Gå til innhold

Er det noe ord eller setninger du bare hater å høre


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg over de som ikke kan si kj- lyden ordentlig.

Også irriterer jeg meg litt over en venninne som pleier å skrive i meldinger f.eks: " nå er helvete løs." og ikke noe mer. Jeg vil skrevet eksempelvis "nå er helvete løs, han vet hun har gjort blablabla" Men hun er så oppmerksomhetsyk at jeg blir bare irritert.

Og så har jeg en på engelsk og : "and so on, and so forth".

Ble ødelagt av en engelsk professor jeg hadde på Universitetet. Jeg telte den setningen en gang i en forelesning, han brukte den 26 ganger.

To andre setninger jeg ikke takler er: "bruk det for det det er verdt" og "det er en ærlig sak". Blir brukt av alle på jobben til enhver tid. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er riktig bøying av substantiv ift dialekten men bergensere som sier "jenten" - uffuffuff, jeg synes det skjærer i ørene og er helt grusomt. Synd for meg ;)

Og "bob-bob-bob lissom"... JA, det finnes de som enda bruker det uttrykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tingen er at ligget ikke passer inn i alles dialekter. jeg er nordlending så det høres helt teit ut å si: æ har ligget ondt i natt. Nei det blir helt feil. Da blir det logge. Æ har logge ondt i natt

Jeg er klar over at det er mye som dialektmessig blir helt feil i forhold til normalt skriftspråk. Jeg sier ikke "ligget" selv heller. Men akkurat den setningen med "jeg har lagt.." høres for meg mye verre ut enn andre dialektvarianter, og det som aller mest gir meg grøsninger er at noen skriver det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt ordet maule.. For dere som ikke vet hva det skal forestille, så blir det brukt om å spise noe der og da, uten å feks tilberede det eller legge det på skiven. T.D Maule litt grillpølse eller salami. Teit ord, si bare spise, som normale folk!

De verste setningene som finnes er de som starter med;

"Kan ikke du".... heheheee.... ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare på stavangersk/jærsk det brukes, med ordet "ringt" får jeg grøsninger av. Det betyr ca ekkelt, fælt, teit eller vondt.

"du e så ringe!"

"føle meg ringe i magen"

osv.

Skikkelig ringt når folk sier det, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det er mer mellom himmel og jord..." Enn hva?! Aaah!

Tja, fugler, fly, paraglidere, helikoter, fallskjermhoppere og muligens en og annen ufo. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjalp min mann med å lese til eksamen i tømrerfaget, og fant ut at ordene "Norsk Byggforskningsinstitutt" har en spesielt søvndyssende effekt på meg! :søvn:

Begynner seriøst å gjespe dypt og tåredryppende av det ordet, enten jeg sier det selv eller hører det, aner ikke hvorfor! :fnise:

Ellers irriterer jeg meg over folk som ikke gidder si KJ-lyden skikkelig. Gruer meg til om 20-30 år når ingen klarer å si det, og det synges om det "det schimer nå til julefest". :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare på stavangersk/jærsk det brukes, med ordet "ringt" får jeg grøsninger av. Det betyr ca ekkelt, fælt, teit eller vondt.

"du e så ringe!"

"føle meg ringe i magen"

osv.

Skikkelig ringt når folk sier det, rett og slett.

Men hva gjør man når appelsinene er biringe? :fnise:

Det ordet skal jeg jammen begynne å bruke for det hører med til min dialekt. (tuller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da smaker noe virkelig ille om det er biringt! At en matrett var "ringe" er det samme som å si at den ikke smakte godt. Hvis den er "biringe" så smakte den virkelig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater når folk (spesielt kunder) sier "En ser det ikke, for øynene er i veien". :kjefte:

Ellers er jeg enig i at det er tåpelig å si "Det er mer mellom himmel og jord". Da får de i hvert fall slenge med resten, som er "...enn det øyet kan se".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noen ord jeg ikke liker, tror jeg har skrevet dem opp i en lignende tråd her inne.

For øvrig irriterer det meg med folk som ikke greier å uttale kj-lyden ja...

Og så synes jeg "maule" er et tøft ord jeg :fnise:

Men trodde det var ganske lokalt... Sier man det over hele landet? jeg har opplevd å si det på andre steder enn hjemme, og ingen har skjønt hva jeg har ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så synes jeg "maule" er et tøft ord jeg :fnise:

Men trodde det var ganske lokalt... Sier man det over hele landet? jeg har opplevd å si det på andre steder enn hjemme, og ingen har skjønt hva jeg har ment.

Ja, det ordet har jeg aldri hørt. Hva betyr det? Hvor sier man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det ordet har jeg aldri hørt. Hva betyr det? Hvor sier man det?

Det blir brukt hyppig her i byen. Litt ekkelt ord, men klarer ikke helt å la vær å bruke det. I det første innlegget står det ganske godt beskrevet hva det betyr.

En kompis av meg sier "haaaAAllOOoooOOO!" på en sykt irriterende måte. Han nærmest roper det når noen sier noe dumt/åpenbart/whatever. Jeg får frysninger på ryggen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over de som ikke kan si kj- lyden ordentlig.

Argh, det er noe av det verste jeg hører!

Dessverre er vel det den nye talemåten om noen år. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...