Gå til innhold

"Barn"/ungdom og seksuell debut

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet
Men det mener jeg altså ikke. Bare de som vil.

men ikke alle som vil har lov, som barn

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men det mener jeg altså ikke. Bare de som vil.

Joda, med jevnaldrende så. "Har du lyst har du lov" heter en bok av Thore Langfeldt som jeg kan anbefale. Les også "Barns seksualitet" av samme forfatter.

Gjest Bianca26
Skrevet
Joda, med jevnaldrende så. "Har du lyst har du lov" heter en bok av Thore Langfeldt som jeg kan anbefale. Les også "Barns seksualitet" av samme forfatter.

nei det er ikke lov men det medfører ikke straff

Gjest Bianca26
Skrevet

nå tviler jeg på at hans bok handler om at 13 åringer får lov å pule

Gjest Bianca26
Skrevet

du er naiv som tror at alle tenåringer har sex med en på eksakt samme alder alltid

Skrevet (endret)

nei det er ikke lov men det medfører ikke straff

Der tror jeg du tar feil. Les hva dommerfruen sier når hun refererer sin mann i tråden

Tok min datter på fersken side 7

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=442026

Når det begås seksuelle overgrep mellom barn er det enten fordi det brukes tvang og/eller vold eller fordi barna er for langt fra hverandre i alder og modenhet. Nå vil barna ikke straffes for overgrep de begår mot andre barn, ikke fordi det ikke er ulovlig, men fordi vi ikke straffer mennesker som er under den kriminelle lavalder. (som er 15 år)

Men: Om det som skjer er frivillig og partene er noenlunde jevnbyrdige i alder og modenhet regner man det ikke som noen straffbar handling overhodet. Loven skal ikke frata barn retten til å utfolde seg seksuelt med jevnaldrende.

Endret av Cuckold
Gjest Bianca26
Skrevet
Der tror jeg du tar feil. Les hva dommerfruen sier når hun refererer sin mann i tråden

Tok min datter på fersken side 7

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=442026

Når det begås seksuelle overgrep mellom barn er det enten fordi det brukes tvang og/eller vold eller fordi barna er for langt fra hverandre i alder og modenhet. Nå vil barna ikke straffes for overgrep de begår mot andre barn, ikke fordi det ikke er ulovlig, men fordi vi ikke straffer mennesker som er under den kriminelle lavalder. (som er 15 år)

Men: Om det som skjer er frivillig og partene er noenlunde jevnbyrdige i alder og modenhet regner man det ikke som noen straffbar handling overhodet. Loven skal ikke frata barn retten til å utfolde seg seksuelt med jevnaldrende.

men som sagt du er naiv som tror at alle tenåringer har sex med en på eksakt samme alder alltid. de aller fleste jenter på fjorten synes at gutter på samme alder er barnslige og går som regel for eldre gutter

Skrevet
men som sagt du er naiv som tror at alle tenåringer har sex med en på eksakt samme alder alltid. de aller fleste jenter på fjorten synes at gutter på samme alder er barnslige og går som regel for eldre gutter

De må ikke være på eksakt samme alder, det avgjørende er at det er noenlunde jevnbyrdige i alder og modenhet.

Gjest Bianca26
Skrevet
De må ikke være på eksakt samme alder, det avgjørende er at det er noenlunde jevnbyrdige i alder og modenhet.

de er ikke jevnbyrdige i alder om han er over 16. det er fortsatt ikke lov da uansett hvor likeverdig modne de er

Skrevet
de er ikke jevnbyrdige i alder om han er over 16. det er fortsatt ikke lov da uansett hvor likeverdig modne de er

Det kommer an på hvor gammel den andre er. Er den ene 15 og den andre 16 så regnes som gjevngamle og vil vanligvis ha lov å ha sex sammen. En 17 åring vil i de aller fleste tilfeller ikke bli straffet om h*n skulle ha sex med en 15-åring.

Og den seksuelle lavalder er ikke til for å hindre at barn har sex, den er til for å hindre at (godt) voksne mennesker ikke utnytter og mishbruker barn.

Gjest Bianca26
Skrevet
Det kommer an på hvor gammel den andre er. Er den ene 15 og den andre 16 så regnes som gjevngamle og vil vanligvis ha lov å ha sex sammen. En 17 åring vil i de aller fleste tilfeller ikke bli straffet om h*n skulle ha sex med en 15-åring.

Og den seksuelle lavalder er ikke til for å hindre at barn har sex, den er til for å hindre at (godt) voksne mennesker ikke utnytter og mishbruker barn.

jeg snakker selvfølgelig om ungdomsskolejenter på tretten fjorten. det er de jeg har snakket om hele veien og at de som regel vil ha gutter som er eldre og da helst gutter på videregående fordi de ikke er like barnslige som guttene på deres egen alder

Gjest Bianca26
Skrevet

det er en del fjortiser som går etter gutter på 20. var en jente jeg gikk på ungdomsskole med som fikk barn med en som da var 20. Prøver du å si at det ikke burde være straffbart det heller? det skjer ofte.

Skrevet
det er en del fjortiser som går etter gutter på 20. var en jente jeg gikk på ungdomsskole med som fikk barn med en som da var 20. Prøver du å si at det ikke burde være straffbart det heller? det skjer ofte.

Så klart ikke. Har heller ikke sagt det.

Eneste jeg har sagt at det er ikke ulovlig å ha sex når man nær i alder og modenhet, noe en 15-åring og en 17-åring vil stort sett være. De blir vanligvis ikke straffet.

En 20-åring + og en 13-14åring blir noe helt annet og er så vidt jeg vet ulovlig. Jeg har desverre ikke sett at det var de du snakker om.

Skrevet

Er det ingen som tenker at det i mange tilfeller kan være greit for mange unge mennesker å utsette sin sex debut til man er moden nok. Tenker da særlig på det mentale plan. Mange på ungdommsskole nivå er ikke så voksne som de tror.

Det er ikke så få, særlig unge jenter som får trøbbel etter tidlig sex debut. En del blir presset av både typen og venninder. De blir ofte med på ting de ikke synes er helt ok fordi de ikke klarer å sette grenser for seg selv.

Vet om mange unge jenter jeg som sier at de angrer på at de ikke ventet litt. Det ble ikke som de trodde.

Skrevet

Vet du hva, Bianca? Jeg har møtt 13-åringer som har vært både mer modne og mer reflekterte enn det du gir inntrykk av å være. Det er faktisk ikke alle som er drittunger til de er 16 og plutselig modner til da, til tross for hva dine vrangforestillinger tilsier. Noen har vært gjennom mye i barndommen, noen har måttet klare seg mye selv, noen tenker bare mer og blir mer reflekterte på den måten.

Gjest Gjest_Rosa_*
Skrevet
Vet du hva, Bianca? Jeg har møtt 13-åringer som har vært både mer modne og mer reflekterte enn det du gir inntrykk av å være.

Hva mener du med "moden og reflektert"? Det finnes mange råsmarte barn med høy intelligens som kunne ha feid enkelte voksne av banen, rent intellektuelt. Men betyr det at man er reflektert at man automatisk er moden for sex? Sex er litt mer enn kjønnsorganer i aksjon, og det er det mange glemmer. Selvfølgelig vet en 13-åring hvordan sex foregår, og det er jo veldig spennende. Men det betyr ikke at h*n er moden nok til å skjønne fullt ut at sex kan føre til graviditet, sykdommer eller "bare" erfaringer man gjerne skulle vært foruten. Vi skal ikke lage skremselspropaganda og fremstille sex på en negativ måte, men å mene at en 13-åring er klar for sex bare fordi h*n er kåt og ellers har bra intelligens, er litt drøyt.

Det er litt som å si at en treåring kan være moden nok til å lage seg mat, kle på seg og gå på do helt alene, så derfor burde det ikke være noe problem å forlate ungen alene hjemme i etpar dager. Ungen ville neppe dødd av det, fordi h*n har lært å gjøre ting selv og er mer enn villig til å gjøre alle disse "voksne" tingene. Kan man da konkludere med at dette er greit? At så lenge ungen er smart nok til å klare ting selv (og gjerne mener selv at de fint klarer alt selv), så er det bare å ønske ungen lykke til og overlate dem til seg selv?

Uansett hvor forsiktig man er, er det alltid en viss sjanse for å bli gravid av samleie. Derfor mener jeg at man ikke er moden for sex før man er gammel nok til å ta det fulle ansvar for et barn.

Apropos sex i fylla; det er hårreisende at flere her tror at det alltid er (undertrykt) kåtskap som gjør at unge har sex i fylla. Følger dere ikke med i de unges verden? De aller fleste har sex i fylla for å få det unnagjort, dvs bli ferdig med sin første gang. Da har jentene et håp om å døyve smertene som forventes første gangen, og begge håper å slippe lettere unna de flaue følelsene rundt uerfaren fomling og nybegynnerproblemer. I tillegg tenker en del jenter at de vil være mer erfaren når de skal ha sex med en de er forelsket i, så de velger faktisk ofte å miste dyden til en de ikke har følelser for, sånn at de er mindre fomlete og får mindre/ingen smerter når de skal ha sex med den de er forelsket i.

De har rett og slett planlagt nøye å ha fyllesex med en tilfeldig eller totalt uinteressant person. I de tilfeller dette kommer av press, er det i form av press fra omgangskretsen og samfunnet, og ikke sin egen kåtskap eller mangel på selvkontroll.

Man skal lære de unge at sex er naturlig og sunt, men at man skal ha respekt for både seg selv og den man har sex med. Det er ofte her det skorter på modenhet hos de yngste... Det hjelper så lite å være kjønnsmoden og normalt intelligent/oppegående når man ikke skjønner fullt ut det ansvar man faktisk har som seksuelt vesen.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
ja det er jeg enig i men du som voksen trenger ikke oppfordre til det. og om de har sex med kjæresten i edru tilstand kan de fortsatt gjøre det i fylla like mye som de som ikke har kjæreste eller som vil vente

Jeg blir stadig overrasket av dine "argumenter", du fatter virkelig ikke poenget, lurer på om du vet hva du protester mot/støtter opp om, for mye av det du skriver er bare en protest på hva andre har sagt før deg, uten at det ser ut som du vet hva meningen med protestene er.

Skrevet
Uansett hvor forsiktig man er, er det alltid en viss sjanse for å bli gravid av samleie. Derfor mener jeg at man ikke er moden for sex før man er gammel nok til å ta det fulle ansvar for et barn.

Jeg er ellers ganske enig i innlegget ditt, men dette var bare ukens drøyeste utsagn, synes jeg.

Først av alt: Hormonspiral er 99,9-100% sikkert(gynekologen min fortalte at det var sikrere enn sterilisering, faktisk), så "faren" for å bli ufrivillig gravid trenger slettes ikke være stor dersom man bruker den "rette" prevensjonen.

Nei da, jeg vil absolutt ikke anbefale det til unge jenter, men ved perfekt bruk er p-piller 99,7% sikkert, så igjen, faren for å bli ufrivillig gravid kan utmerket godt reduseres til nærmest null-punktet.

Og skulle det, til tross for prevensjonsbruk, ende i ufrivillig graviditet, har vi vitterlig en lov om selvbestemt abort her i landet.

Å påstå at en skal vente med sex til man er klar for å få barn, blir en tanke spesielt, iom. at man i våre dager ofte ikke er ferdig utdannet før 22-25 års alder. Skal alle leve i sølibat frem til da? Og hva med oss som er frivillig barnløse, forresten? Skal vi leve i sølibat til overgangsalderen inntreffer? Det er nemlig langt ifra sikkert at en faktisk VIL ha barn, selv om den økonomiske situasjonen skulle tillate det. Både fordi det ikke alltid passer av andre årsaker, og fordi noen ikke vil ha barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...