Gjest imli Skrevet 28. november 2009 #1 Skrevet 28. november 2009 Satt akkurat og leste i den nyeste utgaven av Foreldre og barn. Det var en artikkel som tok for seg barnefamilier og julegaver. En familie trodde de kom til å bruke mellom 3 og 5 tusen kroner på julegaver til sønnen (!!!) mens en annen brukte rundt 500 kr på hvert av barna. Det jeg reagerte litt på, var at familien som "bare" brukte 500 kr pr barn, var en slik "alternativ" familie - de hadde ikke bil, var vegetarianere, hadlet stort sett bare brukte klær og møbler osv. Hvorfor kunne de ikke vist en litt mer gjennomsnittlig familie? Eller er det bare "redde-verden"-familier som ikke bruker tusenvis av kroner i julegave pr barn? :klø: Jeg synes 500 kr virker som en helt normal sum å bruke i julegaver pr barn jeg, ikke spesielt lite. Vi kommer til å kjøpe julegaver for rundt 500 kr til eldstebarnet, og rundt 300 kr til yngste. Yngstemann er ikke mer enn 3 mnd til jul, og skjønner ikke noe av det hele likevel, så vi bruker ikke så mye på gaver til ham. Han har jo dessuten alt han trenger av klær og utstyr etter storebror. Vi har heller ikke råd til å gi for noe særlig mer, mtp alle andre som også skal ha gaver. Hvor mye bruker dere på julegaver til barna deres?
Gjest Vilma Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Vi bruker mellom 500-1000 kr, litt avhengig av hva de trenger og ønsker seg.
Chiquita Skrevet 28. november 2009 #3 Skrevet 28. november 2009 Vi har enda ikke bestemt oss for hva vi skal gi til størstemann (nesten 5 år), men det blir vel rundt 300-500,- Mellomste på 3 år får en gave til rundt 300,- Minste på 2 år får en gave til rundt 200-300,- Jeg synes 500,- pr barn er mye også jeg da. I allefall når de er så små (når de blir eldre og ønsker seg skitustyr osv, så skjønner jeg jo at gavene kan bli endel dyrere) Det er ikke prisen som betyr noe
Eplefe Skrevet 28. november 2009 #4 Skrevet 28. november 2009 Jeg tenker ikke så mye på prisen på gaver, men mer om det passer. Har brent bankkortet mitt på det noen ganger.
Lilith Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 Gutten vår er ikke mer en halvannet i jula, og ønsker seg naturlig nok ikke noe spesielt. Frem til han blir gammel nok til å ønske seg noe, ser jeg for meg at "gavene" hans kommer til å bli ting vi trenger til ham. Til jul kommer han til å få klær til et par hundre kroner. Ikke at han bryr seg
Gjest Gjest -Stine Skrevet 28. november 2009 #6 Skrevet 28. november 2009 Mine foreldre og mine svigerforeldre ble enige om å gi for 500,- kroner hver til meg og min mann til bursdag og jul. Dvs om vi ønsker oss noe sammen får vi for 1000,- kr fra hvert sett med foreldre. Mine svigerforeldre har bedre økonomi og høyere forbruk enn mine foreldre og har gitt uttrykk for at de ønsker å gi mer. Vi er veldig fornøyde med 500,- kr til hver. Jeg synes det er en grei sum. Trenger ikke å kjøpe for flere tusen kroner. Om vi ønsker oss noe dyrere kan foreldrene våre kjøpe det sammen til oss, eller gi oss penger slik at vi kan kjøpe selv når vi har spart opp... Tenkte bare å komme med et synspunkt fra noen som står på andre siden!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #7 Skrevet 28. november 2009 Syns 3-500 pr barn er fryktelig lite, man får jo ikke noe skikkelig for det! Her er det ca 2500-5000 pr barn, avhengig av hva de får. Og de får også mer enn en gave. Utrolig kjipt å bare få en gave fra foreldre syns jeg. Bruker ca 700-1000 kr pr av våre foreldre, mens de bruker ca 2-3000 på hver av sine barn/svigerbarn. Venninnegaver ligger rundt 200 kr.
Chiquita Skrevet 28. november 2009 #8 Skrevet 28. november 2009 Syns 3-500 pr barn er fryktelig lite, man får jo ikke noe skikkelig for det! Her er det ca 2500-5000 pr barn, avhengig av hva de får. Og de får også mer enn en gave. Utrolig kjipt å bare få en gave fra foreldre syns jeg. Bruker ca 700-1000 kr pr av våre foreldre, mens de bruker ca 2-3000 på hver av sine barn/svigerbarn. Venninnegaver ligger rundt 200 kr. Får jeg spørre hva totalt julegavebudsjett er? Med tre barn og fire sett "foreldre" for vår del, så blir bare det 10-20000,- (veldig grovt regnet) Og så kommer venner, venners barn (venner av våre barn), barnas oldeforeldre osv i tillegg... SÅ mye penger nekter jeg å bruke på julegaver. Det blir for materalistisk for min del. Takk meg til en jul med andre verdier enn antall og pengeverdien av gavene
Gjest Gjest_Mandarinpiken_* Skrevet 28. november 2009 #9 Skrevet 28. november 2009 Hos oss gir Mamma for ca 500 til oss barna, og vi som har samboer/ektefelle for da 500 tilsammen. Pappa har alltid gitt oss hver vår tusenlapp, der vi selv har sagt fra at hvert par kan telles som en person. De fleste ønsker seg vel noe begge får nytte av likevel? Samboers foreldre har for vane og øse litt mer fra seg, noe jeg forsåvidt synes er greit siden de alltid har gitt barna ting de uansett hadde trengt, om det var jul eller ikke. (Sykkel, ski, kjøkkenmaskin, nye klær osv..) Barnebarn/ tantebarn får for ca 2-300 hver. Tanken som teller. Synes ikke jula skal handle om dyre, flotte gaver, er den fine tanken om å dele og gi som er viktigst hos oss
Gjest 23 Skrevet 29. november 2009 #10 Skrevet 29. november 2009 Jeg er 23år å får julegave av foreldrene mine til ca 2000kr.
Gjest Gjest_maja_* Skrevet 29. november 2009 #11 Skrevet 29. november 2009 Hos oss får ungene flere gaver, ofte blir det en - en nyttig gave (feks noe til rommet, sportsutsyr el) - nye klær (feks en fin genser og bukse) - noe morsomt (noe de ønsker seg veldig feks leker) Summen av gaver varierer, til hver mellom 1000,-2000,-.
Nigo-san Skrevet 29. november 2009 #12 Skrevet 29. november 2009 (endret) En familie trodde de kom til å bruke mellom 3 og 5 tusen kroner på julegaver til sønnen (!!!) Jeg synes i grunnen det var mest fascinerende at når ungen begynte å grine, plasserte de ham i en ministressless foran dvd'en. Kanskje han også har et minikontor med en minipc til å skrive ønskeliste på? For de som ikke leste bladet, så dreide det seg om en unge på 1,5 - 2 år. Men over til tema, jeg synes det er veldig vanskelig å si en fast sum til julegaver. Som utgangspunkt vil jeg gjette at vi bruker ca 800-1200 per barn, men hvis en av ungene får en iPod til jul et år, så ryker budsjettet med en gang. Neste år får han kanske noen tegnesaker og nye skøyter. Ungene går også sammen om å kjøpe en gave til hvert søsken. Før ga alle til alle, men det ble rett og slett for mye til slutt... Greia for oss er å balansere mellom moderasjon og det å rett og slett være kip Jeg synes det er gøy å gi barna noe de ønsker seg, men jeg holder bevisst igjen på antall gaver og kroner. Det hører med til historien at de har besteforeldre og andre slektninger som også kjøper mye, så hvis vi også skulle slå på stortromma hver jul ville vi bli sittende i timevis i en motbydelig gavehaug mens bortskjemte unger slang nye klær og leker i alle retninger. Yuck. Så vi holder igjen, men har rom for å gi dyre ting hvis de ønsker seg det spesielt eller har behov for det. Likebehandling hver jul kan de for øvrig bare glemme, men totalen blir omtrent lik. Endret 29. november 2009 av Nigo-san 1
Caramba Skrevet 29. november 2009 #13 Skrevet 29. november 2009 Tipper vi kommer til å bruke ca 1000 på eldstemann. Tviler på at vi kjøper noe til våre 6 mnd gamle tvillinger. De sover sikkert når julegavene begynner og har egentlig det de trenger. Kanskje vi kjøper en liten leke til hver... I fjor tok vi alt for mye av på eldstemann, det vil si: min mann kjøpte alt for mye. Han skjønte selv at det ble "too much" fordi barnet klarte ikke å forholde seg til mer en den første gaven. I år skal vi kjøpe han et par solide kvalitetsleker som vi allerede har funnet.
Gjest Purple Haze Skrevet 29. november 2009 #14 Skrevet 29. november 2009 Summen på hva jeg har brukt på julegaver til mine barn, har økt etter som de ble eldre. Da de var 1-2 år gamle, fikk de som regel bare en liten ting som de trengte. Esken og innpakningspapiret var mest interessant, uansett Nå som de er voksne, pleier de få gave til 1000-1500 kr hver (jeg har to gutter). Generelt sett, så er jeg utrolig lei gavepress fra resten av familien. Selv om jeg har foreslått å kutte gaver mellom oss voksne, så er det ingen andre som ser ut til å være enig i det Jeg vil mye heller bruke mer penger på mine egne barn, enn tullegaver til voksne mennesker som har alt pluss litt til. Det var dagens utblåsning Jeg lurer på hva folk som de i den artikkelen har tenkt å gjøre når barnet deres blir eldre? En må jo toppe seg selv for hvert år. Dette barnet får sikkert ny bil i julegave når det er 18.
Lilith Skrevet 29. november 2009 #15 Skrevet 29. november 2009 Det er jo selvfølgelig litt avhengig av alder og interesse også. Jeg ser jo at når gutten blir litt eldre og kanskje trenger/vil ha sportsutstyr/tv-spill/dyre klær/etc, må prisen nødvendigvis bli en annen enn nå. Og da synes jeg det er fint å gi disse dyre tingene nettopp til jul eller bursdag, sånn at barnet kan ønske seg og vente litt på disse ekstra fine og dyre tingene. Jeg har en nevø som har fått alt han har pekt på - og mer til - hele livet, og han har problemer når det kommer til jul og bursdag og skal skrive ønskeliste. Han får jo alt før han rekker å ønske seg det, så han ønsker seg aldri noenting. Det synes jeg er litt trist. Og feil.
Gjest imli Skrevet 29. november 2009 #16 Skrevet 29. november 2009 Jeg synes i grunnen det var mest fascinerende at når ungen begynte å grine, plasserte de ham i en ministressless foran dvd'en. Kanskje han også har et minikontor med en minipc til å skrive ønskeliste på? For de som ikke leste bladet, så dreide det seg om en unge på 1,5 - 2 år. Men over til tema, jeg synes det er veldig vanskelig å si en fast sum til julegaver. Som utgangspunkt vil jeg gjette at vi bruker ca 800-1200 per barn, men hvis en av ungene får en iPod til jul et år, så ryker budsjettet med en gang. Neste år får han kanske noen tegnesaker og nye skøyter. Ungene går også sammen om å kjøpe en gave til hvert søsken. Før ga alle til alle, men det ble rett og slett for mye til slutt... Greia for oss er å balansere mellom moderasjon og det å rett og slett være kip Jeg synes det er gøy å gi barna noe de ønsker seg, men jeg holder bevisst igjen på antall gaver og kroner. Det hører med til historien at de har besteforeldre og andre slektninger som også kjøper mye, så hvis vi også skulle slå på stortromma hver jul ville vi bli sittende i timevis i en motbydelig gavehaug mens bortskjemte unger slang nye klær og leker i alle retninger. Yuck. Så vi holder igjen, men har rom for å gi dyre ting hvis de ønsker seg det spesielt eller har behov for det. Likebehandling hver jul kan de for øvrig bare glemme, men totalen blir omtrent lik. Jeg reagerte også på det Ikke for å slenge dritt, men det virket som om dette paret var ganske opptatt av å skryte av hvor mye penger de brukte på ungen. Jeg har heller ikke lyst på unger som sitter i en gavehaug og til slutt ikke bryr seg om noe av det de har fått. Men jeg tror, som det stod i den aktuelle artikkelen, at det er viktigere hva barna får mellom nyttår og jul, enn hva de får mellom jul og nyttår Mange kjøper så mye gaver til barna ellers i året at gleden ved å få julegaver blir borte. Da jeg var liten, hadde foreldrene mine svært dårlig råd, og vi gikk stort sett i arveklær og fikk ytterst skjelden gaver utenom bursdag og jul. Men desto større var gleden på disse dagene! Jeg vil at mine barn skal få oppleve den samme gleden og forventningen som jeg gjorde. Men jeg tror desverre at mange barn i dag ikke gjør det, fordi de er for vant til å få gaver til at jul blir noe spesielt.
Gjest imli Skrevet 29. november 2009 #17 Skrevet 29. november 2009 Det er jo selvfølgelig litt avhengig av alder og interesse også. Jeg ser jo at når gutten blir litt eldre og kanskje trenger/vil ha sportsutstyr/tv-spill/dyre klær/etc, må prisen nødvendigvis bli en annen enn nå. Og da synes jeg det er fint å gi disse dyre tingene nettopp til jul eller bursdag, sånn at barnet kan ønske seg og vente litt på disse ekstra fine og dyre tingene. Jeg har en nevø som har fått alt han har pekt på - og mer til - hele livet, og han har problemer når det kommer til jul og bursdag og skal skrive ønskeliste. Han får jo alt før han rekker å ønske seg det, så han ønsker seg aldri noenting. Det synes jeg er litt trist. Og feil.
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 29. november 2009 #18 Skrevet 29. november 2009 Jeg har to barn som får forholdsvis dyre gaver til jul og bursdag. De får ikke gavene bare fordi det er dyrt, men fordi jeg liker å gi dem kvalitet og ting de virkelig ønsker seg. Helt fra de var over baby-stadiet så har vi alltid gitt dem gaver for like summer - vi gir ikke noe veldig dyrt til den ene hvis vi ikke har råd til å følge opp med samme beløp til broren. Kunne ikke tenkt meg å gi fotoapparat til en til jul og tegnesaker til broren .. Ei heller kunne jeg tenkt meg å si at neste jul får du så dyr gave da får broren din tegnesaker. Ungene mine er nå voksne og jeg gir dem fremdeles dyre gaver av god kvalitet, eks her er Samsonite kofferter, skikkelige soveposer, ryggsekker, kvalitetsklær, fotoapparat, snowboard, ski, el. Hvis en ønsker seg snowboard, mens den andre ønsker seg noe billigere så fyller jeg på den billige gaver med pafyme, bøker, etc til jeg når prisen for snowboard.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #19 Skrevet 29. november 2009 Vi pleier å bruke mellom 500 og 1000 kr. et sted, noen ganger har de fått store ting som ski og sportsutstyr, og det drar prisen opp. I år tenker jeg vi bruker ca. 700 kr. pr. barn (vi har to). De får så mange gaver uansett, synes jeg. De legger ikke merke til hva de får og rekker ikke å leke med noe av det før neste pakke står for tur. Det er dumt, det er bedre å ha færre pakker og bedre tid til hver enkelt gave, enn å ha en diger og kostbar gavehaug under treet.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #20 Skrevet 29. november 2009 Jeg har en på 1,5år, og han får i år Thomas-togsett og AquaDoodle, tilsammen ca 500kr, fra oss. Klær og sko får han når han trenger, så det vil jeg ikke gi fra oss. Da ønsker vi oss heller det fra familie. Men jeg ser at han er av de som ikke er så interessert i gaver, så vi har faktisk flere uåpnede leker gjemt i boden Som blir spart til senere anledninger. Egentlig synes jeg det er mye med to pakker fra oss, han får jo fra andre også, så jeg har sagt i fra at han behøver ikke å få noen store greier. Fra min bror fikk han ingenting i fjor, fordi jeg sa at det ikke var nødvendig, vent til han blir større og skjønner noe av det. Har faktisk vurdert å be familien min vente med å gi ham gaver til romjula i år, siden vi skal feire med svigers. Da får vi delt det opp, både med henyn til gavemengde og -glede, og med tanke på min familie som sikkert gjerne vil se ham pakke opp. Når han blir større kommer vi helt sikkert til å bruke mye penger på gaver til ham, men det er viktig at han skal glede seg til og over gavene. Så det blir ikke så mye mellom nyttår og jul Verken jeg eller min sambo var av de som fikk noe særlig med julegaver av våre foreldre, så vi vil gjerne i vår gutt det vi kan. Får vi flere barn kommer jeg til å være HELT klar på at de skal få gaver for lik verdi. Kommer ikke til å fylle på med masse små unødvendige ting for å komme opp i samme verdi, men kjøpe dyrere ting, eller sette "mellomlegget" inn på kontoen til barnet. Forskjellsbehandling er en uting, og ungene merker det fort. Igjen en ting jeg har opplevd, og derfor vil gjøre annerledes Til jul har vi som par fått 1000kr sammen fra mine foreldre til jul, i fjor fikk vi noe mer. Fra hans foreldre tror jeg faktisk ikke vi fikk noenting i fjor? Til bursdager tror jeg greia er 1000kr tilsammen på oss to, men det er vel heller 800. Fra hans foreldre fikk han en tynn bok til omtrent en hundrelapp, jeg ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå