Gå til innhold

"Barn"/ungdom og seksuell debut

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet
Hvorfor mener du det? Det er da ganske universelt at man får mindre heminger når man har litt alkohol i blodet. Det er ikke noe spesielt for ungdom. Ungdom er i tillegg mindre erfarne med alkohol og har i mange tilfeller en litt "mindre dannet" festkultur, så dette er bare realisme.

men ungdommer kan vel finne på å ha sex i fylla selv om de har hatt det før?? skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre. jeg skal iallefall ikke være en forelder som oppfordrer min unge så snart det fyller 13 år, at ja nå må du finne noen å ha samleie med i edru tilstand slik at du ikke risikerer å gjøre det i fylla

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er helt enig med Sissan m flere her. Nysgjerrighet på kropp er helt naturlig, men oralsex og samleie er ikke noe for barn. Og jeg tror ikke på teorien til Cuckold om at man har sin første sex i fylla om man ikke får ha sex i barnehagen. Når man ser barn suge hverandre eller drive med andre seksuelle aktiviteter kan det fint brytes opp uten å gjøre stort nummer ut av det. Selvsagt skal man ikke skape skam følelse med uff og æsj, men likevel bryte opp.

Da jeg var 5 hadde jeg en kjæreste. Vi "pulte". Dvs, vi sto intill hverandre med buskene på knærne i et par minutter. Altså helt uskyldig uten hverken suging, gjesidig onanering eller samleie.

Den teorien tror ikke jeg på heller. :gjeiper: Og har definitivt ikke presentert en slik teori. Dette med ungdom var noe vi kom inn på fordi det var enkelte som var fryktelig engstelige for at de unge kan komme til å debutere tidligere dersom vi ikke nekter dem seksuelle leker som minner om voksensex. Da våget jeg meg til å si at det kanskje ikke er verdens undergang om unge debuterer tidlig. Og at jeg for min del synes det ville være bedre om min datter debuterte med en kjæreste i edru tilstand hjemme på jenterommet enn med en fremmed gutt på hjemme-alene-fest.

Skrevet
Jeg tror den som har pålagt seg å bekjempe sine egne lyster vil ha større sannsynlighet for å debutere på et tidspunkt da man ikke har full kontroll. Jeg reagerer for øvrig på den tendensiøse ordbruken din når du fremstiller det som at det er noe mer bevisst og mer modent over å pålegge seg en periode med avholdenhet.

Den som ikke pålegger seg en slik avholdenhetsperiode kan være like moden og reflektert, og det er uansett hevet over tvil at faren for å debutere i fylla med en man ikke kjenner blir borte hvis man allerede har debutert hjemme på gutte- eller jenterommet med kjæresten. Har man et seksualliv i edru tilstand er ikke fyllefestsex like spennende.

Jeg husker fra min egen ungdom at det var de kameratene som hadde det strengest hjemme som gikk mest berserk så snart de var utenfor sin strenge fars synsfelt. De som hadde det ganske fritt hjemme hadde som regel lettere for å styre seg. Ikke at vi var noen engler vi heller, men vi hadde litt mer evnen til å beholde kontrollen. Fordi vi var mer vant til å bestemme selv og foreta egne vurderinger.

så da mener du at alle fjortenåringer må etablere seg i et seriøst forhold og ha sex i edru tilstand så tidlig som mulig for å unngå å ha sex i fylla? det er ikke flertallet av ungdomsskolebarn som er i etablerte forhold. de aller fleste 14 åringer har ikke kjæreste eller har ikke seriøse forhold. og det er kjempemange som velger å ikke ha sex da og som også klarer å la være å ha sex i fylla. tenåringer er ikke så dumme

Selv om ikke alle har kjæreste hele tiden, er det ganske mange som periodevis har kjæreste i disse årene. Og hvis man ikke har satt seg fore å vente så lenge som mulig er det vel større sannsynlighet for at man faktisk har sex med en kjæreste, det må du vel være enig i?

Skrevet
Selv om ikke alle har kjæreste hele tiden, er det ganske mange som periodevis har kjæreste i disse årene. Og hvis man ikke har satt seg fore å vente så lenge som mulig er det vel større sannsynlighet for at man faktisk har sex med en kjæreste, det må du vel være enig i?

Jeg må ikke være enig i allefall. Jeg hadde kjæreste da jeg var 10-12 år, og vi hadde ikke sex. Og det var ikke fordi jeg hadde bestemt meg for å vente lengst mulig, det var bare ikke naturlig for noen av oss. Kan ikke huske at tanken streifet en gang. Den kom vel i 14-15 års alder, og da var det heller ikke noe ønske om å være dydig som gjorde at jeg fortsatte livet som jomfru. Vet ikke hva det var egentlig - blanding av oppdragelse og en forståelse av at vi var for unge til å ta skrittet fullt ut kanskje? Og nei, jeg debuterte ikke i fylla ;-)

Nei-nei, så får du være uenig da. Jeg tror den som har bestemt seg for å vente med sex har større sannsynlighet for å klare dette i edru tilstand, men dermed også større sannsynlighet for å sprekke i fylla, kanskje med en tilfeldig fyr. Men jeg gidder ikke bruke mye energi på å overbevise deg om dette. Her snakker vi for øvrig om sannsynlighet, ikke om noe som skjer med nødvendighet for hver enkelt ungdom. Du har altså ikke motbevist dette selv om du og mange andre ventet lenge og likevel ikke debuterte i fylla.

Skrevet
Nei-nei, så får du være uenig da. Jeg tror den som har bestemt seg for å vente med sex har større sannsynlighet for å klare dette i edru tilstand, men dermed også større sannsynlighet for å sprekke i fylla, kanskje med en tilfeldig fyr. Men jeg gidder ikke bruke mye energi på å overbevise deg om dette. Her snakker vi for øvrig om sannsynlighet, ikke om noe som skjer med nødvendighet for hver enkelt ungdom. Du har altså ikke motbevist dette selv om du og mange andre ventet lenge og likevel ikke debuterte i fylla.

Tusen takk. Og for ordens skyld: at du har annen erfaring enn meg, gjør ikke dine teorier mer sannsynlige enn mine. Så jeg har ikke motbevist noe, og du har ikke bevist noe.

Nei, jeg har ikke bevist at den som har hatt sitt første samleie med en kjæreste hjemme på jenterommet ikke kan debutere i fylla med en tilfeldig gutt, det trenger jeg ikke bevise for det er en nødvendig sannhet, rent logisk. Jeg har heller ikke noe problem med å godta at du og mange andre har debutert sent og likevel ikke gjorde det i fylla.

Det jeg har påstått er bare at faren for å debutere i fylla er større om man forsøker å bekjempe sine egne lyster og utsette debuten. Hvis man da ikke samtidig holder seg helt unna alkohol, selvsagt. Da er det jo ikke lenger så stor fare for å sprekke i beruset tilstand. ;)

Uansett blir vel dette litt på siden av tema i tråden, så jeg ser ikke noe poeng i å dra den debatten så mye lenger.

Gjest Bianca26
Skrevet

ja det er jeg enig i men du som voksen trenger ikke oppfordre til det. og om de har sex med kjæresten i edru tilstand kan de fortsatt gjøre det i fylla like mye som de som ikke har kjæreste eller som vil vente

Skrevet (endret)

ja det er jeg enig i men du som voksen trenger ikke oppfordre til det. og om de har sex med kjæresten i edru tilstand kan de fortsatt gjøre det i fylla like mye som de som ikke har kjæreste eller som vil vente

Jeg tror ikke man trenger å oppfordre til det, så lenge man ikke advarer mot det og oppfordrer til å vente tror jeg det holder lenge. Og har man et seksualliv med kjæresten vil det vel være mindre fare for at lokket på trykkokeren skal gi etter på hjemme-alene-fest.

Endret av Cuckold
Gjest Bianca26
Skrevet

man kan da virkelig ha sex med en tilfeldig fyr i edru tilstand også. Den såkalte logikken din henger ikke på greip. og når du får faktiske eksempler på at folk klarer å la være å ha sex eller ikke ønsker det så avfeier du det med å si at dette gidder jeg ikke å diskutere mer? Hvorfor skal du overbevise en jente som ikke hadde sex med kjæresten hverken edru eller i fylla da hun var fjorten om at din teori stemmer når du har bevis for at d ikke stemmer. Har du reelle eksempler med de påstandene dine?

Skrevet

man kan da virkelig ha sex med en tilfeldig fyr i edru tilstand også. Den såkalte logikken din henger ikke på greip. og når du får faktiske eksempler på at folk klarer å la være å ha sex eller ikke ønsker det så avfeier du det med å si at dette gidder jeg ikke å diskutere mer? Hvorfor skal du overbevise en jente som ikke hadde sex med kjæresten hverken edru eller i fylla da hun var fjorten om at din teori stemmer når du har bevis for at d ikke stemmer. Har du reelle eksempler med de påstandene dine?

Selvsagt går det an å ha tilfeldig sex i edru tilstand også. Men de fleste mennesker har mer kontroll i edru tilstand, så hvis du setter deg fore å leve i kyskhet gjennom ungdomstiden er faren større for at du sprekker når du er godt i farta. Kall det gjerne en teori, men dette er en "teori" de aller fleste har kjent på kroppen. Om man ikke har ligget med noen i fylla man ikke hadde ligget med i edru tilstand tror jeg de fleste har gjort ting i beruset tilstand de ellers ikke ville gjort.

Å kreve eksempler på dette er på nivå med å kreve eksempler på at berusede mennesker oftere er innblandet i trafikkulykker.

Skrevet
Å kreve eksempler på dette er på nivå med å kreve eksempler på at berusede mennesker oftere er innblandet i trafikkulykker.

Det finnes statistikk på trafikk og promille... De fleste bilulykker involverer IKKE berusede mennesker... Kan vi da konkludere med at de fleste jomfruhinner tas i edru tilstand?

(kilde)

Skrevet

Det finnes statistikk på trafikk og promille... De fleste bilulykker involverer IKKE berusede mennesker... Kan vi da konkludere med at de fleste jomfruhinner tas i edru tilstand?

(kilde)

Grei sammenlikning det der. På samme måte som promille øker sannsynligheten for å bli innblandet i et trafikkuhell, øker sannsynligheten for å debutere selv om man har bestemt seg for å vente, når man er beruset.

Gjest Bianca26
Skrevet
Grei sammenlikning det der. På samme måte som promille øker sannsynligheten for å bli innblandet i et trafikkuhell, øker sannsynligheten for å debutere selv om man har bestemt seg for å vente, når man er beruset.

det trenger det slett ikke gjøre. har man ikke lyst på sex så har man d ikke full heller

Gjest Bianca26
Skrevet
Selvsagt går det an å ha tilfeldig sex i edru tilstand også. Men de fleste mennesker har mer kontroll i edru tilstand, så hvis du setter deg fore å leve i kyskhet gjennom ungdomstiden er faren større for at du sprekker når du er godt i farta. Kall det gjerne en teori, men dette er en "teori" de aller fleste har kjent på kroppen. Om man ikke har ligget med noen i fylla man ikke hadde ligget med i edru tilstand tror jeg de fleste har gjort ting i beruset tilstand de ellers ikke ville gjort.

men jeg tror de aller fleste fjortenåringer klarer å la være å ha sex. det er bare de i den "kule" gjengen som drikker seg drita og har sex og blir tenåringsmødre. fullt av snille kjekke ungdomsskolebarn som ikke har det travelt med å bli voksen

Skrevet

det trenger det slett ikke gjøre. har man ikke lyst på sex så har man d ikke full heller

Nei, det er sant, for de som ikke har lyst på sex overhodet er det ikke så stor fare for å debutere i fylla, men da er det jo ikke voksnes oppfordring om å vente som er utslagsgivende. Det jeg har sagt er at det ikke nødvendigvis er en fordel om voksne oppfordrer barna til å vente så lenge som mulig med "debuten".

Den gruppen som faktisk kan tenkes å endre adferd som følge av foreldrenes advarsler er unge som faktisk har sterk seksualitet, og om de går og holder seg og kjemper mot sine egne lyster vil de nok lettere gi etter i fylla. Den som ikke har lyst på sex klarer seg nok også ofte godt uten mors og fars formaninger. Det er ikke denne gruppen vi snakker om.

Skrevet

men jeg tror de aller fleste fjortenåringer klarer å la være å ha sex. det er bare de i den "kule" gjengen som drikker seg drita og har sex og blir tenåringsmødre. fullt av snille kjekke ungdomsskolebarn som ikke har det travelt med å bli voksen

Her synes jeg jeg aner en litt fordømmende holdning til de som ikke forlenger sin egen barndom på foreldrenes oppfordring. Man er "kjekk og snill" hvis man "ikke har det travelt med å bli voksen".

Sikkert litt slemt av meg å si det, men jeg tror mange foreldre har blandede grunner og også et egoistisk motiv for å se barna vente med å ta de naturlige skritt på vei mot voksenlivet.

I vår tid er det en sterk dyrkning av ungdommen, og det betyr at mange voksne synes det er fint at barna er barn så lenge som mulig. For i det øyeblikk de må ta inn over seg at barna ikke lenger er barn, må de også forholde seg til at de selv ikke er så pur unge lenger. Så lenge man kan holde fast på at barna bare er barn kan man lettere føle seg som ung voksen og helt i starten av livet.

Skrevet

Så det går ikke an å være snill og kjekk hvis man har hatt sex som 14-åring?

Gjest Bianca26
Skrevet
Så det går ikke an å være snill og kjekk hvis man har hatt sex som 14-åring?

jo selvfølgelig. jeg snakker om de som drikker seg dritas hver helg og puler rundt når de bare er 14 år.

Grunnen til mitt innlegg er at jeg synes det er for mye sexpress på ungdomsskolebarn. selv folk i denne tråden her driver med det. En her som driver å sier at de må skynde seg å få et sexliv så tidlig som mulig for å unngå å "glippe" i fylla. Hvorfor er det så om å gjøre at 13- 14 åringer SKAL ha et sexliv? Hva er galt i å vente egentlig når de er så unge? Sex er jo noe man skal være klar for både fysisk og følelsesmessig. og 14 åringer kan jo være litt turbulente sånn følelsesmessig. sånn er det jo i pubertetsårene

Gjest Bianca26
Skrevet
Her synes jeg jeg aner en litt fordømmende holdning til de som ikke forlenger sin egen barndom på foreldrenes oppfordring. Man er "kjekk og snill" hvis man "ikke har det travelt med å bli voksen".

Sikkert litt slemt av meg å si det, men jeg tror mange foreldre har blandede grunner og også et egoistisk motiv for å se barna vente med å ta de naturlige skritt på vei mot voksenlivet.

I vår tid er det en sterk dyrkning av ungdommen, og det betyr at mange voksne synes det er fint at barna er barn så lenge som mulig. For i det øyeblikk de må ta inn over seg at barna ikke lenger er barn, må de også forholde seg til at de selv ikke er så pur unge lenger. Så lenge man kan holde fast på at barna bare er barn kan man lettere føle seg som ung voksen og helt i starten av livet.

så du påstår at 13 åringer ikke er barn?

Gjest Bianca26
Skrevet
Nei, det er sant, for de som ikke har lyst på sex overhodet er det ikke så stor fare for å debutere i fylla, men da er det jo ikke voksnes oppfordring om å vente som er utslagsgivende. Det jeg har sagt er at det ikke nødvendigvis er en fordel om voksne oppfordrer barna til å vente så lenge som mulig med "debuten".

Den gruppen som faktisk kan tenkes å endre adferd som følge av foreldrenes advarsler er unge som faktisk har sterk seksualitet, og om de går og holder seg og kjemper mot sine egne lyster vil de nok lettere gi etter i fylla. Den som ikke har lyst på sex klarer seg nok også ofte godt uten mors og fars formaninger. Det er ikke denne gruppen vi snakker om.

virker som om du tror tenåringer er kåte kaniner som ikke klarer å la være å ha sex hele tiden

Skrevet (endret)

så du påstår at 13 åringer ikke er barn?

Trettenåringer er barn i juridisk forstand, på den måten at de ikke er myndige, men de er ikke barn i fysisk og mental forstand, i hvert fall ikke de som for lengst har kommet i puberteten og begynt å få en mer voksen seksualitet. Disse trettenåringene er ikke lenger barn, de er heller ikke voksne, de er ungdommer. De er ikke like modne som voksne, men det blir også helt feil å oppfatte dem som barn.

For en grei skissering av distinksjonen mellom begrepet "barn" i juridisk forstand og begrepet "barn" i normal språkbruk se:

http://no.wikipedia.org/wiki/Barn

Endret av Cuckold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...