litt mer gjennomsnittlig familie? Eller er det bare "redde-verden"-familier som ikke bruker tusenvis av kroner i julegave pr barn? :klø: Jeg synes 500 kr virker som en helt normal sum å bruke i julegaver pr barn jeg, ikke spesielt lite.

Vi kommer til å kjøpe julegaver for rundt 500 kr til eldstebarnet, og rundt 300 kr til yngste. Yngstemann er ikke mer enn 3 mnd til jul, og skjønner ikke noe av det hele likevel, så vi bruker ikke så mye på gaver til ham. Han har jo dessuten alt han trenger av klær og utstyr etter storebror. Vi har heller ikke råd til å gi for noe særlig mer, mtp alle andre som også skal ha gaver.

Hvor mye bruker dere på julegaver til barna deres?

Jeg tenkte på akkurat det samme, hvorfor ikke ta en helt vanlig familie som jobber, spiser kjøtt, handler møbler på Bohus og lever greit, men ikke overdådig eller fullstendig alternativt?? Kan godt la meg inspirere av de som er veggiser og handler julegaver på alternativmessa, men det er jo litt av det perspektivet F&B sliter med.

Så til spørsmålet ditt... I år får storebror kamera til 1500,- Men da får han ikke noe ekstra fra søsken, og det blir en liten gave til bursdagen i februar. Men han liker jo dette, og driver lite med dyre hobbyer ellers, så det forsvarer gaven. Lillesøs får dukkevogn, også blir det lego på tredjemann. Ski, skøyter o.l. gir vi når det passer å gi det til jul/bursdag, ellers blir det handlet inn når det trengs. Vi handler gjerne brukt utstyr, så vi tenker LITT miljø i kjøpefesten;)Til foreldrene våre handler vi for rundt 200,- pr forelder. Søsken får noe bakst eller lignende og nevøer/nieser får for max 150-200,-.

Så vi tar ikke av akkurat, men passer på at det er skikkelige ting de får! Det er kravet:) Og sånn ellers får ungene usannsynlig store mengder dritt til jul - noe jeg godt kunne vært foruten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...