Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #121 Del Skrevet 30. november 2009 "Hvem bil er det som kommer der?" eller "Hvem film skal vi se?" Hvem hvem hva?? *sukk* Enig i det. Ellers er det en ting mange sørpå ikke helt skjønner med nordnorsk dialekt, at kosjen betyr både hvilken og hvordan. Så vi sier "kosjen bil e det" eller "kosjen film skal vi se". Dette er grammatikalsk riktig i vår dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinnia Skrevet 30. november 2009 #122 Del Skrevet 30. november 2009 Uttrykket "klam i hakket" synes jeg er helt grusomt teit og ekkelt å høre, selv om det bare blir brukt på tull. *grøsse* Ellers har jeg fra jeg var liten alltid blitt irritert når folk i en festlig tone f. eks. i sosiale sammenhenger sier til de litt mindre utadvendte (f. eks. meg) at de ikke biter.... haha, du liksom, kjempemorsomt! (Selvfølgelig vet jeg at du ikke biter, ditt nek, men kanskje du skal mobbe meg, misbruke meg psykisk eller være slem mot meg uten grunn, kanskje jeg har en grunn til å være tilbakeholden, eller kanskje jeg bare er sjenert, det er heller ikke noe galt i det, så vennligs slutt å gjør narr eller vær festlig på min bekostning, *freeeeeeeeese* ) Den tror jeg jeg må ha ruget på en 10-15 års tid gitt, godt å få det ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #123 Del Skrevet 30. november 2009 Enig i det. Ellers er det en ting mange sørpå ikke helt skjønner med nordnorsk dialekt, at kosjen betyr både hvilken og hvordan. Så vi sier "kosjen bil e det" eller "kosjen film skal vi se". Dette er grammatikalsk riktig i vår dialekt. Sant dette, for ordet hvilken eller hvilket eksisterer ikke i nord hvor jeg er i fra. Da heter det kordan eller korsn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 30. november 2009 #124 Del Skrevet 30. november 2009 Folkens! Tråden var ment for ord og uttrykk man misliker, ikke hvor i landet de kommer fra eller hva som riktig for hver dialekt. Har kommet mange flere forslag her jeg er helt enig i, feks "klam i hakket" herregud, hvem dikta den opp?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fish_* Skrevet 30. november 2009 #125 Del Skrevet 30. november 2009 Etter å ha hengt en del på KG, irriterer det meg gresselig at folk skriver "min kjære" om kjæreste eller mann. "Min kjære", "din kjære"... Urg! ENDELIG en som er enig med meg! Jeg syns det skikkelig irriterenes selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveline86 Skrevet 30. november 2009 #126 Del Skrevet 30. november 2009 Når noen sier de skal "pusse tanna". Man har da vitterlig mer enn èn tann som skal pusses? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niema Skrevet 30. november 2009 #127 Del Skrevet 30. november 2009 "Høhø, den er gratis" når en vare ikke går inn på kassa. Argh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 30. november 2009 #128 Del Skrevet 30. november 2009 "Høhø, den er gratis" når en vare ikke går inn på kassa. Argh! Amen! Men jeg har funnet opp et standardsvar, jeg sier at "Nei, det betyr at jeg kan bestemme prisen". ba-da-bom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niema Skrevet 30. november 2009 #129 Del Skrevet 30. november 2009 Men jeg har funnet opp et standardsvar, jeg sier at "Nei, det betyr at jeg kan bestemme prisen". Haha, den skal jeg bruke neste gang! (for det blir garantert en neste gang :dåne:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 30. november 2009 #130 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg har kommet på hvilket uttrykk jeg liker minst av alle: "Misforstå meg rett." Hvordan i all verden kan man misforstå en person rett. Enten så forstår man, eller så gjør man det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #131 Del Skrevet 30. november 2009 Hater ordet Poppis, forkortelse for populær.. Grøøøss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #132 Del Skrevet 30. november 2009 Eh. Ja, det ordet. Irriterer meg når folk snakker og plutselig bare midt i en setning: eh F.eks: Hei, eh.. hva skal du, ehh ha til middag, eh? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 1. desember 2009 #133 Del Skrevet 1. desember 2009 Eh. Ja, det ordet. Irriterer meg når folk snakker og plutselig bare midt i en setning: eh F.eks: Hei, eh.. hva skal du, ehh ha til middag, eh? Sånn Fredrik Skavlan- aktig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariab Skrevet 1. desember 2009 #134 Del Skrevet 1. desember 2009 Enig i mye fra denne lista jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 1. desember 2009 #135 Del Skrevet 1. desember 2009 Uttrykket "klam i hakket" synes jeg er helt grusomt teit og ekkelt å høre, selv om det bare blir brukt på tull. *grøsse* Åååååh! NÅ ga du meg vann på mølla! Noen av de verste ordene jeg hører, er slang om sex eller om underliv. Medisinske uttrykk også, for den saks skyld! Disse ordene synes jeg er direkte fæle, og gir meg grøsninger: mensen livmor/livmormunn slim bind pels på knaggen kjøtt på pølsa patter/pættær (eeeenda verre på dialekt ) jur brØster (uttalt med Ø) Også har jeg fått en aversjon mot ordet "revne" etter ei som hadde litt for stor trang til å fortelle meg om fødselen sin! Jeg har ikke født, og har INGEN trang til å høre om alle de kvalme, ekle, vonde, "verste utfallene"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. desember 2009 #136 Del Skrevet 1. desember 2009 Liker ikke å si dette, men jeg klarer ikke folk som sier schøtt, schylling, schino og slike ord som har kj-lyd. Vet mange sier det blir mer og mer vanlig, men jeg utstår det rett og slett ikke. Helt enig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. desember 2009 #137 Del Skrevet 1. desember 2009 Uttrykket "klam i hakket" synes jeg er helt grusomt teit og ekkelt å høre, selv om det bare blir brukt på tull. *grøsse* Ellers har jeg fra jeg var liten alltid blitt irritert når folk i en festlig tone f. eks. i sosiale sammenhenger sier til de litt mindre utadvendte (f. eks. meg) at de ikke biter.... haha, du liksom, kjempemorsomt! (Selvfølgelig vet jeg at du ikke biter, ditt nek, men kanskje du skal mobbe meg, misbruke meg psykisk eller være slem mot meg uten grunn, kanskje jeg har en grunn til å være tilbakeholden, eller kanskje jeg bare er sjenert, det er heller ikke noe galt i det, så vennligs slutt å gjør narr eller vær festlig på min bekostning, *freeeeeeeeese* ) Den tror jeg jeg må ha ruget på en 10-15 års tid gitt, godt å få det ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Supermimz Skrevet 1. desember 2009 #138 Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg hater å høre "Ikke gidd da" "Du er ikke lite rar" (ol) "Han/hun ble eid" (ol) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. desember 2009 #139 Del Skrevet 1. desember 2009 Når noen sier de skal "pusse tanna". Man har da vitterlig mer enn èn tann som skal pusses? Kanskje noen ikke pusser alle hver dag: tar dem sånn en etter en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #140 Del Skrevet 1. desember 2009 Kjøttfløyta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå